Reglementesfrågor

rr framtid

En grej att fundera på är framtiden för svensk rr.

Skall den ligga på nuvarande klubbar som i många fall inte har kapacitet att arrangera några tävlingar eller i vissa fall arrangerar en badag per år.

ELLER

Skall den istället ligga på en nationell organisation som är efterföljare till smc sport. Det vill säga en nationell organisation som har likheter med stcc eller mchk- r. Det ger betydligt större möjligheter att lösa sponsorfrågor för sporten och ett mer enhetligt upplägg på tävlingar typ SM.

I dagsläget har vi inte rr tävlingar / träningar på alla svenska banor av olika. Däremot förekommer det gått om privata bandagar på dessa banor samt utländska tävlingar där även svenska förare deltar.

Med ett sådant upplägg kan man få en mer välfungerande utbildnkng av unga rr förare med olika träningsläger med allt i från grundläggande körtetknik typ sporthojskurs steg 1,och 2 samt knix till mer avancerade träningsläger för ungdomar med elitambitioner. Det är saker som nuvarande klubbar ofta inte har resurser till idag.

Problemet är att rr och cross har samma organisation men har helt olika förutsättningar genom det lokala föraankringen saknas när många utövare tvingas åka 300 - 600 km totalt för en träningskväll. På cross är den siffran ofta 50-100 km. På cross finns möjligheten att vara lokalt angagerad i klubb och banarbete.
 
Last edited:
En grej att fundera på är framtiden för svensk rr.

Skall den ligga på nuvarande klubbar som i många fall inte har kapacitet att arrangera några tävlingar eller i vissa fall arrangerar en badag per år.

ELLER

Skall den istället ligga på en nationell organisation som är efterföljare till smc sport. Det vill säga en nationell organisation som har likheter med stcc eller mchk- r. Det ger betydligt större möjligheter att lösa sponsorfrågor för sporten och ett mer enhetligt upplägg på tävlingar typ SM.

I dagsläget har vi inte rr tävlingar / träningar på alla svenska banor av olika. Däremot förekommer det gått om privata bandagar på dessa banor samt utländska tävlingar där även svenska förare deltar.

Med ett sådant upplägg kan man få en mer välfungerande utbildnkng av unga rr förare med olika träningsläger med allt i från grundläggande körtetknik typ sporthojskurs steg 1,och 2 samt knix till mer avancerade träningsläger för ungdomar med elitambitioner. Det är saker som nuvarande klubbar ofta inte har resurser till idag.

Problemet är att rr och cross har samma organisation men har helt olika förutsättningar genom det lokala föraankringen saknas när många utövare tvingas åka 300 - 600 km totalt för en träningskväll. På cross är den siffran ofta 50-100 km. På cross finns möjligheten att vara lokalt angagerad i klubb och banarbete.

Tror du är i fel forumtråd nu... :confused:
 
Fick lysena idag, ska testa dem ikväll och se hur de lyser.
 
Last edited:
De är gjorda för 12V. 5 dioder i serie blir rätt lagom för 12V, så det är bara att koppla in.

Aah, okej. För jag råkade elda upp den jag beställde :D glömde tänka innan jag skulle testa den. Den lös, fast inte särskilt länge.
Så jag beställde samma som du. Får hoppas det går bättre :tummenupp
 
I SR har jag inte sett det generella kravet från FIM att man ska kunna slå på/av regnlampan från förarplats. Lite roligt är det också eftersom det också står där att regnlampan måste vara tänd när regndäck är monterade. Men det kanske kommer krav, vad det lider, på att det ska gå att även skifta däck från förarplats!

För att vara helt enligt regelboken (FIMs) så rekommenderar de denna:
http://www.borealis-safetylight.com/product/borealis-safetylight-sl2/

Hittar nån en bra enkel lösning med billig batteridriven (egna) så tipsa. Nån som testat biltemas cykellyse t ex?
 
Lampan lyste bra, det är ju faktiskt ett extra bromsljus det säljs som. Har haft det inkopplat i 1,5 h på ett bilbatteri, blev lite ljumet, men inga problem med överhettning.
Inte ens jag i regn kommer att behöva 1,5h att köra ett race...

Kom som rekommenderat brev, vilket är bra. Följde med nån form av klister/kardborre-fästanordning, samt några skumma klämkontakter som jag inte kommer att använda, löder fast kablarna på lämpligt ställe.

Dock är dom inte speciellt vattentäta, så jag har fyllt den ena nu med silikon, ska prova att det inte blir några problem med överhettning innan jag gör den andra.

DSC_0632.jpg
 
Last edited:
I SR har jag inte sett det generella kravet från FIM att man ska kunna slå på/av regnlampan från förarplats. Lite roligt är det också eftersom det också står där att regnlampan måste vara tänd när regndäck är monterade. Men det kanske kommer krav, vad det lider, på att det ska gå att även skifta däck från förarplats!

För att vara helt enligt regelboken (FIMs) så rekommenderar de denna:
http://www.borealis-safetylight.com/product/borealis-safetylight-sl2/

Hittar nån en bra enkel lösning med billig batteridriven (egna) så tipsa. Nån som testat biltemas cykellyse t ex?

Jag har köpte Biltemas cykelbaklyse som jag funderar på att montera med GoPro-fäste ovanpå kusten bak...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top