Lite mer praktisk Bushoj

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är för mycket gräsklippare i "frågor"-tråden så jag gör en egen istället.

Letar efter en rolig hoj i <50tkr klassen (gärna mindre), istället för min Teneré, som är allt för trött och trist.
Eftersom jag har dåligt med tid för ren nöjesåka så behöver det dock finnas möjlighet att ha gymväska / jobbdator / en par dagars handlig / eller sådant med sig, utan att ryggsäcken väger 20kg och sabbar hela körningen.
I princip så fungerar en bred cuts/pakethållare och rejäla surrkrokar, ungefär det som finns på Tenerén, men väskor hade varit guld värt.
Vill ändå inte ha en "tråk"-hoj. Kör inte jättelånga rundor, tyvärr mycket 90-väg, men även bakgator och stadskörning.

Tyngd brukar vara det som tar död på nöjet ganska fort, så vill ha så lätt som möjligt. Motorn får gärna ha gott om knuff i lägre hastigheter som man faktiskt kör i på jobbpendlingen. Radfyra med hög utväxling som vaknar till liv vid 170 är inte så intressant just nu. Får gärna kännas rå och leva om lite i lägre hastigheter.

Egentligen vill jag ha en Falco med väskor, de är väl inom budget, men det är nästans omöjligt att hitta en fin, och med oem-väskbågar så är de ännu ovanligare.

VTR är väl en nödlösning, men bränsleförbrukning och liten tank är inte så lockande. Jag kör förvisso ofta inte så långt i taget, men jag vill inte heller ödsla körtid på att tanka de gånger jag kommer ut.

Triumph Sprint ST 1050, någon med erfarenhet? Tung och tråkig? Eller är trippeln något att ha?

Äventyrshoj? Kanske, men någon av dessa som inte känns tung och lat?
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Hypermotard 821/939, släng på väskorna från Hyperstradan.
 

Bifogat

  • 20200510_131652.jpg
    20200510_131652.jpg
    2.3 MB · Visningar: 25

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hypermotard 821/939, släng på väskorna från Hyperstradan.
Mja, kan tänka mig att testa en trots att jag inte är så sugen på motard.
Men det finns en på blocket, och den är 80 lök, även rätt dyrt att importera så pass nya hojar, så de är nog rätt ordentligt långt över budget är jag rädd.
Tänk 5-10 år äldre.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag gissar att det inte är årsmodell som TS tänkt men efter att i +20år kört relativt långa semestersträckor med R1orna (bo på hotell/hytte/vandrarhem) så testade jag nyligen gammel Teneren, XT600Z -84.

Har haft den länge men blev positivt överraskad, lätt, smidig, packvänlig, stooor tank och går utmärkt att ligga i 120 på motorväg, om man måste/vill, jättetrevlig på mindre grus/asfaltsvägar, drog ca 0,4l/mil denna semester, 480kr/år i helförsäkring ?20230827_093930_compress28.jpg
 
Last edited:

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Tror XT600 kvalar in under samma kategori som TS Teneré, bara ytterligare lite äldre och effektsvagare...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag gissar att det inte är årsmodell som TS tänkt men efter att i +20år kört relativt långa semestersträckor med R1orna (bo på hotell/hytte/vandrarhem) så testade jag nyligen gammel Teneren, XT600Z -84.

Har haft den länge men blev positivt överraskad, lätt, smidig, packvänlig, stooor tank och går utmärkt att ligga i 120 på motorväg, om man måste/vill, jättetrevlig på mindre grus/asfaltsvägar, drog ca 0,4l/mil denna semester, 480kr/år i helförsäkring ?View attachment 488877
Har redan en Teneré, och håller i princip med om allt du säger, den hojen har fått mig att köra betydligt mer än jag gjorde med oanvändbar gixxer 750 K6.
Problemet är när jag i rådande livssituation kör Mest 120, så är den lite trött.

Kort så vill jag ha något däremellan, gärna Gixxerns chassie och vikt, Teneré's användbarhet, och motor med massor av knuff redan vid tretusen varv.
Lär ju bli en kompromiss, men det är det tråden handlar om, vad är den bästa kompromissen?
Speed/street triple kanske?
Ful som stryk, men en 1050 speed 3 runt 2005 kan vara ett alternativ kanske? Lite opraktisk med kort röv? Samma motor som Sprint, men lättare. Vilken ger bäst kompromiss mellan använbarhet och shits'n'giggles? :va
Slår ett slag för denna - Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Ducati ST2 Sensommarröj 4.95% ränta https://www.blocket.se/annons/skaraborg/ducati_st2_sensommarroj_4_95_ranta/103733227
ST2/3/4 är på listan, helt klart, men de är inte lite trötta? Speciellt tvåventilaren?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
@SJP

sprinten fanns ju i generationen innan som halvkåpad också, då hette den RS.

Hade en 01a. Den funkade finfint till både inspirerande körning och pendling.

Speed Triple tyckte jag var sjukt ful när den kom. Nu vill jag ha en 01a i färgen nuclear red. Gillar grodögonen...
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
ST2 är nog lite trött, ST4 borde inte vara tröttare än MT09an.
Finns två ST4 ute också men utan packväskor.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Kawasaki 1000 sx, man bör väl få en tidig sådan färdigprutad för ca 50.

Varför jag föreslog Hypermotard så bör det att få en 2013 för ca 50 tkr.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Mycket dyrt nu, både mt-09, z1000sx, och till och med SMT ligger nog klart utanför budget. Superduke är lite billigare, och hamnar nog i speedtiples kategori - kanske, men hur är det med lastmöjligheterna? :va
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Snart höst och skenande räntor, bara pruta.
Ja, fast när jag skriver "MAX 50, gärna mindre" - så menar jag något där man kan få ett bra ex under 50, inte en där man kanske kan pruta värsta exemplaret dit, eventuellt.
Hojar efter typ ~ 2010 blir också snabbt dyrare för mig att ta in (för att de är dyra av satan i Finland), så då behöver de vara ännu billigare.

Kanske bra hojar, men får inte plats i min budget tyvärr.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Då säger jag yamaha FZ1 2007 och framåt. Bra klipp. Fin i kurvorna och sedvanligt yamaha kvalité. Personligen tycker jag att den stått sig väl i designen också. Lätt att hitta under 50 tkr
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Då säger jag yamaha FZ1 2007 och framåt. Bra klipp. Fin i kurvorna och sedvanligt yamaha kvalité. Personligen tycker jag att den stått sig väl i designen också. Lätt att hitta under 50 tkr
Flera som gillar.

Och med lite kilometer finns de under budget, till och med med färdig baggagelösning.
Men de är inte lite som andra Japanska radfyror då alltså? Silkeslen gång och effekten kommer någonstans när man borde gett upp för länge sedan?

SV 1000 då, liten tank, men enligt spec skall den rulla på 0.55, bättre räckvidd än Firestorm?
Skoj eller bojsänke?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top