Reglementesfrågor

Det enda som står i reglementet om styrstopp är att styrdämparen inte får användas som styrstopp...

Det var allt jag hittade jag med, då tolkar jag det som att så länge det finns en stoppanordning som ger mindre styrutslag än styrdämparen, så är det godkänt.

Hi
 
De viktigaste ändringar:
- Tydliga regler kring klädsel och skyddsutrustning, här framförallt hjälmmärkningar (se punkt 2.3)
- Bakljus för samtliga tävlingsfordon (se punkt 3.3.4)
- Regndäck i Junior Cup (se punkt 9.1.4). 2015 blir det enhetsregndäck från Pirelli, en nyhet angående detta kommer inom kort här på hemsidan.
- Slicks är numera tillåtna i Speedster Cup (se punkt 9.2.1.3)


Hahah neeeej men är de sköna eller. Vad ska jag nu göra med min dummy i kolfiber som skulle ersätta baklyset? :rofl Den var ju så läcker!

Och slicks är tillåtet nu hähä. FATTA VA SNABBT JAG BLIR! Vrooooooooooooooooom!
 
Hahah neeeej men är de sköna eller. Vad ska jag nu göra med min dummy i kolfiber som skulle ersätta baklyset? :rofl Den var ju så läcker!
Och slicks är tillåtet nu hähä. FATTA VA SNABBT JAG BLIR! Vrooooooooooooooooom!

Jag tror att tryckfelsnisse har varit i farten. Det skall nog stå att "Slicks är inte tillåtna". Annars blir det lite konstigt. Fort, fel och ologiskt.

För man skriver:
Däck skall ha hastighetsklassning i enlighet med motorcykelns fartresurser. Däcken ska
vara tillgängliga i MC-handeln. Mönsterdjupet ska vara minst 2,5 mm på hela slitytan
vid ev kontroll före start. Däck ska vara märkta med E och/eller DOT på skuldran samt
tillverkningsnummer. Däck märkta ”NOT FOR HIGHWAY USE” är inte tillåtna. Vid
träning eller tävling i regn, deklarerat "wet race", får regndäck användas oavsett märkning.
Slicks är tillåtet. Däckvärmare får användas.

Men det som står ovan motstrider att man skulle få använda rena slicks.

Det blir till att fylla tanken med explosionshämmande mtrl. För den regeln är kvar.
 
Last edited:
Hahah neeeej men är de sköna eller. Vad ska jag nu göra med min dummy i kolfiber som skulle ersätta baklyset? :rofl Den var ju så läcker!

Och slicks är tillåtet nu hähä. FATTA VA SNABBT JAG BLIR! Vrooooooooooooooooom!

Det är väl mer en regnlampa som är obligatoriskt nu.
 
Jag tror att tryckfelsnisse har varit i farten. Det skall nog stå att "Slicks är inte tillåtna". Annars blir det lite konstigt. Fort, fel och ologiskt.

För man skriver:
Däck skall ha hastighetsklassning i enlighet med motorcykelns fartresurser. Däcken ska
vara tillgängliga i MC-handeln. Mönsterdjupet ska vara minst 2,5 mm på hela slitytan
vid ev kontroll före start. Däck ska vara märkta med E och/eller DOT på skuldran samt
tillverkningsnummer. Däck märkta ”NOT FOR HIGHWAY USE” är inte tillåtna. Vid
träning eller tävling i regn, deklarerat "wet race", får regndäck användas oavsett märkning.
Slicks är tillåtet. Däckvärmare får användas.

Men det som står ovan motstrider att man skulle få använda rena slicks.

Som den texten är skriven så tolkar jag också att slicks inte är tillåtet men samtidigt står det som "highlight" på svemos startsida att "- Slicks är numera tillåtna i Speedster Cup (se punkt 9.2.1.3)"
Finns det några slicks som det inte står "NOT FOR HIGHWAY USE" på?

Detta var lite märkligt :confused::va
 
Last edited:
Det är väl mer en regnlampa som är obligatoriskt nu.

Det är väl som vanligt att jag har fel :fakta Det ska bara vara en lampa som lyser konstant. Men ska man tolka reglena så måste den finnas monterad hela tiden...

