Lite mer praktisk Bushoj

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det är ju inte att radfyra i sig är tråkigt, men det brukar gå onödigt fort innan de blir roliga. Beror ju på var och hur man kör, på bana så är ju inte det ett problem direkt.

Har aldrig kört en trea (även om ZX9:an gått på tre ibland). Absolut värt att testa om man skulle hitta ett objekt som jag inte behöver åka allt för långt för att tryna på.
Lite "rädd" att de inte ska kännas lika råa som en stor twin dock.

Har du provkört Ducati’s streetfighter? Hade en 1000cc när jag bodde i Japan - kändes rymlig och busvänlig.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nja, stämmer det verkligen? Jag hade iofs en SMR, men mycket är detsamma och jag körde ofta med en sadel från SMT (lägre och bredare) och jag kände aldrig att hojen var för liten.
Nu är jag iofs bara 187 cm en bra dag, men om du får plats på nuvarande sporthoj (ZX9?) så ser jag inte riktigt problemet.
Så upplevde jag den, tyvärr.
Har 6-7cm på dig, men det kan säkert bero på var längden sitter, och hur man sitter etc.
Går säkert att justera en del med styre tex, men för mig var det lite för mycket.

ZxX9 B1 är en stor hoj, riktigt. Och tung.
Som en guldvinge med clip-ons ungefär.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Har du provkört Ducati’s streetfighter? Hade en 1000cc när jag bodde i Japan - kändes rymlig och busvänlig.
Ja, nä, det skulle säkert vara en het kandidat, men 1098'orna börjar på minst dubbla min budget, så även om jag gärna testar en så är det ingen hoj jag har råd med oberoende.

Ducce verkar ha väldigt dåligt med värdeminskning. (Förutom Monster 620, ingen verkar vilja behålla en Monster 620...)
 

Japanviking

Medlem
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Tokyo/Stockholm
Hoj
KTM 400EXC, 1200GS
Synd att de är byggda för pygméer bara.

Halvt sugen på att buda på en gammal polishoj nu, faktiskt, mycket hoj för pengarna (även om miltalet är högt). Men vet inte hur jag ska få hem den, nu när jag ligger på soffan med benet i bur. :(
Antar att jag får lägga det på is lite grann.... :(

Med orginalsadeln var den hopplös för mig som är 190cm. Bytte till en hägre och planare sadel från en SMR och den passar nu bra :)
 

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX-6R -99, HD FXDB -07, Aprilia Falco -02
Jag har en Falco som jag använder snarlikt det du säger att du önskar.
Ett par reflektioner:
  • Komfort - väldigt komfortabel hoj på många sätt, men, den är inte stor och man har en rätt sporthojslik sittställning. Dvs inte superskön i låg fart och om man är längre än mina 185 så blir det nog snabbt obekvämt. Jag har en omklädd och omstoppad sadel med någon typ av Gel-insert. Original är sadel lite trist.
  • Räckvidd - Den gillar bensin, dessutom gillar den 98 oktan, blir ingen billig pendling och man får tanka rätt ofta. Anledningen till 98 oktan är främst att tanken (plasttank) har en förmåga att svälla av den högre etanolinblandningen i 95. Den sväller fortfarande, men lite mindre.
  • Tänk också på att den är Italiensk med allt vad det innebär med t ex elektroniska gremlins.... Motorn är solid men se den inte som en VFR som går 20 000 mil utan ingrepp... Som referens har jag haft berydligt färre driftstopp på min HD :smasha
Förra ägaren, vilket är en god vän och Sporthojsmedlem, gjorde sig av med den eftersom den blivit för obekväm vid den uppnådda ålderna av "mitten-40". Nu är han av lite vekt virke :)hihi:hej) men han har en poäng.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag har en Falco som jag använder snarlikt det du säger att du önskar.
Ett par reflektioner:
  • Komfort - väldigt komfortabel hoj på många sätt, men, den är inte stor och man har en rätt sporthojslik sittställning. Dvs inte superskön i låg fart och om man är längre än mina 185 så blir det nog snabbt obekvämt. Jag har en omklädd och omstoppad sadel med någon typ av Gel-insert. Original är sadel lite trist.
  • Räckvidd - Den gillar bensin, dessutom gillar den 98 oktan, blir ingen billig pendling och man får tanka rätt ofta. Anledningen till 98 oktan är främst att tanken (plasttank) har en förmåga att svälla av den högre etanolinblandningen i 95. Den sväller fortfarande, men lite mindre.
  • Tänk också på att den är Italiensk med allt vad det innebär med t ex elektroniska gremlins.... Motorn är solid men se den inte som en VFR som går 20 000 mil utan ingrepp... Som referens har jag haft berydligt färre driftstopp på min HD :smasha
Förra ägaren, vilket är en god vän och Sporthojsmedlem, gjorde sig av med den eftersom den blivit för obekväm vid den uppnådda ålderna av "mitten-40". Nu är han av lite vekt virke :)hihi:hej) men han har en poäng.
Tack för input.
Sporthoj är ok, förhoppningsvis är den lite större än RSV. Kör sällan långa etapper.

Har nog råd att tanka hoj, troligen inte dyrare än volvo turbo 5'an. Men värre är det med räckvidden, att tanka tar ju tid som man kunde spendera på att köra!
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Tack för input.
Sporthoj är ok, förhoppningsvis är den lite större än RSV. Kör sällan långa etapper.

Har nog råd att tanka hoj, troligen inte dyrare än volvo turbo 5'an. Men värre är det med räckvidden, att tanka tar ju tid som man kunde spendera på att köra!
Falco är en extremt trevlig och potent hoj, något av ett kryphål hos försäkringsbolag också då den tenderar att vara sjukt billig sett till prestandan.

Det negativa är väl att den är rätt svår att hitta som begagnad idag.

Ljudet är magiskt med andra pipor än original också, startade ett och annat billarm med min.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Falco är en extremt trevlig och potent hoj, något av ett kryphål hos försäkringsbolag också då den tenderar att vara sjukt billig sett till prestandan.

Det negativa är väl att den är rätt svår att hitta som begagnad idag.

Ljudet är magiskt med andra pipor än original också, startade ett och annat billarm med min.
Det är ju lite så. Finns någon nu och då, nästan gratis, men är gärna risiga och långt ute på vishan. Kan bra betala lite mer för en med rätt utrustning i gott skick, men det är nästan omöjligt att hitta.
Liknande hojar är väl VTR, men de har ännu sämre räckvidd (mindre tank åtminstone) och saknar också sällan väsksystem etc som fanns back in the day, men ingen tillverkar till 20+ år gamla hojar.
SV 1000 känns lite mer mellanmjölk och är ofta dyra. (Sett till vad man får)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Kan också tänka mig något äventyrshojigt, men vill gärna ha en stor twin och ändå undvika en vikt uppåt 250kg, och då är utbudet jävligt magert när man letar hojar runt millennieskiftet.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top