Radfyra och litet batteri

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Hjälper kollegan med en Suzuki GS1000 från åttiotalet som stått några år. Lyfte på sadeln och ser ett väldigt litet batteri, tänker att det kanske är lithium men det är ett vanligt billigt litet mopedbatteri på 4AH. Alltså det är litet som en artig portion marsipantårta.

Han påstår aldrig bytt, och att han kört med detta.

I min värld startar inte 1000cc med ett mopedbatteri på 4AH, har jag fel?

OBS batteriet är stekt så kan inte prova

Hjälper kollegan med en Suzuki GS1000 från åttiotalet som stått några år. Lyfte på sadeln och ser ett väldigt litet batteri, tänker att det kanske är lithium men det är ett vanligt billigt litet mopedbatteri på 4AH. Alltså det är litet som en artig portion marsipantårta.

Så länge man inte behöver stå och nöta för att den ska gå igång och batteriet levererar tillräcklig cca är det väl inget problem?

Passar batteriet i batterilådan är 4Ah nog originalstorlek.
Startar med släkt lyse utan en massa elektronik, insprutning osv som som ska ha ström .....

Original batterilåda finns inte, en googling säger 14-16 AH. Alltså kolla detta batteri, kan väl aldrig gå?

Bifogat

• IMG_4569.jpeg
    IMG_4569.jpeg
    3 MB · Visningar: 41

Jag har ett Yuasa YTZ5S i mcn, det är litet o nätt. 12V 3.7Ah 65A .

Original batterilåda finns inte, en googling säger 14-16 AH. Alltså kolla detta batteri, kan väl aldrig gå?
AH säger bara hur länge du kan nöta med startmotorn. Startmotorn på en sån hoj drar väl inte mer än drygt 100 amp, så du kan dra runt motorn ett par minuter med det där batteriet.
Inte att rekommendera för en hoj som är segstartad.

Med förbehåll för att jag inte har en aning vad startmotorn på en gs1000 drar, jag gissar bara.

Det som är mer relevant är väl att de batterier av liknande typ mest verkar leverera 50 CCA.

Last edited:

Inte i min värld heller.

Men kompressionen är väl inte våldsamt hög i en sådan så kanske går i de bästa förutsättningarna.

Inte i min värld heller.

Men kompressionen är väl inte våldsamt hög i en sådan så kanske går i de bästa förutsättningarna.
En del av förklaringen till litet batteri men finns det plats för ett batteri med fler Ah så hade jag satt dit det.
En tanke som slår mig är hur ser batterispänningsregleringen ut ?
Det är väl inte så att fler generatorlindningar kopplas in när ½-ljuset tänds.
I så fall kan ju ett vått batteri där man fyller på batterivatten vara en del av spänningsregleringen. Överskottsel används till att sönderdela batterivatten i syrgas och vätgas.
Och kan var en del av förklaringen till att original batterilåda saknas, rostat bort av syraläckage.
Med vät- och syrgas kan ju små droppar batterisyra följa med. Därför viktigt att det finns "gasslang" på vått batteri (#) som leder bort gaserna och eventuella batterisyradroppar bort från hojen.
# Om våta batteriet har en anslutningsnippel för gasslang.

Last edited:
 Jag hade satt i ett sådant jag har i Busan.
Landport Lithiumbatteri från Holland, köpt på thansen.se

Men kanske inte så bra på en sådan här gammal hoj egentligen då livslängden förkortas med laddspänning på 14.5 Volt och mer. Litiumbatterier gillar runt 14.3V.

M5-anslutningar, så jag köpte till andra skruvar med integrerad bricka eftersom batterikablarna är gjorda för M6 vanligtvis.

Aldrig haft sådan snurr på startmotorn.
Men som sagt, kanske inte det bästa på en gammal hoj med gammal laddningsregulator.
(Nu ger nog inte min Shindengen MOSFET SHUNT-regulator heller precis 14.3 V men den är ju ändå mer anpassad för den nyare generationen batterier tänker jag)

Last edited:
Har för mig orig batteriet på fzren var runt 14 Ah men sen många år tebax har jag numera ett litet litium batteri (Shorai) med hur många cca som helst vad det verkar och det fortfarande efter 10 års tid. Finns säkert nån som skulle tycka det ser ut som ett moppebatteri. Man fick schimskuddar med så det inte skulle skramla i original låda som är alldeles för stor numera. Med det sagt - det finns inte på kartan att org batteri till gs1000 skulle vara på 4 Ah

Med risk för ot, ser att mina Shorai-batterier är från 2013. Bra grejor som drygt 12 år senare fortfarande efter vintervila drar igång 1000 cc i ett nafs. 1773091753659.png

Måste byta till ett förseglat batteri som klarar att ligga ner, i den hembyggda batterilådan, i den hembyggda motorcykeln😄
Bara att hitta ett lagom stort då med motsvarande prestanda.
Nu vet vi ju vad Suzuki och Yuasa tyckte var lagom i forntiden.

Måste byta till ett förseglat batteri som klarar att ligga ner, i den hembyggda batterilådan, i den hembyggda motorcykeln😄
Kanske också dags att byta regulator / likriktare till nått hembyggt som inte fodrar vått batteri för spänningsregleringen. Men står hojen mest är det väl billigast bara byta Gelbatteri vid behov.

Jag hade ett biltema gelbatteri i vfr:en under ett par års tid och det funkade klockrent, tydligen tillräckligt med cca. När regulatorn och statorn dog så laddades det ur med kraft och verkstaden stoppade i ett batteri med en tjur på (minns inte namn och det står på vinden, Banner?). Det verkar INTE ha bra cca för när jag startade hojen dog lyset, vågade bara ha det fyra starter, sen köpte jag ett yuasa (oklart varför jag inte köpte ett biltema igen men jag kanske har fått lite bättre ekonomi eller så vågade jag inte chansa igen :))

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...