Racer for dummies - frågorna du inte vågat ställa

För att de vill ha ett helt nytt och rent tear off när de startar racet.

Ja, det förstår jag. men det har väl knappast blivit smutsigt på 100m depåkörning.
Jag tror ju inte att hjälmen ligger smutsig i boxen i ett multimiljonstall.

Titta på söndagens GP , så kanske ni förstår vad jag menar.
 
Det är alltid smutsigast i depån, racelinjen är ren. 95% av gummiklottarna man plockar upp på de varma däcken är från att man kör in i depån. Kan tänka mig att det är därför de byter direkt, eller bara för att testa att allt är ok, inte så bra att riva av alla skikten på en gång sedan. :D
 
Bulten som håller min bakdämpare i ramen är av. Tjoffbloff, märkte jag nyss när jag lyfte lite och det lät som hela svingen satt löst.

Är det bara byta ut mot lagom dimension? Ser ju ut att vara något mer gulaktigt som sitter där men det kanske är rostfritt eller nått? Har inte riktigt fått ut den än, svårt att lyfta motorcykel och pilla ut bult samtidigt. Grr. Jag börjar öva på ölen nu istället.
 
Bulten som håller min bakdämpare i ramen är av. Tjoffbloff, märkte jag nyss när jag lyfte lite och det lät som hela svingen satt löst.

Är det bara byta ut mot lagom dimension? Ser ju ut att vara något mer gulaktigt som sitter där men det kanske är rostfritt eller nått? Har inte riktigt fått ut den än, svårt att lyfta motorcykel och pilla ut bult samtidigt. Grr. Jag börjar öva på ölen nu istället.

Undrar hur länge den har varit det? Din hoj ser jävligt chopprig ut på bilderna från Gotland. Hoppas du kör saktare med hel bult sen.

Hett tips! Pallbockar under fotpinnarna så kan du jucka på svingen så bulten kommer ut.
 
Hej:)

Jag undrar vilken drevning ni kör på med Honda 125r hojarna
på Sviesta?
Är bara lite nyfiken.
 
Fast det är ju bara bra om läckaget slutar iom cylinderbytet. :D

Tyvärr inte verkar det som. Körde bara 20 varv i tisdags och vattennivån har sjunkit en del. Ser inget vatten externt, ser inga spår i cylinder/topp som tyder på att det läcker dit.

Var börjar jag?
 
Tyvärr inte verkar det som. Körde bara 20 varv i tisdags och vattennivån har sjunkit en del. Ser inget vatten externt, ser inga spår i cylinder/topp som tyder på att det läcker dit.

Var börjar jag?

Luftat ur kylaren ordentligt innan du kört? Har man inte gjort det så sjunker vattennivån för att luft försvinner innifrån systemet.
 
Luftat ur kylaren ordentligt innan du kört? Har man inte gjort det så sjunker vattennivån för att luft försvinner innifrån systemet.

Tycker verkligen jag luftat ordentligt. Varmkört 2-3 gånger innan i tisdags också utan att se någon minskning av vatten.

Ska köra igen på tisdag och fylla på samt logga lite hur mycket som fylls på får vi se om jag luftat uruselt eller om det faktiskt försvinner.
 
Tycker verkligen jag luftat ordentligt. Varmkört 2-3 gånger innan i tisdags också utan att se någon minskning av vatten.

Ska köra igen på tisdag och fylla på samt logga lite hur mycket som fylls på får vi se om jag luftat uruselt eller om det faktiskt försvinner.

Jag hade samma fel på Skatungen, vatten som försvann utan ett spår, mycket mystiskt, det visade sig vara en dålig packbox runt axeln som driver vattenpumpen. Se här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=133429

Nu ser säker din motor helt annorlunda ut men det är alltid bra att få några olika uppslag för att stimulera det kreativa tänkandet.
 
vill bara veta från vilka år och framåt som kan vara bra o satsa på eller liknande :tummenupp
Mvh//Petter

Hade jag varit du hade jag satsat på 2004 och framåt. Då har du den uppdaterade gaffeln och bromsen (förutom motorn då), som är klart bättre än de tidigare (åtminståne från vad jag hört av dem som bytt upp sig på sina äldre hojar).
 
Hade jag varit du hade jag satsat på 2004 och framåt. Då har du den uppdaterade gaffeln och bromsen (förutom motorn då), som är klart bättre än de tidigare (åtminståne från vad jag hört av dem som bytt upp sig på sina äldre hojar).

Hej:)bara en snabb fråga Bean.Böt du ramlager på din TZ:a
o hur långt hadde dom gått(mil intervaller)?
 
Hej:)bara en snabb fråga Bean.Böt du ramlager på din TZ:a
o hur långt hadde dom gått(mil intervaller)?

Jag hade den bara ett år och körde inte så långt innan jag bytte till hondan så jag "hann" inte byta. Men de jag pratade med som hade haft Yama (2 pers) sa att precis som på hondan så byter man vev och lager samtidigt men att man kunde köra den lite längre än hondan (förutom då att veven oxo är renoveringsbar :tummenupp (iaf på 98-)). Min vev och lager hade gått 220 mil när jag sålde den (men allt hänger nog på hur mycket man varvar och vilken olja man kör på), så något bra svar kan jag inte ge.
 
Jag hade den bara ett år och körde inte så långt innan jag bytte till hondan så jag "hann" inte byta. Men de jag pratade med som hade haft Yama (2 pers) sa att precis som på hondan så byter man vev och lager samtidigt men att man kunde köra den lite längre än hondan (förutom då att veven oxo är renoveringsbar :tummenupp (iaf på 98-)). Min vev och lager hade gått 220 mil när jag sålde den (men allt hänger nog på hur mycket man varvar och vilken olja man kör på), så något bra svar kan jag inte ge.
Ok tack ändå:tummenupp jag har ett begynande glapp i
lagren efter 47 mil (det som jag tror motorn har gått).
Men det kan vara mer än så,det stod ju inget på motorn
hur långt den har gått i Japan som sagt var.
220 mil på en TZ 125 vev det är bra det.
 
Hej:)

Nu har jag köpt en Aim laptimer(äntligen).Fråga...behöver
man sätta upp recivern på Svista eller finns det en uppsatt
permanent?
 
Hej:)

Nu har jag köpt en Aim laptimer(äntligen).Fråga...behöver
man sätta upp recivern på Svista eller finns det en uppsatt
permanent?

Sändaren, menar du väl? Jag har en Aim och har aldrig satt upp en sändare nånstans. "Någon annan" har alltid satt upp sin.
 
Vad betalar man för ett rullande Honda rs 125 chassi från 98?
Ramen är breddad för supermono. Orginal 125 motorn hänger med.
 
Finns det detonationsräknare som separerar delgas och fullgas?

Inte utan att vara ett komplett loggningssystem.
I verkligheten är det kanske inget måste med en detonationsräknare. Bestycka enligt boken, se till att powerjeten inte är igensatt och bara kör.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top