Guide: Koppla in handtagsvärmare

Nja, dom som kogi04 länkar till tex hos allright(använder dom själv) värmer hett. När du dragit elen så är det ju en enkel procedur att byta till dom om du sen känner för det....

Tänkte inte på den länken, men funkar dom bättre så är det självklart att föredra.
Som du säger är största jobbet gjort, och det är dumt att förvänta sig något för 35kr.

Vill minnas att cross/enduro/snöskoterbutikerna säljer sådana med antingen 15 eller 25w effekt.
Ett tips brukar vara att löpa 25w för vänstra sidan och 15w för högra sidan. då blir det skapligt jämnt med värme mellan höger/vänster sida.

Inte för att racka ner på ditt arbete men ett av de enkla sätten att mata handtagsvärmarna är att ta spänning från tutan.
Ofta har den konstant spänning om den jordas ner av knappen på styret vilket är lätt att kontrollera och har också spänning så länge tändningen är påslagen.
Säkringen får du på köpet, mindre kablar.
Enkelt att kontrollera om det är så genom att titta i elschemat eller mäta sig fram och man slipper relä och en hoper med kopplinglist (läs"sockerbitar").

Inte för att racka ner på ditt arbete men ett av de enkla sätten att mata handtagsvärmarna är att ta spänning från tutan.
Ofta har den konstant spänning om den jordas ner av knappen på styret vilket är lätt att kontrollera och har också spänning så länge tändningen är påslagen.
Säkringen får du på köpet, mindre kablar.
Enkelt att kontrollera om det är så genom att titta i elschemat eller mäta sig fram och man slipper relä och en hoper med kopplinglist (läs"sockerbitar").

Det är definitivt ett alternativ men jag skulle inte välja det.
-Jag vill ha ett "externt" elsystem för mina tillbehör, där jag inte är beroende av hojens egna säkringar.

-Att koppla utifrån batteriet tycker jag ger mig en tydligare struktur än att koppla allt mot tutan.

-Om jag får välja vad som ska gå sönder, tutan eller skyltbelysningen? Jag väljer skyltbelsyningen

Slutligen
Som jag tog upp i guiden är min lösningen bara en av många möjliga, och vilken som är bäst låter jag vara osagt. Du får väldigt gärna bidra med ett kopplingsschema om du vill.

Flikar in med ett litet tips; Använder själv tryckluft för att få bort gamla handtag. För in pipen och "fladdrar" bort handtaget. Superlätt! Så slipper man också massa svordommar när man slinter med en mejsel.

Så här kopplade jag folieelement under greppen för att få HÖG, LÅG och FRÅN med en 3-läges 2-polig växlande liten vippbrytare. Det höga effektläget var perfekt för att snabbt få upp temperaturen m.h.a 20 W per handag. Efter en slund var det bara att koppla om till lågeffekt som ger 5 Watt per handtag.

heated grips.jpg

Last edited:
Tänkte bara återkoppla då de kopplingsplintar jag nämnt att jag beställt på Ebay äntligen kom fram idag.

De är från början sammankoppalde tvärs över så att man får 6 sammankopplade däck med vars två kontaktpunkter. Jag satte på lite McGuyver musik och bryggade ihop så att jag fick två stycken kluster om 6st kopplingspunkter. Har inte hunnit koppla in än, men det skall agera "distribution block" enligt den guiden jag postade här tidigare.

Så här ser det ut. Verkar nice än så länge. Känns rejäl.

20130103175116.jpg

Nu har jag tagit den första turen, och dom fungerar över förväntan. Jag kan inte påstå att jag frös om händerna, även om vänster handen skulle vilja ha lite mer värme.

GAH! Jag bli galen!! :huvet
Har följt guiden och även denna http://www.canyonchasers.net/shop/generic/relay.php men de vill inte funka!! Vad gör jag för fel? Något speciellt nybörjarmisstag? kan ingenting om el...

Hej, här kommer ett sent svar.

Det jag kan tänka mig är vanligaste felet är kopplingen till strömbrytaren eller inkopplingen till relät.
Mitt tips är att börja om, ta det stegvis. Testa din inkoppling av strömbrytaren med sladdar direkt till batteriet. När du är säker på att den är rätt går du vidare till att koppla in relät.

Det kan vara ett tips inför framtiden som brukar förenkla saker, gör arbetet stegvis och testa efterhand så slipper du riva allt för att kunna felsöka.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT