Relä som kopplar bort halvljus vid svagt batteri

Vad tror ni om detta?
Jag kollar vid vilken spänning relät slår till. Om det slår till vid 11-12V blir det för liten marginal eftersom jag helst vill slå över från parkeringsljus till halvljus så snart motorn är igång och laddningen startat.
Är det runt 10V är det perfekt.
Om reläet slår till vid lägre spänning (1-8V) kompenserar jag det med ett motstånd så relät ändå inte slår till innan 9-10V uppnåtts.

Ett problem är att tillslagsspänningen och frånslag antagligen skiljer ganska mycket. Nu tar jag siffror ut luften här, men om vi säger att det slår till vid 9V slår det antagligen ifrån någonstans runt 5V. Det behövs någon (relativt enkel) form av styrelektronik för att spänningsstyra ett relä...

Vad sägs om en zener på 10-11V till plus, jordad genom ett motstånd. Relät är kopplat direkt til plus och jordat genom en transistor (NPN, ev. darlington), basen på transistorn kopplas in mellan motståndet och zenern.
Zenern leder inget förrän spänningen går över zenerspänningen, när spänningen går över börjar zenern leda och strömmen som då går genom den fortsätter till jord genom motståndet. Spänningen över motståndet ökar, och runt 0,6V är den tillräckligt hög för att transistorn ska börja leda och därmed dra reläet. (behövs något seriemotstånd på basen med för att inte grilla zenern, men detaljer, detaljer...)
 
Ett problem är att tillslagsspänningen och frånslag antagligen skiljer ganska mycket. Nu tar jag siffror ut luften här, men om vi säger att det slår till vid 9V slår det antagligen ifrån någonstans runt 5V. Det behövs någon (relativt enkel) form av styrelektronik för att spänningsstyra ett relä...

Vad sägs om en zener på 10-11V till plus, jordad genom ett motstånd. Relät är kopplat direkt til plus och jordat genom en transistor (NPN, ev. darlington), basen på transistorn kopplas in mellan motståndet och zenern.
Zenern leder inget förrän spänningen går över zenerspänningen, när spänningen går över börjar zenern leda och strömmen som då går genom den fortsätter till jord genom motståndet. Spänningen över motståndet ökar, och runt 0,6V är den tillräckligt hög för att transistorn ska börja leda och därmed dra reläet. (behövs något seriemotstånd på basen med för att inte grilla zenern, men detaljer, detaljer...)

I like the way you think! :) eftersom jag tänkte lika dant, fast jag beskrev det kanske inte lika tydligt som du. Om man använder en bipolär transistor måste man ha ett motstånd till basen, annars blir det för hög spänning.
 
Vad tror ni om detta?
Jag kollar vid vilken spänning relät slår till. Om det slår till vid 11-12V blir det för liten marginal eftersom jag helst vill slå över från parkeringsljus till halvljus så snart motorn är igång och laddningen startat.
Är det runt 10V är det perfekt.
Om reläet slår till vid lägre spänning (1-8V) kompenserar jag det med ett motstånd så relät ändå inte slår till innan 9-10V uppnåtts.

Ett relä som slår till vid exempelvis 10 V kommer inte att släppa igen när spänningen går under 10 V, det kommer att krävas väsentligt lägre spänning innan reläet släpper (5-6 V?). På din beskrivning låter det som du slår på lyset samtidigt med tändningen och då har du antagligen skapligt hög spänning (runt 12 V) inledningsvis.

För att tänka utanför lådan: har växellådan en kontakt för indikering av friläge? Kunde isf styra ett brytande relä som släcker halvljuset när du lägger i friläget. Nackdelen är att halvljuset slocknar när man lägger i friläget.

Edit: Var långsam så Flummo hann före! Men... kopplingen han beskriver saknar hysteres. Risken är att när spänningen segar sig över gränsvärdet så tänds halvljuset. Då droppar spänningen och reläet släpper. Spänningen stiger genast igen och reläet drar, ja ni (eller iaf Flummo!) fattar... Jag skulle lägga in 1-2 V hysteres (exempelvis tillslag vid 13 V, frånslag vid 11 V).

Guson
 
Last edited:
Edit Im fucked - läste inte hela tråden - du har kick:tummenupp


Ett annat sätt att få en avlastning när startmotorn skall gå är att ordna som på många bilar och motorcyklar.

Då bryts strömmen till framlamporna så fort startmotorn snurrar.

Detta går att lösa på diverse sätt beroende på hur kopplingen i startmotorknappen ser ut och om du har ljusrelä.

Eftersom du har halvljusautomatik kanske det bästa är att slopa den och fixa en ljusknapp istället.
 
Last edited:
Kahobe. Att jag skulle slå av lyset varje gång jag ska kicka ligger bortom alla uppfostringsprogram. Dessutom skulle det kräva ytterligare en knapp på mina spartanska reglage..
Ger mig.
OK, krav ligger inte i linje med Sverige av idag.:rolleyes:
Jag ska se om jag får en kvart över och ska då fundera på om det går att görs nåt mycket enkelt, sannolikt en reläfördröjning på ca 10sek som t o m en komplett elektrisk idiot kan få att fungera..
Är inne på elektronik nu, har pysslat med att lägga mönsterkort för lite nyttigheter förra vecka, hojarna får vänta.
 
Det är en väldigt bra ide! Om man kan fördröja halvljuset 1 minut hinner jag sparka igång motorn i alla lägen.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top