Reglementesfrågor

Ja. Dags att köpa en banhoj?

Aldrig! En snabb räkning av 108mm borrning och 71mm slag ger 650,42cc per cylinder. Med lite lågstadiematte så blir det 1300,84cc. DVS 1300 JÄVLA KUBIK EFTERSOM VI INTE KÖR MED DECIMALER!

Game set n' match! NU BLIR DET ÅKA AV!

img_signup_header.jpg



*edit* Patrik Marklund ska se över och justera om nödvändigt. :Bugar :Bugar :Bugar
 
Last edited:
Sedan lär jag väl bli ensam om att köra på oslicks, men då kan jag ju skylla på det i alla fall. :3freak
Nope, jag kommer köra på fjolårets regler: Gatgodkända däck. Supercorsa SC förvisso, men fortfarande mönstrade. Har just beställt 2 uppsättningar och har redan 2 bakdäck liggande...

Tycker man gör bort sig IGEN med nya ändringarna, nu blev det plötsligt R1000 B-rejs istället för insteg av Cupen.
 
Last edited:
Nästan ingen skillnad på pirellis sc och slicks, samma fäste men lite skillnad i känsla. Bättre livslängd på slicksen men lättare att köra dom kalla och riva dom med. Det är ju inga gat-däck det går att köra bana med, det är ett race-däck som är gat-godkänt.
 
Nope, jag kommer köra på fjolårets regler: Gatgodkända däck. Supercorsa SC förvisso, men fortfarande mönstrade. Har just beställt 2 uppsättningar och har redan 2 bakdäck liggande...

Tycker man gör bort sig IGEN med nya ändringarna, nu blev det plötsligt R1000 B-rejs istället för insteg av Cupen.

Bra, då är vi två. :tummenupp

Ungefär exakt så där har jag också resonerat och sagt, att man kastar bort instegs-/prova-på-känslan och plötsligt så är det inte så avslappnat och lättsamt längre. Dessutom har jag hört oroväckande saker om ER-6 Cup.
 
Bra, då är vi två. :tummenupp

Ungefär exakt så där har jag också resonerat och sagt, att man kastar bort instegs-/prova-på-känslan och plötsligt så är det inte så avslappnat och lättsamt längre. Dessutom har jag hört oroväckande saker om ER-6 Cup.

Märkligt med slicks!?
Håller med dig PeteR1, instegskänslan försvinner lite.
Jag som trodde jag hade köpt bra däck för klassen, Dunlop 212:or.
Jag får väl köra slut på dem innan det blir slicks.

Vad har du hört om ER-6 Cupen?
 
Angående slicks eller inte, i den farten som bör hållas i speedster lär ju däcken inte spela någon roll. Kör man så in i helvitti fort kan man ju klassa upp sig lite till Rookie, så man inte bidrar med att tvätta bort den glada amatörstämpeln som jag, PeterR1 med flera såg till att skänka till cupen 2014. :D
 
Märkligt med slicks!?
Håller med dig PeteR1, instegskänslan försvinner lite.
Jag som trodde jag hade köpt bra däck för klassen, Dunlop 212:or.
Jag får väl köra slut på dem innan det blir slicks.

Vad har du hört om ER-6 Cupen?

Jag skriver inget så har jag inte startat ett rykte ifall det är fel. Men om det stämmer så kommer jag att skriva "Det var väl det jag visste!" och mina tankar kring det.
 
Jag skriver inget så har jag inte startat ett rykte ifall det är fel. Men om det stämmer så kommer jag att skriva "Det var väl det jag visste!" och mina tankar kring det.

Kanske är nåt sånt här på gång?
Jag sprider absolut inga rykten, jag googlade bara snabbt och hamnade på sidan...
Nicke Nyfiken, #11 Speedster Cup:hihi
 
Last edited:
Angående slicks eller inte, i den farten som bör hållas i speedster lär ju däcken inte spela någon roll. Kör man så in i helvitti fort kan man ju klassa upp sig lite till Rookie
Det har du faktiskt helt rätt i. Så varför ändra reglerna och tillåta slicks? Så länge alla i cupen kör långsammare än 1.10-1.11 på Gåsen spelar det ingen som helst roll utan mina SC och raggeerz 212 funkar precis lika bra som slicks och håller förmodligen längre. Tyvärr blir det väl så att man tvingar upp farten istället för att behålla krav som gör att farten hålls ner och istället slussar snabba människor vidare till nästa serie. Vilket ju var den uttalade intentionen när cupen startades så sent som förra säsongen...

