Första riktiga bygget - Café racer på Suzuki GSF 1200 Bandit -98

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Naturligtvis ska du göra som du vill. Inget illa ment.Bara en tanke.

Ingen fara, tar inte illa upp. Kul att det är lite folk som läser det man skriver och orkar kommentera :)
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Igår modifierades framskärmen för att ge ett lite lättare intryck. Bakdelen var svårast då det inte gick att mäta och rita när den satt monterad.
Kan vara så att jag kommer att kapa ner framänden lite till, men jag börjar så här.




2.jpg


3.jpg


4.jpg


6.jpg
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nice bygge, klassiskt att bygga på en Bandit också. Lite tyskröv blir det ju med en höga sadeln men Banditen har ju alltid varit en klassisk streetfighter-hoj så tycker det funkar bra med stuket du har i övrigt också.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Vinkeln på bakdelen ser aggressivare ut än vad den upplevs som i verkligheten. Dels för att hojen står upphöjd på lyften och är fotade rakt i sidled, men framförallt så är det dynans vinkling i bakänden som lurar ögat.

Har dragit en linje längs med dynan så man ser förändringen i vinkel längst bak. Orsaken till att jag valde denna dyna är att jag vill få in baklyse och regskylt/blinkers så att dom inte sticker ut så mycket.

Vill att den ska ha ett framåtlutat och aggressivt stuk, stor motor och slank bakdel.

bandit 1.jpg
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Min tanke är att bakramens vinkel fortsätter upp i sadeln och att tankens kurvning precis innan tanklocket går igen i kurvningen på överdelen av dynan, som är lite högre än tanken. Detta för att försöka få en enhetlighet och flyt i designen, samt att hojen ska se ut att vara redo för attack även när den står still.

Dynans vinkel är tänkt att matcha den framåtlutade körställningen man får med clip-on styre, så designen på hojen harmoniserar bättre när jag monterat det.

Får väll se hur det går, första riktiga bygget som sagt...

bandit 1.jpg
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Tänkte på fästena för sadeln - du harnte fundrat på att skruva den i undre framända och bakända så att du slipper kapa rören från ramen vid eventuell ändring av längd och vinklar? Med snygga skruvar behöver det inte se så splattigt ut.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Dynan är skruvad med två skruv fram och två skruv bak, men dom syns inte.
Bakre skruvarna sitter precis innanför vinkeln på plåten.


Dynans montering bak.jpg
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Tänkte mest på den undre infästningen mot ramen. Ett långt svetsat rör direkt mot ramen kanske ser lite B ut jämfört med en fästflärp för skruvning.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Jag föredrar nog svetsat faktiskt :)

Det är ingen som råkar ha någon soppakran liggandes till Bandit 1200? Min kran är i lika dåligt skick som den gamla rostiga tanken, helt ihopärgad till reserven och det filtret verkar inte gå att byta heller.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
tänk nu bara på att beställer du från uk så tillkommer tull o moms numera
Mera om det här:
Samt icke att förglömma Postnords avgift för att tulldeklarera den.

De flesta saker finns väl inne på Ebay.de också?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
tänk nu bara på att beställer du från uk så tillkommer tull o moms numera
Det verkar som att det kommer vara tullfritt från Storbritannien även framöver för privatpersoner, om jag förstått saken rätt. Eller har jag missförstått något?
"Om du handlar varor som kostar mer än 1 600 kronor kan du, förutom momsen, behöva betala tullavgifter. Om du har en ursprungsförsäkran där säljaren intygar att varorna har ursprung i Storbritannien kan du slippa betala tull även om varan kostar mer än 1 600 kronor."

 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Filter sätter du inline på slangen till förgasarna. Jag använder en filtersats till Yamaha XV1100 som även innehåller en böjd/formad slangstump som gör det lätt att montera och få plats. https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2054502.m570.l1313&_nkw=99999-01566&_sacat=0

Soppakran: https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_...&LH_PrefLoc=3&_osacat=10063&_odkw=56111-32F00
Bra tips Anders, så får det bli ?
Då återstår att hitta en fräsch nivågivare till soppamätaren, denna har sett sina bästa dagar...

Imponerande att den fungerade tycker jag.

DSC_0003_BURST20210118163045038.JPG
DSC_1896.JPG

DSC_1895.JPG
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Tack för gratulationen :)

Finns fräscha beggade för 400-500:- så jag köper nog en sådan. Känns synd att stoppa in något sunkigt i tanken jag köpte av dig. Den är ju tokfräsch invändigt.

Har tyvärr inte fått ut bulorna trots många försök, så är det någon som har en bandit 1200 tank utan bulor och rost till salu så är jag intresserad.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Spackla. Tvåkomponentslack finns ju numera på burk. Att klarlacka dekaler är inte heller så svårt. En ny tank kostar ca 6,000 - om de öht finns i lager.

...eller kontakta en bilplåtslagare. Där jag bodde i USA var det bara att ringa så kom de ut på plats och gjorde det på ens parkering. Dvs att laga dörruppslag etc. Exempel på mc-tank-fixare:

Här en snubbe i Sverige som verkar ha koll på det hela. https://www.garaget.org/prodent (hans websajt är torsk).
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Längesen jag uppdaterade här, har provmonterat framlyse och clip-on styre. Mycket jobb och justeringar återstår men man får en känsla för hur jag tänkt mig designen.

DSC_2208.JPG

DSC_2204.JPG


DSC_2209.JPG


DSC_2211.JPG
 
Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top