Hoztic
Alltid på väg mot nya mål
Imponerande med sån ellära i högstadiet!Jag böjer mig för överheten, måste ta fram el-lärans ABC igen tydligen, det var ju 20år sedan i alla fall![]()

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Imponerande med sån ellära i högstadiet!Jag böjer mig för överheten, måste ta fram el-lärans ABC igen tydligen, det var ju 20år sedan i alla fall![]()
Vad tror ni om detta?
Jag kollar vid vilken spänning relät slår till. Om det slår till vid 11-12V blir det för liten marginal eftersom jag helst vill slå över från parkeringsljus till halvljus så snart motorn är igång och laddningen startat.
Är det runt 10V är det perfekt.
Om reläet slår till vid lägre spänning (1-8V) kompenserar jag det med ett motstånd så relät ändå inte slår till innan 9-10V uppnåtts.
Ett problem är att tillslagsspänningen och frånslag antagligen skiljer ganska mycket. Nu tar jag siffror ut luften här, men om vi säger att det slår till vid 9V slår det antagligen ifrån någonstans runt 5V. Det behövs någon (relativt enkel) form av styrelektronik för att spänningsstyra ett relä...
Vad sägs om en zener på 10-11V till plus, jordad genom ett motstånd. Relät är kopplat direkt til plus och jordat genom en transistor (NPN, ev. darlington), basen på transistorn kopplas in mellan motståndet och zenern.
Zenern leder inget förrän spänningen går över zenerspänningen, när spänningen går över börjar zenern leda och strömmen som då går genom den fortsätter till jord genom motståndet. Spänningen över motståndet ökar, och runt 0,6V är den tillräckligt hög för att transistorn ska börja leda och därmed dra reläet. (behövs något seriemotstånd på basen med för att inte grilla zenern, men detaljer, detaljer...)
Vad tror ni om detta?
Jag kollar vid vilken spänning relät slår till. Om det slår till vid 11-12V blir det för liten marginal eftersom jag helst vill slå över från parkeringsljus till halvljus så snart motorn är igång och laddningen startat.
Är det runt 10V är det perfekt.
Om reläet slår till vid lägre spänning (1-8V) kompenserar jag det med ett motstånd så relät ändå inte slår till innan 9-10V uppnåtts.
Imponerande med sån ellära i högstadiet!![]()
Nejdå, bara retsam gnällspikVafan är du matte-snille![]()
Okej det var 17 år sen när jag räknar efter![]()
Ger mig.Kahobe. Att jag skulle slå av lyset varje gång jag ska kicka ligger bortom alla uppfostringsprogram. Dessutom skulle det kräva ytterligare en knapp på mina spartanska reglage..
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |