Racer for dummies - frågorna du inte vågat ställa

Marcus_cbr

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Skövde
Hoj
En sån med trampor på..
MC-id card?

Ska skicka ansökan om Mc-id. Och börja fylla i formuläret. Det gick bra tills jag kom fram till fältet "kompletterande information". Vad skall anges där?
Är det större modifikationer eller skall till exempel detornationsräknaren anges där? kitt fjädring? fälgar? däck? färg? ja va ska jag ange där?

/ Marcus
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Ska skicka ansökan om Mc-id. Och börja fylla i formuläret. Det gick bra tills jag kom fram till fältet "kompletterande information". Vad skall anges där?
Är det större modifikationer eller skall till exempel detornationsräknaren anges där? kitt fjädring? fälgar? däck? färg? ja va ska jag ange där?

/ Marcus

Du behöver inte skriva nånting där, om du inte vill. Fälgar och färg kan ju komma att ändras till exempel, så det verkar onödigt att ange det och behöva ändra. Lämna tomt!
 

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Vid berget
Hoj
Honda RS125R
Jag sitter nu och mäter upp min cylinder och kolvar. Då de kolvar som jag fick med köpet inte har något miltal, kan jag på något vis dra slutsatser om hur långt kolven har gått genom att mäta slitaget eller bör jag se de som skrot?

Cylinder: 54.02mm
Ny kolv: 53.94mm
Okänd kolv 1:53.93mm
Okänd kolv 2: 53.91mm

Och hur är Vertex och Wössner´s kolvkit? Någon som har provat?

//Stefan
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Jag sitter nu och mäter upp min cylinder och kolvar. Då de kolvar som jag fick med köpet inte har något miltal, kan jag på något vis dra slutsatser om hur långt kolven har gått genom att mäta slitaget eller bör jag se de som skrot?

Cylinder: 54.02mm
Ny kolv: 53.94mm
Okänd kolv 1:53.93mm
Okänd kolv 2: 53.91mm

Och hur är Vertex och Wössner´s kolvkit? Någon som har provat?

//Stefan

Jag har blivit instruerad att ALDRIG kasta bort kolvar. =)

Axxexs har nog ett hum om hur långt du kan köra på dom du fått. Jag brukar återmontera gammalt skrot och köra nån träning på, och sen kolla hur det ser ut. Det kan säkerligen gå käpprätt år helvete, men se det som en investering kategoriserad som "dyrköpt erfarenhet".

Jag har hittills köpt kolvar av Nordgren Racing.
 

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Vid berget
Hoj
Honda RS125R
Ehhh.. tack mattias, men den låter som ett kärnkrafverk... Senaste starten krävdes en körning på ca 15min för att komma upp i 45 grader.

Varför är jag en fattiglapp som inte har ett eget varmgarage:confused:
 

lud909

aprilia rs
Gick med
12 Nov 2009
Ort
Arjeplog/Hillerstorp
Hoj
Hojlös just nu.. Men ett band 120hk och 2 skidor funkar också!

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej:)

Några 50cc gubbar värmer vattnet i vattenkokare före värmning,dom påstår att
det spar lite på motorerna.Men tejpa kylaren lite så går det lite snabbare i alla fall.
Det tar en stund att värma när det är kyligt ute det vet jag:)
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
"din glassbar i öknen" TM värmer vattnet i vattenkokare ibland. Om dom gör det för att den ska starta lättare eller bli varmare fort låter jag var osagt.
Men det är klart att allt i motorn blir varmare snabbare om förbränningen slipper värma upp 2 liter iskallt vatten.
 

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Vid berget
Hoj
Honda RS125R
Tack so far :)

Jag har naturligtvis än mer frågor. Jag har nu gjort två uppstarter. Inspektionen efter första påvisade vertikala repor på kolven, både på avgas och insug(går att känna med nageln). Eftersom jag inte visste hur den såg ut ploppade jag i en annan kolv som såg bra ut. Efter andra värmningen har jag nu tittat in i avgasporten och kan naturligtvis se vertikala repor på den också (skall plocka ur kolven imorgon för en noggrannare inspektion).

