Hel - och halvljus lyser samtidigt, H4

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Tjena.

Har bytt omkopplade för hel-och halvljus på hojen. I originalet var det en växlande brytare, medans det i den nya är en slutande. Detta innebär att jag har halvljuset konstant, och när jag slår till helljuset så lyser både hel och halv.
Jag vet inte ens om detta är godkänt enligt besiktning, men oavsett det skulle jag vilja ha det så att endast hel eller halv lyser då jag inte är helt nöjd med ljusbilden som det är nu.

En liten skiss på hur det såg ut innan, och hur det ser ut idag:

Ritning hel_halvljus.JPG

Förslag om att byta omkopplare kan vi väl spara tills vi uttömt alla andra alternativ då jag fått alla andra funktioner att fungera som jag vill på det nya elreglaget.

Så, hur löser man detta på bästa vis?
Kan jag montera ett relä som bryter spänningen till halvljuset när helljuset blir spänningssatt?
Skulle det i så fall funka med detta växlande enkelrelä?:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Rela/Rela-42134/

Hur kopplar jag då de olika anslutningarna? Skulle det funka om jag lade in halvljuset på 30 och 87a, jordade 85 och kopplade 86 till helljus?

Jag är inte helt 100% säker men helljuset får ju kombineras med vilka andra ljus - fjärrljus, positionsljus etc.
Så varför inte halvljus?

På min bil fortsätter t ex halvljuset att lysa när jag slår över till helljus så jag tror inte bilprovningen kommer ha några synpunkter på din koppling.

Jag har gjort precis som du beskriver fast tvärtom. När helljuset är igång så slocknar halv original, då har jag ett relä som drar för att även halv ska vara igång.
Styrströmen på 86(här kan man ju sätta brytare), ljus på 87, 30 batt, 85 jord. Jag har ett slutande relä. Borde ju helt sonika gå att göra tvärsom.
Bryta den krets som ger halvljus signal vid helljus.

Men personligen tycker jag det är bättre att allt är igång då du får mer ljusspridningen i sidorna för att se t.ex djur osv.

Edit; Verkar inte finns nån uppsjö med brytande relä på dom vanliga kedjorna såg jag. Elfa kanske har?
På ett växlande relä så byter den mellan utgångarna 87, 87a har jag för mig.

Last edited:
Jag har gjort precis som du beskriver fast tvärtom. När helljuset är igång så slocknar halv original, då har jag ett relä som drar för att även halv ska vara igång.
Styrströmen på 86(här kan man ju sätta brytare), ljus på 87, 30 batt, 85 jord. Jag har ett slutande relä. Borde ju helt sonika gå att göra tvärsom.
Bryta den krets som ger halvljus signal vid helljus.

Men personligen tycker jag det är bättre att allt är igång då du får mer ljusspridningen i sidorna för att se t.ex djur osv.

Ja, det kanske finns fördelar med att ha det på det här viset så jag kanske låter det vara tills vidare om bilprovningen inte har något att invända. Det är trots allt väldigt sällan jag kör i mörker så helljuset använder jag knappt.

Men en annan aspekt är att jag kommer köra utan batteri på hojen och om jag kör både hel och halvljus samtidigt så drar det ju dubbelt så mycket effekt. Jag tror att jag helt enkelt får se om hojens övriga drift påverkas av detta, eller om spänningen räcker till ändå.

Bara för att förtydliga så har jag alltså en H4-lampa med dubbla glödtrådar även om det på min ritning ser ut som om det är skilda lampor för hel och halv.

Last edited:
Edit; Verkar inte finns nån uppsjö med brytande relä på dom vanliga kedjorna såg jag. Elfa kanske har?
På ett växlande relä så byter den mellan utgångarna 87, 87a har jag för mig.

Betyder detta att jag behöver en ny puls för att den ska koppla tillbaka till ursprungliga utgången då?

Betyder detta att jag behöver en ny puls för att den ska koppla tillbaka till ursprungliga utgången då?