Bakljus
Alla motorcyklar måste vara försedda med ett fungerande rött bakljus. Ljuset ska slås på vid förklarat Wet race eller på order av tävlingsledningen. Ljuset riktning måste vara i motorcykelns längdriktning och måste vara tydligt synbart från bakomvarande motorcykel. Ljusstyrka skall vara ekvivalent med 10-15W vid icke LED, vid LED 3-5 W. Ljuset ska vara konstant, inga blinkande lampor är tillåtna.
 
Det är väl som vanligt att jag har fel :fakta Det ska bara vara en lampa som lyser konstant. Men ska man tolka reglena så måste den finnas monterad hela tiden...

Jo, wet race, dvs regnlampa, eller når rejsledningen tycker att den ska vara tänd.
Alltid monterad är väl mest för att det inte ska kunna uppstå tjafs vid besiktning.

10-15w (3-5w) låter rätt lite. Vad har du i ditt bakljus?
 
Jo, wet race, dvs regnlampa, eller når rejsledningen tycker att den ska vara tänd.
Alltid monterad är väl mest för att det inte ska kunna uppstå tjafs vid besiktning.

10-15w (3-5w) låter rätt lite. Vad har du i ditt bakljus?

Hittar inte riktigt den informationen. Den infon som står i manualen har de snålat på.

info lysen.jpg
 
Jag tror att tryckfelsnisse har varit i farten. Det skall nog stå att "Slicks är inte tillåtna". Annars blir det lite konstigt. Fort, fel och ologiskt.

För man skriver:
Däck skall ha hastighetsklassning i enlighet med motorcykelns fartresurser. Däcken ska
vara tillgängliga i MC-handeln. Mönsterdjupet ska vara minst 2,5 mm på hela slitytan
vid ev kontroll före start. Däck ska vara märkta med E och/eller DOT på skuldran samt
tillverkningsnummer. Däck märkta ”NOT FOR HIGHWAY USE” är inte tillåtna. Vid
träning eller tävling i regn, deklarerat "wet race", får regndäck användas oavsett märkning.
Slicks är tillåtet. Däckvärmare får användas.

Men det som står ovan motstrider att man skulle få använda rena slicks.

Det blir till att fylla tanken med explosionshämmande mtrl. För den regeln är kvar.

Då kan jag kanske fortsätta fega på med mönstrade däck för att ha en giltig ursäkt att spara pengar :banana
 
Garanterat en miss att dom inte tagit bort avsnittet om att dot/e-märkningen är tvingande. Står det slicks tillåtna så är slicks tillåtna. :) 5-15 w är ett normalt bakljus, 21 blinkers och broms.
 
Det är ju nu bekräftat att slicks är reglementsenliga. :banana

Hur tänker ni kring rött bakljus? Cykellykta buntbandad på kutsen? :va
 
Det är ju nu bekräftat att slicks är reglementsenliga. :banana

Hur tänker ni kring rött bakljus? Cykellykta buntbandad på kutsen? :va

Stämmer bra det...

Dessutom krav på motorsskydd.
"Eventuella delar som kan medföra skada eller läckage ska skyddas med extra motorkåpor i aluminium, kolfiber eller liknande material."
 
Hur stark kan en sån lampa vara då? Nån aning? Står inte i produktbeskrivningen.

Med fräscha batterier lär den lysa tillräckligt starkt. Jag tvivlar på att de står med en ljusmätare vid besiktningen, med tanke på hur översiktlig besiktningen har varit de gånger jag gjort den.

Sååå.. Betyder det här att min hoj är diskad nu? :P

De missade 1 kubik i pappret :D


Ja. Dags att köpa en banhoj?
 
Hur blev det med tankskum? Jo det kan jag berätta:

"Bränsletanken ska vara helt fylld med explosionshämmande material."
 
Stämmer bra det...

Dessutom krav på motorsskydd.
"Eventuella delar som kan medföra skada eller läckage ska skyddas med extra motorkåpor i aluminium, kolfiber eller liknande material."

Såg du det här:
"Stövlarnas delar får inte vara av gnistbildande material."

Jag hoppas att dina balla kalla magnesiumpuckar inte skickar upp gnistor. De här coola kidsen lyckas ju med det i alla fall... ;)

http://www.garaget.org/video/13212
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top