Radial-bomsar.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Vad är egentligen radialmonterade bromsar? Jag har på ett ungefär fatta principen men Jag vill ha hela förklaringen.
Någon? Ulf Lundin? :tummenupp
 
Med radialmonterade ok så minimeras "flexen" i infästningen mellan ok och gaffel. Det sviktar således mindre, vilket innebär mer och bättre bromskraft och bättre känsla i handtaget.

Hur det ser ut?
04R1_red_frntbrk_1734.jpg
 
Tror även att själva oket flexar mindre när det är radiellt monterat. Riktiga radialbromsar lär ju vara bra men de där konverteringsatserna där du monterar radialbromsar i den gamla fästerna (axiellt) borde inte funka så bra.
 
För en gatåkare tror jag att det har marginel betydelse om de är radiellt monterade. Eller har jag fel där? Hade varit skoj om någon som har testat båda kunde ge ett omdömme.

Men det höjer i alla fall ballhetsfaktorn på hojen :-)
 
K-Micke skrev:
Uffe tycker att radiellt monterade bromsok är posörtrams som bara är till för att lura stackars sporthojkonsumenter till köp av ny hoj.

Skriv in mig under den åsikten också...

/J
 
Re: Radiallitet--------

jocke i köping skrev:
Jag kan berätta skillnaden,,,,
ska bara ut å ta en tur först,,,,,,

hör av mig senare :squid

mille -00 vs laverda -83? är inte det lite ojämt? :skrämd
 
RG500-Johannes skrev:
Skriv in mig under den åsikten också...
/J
Och mej med! Skillnaden måste vara _mycket_ marginell. Antagligen _väsentligt_ mindre än ex vis stålomspunnet.
 
Re: Re: Radiallitet--------

Vad ere´som får dig å tro att de e ojämt ??? :confused:

vet du inte att nya mille Factoryn har radiella bromsar,,,,
ja örk int skriva allt ja äger,,, :brynad

som sagt rapport kommer :rock

Teo skrev:
mille -00 vs laverda -83? är inte det lite ojämt? :skrämd
 
Radialok

Frågade en av toppförarna i Scandinavian Open om just detta. Och enligt honom var det märkbar skillnad mellan radialok och "vanliga".

Så visst är det bra att de börjar dyka upp på de nya gathojarna.
Sen skulle jag personligen aldrig (för gata) byta till radialok på en mc med redan bra fungerande bromsar.
 
Nu är jag ute på hal is, men var det inte så att man hade radialmoterat på racehojar för att enkelt kunna byta mellan olika dimmensioner av skivor? (alltså genom enkla mellanlägg, typ brickor, kan man sätta på en större skiva)

Detta för att på en snabb bana ha stora skivor=bra bromsverkan, men på en teknisk bana ha små skivor=snabbare styrning! (?)
 
triple skrev:
Nu är jag ute på hal is, men var det inte så att man hade radialmoterat på racehojar för att enkelt kunna byta mellan olika dimmensioner av skivor? (alltså genom enkla mellanlägg, typ brickor, kan man sätta på en större skiva)

Detta för att på en snabb bana ha stora skivor=bra bromsverkan, men på en teknisk bana ha små skivor=snabbare styrning! (?)

Det där gick att lösa tämligen smidigt redan innan radialmontage kom.. Fast visst är det möjligt ta bort distanser å klämma dit en kortare bult. Med konventionella ok löser man detta med hjälp av olika fästhål för oket..

Är förresten inget man labbar med så jättemycket fram och tillbaka utan funkar det med 290-skiva på den och den banan så kör man med det..

Radialoken kom ju på GP-hojar först.. Där vete faan om dom ändrar skivornas diameter så mycket (kolskivor)

/B
 
Nu vet jag,,,

Inte ett dugg mera än när jag skrev förra inlägget,,,
men min teori är i allafall att det inte är något som vi"vanliga"
gatåkare behöver i allafall,,,racing,,kanske men då är det nog
så åxå att det krävs mera av chaffisen av att kunna bromsa
än vad enbart radiella bromsar tillför,,.
det är ungefär som att åka med värsta Öhlinsprylarna
på gatan för vanlig körning,,det kostar mera an vad det är värt,,
om man nu inte bara e posör.


jocke i köping skrev:
Vad ere´som får dig å tro att de e ojämt ??? :confused:

vet du inte att nya mille Factoryn har radiella bromsar,,,,
ja örk int skriva allt ja äger,,, :brynad

som sagt rapport kommer :rock
 
Ja, en ingenjör som jag fattar inte vad vinsten skulle vara rent egenskapsmässigt med radialmonterat. Varför skulle det flexa mindre, hallå eller?
Efter ett antal år i bilbranschen kan jag tänka mig att det är lättare = billigare att montera. Sedan är det ju upp till diverse marknadsförare att jobba: "-hey, om vi kan tuta i alla racerförarwannabies att radialmonterat är bättre så tjänar vi dubbelt på den redan gjorda besparingen!" (inte helt ovanligt tänk på större företag kan jag meddela)
Naturligtvis vill även tillbehörsfirmorna göra sig en hacka och säljer konverteringskit....
Fast visst tror jag att racingteam kan ha nytta av att kunna justera oken och/eller snabbt byta. för gatan är jag dock ytterligt skeptisk.
 
Känner några som tävlar med R-1000
Dom har kört -01 :or -02:or -03:or
Men inte märkt någon större skillnad på bromsarna.
Har för mig att dom sa att -03:an käkade bromsbelägg,kan
ju bero på deras fabrikat av bromsbelägg ochså.
Tror att dom kör med Goodridge (eller vad de nu heter).
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top