Relä som kopplar bort halvljus vid svagt batteri

A D A M

Your Evil Twin
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 900 SS 79, Kawasaki W650 2001
Min gamla mc har bara kick och ett tändsystem som kräver minst 9-10 volt för att ge gnista.

För att inte dränera mitt minimala batteri på 3 AH medans jag sparkar (kan vara segt ibland) vill jag sätta ett relä som leder om halvljuset till parkeringsljuset (LED). Jag vill att relät slår om när spänningen sjunker under 11 volt för att sedan slå tillbaka när generatorn sedan snurrar.

Några förslag?
 
Bara att köpa ett vanligt växlande relä! Det kanske tom Biltema har? :)

Men jag vill att relät ska växla vid valt volttal så jag slipper ha knapp att växla med samt ha koll på om batteriet är på väg att ladda ur.
Fins sådana relän?
 
Men jag vill att relät ska växla vid valt volttal så jag slipper ha knapp att växla med samt ha koll på om batteriet är på väg att ladda ur.
Fins sådana relän?
Så fort ett relä tappar spänningen på dom styrande stiften så kommer det ju att slå ifrån! Det du vill ha är alltså ett till-till-relä, istället för ett till-från-relä! :) Kolla www.elfa.se eller www.kjell.com :)
 
Låter bra men det betyder också att relät inte får ha tolerans för svagare laster.
Om det slår till redan vid 6-7 volt är det ingen ide men det är ju lätt att testa sig fram till.
Thanx!
 
Blir væl ett vanligt relæ med en 87a utgång och en 87b utgång.
 
Det enklaste är att ta ett vanligt (växlande) 12-voltsrelä och en Zenerdiod med önskad genomslagsspänning. Zenerdioden kopplas i serie med spolen på reläet, så att reläet drar när önskad spänning uppnåtts.
 
Det enklaste är att ta ett vanligt (växlande) 12-voltsrelä och en Zenerdiod med önskad genomslagsspänning. Zenerdioden kopplas i serie med spolen på reläet, så att reläet drar när önskad spänning uppnåtts.

Antingen har jag otur när jag tänker eller har du det. Jag får inte ihop hur det skulle funka. Du vill alltså sätta zenerdioden backspänd i serie med reläet. I så fall får du ju aldrig full spänning över reläet.
Ett sätt är att parallellt med reläet sätta en zenerdiod i serie med ett motstånd och sen ha en transistor som drar reläet. Gaten (jag föredrar MOS) kopplas mellan motståndet och zenerdioden. Zenerdioden sitter alltså mot matningen och motståndet mot jord. Det kan funka, orkar inte tänka igenom det ordentligt dock. Går att göra utan zenerdiod också kom jag på nu.
 
Antingen har jag otur när jag tänker eller har du det. Jag får inte ihop hur det skulle funka. Du vill alltså sätta zenerdioden backspänd i serie med reläet. I så fall får du ju aldrig full spänning över reläet.
.

Nä, det blir rätt.
Dioden släpper inte fram någon spänning till spolen på relät om spänningen understiger den specade på dioden, när spänningen överstiger den specade drar relät.
Det futtiga spänningsfall som blir över dioden (0,3v?) har knappast någon inverkan då spänningen i ett fordon normalt varierar kraftigt.
 
Nä, det blir rätt.
Dioden släpper inte fram någon spänning till spolen på relät om spänningen understiger den specade på dioden, när spänningen överstiger den specade drar relät.
Det futtiga spänningsfall som blir över dioden (0,3v?) har knappast någon inverkan då spänningen i ett fordon normalt varierar kraftigt.
Blir det?:confused:
jag får inte ihop det...:confused:
Var kommer de 0.3V ifrån??:confused:
Såna spg existerar inte hos en zener :confused:

Den enklast lösningen är väl att släcka ljuset vid start??
Helt manuellt alltså.
 
Last edited:
Kan du inte bara låta oljetryckskontakten sköta styrningen till ett relä ?
 
Blir det?:confused:
jag får inte ihop det...:confused:
Var kommer de 0.3V ifrån??:confused:
Såna spg existerar inte hos en zener :confused:

Den enklast lösningen är väl att släcka ljuset vid start??
Helt manuellt alltså.

Agående spänningsfallet så var det ett frågetecken bakom, hade för mig att alla dioder gav ett spänninsfall på 0,3V men jag var osäker.

En zenerdiod på ex 10V släpper inte igenom någon spänning så länge spänningen understiger 10V OK?

+ i rätt ända av dioden, dioden till spolen, spolen till -.

Borde ge att spänning över 10V så drar relät!

Om inte så berätta gärna vad som blir fel.
 
Jag testar. Köper en 10V zenerdiod. Relät har jag liggande i garaget sedan ett tidigare projekt.

Sportbike, oljetryckskontakten är en bra ide men motorn är omlagrad och skapar för lågt tryck för att det ska funka.

Kahobe. Att jag skulle slå av lyset varje gång jag ska kicka ligger bortom alla uppfostringsprogram. Dessutom skulle det kräva ytterligare en knapp på mina spartanska reglage.
Men det är förnedrande att inte få igång en gammal kamskaftsducce bara för att det saknas ström.
Ett större batteri skulle inte få plats under cutsen så det går också bort.
 
Last edited:
Har du en lampa för oljetryck som slocknar när du har fått upp tryck,räcker ju den styrningen till reläet.

Nope. Det är en gammal racemotor som har så mycket flöde och så lite motstånd att oljetrycket är konstant lågt i helamotorn.
Men jag ska ta med iden till en stånka caferacer som blir nästa projekt.
 
Agående spänningsfallet så var det ett frågetecken bakom, hade för mig att alla dioder gav ett spänninsfall på 0,3V men jag var osäker.

En zenerdiod på ex 10V släpper inte igenom någon spänning så länge spänningen understiger 10V OK?

+ i rätt ända av dioden, dioden till spolen, spolen till -.

Borde ge att spänning över 10V så drar relät!

Om inte så berätta gärna vad som blir fel.

Du förlorar hela tiden 10 V över zenern så när du lägger på 12 V på kretsen får du 2 V på reläspolen. Det funkar INTE!

Guson
 
Vad tror ni om detta?
Jag kollar vid vilken spänning relät slår till. Om det slår till vid 11-12V blir det för liten marginal eftersom jag helst vill slå över från parkeringsljus till halvljus så snart motorn är igång och laddningen startat.
Är det runt 10V är det perfekt.
Om reläet slår till vid lägre spänning (1-8V) kompenserar jag det med ett motstånd så relät ändå inte slår till innan 9-10V uppnåtts.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top