Racer for dummies - frågorna du inte vågat ställa

Okej, ny fundering. Jag har bara "kitkolvar" med kolvringstiftet "rakt bakåt". Är det några konstigheter med att kolvringgapet hamnar mitt i en port? Seges nya kolvar har kolvringgapet mittemellan portarna, klockan sju om man tittar uppifrån om ni är med på hur jag menar.

Jag vill inte klanta sönder nåt i onödan, liksom.

Edit: Allt jag hittar på hela internet tyder på att det är fel. Eftersom jag bara lägger skit på minnet så kommer jag inte ihåg hur portarna ser ut på min Jha-cylinder. Är det ingen port mitt på där, tro?
 
Man ska inte glömma att en tillverkare lever på att sälja reservdelar också. Bland biltillverkare är det extremt vanligt att man tycker att växellådsolja inte ska bytas, den håller bilens livslängd. Ett bra sätt att få sälja utbyteslådor och nya bilar :va
Fast att Honda och Yamaha skulle uppge en oljeblandning som medvetet är för låg på sina racehojar är ju inte troligt någonstans. Att det sedan ger fördelar gällande uthålligheten att ha i mer olja är det väl få som har förnekat. Att det skulle vara det enda rätt är ju klart diskutabelt.
 
Okej, ny fundering. Jag har bara "kitkolvar" med kolvringstiftet "rakt bakåt". Är det några konstigheter med att kolvringgapet hamnar mitt i en port? Seges nya kolvar har kolvringgapet mittemellan portarna, klockan sju om man tittar uppifrån om ni är med på hur jag menar.

Jag vill inte klanta sönder nåt i onödan, liksom.

Edit: Allt jag hittar på hela internet tyder på att det är fel. Eftersom jag bara lägger skit på minnet så kommer jag inte ihåg hur portarna ser ut på min Jha-cylinder. Är det ingen port mitt på där, tro?
Det känns som att man vill undvika kolvringsgap i en port. Fast att det skulle vara anledningen till trasslet är väl inte så troligt eller har ringen fastnat eller gått sönder?
 
Det känns som att man vill undvika kolvringsgap i en port. Fast att det skulle vara anledningen till trasslet är väl inte så troligt eller har ringen fastnat eller gått sönder?

Nej, inget har gått sönder (än). Sege lyfte på sin topp idag, och då såg jag att hans kolvringstift satt "klockan sju" istället för klockan sex som mitt. Det kan ju vara bra att veta hur det ska vara så det inte går sönder mer och dödar mitt inre barn totalt.

Mitt inre barn har redan sett de första avsnitten av livet som passerar revy, men jag har gott hopp om att lite HLR ska återuppliva det.
Or do I?
 
Den goda tvåtaktsfén viskade följande:

Angående kolvringsstiftet på kitkolvarna, så sitter det mycket riktigt rakt mot insuget. (bakåt) Anledningen är att på en kitcylinder, eller en portad std cylinder blir avståndet mellan transferportarna mot insuget för litet för att ringgapet skall kunna passera slät cylindervägg. Då har man istället valt att låta gapet vara mitt i den bakre transferporten, som man har goda möjligheter att mjuka till kanterna på. Mindre känsligt. Så som svar på frågan: kitkolvarna passar alla cylindrar, std kolvarna passar bara std cylindrar.

This pleases me. Inre barn räddat för ögonblicket.
 
Det känns som att man vill undvika kolvringsgap i en port. Fast att det skulle vara anledningen till trasslet är väl inte så troligt eller har ringen fastnat eller gått sönder?


På räjscylindrar är ofta utrymmet mellan portar för litet för att kolvringsgapet ska mötas. Det går finfint med öppningen i en port, helst då mitt i.
 
Jag upptäckte efter Gotland att min inre o-ring var lite söndertuggad och det gick även åt lite vatten varje pass. Jag såg även på topp/cylinder att det läckt lite där o-ringen var knaprad. Jag bytte o-ring och smällde ihop.