Kan det bero på smuts eller pga dålig smörjning?

Variabler:
Inget luftfilter
Ej bestyckat helt efter temp. Det har varit ca 15 grader vid varmkörningarna men jag har använt MJ 180.

Tack på förhand!
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Tack so far :)

Jag har naturligtvis än mer frågor. Jag har nu gjort två uppstarter. Inspektionen efter första påvisade vertikala repor på kolven, både på avgas och insug(går att känna med nageln). Eftersom jag inte visste hur den såg ut ploppade jag i en annan kolv som såg bra ut. Efter andra värmningen har jag nu tittat in i avgasporten och kan naturligtvis se vertikala repor på den också (skall plocka ur kolven imorgon för en noggrannare inspektion).

Kan det bero på smuts eller pga dålig smörjning?

Variabler:
Inget luftfilter
Ej bestyckat helt efter temp. Det har varit ca 15 grader vid varmkörningarna men jag har använt MJ 180.

Tack på förhand!

Vad har du för bensin och olja?
Hur renlig är du vid montering?
Om du sticker fingrarna i cylindern och rör runt, får du skärsår då?
Har du grus i luftburken?
Eksem eller kraftig mjäll?

Jag är rätt övertygad om att bestyckningen inte har med det att göra i alla fall, utan belastning gör några steg hit eller dit ingen skillnad.
 

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Vid berget
Hoj
Honda RS125R
Jag använder Aspen R och blandar 4% A747. Jag har inte haft sådana problem med min Aprilia förut. Skall dock inspektera cylindern noggrant när jag plockar isär det imorgon.

Och här är lite bilder på kolven:
P4040005.JPGP4040004.JPG

PS. Damstrumpa är nu på plats över insuget :)
 

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Vid berget
Hoj
Honda RS125R
Ja nu har jag monterat bort kolv nummer två och den ser likadan ut som den på bilden. Cylindern har repor men nikasilen är hel. Finns det något sätt att hena upp cylindern själv?
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej:)

Black Francis kän efter i portkanten om den är skarp.En om nikasilad cylinder
måste skrapas/filas i portkanterna så det inte blir knivskarp.
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Eftersom jag gjorde en smygpremiär i Anderstorp har jag ju lärt mig vad man inte skall göra eftersom halva träningen gick åt innan jag kunde köra. Varmkörning + däckvärmare var nytt för mig samt att jag hade noll koll på hur jag skulle tejpa kylaren. Vad är en lämplig tid att vara där som noob?

Däckvärmare på en timma innan körning och av vädret att döma på tisdag, två rader tejp på kylet.
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Finns det någon korrelation mellan rader tejp och temperatur? Hade själv tre rader vid 15 grader?

Man lär sig med tiden, beror lite på bestyckning och luftfukt också. Beror dessutom väldigt mycket på hur man hanterar gasen, ju mer man är arg på moppen ju varmare går den. Ett enkelt knep är att börja med en rad 'för mycket' och göra öra på en eller två remsor så man lätt kan åka in i depån och slita bort om det går för varmt.

Det är mycket svårare att få dit MER tejp om man haft för lite.
 

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Vid berget
Hoj
Honda RS125R
Man lär sig med tiden, beror lite på bestyckning och luftfukt också. Beror dessutom väldigt mycket på hur man hanterar gasen, ju mer man är arg på moppen ju varmare går den. Ett enkelt knep är att börja med en rad 'för mycket' och göra öra på en eller två remsor så man lätt kan åka in i depån och slita bort om det går för varmt.

Det är mycket svårare att få dit MER tejp om man haft för lite.

Oja, det är det här jag vill höra:) Kände mig som en noob och med tanke på varvtiderna så stämmer det väldigt bra:fyllisar
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top