Reglementesfrågor

Har förstått att "hajfena" kedjeskydd är ett måste. Har ni några bra tips var man köper billigt?

Här har du en länk till en googlesökning som ger dig uppslag om var du kan handla en.
Grevens och Bactor bör väl också ha.

Annars kan du tillverka en själv för en billig peng - bocka en plåtbit och buntbanda fast på svingen. Har sett att många gör så.
 
Last edited:
Här har du en länk till en googlesökning som ger dig uppslag om var du kan handla en.
Annars kan du tillverka en själv för en billig peng - bocka en plåtbit och buntbanda fast på svingen. Har sett att många gör så.

Se till att slipa kanten på plåtbiten så den blir vass bara, så den effektivt kan skära av den kroppsdel som riskerar att hamna mellan drevet och kedjan. :fakta



(Ja, jag är ironisk...)
 
Se till att slipa kanten på plåtbiten så den blir vass bara, så den effektivt kan skära av den kroppsdel som riskerar att hamna mellan drevet och kedjan. :fakta



(Ja, jag är ironisk...)

Aha, det är sånt ni som jobbar på sjukhus går omkring och tänker på :hihi
 
Tja, hugger den av kroppsdelen så kommer den du inte bli kapad mellan kedja/drev så på sätt och vis kan man ju säga att den funkar som tänkt.. . . :D
 
Reglementsfråga 1:
"Ventilhatt skall vara i metall?" Man måste alltså beställa nya ventilhattar eftersom det inte duger med plast/gummi eller är tillåtet att köra utan?

Reglementsfråga 2:
Ser ingenting i reglementet om att hojen måste ha kedjeskydd? Hajfena, ja, men kedjsskydd? Jag har varken kedjeskydd eller såna där fotskydd på fotpinnarna (bild). Hur har ni andra?

IMG_2996.JPG

Kuggfråga (ahaha):
Bakdrevet på den för ändamålet införskaffade R6an är 46. Tänk Gelleråsen, är det för litet? Behöver även drev till regnfälgen, 47 då? Hade för mej många kör 50 - 51 på Gåsen...?
 
Reglementsfråga 1:
"Ventilhatt skall vara i metall?" Man måste alltså beställa nya ventilhattar eftersom det inte duger med plast/gummi eller är tillåtet att köra utan?

Reglementsfråga 2:
Ser ingenting i reglementet om att hojen måste ha kedjeskydd? Hajfena, ja, men kedjsskydd? Jag har varken kedjeskydd eller såna där fotskydd på fotpinnarna (bild). Hur har ni andra?

View attachment 417103

Kuggfråga (ahaha):
Bakdrevet på den för ändamålet införskaffade R6an är 46. Tänk Gelleråsen, är det för litet? Behöver även drev till regnfälgen, 47 då? Hade för mej många kör 50 - 51 på Gåsen...?

1: Ja, det skall vara ventilhattar och de skall vara i metall. Köp på närmaste mack eller på Biltema.

2: Jag minns inget specifikt om kedjans översida, men din sving skyddar ju en del. Jag har en liten plastvinge som skyddar hälen. Det är ju mycket större skaderisk om en kroppsdel dras bakåt mellan kedja och drev än om den dras framåt, för det finns väl hinder på hojen mot att fastna mellan kedja och framdrev?

Kuggfråga: Ingen aning. Jag är inte tillräckligt bra för att räkna kugg och dreva om...
 
R6-08 och framåt 14-46, 47 eller 15-49, 50. Det mindre bakdrevet blir lite fel ur de långsamma böjarna men för mig som kör 15 så funkar det bättre med kedjelängden och bakhjulets placering. Har för mig det inte behövs kedjeskydd om du inte kan trassla in dig, pinnarna, ingen aning. :)
 
Tack PeteR1 & He rik, vad säger ni andra?

...och så reglementsfråga 3:
Extra motorkåpor för "delar som kan medföra skada eller läckage", vilka delar avses här? Generator? Kopplingskåpa?
 
Tack PeteR1 & He rik, vad säger ni andra?

...och så reglementsfråga 3:
Extra motorkåpor för "delar som kan medföra skada eller läckage", vilka delar avses här? Generator? Kopplingskåpa?

Jupp, och tändkåpa, finns fina satser från gb-racing om än lite dyra. :)
 
Måste vara storsatsen det med bobiner och rampuckar, har för mig 1800 ungefär men kolla grevens.
 
Stämmer, det är priset på Grevens stora paket. "Bara" 1.700 + frakt direkt från GB Racing... :gråta

Edit: Nä, vänta!
Grevens set består av:
Generatorskydd
Kopplingsskydd
Pulse Cover
för... håll i hatten... 2.700:-
 
Last edited:
Jösses, var ju lite drygt ett år sen jag handlade hel sats förstås, eller 2 kanske, tiden går fort. . .:näsblod
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top