Igår på Sviestad gick det också åt lite vatten, jag ser dock inget på topp/cylinder/o-ring idag, allt ser fint ut. Dock undrar jag varför. Jag har en detonationsring i mässing (?) på min cylinder, den tror jag satt mer _FAST_ förut, nu är det lätt att ta loss och den glappar även lite horisontellt när toppen är borta.

Hur är det med detonationsringar, ska de sitta fast fast eller kläms de av toppen när man smäller dit den? Kan en glappande deto-ring käka upp min o-ring? Ska jag 'limma' dit den med något så den sitter still?

Hjäälp!
 
Den ska inte glappa. Skulle tro att det är presspasning som gäller som fastsättning men är inte säker.
Skulle försöka få det fixat.
 
Last edited:
Det finns två varianter på hur ringen sätts dit. Den ena, felaktiga, är att man tar bort hela cylinderns kant mot o-ringsspåret och låter ringen bli den kanten. Det gör att ringen sitter sämre.

Den andra, riktiga, är att man tar ur mindre och har kvar en bit av cylinderns kant mot o-ringsspåret. Det gör att ringen sitter stadigare.

@Sege: låt Watz ta en titt på din cylinder.
 
Det finns två varianter på hur ringen sätts dit. Den ena, felaktiga, är att man tar bort hela cylinderns kant mot o-ringsspåret och låter ringen bli den kanten. Det gör att ringen sitter sämre.

Den andra, riktiga, är att man tar ur mindre och har kvar en bit av cylinderns kant mot o-ringsspåret. Det gör att ringen sitter stadigare.

@Sege: låt Watz ta en titt på din cylinder.

Jag har naturligtvis den felaktiga här då. Ringen sitter knappt alls. Watz får kika på cylindern, han har ju trots allt precis smekt på framgaffeln.

Jag sätter dit andra cylindern så länge, blir nog fint. Den ser bra ut och har ingen detonationsring alls så den kanske är helt frisk, vem vet. =)
 
Jag har naturligtvis den felaktiga här då. Ringen sitter knappt alls. Watz får kika på cylindern, han har ju trots allt precis smekt på framgaffeln.

Jag sätter dit andra cylindern så länge, blir nog fint. Den ser bra ut och har ingen detonationsring alls så den kanske är helt frisk, vem vet. =)

Felaktig detoring är nog inte rätt att säga. Mera att det var så man gjorde i början när man kom på att fräsa in sånna. Tidig version låter bättre? :)

Men att detoringen inte sitter fast är dock felaktigt!
 
Felaktig detoring är nog inte rätt att säga. Mera att det var så man gjorde i början när man kom på att fräsa in sånna. Tidig version låter bättre? :)

Men att detoringen inte sitter fast är dock felaktigt!

Vi är bara överrens om att det är fel och annan burk sitter på istället. Den sitter inte fast det minsta just nu iaf så det är fel. :) Hoppas Watz eller ngn kan laga så jag återigen har en extra i lådan.

Men då har jag iaf fortfarande en teori o.m vattenläckaget och det är bra.
 
Ni räjsernissar som har fartränder här o där kan säkert besvara denna fråga:

På Motogp tex så drar de ofta bort en tearoff från visiret INNAN de åker ut på sightingvarvet. Ofta ute på depårakan. Då borde de kunna göra det innan de hoppar på hojen osså, så slipper nån stackare plocka upp den.
Är det så smutsigt i depåboxen eller är det allt spott från teamchefens gnäll?
 
Last edited:
Ni räjsernissar som har fartränder här o där kan säkert besvara denna fråga:

På Motogp tex så drar de ofta bort en tearoff från visiret INNAN de åker ut på sightingvarvet. Ofta ute på depårakan. Då borde de kunna göra det innan de hoppar på hojen osså, så slipper nån stackare plocka upp den.
Är det så smutsigt i depåboxen eller är det allt spott från teamchefens gnäll?
För att de vill ha ett helt nytt och rent tear off när de startar racet.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top