Ditt ursprungliga förslag
30 till 12V
87a till halvljuset
87 till helljuset
85 till jord
86 till hel/halvljusomkopplaren kommer fungera precis som du vill.
Jag körde utan batteri på min BMW R60 på 1960-talet.
Men för att ge laddningsregulatorn nått att arbeta mot hade jag en kondensator från ELFA inkopplad där batteriet suttit. Då 6V.
Nu borde den här fungera (om du bryr dig om nått sånt här, laddningsregulatorn behöver kanske inget skydd, på R60n var det en mekanisk laddningsregulator, ett relä.)
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=67-901-09&toc=19089
det är alltid bra välja en kondensator som tål rejält högre spänning än den kondensatorn kommer arbeta vid, "säkerhetsmarginalen".
Eventuellt är ovan kondensator slut hos ELFA......när jag läser noggrant
förslag
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=67-040-28&toc=19089

Last edited:
I en H4 finns två glödtrådar och där är det tänkt att bara den ena ska användas, under helljusblink kan man tända bägge trådarna. Men annars riskerar det att bli för varmt både för reflektorn och själva lampan.

Men är det två armaturer så är det inget problem att hel och halvljus lyser samtidigt, så är det på min Kawa och så är det på bilen (blir stökigt med Xenon på halvljus eftersom det skulle ta tid att tända halvlyset igen). Ljusbilden kollas på halvljuset.

Antagligen är omkopplaren tänkt för något som har separat strålkastare/lampor för hel resp halvljus och där man valt att bara ena lampan lyser. Växlande relä fungerar väl. Det problemet som uppstår är att du behöver två relän om du vill ha möjligheten att slå av lyset helt. Ett som slår av och på lampan, den kan få sin styrström från halvljusuttaget, sedan ett växlande som får sin ström från helljusuttaget. Så är det bara att koppla rätt utgång till rätt lampa på växlande relät. Reläna sätter du i serie.

Ditt ursprungliga förslag
30 till 12V
87a till halvljuset
87 till helljuset
85 till jord
86 till hel/halvljusomkopplaren kommer fungera precis som du vill.
Jag körde utan batteri på min BMW R60 på 1960-talet.
Men för att ge laddningsregulatorn nått att arbeta mot hade jag en kondensator från ELFA inkopplad där batteriet suttit. Då 6V.
Nu borde den här fungera (om du bryr dig om nått sånt här, laddningsregulatorn behöver kanske inget skydd, på R60n var det en mekanisk laddningsregulator, ett relä.)
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=67-901-09&toc=19089
det är alltid bra välja en kondensator som tål rejält högre spänning än den kondensatorn kommer arbeta vid, "säkerhetsmarginalen".
Eventuellt är ovan kondensator slut hos ELFA......när jag läser noggrant
förslag
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=67-040-28&toc=19089

Tackar för svar, då var jag på rätt väg åtminstone. Angående batterielimineringen har jag redan löst den biten, så det är lugnt.

I en H4 finns två glödtrådar och där är det tänkt att bara den ena ska användas, under helljusblink kan man tända bägge trådarna. Men annars riskerar det att bli för varmt både för reflektorn och själva lampan.

Men är det två armaturer så är det inget problem att hel och halvljus lyser samtidigt, så är det på min Kawa och så är det på bilen (blir stökigt med Xenon på halvljus eftersom det skulle ta tid att tända halvlyset igen). Ljusbilden kollas på halvljuset.

Antagligen är omkopplaren tänkt för något som har separat strålkastare/lampor för hel resp halvljus och där man valt att bara ena lampan lyser. Växlande relä fungerar väl. Det problemet som uppstår är att du behöver två relän om du vill ha möjligheten att slå av lyset helt. Ett som slår av och på lampan, den kan få sin styrström från halvljusuttaget, sedan ett växlande som får sin ström från helljusuttaget. Så är det bara att koppla rätt utgång till rätt lampa på växlande relät. Reläna sätter du i serie.

Har lagt en separat brytare för lysets av/på. Kan vara bra att spara på strömmingen när jag står och kickar igång hojen.

Intressant problem.. Jag tror det enklaste vore att sätta in ett växlande relä om din ritning stämmer.

Finns det redan ett relä som idag styr spänningen till något av ljusen som är slutande så borde detta bytas till ett växlande, vilket löser problemet.

