Första riktiga bygget - Café racer på Suzuki GSF 1200 Bandit -98

Igår modifierades framskärmen för att ge ett lite lättare intryck. Bakdelen var svårast då det inte gick att mäta och rita när den satt monterad.
Kan vara så att jag kommer att kapa ner framänden lite till, men jag börjar så här.




2.jpg


3.jpg


4.jpg


6.jpg
 
Nice bygge, klassiskt att bygga på en Bandit också. Lite tyskröv blir det ju med en höga sadeln men Banditen har ju alltid varit en klassisk streetfighter-hoj så tycker det funkar bra med stuket du har i övrigt också.
 
Vinkeln på bakdelen ser aggressivare ut än vad den upplevs som i verkligheten. Dels för att hojen står upphöjd på lyften och är fotade rakt i sidled, men framförallt så är det dynans vinkling i bakänden som lurar ögat.

Har dragit en linje längs med dynan så man ser förändringen i vinkel längst bak. Orsaken till att jag valde denna dyna är att jag vill få in baklyse och regskylt/blinkers så att dom inte sticker ut så mycket.

Vill att den ska ha ett framåtlutat och aggressivt stuk, stor motor och slank bakdel.

bandit 1.jpg
 
Min tanke är att bakramens vinkel fortsätter upp i sadeln och att tankens kurvning precis innan tanklocket går igen i kurvningen på överdelen av dynan, som är lite högre än tanken. Detta för att försöka få en enhetlighet och flyt i designen, samt att hojen ska se ut att vara redo för attack även när den står still.

Dynans vinkel är tänkt att matcha den framåtlutade körställningen man får med clip-on styre, så designen på hojen harmoniserar bättre när jag monterat det.

Får väll se hur det går, första riktiga bygget som sagt...

bandit 1.jpg
 
Last edited:
Tänkte på fästena för sadeln - du harnte fundrat på att skruva den i undre framända och bakända så att du slipper kapa rören från ramen vid eventuell ändring av längd och vinklar? Med snygga skruvar behöver det inte se så splattigt ut.
 
Dynan är skruvad med två skruv fram och två skruv bak, men dom syns inte.
Bakre skruvarna sitter precis innanför vinkeln på plåten.


Dynans montering bak.jpg
 
Tänkte mest på den undre infästningen mot ramen. Ett långt svetsat rör direkt mot ramen kanske ser lite B ut jämfört med en fästflärp för skruvning.
 
Jag föredrar nog svetsat faktiskt :)

Det är ingen som råkar ha någon soppakran liggandes till Bandit 1200? Min kran är i lika dåligt skick som den gamla rostiga tanken, helt ihopärgad till reserven och det filtret verkar inte gå att byta heller.
 
tänk nu bara på att beställer du från uk så tillkommer tull o moms numera
Mera om det här:
Samt icke att förglömma Postnords avgift för att tulldeklarera den.

De flesta saker finns väl inne på Ebay.de också?
 
tänk nu bara på att beställer du från uk så tillkommer tull o moms numera
Det verkar som att det kommer vara tullfritt från Storbritannien även framöver för privatpersoner, om jag förstått saken rätt. Eller har jag missförstått något?
"Om du handlar varor som kostar mer än 1 600 kronor kan du, förutom momsen, behöva betala tullavgifter. Om du har en ursprungsförsäkran där säljaren intygar att varorna har ursprung i Storbritannien kan du slippa betala tull även om varan kostar mer än 1 600 kronor."

 
Filter sätter du inline på slangen till förgasarna. Jag använder en filtersats till Yamaha XV1100 som även innehåller en böjd/formad slangstump som gör det lätt att montera och få plats. https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2054502.m570.l1313&_nkw=99999-01566&_sacat=0

Soppakran: https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_...&LH_PrefLoc=3&_osacat=10063&_odkw=56111-32F00
Bra tips Anders, så får det bli ?
Då återstår att hitta en fräsch nivågivare till soppamätaren, denna har sett sina bästa dagar...

Imponerande att den fungerade tycker jag.

DSC_0003_BURST20210118163045038.JPG
DSC_1896.JPG

DSC_1895.JPG
 
Tack för gratulationen :)

Finns fräscha beggade för 400-500:- så jag köper nog en sådan. Känns synd att stoppa in något sunkigt i tanken jag köpte av dig. Den är ju tokfräsch invändigt.

Har tyvärr inte fått ut bulorna trots många försök, så är det någon som har en bandit 1200 tank utan bulor och rost till salu så är jag intresserad.
 
Spackla. Tvåkomponentslack finns ju numera på burk. Att klarlacka dekaler är inte heller så svårt. En ny tank kostar ca 6,000 - om de öht finns i lager.

...eller kontakta en bilplåtslagare. Där jag bodde i USA var det bara att ringa så kom de ut på plats och gjorde det på ens parkering. Dvs att laga dörruppslag etc. Exempel på mc-tank-fixare:

Här en snubbe i Sverige som verkar ha koll på det hela. https://www.garaget.org/prodent (hans websajt är torsk).
 
Längesen jag uppdaterade här, har provmonterat framlyse och clip-on styre. Mycket jobb och justeringar återstår men man får en känsla för hur jag tänkt mig designen.

DSC_2208.JPG

DSC_2204.JPG


DSC_2209.JPG


DSC_2211.JPG
 
Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top