Hur dra ut packning?

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Vilket verktyg använder man för att dra ut en packning och var kan man köpa det? Se nedan bifogad bild. Del nr 18 (SEAL, water pump) behöver bytas ut.

Intresseklubben antecknar. För de av er som läste tråden om min medverkan i B-racet på LMS där jag fick avbryta på Sighting Lap och inte kom till start så har ni här roten till det onda.
 

Bifogat

  • RS250R_waterpump.gif
    RS250R_waterpump.gif
    8 KB · Visningar: 179

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Såg att det var en packning och inte en o-ring. Då har jag inte lika mycket verktyg. Du behöver en utdragare, elelr så kan det vara så fiffigt som på min TZ:a att det finns ett litet hål på motsatt sida som du kan sätta ett dorn i och knacka ut packningen.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Finns tyvärr inget hål att knacka ut den igenom på Hondan… I vintras när jag bytte allt i motorn så vill jag minnas att jag drog ut den med samma verktyg som jag drog ut lagren med! :)

Teddy skrev:
2423369 ...och var kan man köpa det?

Honda original såklart! :fatta! Jag kan kolla om jag kanske har en extra! Brådskande?
 
Last edited:

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Nej tyvärr är det inte så fiffigt, dessutom så är det en trippelmacka, sett inifrån och ut sitter det ett lager, en packning och en packning till. Jag ska ha ut den yttre packningen. Det behövs altså något slags verktyg som utvändiga gripklor och utvändigt mothåll.
 

Bifogat

  • utdragare.gif
    utdragare.gif
    1.6 KB · Visningar: 515

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
oscar skrev:
2423469 Varför inte byta båda packningarna samt lagret när du ändå är i farten?! Du är väl inte dumsnål Teddy?!
Ja, varför inte? Tack för det förslaget, det hade jag inte ens tänkt på, jag är både dumsnål och lat när det vill sig. Det är dags att inventera reservdelslagret.

Men hur menar du att du använde samma verktyg för att demontera som för att montera? Kanckar man ut alla tre delarna från samma håll rakt på varandra i en och samma manöver?
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Teddy skrev:
2423490 Ja, varför inte? Tack för det förslaget, det hade jag inte ens tänkt på, jag är både dumsnål och lat när det vill sig. Det är dags att inventera reservdelslagret.

Men hur menar du att du använde samma verktyg för att demontera som för att montera? Kanckar man ut alla tre delarna från samma håll rakt på varandra i en och samma manöver?

:tummenupp


Inte samma som när jag monterade för då använde ett verktyg för det ändamålet, dvs en platta som är lika stor som packningen eller lagret och ett långt skaft på den som man knackar på med hammaren. På så vis undviker man att snedbelasta lagret! Finns på Biltema (artnr. 19-247)…

När du ska ha ut grejerna behöver du ju inte vara så noga så länge du enbart förstör packningar eller lager.

Om det inte är brådskande och om du kommer till KGA så kan jag hjälpa dig med det där!
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Jag har använt en vanlig skruvmejsel för att pilla loss dom där tätningarna.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Teddy skrev:
2424281 Verkligen, hur då? Bända framifrån eller knacka bakifrån?

Kommer inte riktigt ihåg. Man gör det bara en gg om året.. Men det var bara att bända lite uppifrån från lite olika håll så losnar den. Hade iof av hela vattenpumpen så kanske att jag knackat lite från insidan? Kommer inte ihåg. Sitter iaf inte så jättejättehårt och man ska ju inte använda dom igen. Men jag har fått loss dom tätningarna utan några skador på dom. Viktigaste är att inte skada vattenpumpen något. Sen har jag nog tryckt dit dom nya med att använda en lämplig hylsa från en hylsnyckelsats som haft rätt storlek som tätningen och knackat in dom nya med. Hade iaf inga specialverktyg utan bara vanliga verktyg när jag demonterade/monterade dom.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
packbox-utdragare från biltema, ser ut som en liten is-hacka. kostade typ 18kr.
 

racerskalman

And those who sneer will fade and die...
Gick med
15 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Honda RS250R -01, CBR600
Axxexs skrev:
2424234 Jag har använt en vanlig skruvmejsel för att pilla loss dom där tätningarna.

Jag har också kört med "skruvmejselmetoden" i flera år. Brukar fungera...
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top