Vilken handlare är det som tjänar på det här då?
 
Last edited:
Nästan ingen skillnad på pirellis sc och slicks, samma fäste men lite skillnad i känsla. Bättre livslängd på slicksen men lättare att köra dom kalla och riva dom med. Det är ju inga gat-däck det går att köra bana med, det är ett race-däck som är gat-godkänt.
Sant, i princip skurna slicks så skillnaden är liten rent fysiskt. Det är nog mer skillnaden i folks huvud och hur klassen framstår. Ifjol kunde man tänka sig att köra med Sportsmart. Få kommer ens tänka tanken i år för man "måste" ha slicks. Se bara raggeerz som skulle köra slut på sina 212 för att köpa slicks nästa gång. ;)
 
Last edited:
Anledningen är troligen att förra året gnälldes det på att man Inte fick köra slicks, Rookie körde ju det och det gick att köpa beggade billigt och man skulle kunna fortsätta på samma däck om man blev uppflyttad till Rookie.

Hur ska Ni ha det! :7peta ;)

Äh, inget att hänga upp sig på, blir Ni för snabba på slicks åker Ni upp i Rookie ändå så, passa Er! ;)
 
Det har du faktiskt helt rätt i. Så varför ändra reglerna och tillåta slicks? Så länge alla i cupen kör långsammare än 1.10-1.11 på Gåsen spelar det ingen som helst roll utan mina SC och raggeerz 212 funkar precis lika bra som slicks och håller förmodligen längre. Tyvärr blir det väl så att man tvingar upp farten istället för att behålla krav som gör att farten hålls ner och istället slussar snabba människor vidare till nästa serie. Vilket ju var den uttalade intentionen när cupen startades så sent som förra säsongen...

Vilken handlare är det som tjänar på det här då?

Skulle tro att det mer var att man får större utbud på begagnade däck såhär. Men nu får vi/ni som kör Speedster se till att vara riktigt amatörmässiga för att väga upp det här med slicks. :hihi
 
Ligger nått i det He rik! Börjat faktiskt känna mig lite gnällig i sammanhanget... :)
 
Last edited:
Ja, tanken slog mig också - nu kan vi ju köpa beggade slicks av både rookie och superbike.
Vilket i slutändan bör bli billigare än att köpa nya SC , R10 eller 212.

Vill man köra på mönstrat är det inget som hindrar en.
I våra farter (min iaf) lär det inte göra varken till eller från.
 
Kanske är nåt sånt här på gång?
Jag sprider absolut inga rykten, jag googlade bara snabbt och hamnade på sidan...
Nicke Nyfiken, #11 Speedster Cup:hihi

Nej, det där är inte det jag har hört. Men den cupen hade varit kul att köra om jag bara hade kunnat styra mitt jobbschema efter raceprogrammet.
 
Nej, det där är inte det jag har hört. Men den cupen hade varit kul att köra om jag bara hade kunnat styra mitt jobbschema efter raceprogrammet.

Ok, jag får väl googla på nåt annat som du kan dementera.
Framåt sommaren har jag kanske träffat rätt...:huvet
 
Det har du faktiskt helt rätt i. Så varför ändra reglerna och tillåta slicks? Så länge alla i cupen kör långsammare än 1.10-1.11 på Gåsen spelar det ingen som helst roll utan mina SC och raggeerz 212 funkar precis lika bra som slicks och håller förmodligen längre. Tyvärr blir det väl så att man tvingar upp farten istället för att behålla krav som gör att farten hålls ner och istället slussar snabba människor vidare till nästa serie. Vilket ju var den uttalade intentionen när cupen startades så sent som förra säsongen...

Vilken handlare är det som tjänar på det här då?

Som jag förstått det, och jag litar på min källa, så är anledningen att vi i Speedster skall kunna köpa beggade däck från Superbike, dvs öka begagnatmarknaden för slicks...
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top