Annars kan du sätta in ett växlande relä på halvljuskablen som i vilande läge ger ström till halvljuset (In spänning anslutning 30, utspänning anslutning 87a). Till spolen (anslutning 85 el 86) ansluts en signal från helljuset (grova svarta). Det innebär att när du kopplar om till helljus så kommer spolen att dra det växlande reläts utsignal från 87a till 87 som lämnas tom (eller för extraljus..?). Halvljuset slocknar eftersom spolen dragit bort anslutningen från 87a till 87. Använder du inga extraljus så isolera 87.
Ritning%20hel_halvljus.JPG

Det finns inga legala hinder för att ha halv och helljus på tillsammans. Däremot är sannolikheten för överhettning av H4 lampan ganska stor.

Intressant problem.. Jag tror det enklaste vore att sätta in ett växlande relä om din ritning stämmer.

Finns det redan ett relä som idag styr spänningen till något av ljusen som är slutande så borde detta bytas till ett växlande, vilket löser problemet.

Annars kan du sätta in ett växlande relä på halvljuskablen som i vilande läge ger ström till halvljuset (In spänning anslutning 30, utspänning anslutning 87a). Till spolen (anslutning 85 el 86) ansluts en signal från helljuset (grova svarta). Det innebär att när du kopplar om till helljus så kommer spolen att dra det växlande reläts utsignal från 87a till 87 som lämnas tom (eller för extraljus..?). Halvljuset slocknar eftersom spolen dragit bort anslutningen från 87a till 87. Använder du inga extraljus så isolera 87.
View attachment 391525

Det finns inga legala hinder för att ha halv och helljus på tillsammans. Däremot är sannolikheten för överhettning av H4 lampan ganska stor.

Grymt, verkar som om jag var hyfsat rätt ute från början. Det enda jag kommit på nu efterhand som inte är helt perfekt med den här lösningen är ju att ljustutan kommer släcka halvljuset också. Men det kan jag leva med då det enda problemet med det är att det blir en marginell fördröjning i helljusblinket.

Det blir ingen fördröjning på helljustutan, den spänningen går igenom lika snabbt som innan.
ev så kanske det skulle bli en tiondels sekunds fördröjning innan relät släcker halvljuset, men då lyser redan helljustråden.

Det blir ingen fördröjning på helljustutan, den spänningen går igenom lika snabbt som innan.
ev så kanske det skulle bli en tiondels sekunds fördröjning innan relät släcker halvljuset, men då lyser redan helljustråden.

Ah just, tänkte lite bakvänt. Det blir väl snarare så att halvljuset eventuellt tar någon tiondel på sig att tändas efter man slagit av helljuset.
Hur som helst så blir det att köra på den här lösningen, återkommer med en uppdatering när det är fixat om någon kanske är intresserad att veta hur det funkade.

Funkar det som det ska så monterar jag nog ett likadant relä till dödarkabeln. På nya reglaget finns nämligen inte dödarknapp, men däremot finns en knapp för laptimer som skickar en 12V-puls vid aktivering. Kopplar jag tråden från den knappen till 86 och dödarkabeln in på 30 och ut på 87a så borde den brytas vid aktivering.

Kommer bli så bra det här, tack för hjälp. :tummenupp

Jag är inte helt 100% säker men helljuset får ju kombineras med vilka andra ljus - fjärrljus, positionsljus etc.
Så varför inte halvljus?

På min bil fortsätter t ex halvljuset att lysa när jag slår över till helljus så jag tror inte bilprovningen kommer ha några synpunkter på din koppling.

Det där behöver inte vara en fördel att ha närljus med bred beam samtdigt med helljuset - man bländas lite av det som är riktigt nära och heljuset tappar effekt.

I högre farter kan nyttan vara noll då man ändå inte hinner bromsa , men i lägre farter kan det vara ett bra tillskott med både halv och hel.

Jag kan välja på hojen som har dubbla reflektorer - egen mod.

A: ger halvljus eller Helljus 60W på en reflektor
B: ger Halvljus eller helljus på två reflektorer 55W el. 60W samt 80W/130W
C: ger halvljus som B men fullt blås på alla trådar i heljusläget 55+60+80+130

C läget är kopplat via växlande relä på ljustutan så i läge B duttar man på den för allt på eller alt av , ljustutan funkar ju men behöver dubbeltryck

Så allt manövreras via en strömbrytare och ljustutan.

Man kör sommartid i +30 med läge A , höst läge B och i minusgrader eller iaf kyligare väder med C läget.
Då lyser det:hihi

Som en lastbil:3freak

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP