Racer for dummies - frågorna du inte vågat ställa

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
God morgon:)

Hur funkar en laptimer?
Är det någon slinga i banan som registrerar
till lapen?
ÄR det bara bolton o köra?

Det finns flera olika sorters laptimer, med olika prissättning såklart.

Radar upp några alternativ här :

1 : GPS-timer där man markerar för timern vart start och mål är, och eventuella ställen man vill ha mellantider på.

2 : Timer med egen sändare vid start/mål (eller vart man nu ställer den).
Jag har själv en av denna sorten, och den har en liten sändare som man placerar på start/mål eller nära nog. Sändaren skickar en signal till en mottagare på hojen som registrerar var gång man passerar och loggar på så sätt tider.

3 : AMB-transponder. Kanske inte skall klassas som en ren laptimer då det inte är säkert att systemet är igångslaget på varje träning på varje bana, men det fungerar som så att en slinga i marken tar emot en signal från transpondern på hojen var gång man passerar denna.

4 : Inbyggd timer i instrumenten. Flera sporthojar av idag har inbyggd 'laptimer' i instrumenteringen som fungerar som så att man registrerar längden på sträckan i instrumentet som läser av tiden var gång man kört den angivna distansen.

Aprilia RS-250 har väl denna funktion i originalinstrumentet från 1998 och framåt vill jag minnas...


Det är de sorter jag kommer på såhär efter ett nattpass... Någon annan får gärna komplettera och korrigera.
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej:)

Tack för svaren Eniac.Har letat lite på nätet
o hittat en för 1695kr IR timer på laptimer.se.
Prisvärd står det,bara det funkar som det ska så!
 

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Örebro och i garaget
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
En sak som jag undrar då jag är så sjukt sugen på racer men inte har pengar för tillfället att köpa en utan blir nog till nästa säsong.
Jo det jag undrar är vilka årsmodeller på rs125an som man ska leta efter?
Vad har hänt med modellen genom åren?
vill bara veta från vilka år och framåt som kan vara bra o satsa på eller liknande :tummenupp
Mvh//Petter
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
En sak som jag undrar då jag är så sjukt sugen på racer men inte har pengar för tillfället att köpa en utan blir nog till nästa säsong.
Jo det jag undrar är vilka årsmodeller på rs125an som man ska leta efter?
Vad har hänt med modellen genom åren?
vill bara veta från vilka år och framåt som kan vara bra o satsa på eller liknande :tummenupp
Mvh//Petter
95 och framåt är "samma".
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Säkert??? dom har alltså inte gjort någon som helst uppdatering sen dess?

Jo, det har dom. Men the basic bike är samma. Har du en 95:a kan du uppdatera till en nyaste ny. Ramen skiljer en liten smula mellan 95 och 04, men det ska vara ett hököga för att urskilja den synliga skillnaden.
 

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Örebro och i garaget
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
Jo, det har dom. Men the basic bike är samma. Har du en 95:a kan du uppdatera till en nyaste ny. Ramen skiljer en liten smula mellan 95 och 04, men det ska vara ett hököga för att urskilja den synliga skillnaden.

Tack för infon, kul att veta när man ska leta efter hoj!
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Jo, det har dom. Men the basic bike är samma. Har du en 95:a kan du uppdatera till en nyaste ny. Ramen skiljer en liten smula mellan 95 och 04, men det ska vara ett hököga för att urskilja den synliga skillnaden.

Njaa. Kom inte "nya" motorn -98:a? Eller så slutar vi spekulera och låter Larsson reda ut det här.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Njaa. Kom inte "nya" motorn -98:a? Eller så slutar vi spekulera och låter Larsson reda ut det här.

1998 är då man ändrade bultmönstret i cylinder/block och kom med den elektriska powerjet:en, japp. Men det har kommit andra mindre uppdateringar på senare årsmodeller med. Motorkåpor med annat vajerfäste, lager, cylinder, avgasrör och elektronik. 2001 och 2004 tex.
 
Last edited:

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej:)

Årets premiär avklarades förra helgen på Sviesta speedway track hehe.
Nya kolven skulle köras in.99 kr laptimern från sportex skulle testas,
manuel knapptryckning funkar faktiskt utan att äventyra säkerheten:Dhehe
Men en vatten läcka uppstod efter tredje körningen,den lilla stål
pipen in i blocket glappade så det droppade ut:confused:
Det är ingen press passning på den utan ska väl lockas fast om jag
fattar rätt.Annars allt ok:tummenupp
Med en klämspalt på1,1mm+för stort munstycke så var den lite seg.
Jag siktar på Tisdags träningen den 11 maj o provar lite till.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Hej:)

Årets premiär avklarades förra helgen på Svies....

Jag siktar på Tisdags träningen den 11 maj o provar lite till.

Vore kul att få se dig och din maskin då. Kanske prova en match mot AprEllEan :D

Har du skaffat nytt skinnställ ännu, eller har du samma som på licenskursen?
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Vore kul att få se dig och din maskin då. Kanske prova en match mot AprEllEan :D

Har du skaffat nytt skinnställ ännu, eller har du samma som på licenskursen?
Ett beg ställ har köpts dock delbart men frächt,även stövlar o handskar.
Om du kommer så visst kan vi köra lite:)jag har tagit lite ledigt från
jobbet för att hinna.Bara det blir väder så.
 

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Träning på Sviestad

Hej på er!
Jag har åkt hoj sen 70-talet, men aldrig kört ett enda varv med hoj på bana, trots att jag tävlat med fyra hjul (superkart) i många år...

Nu har jag köpt en Aprilia RS 250 och har planer att komma ut på två hjul på bana. Tanken är att köra på bandagar till att börja med, sen får vi se. Håller även på att samla delar till en classichoj med en Rotax 250-motor från min superkart och planen är att kanske testa classicracing sen.

Hur är det, måste man ha licens för att köra på träningarna på Sviestad?

Anders
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Hej på er!
Jag har åkt hoj sen 70-talet, men aldrig kört ett enda varv med hoj på bana, trots att jag tävlat med fyra hjul (superkart) i många år...

Nu har jag köpt en Aprilia RS 250 och har planer att komma ut på två hjul på bana. Tanken är att köra på bandagar till att börja med, sen får vi se. Håller även på att samla delar till en classichoj med en Rotax 250-motor från min superkart och planen är att kanske testa classicracing sen.

Hur är det, måste man ha licens för att köra på träningarna på Sviestad?

Anders

Du måste ha genomgått en licenskurs i alla fall. Det är en på gång inom kort, det finns en tråd om detta här !
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Åh, vilket fiasko!

Jag skulle på mysmekigt räservis lyfta på toppen och titta litet efter gårdagens körning. Jag förväntade mig en ganska ren kolvtopp, helt utan detonationsskador och annat elände.

Vad besviken jag blev.

Kolven var märkbart tärd av främmande föremål. Toppen såg inget vidare ut heller. Hm. Jag åkte iofs jättenära bakom en motorcykel under fem varv igår, så jag antog att allt i vanlig ordning var mitt fel. Håhum, värre saker har väl hänt, tänkte jag och la i ettan och snurrade på hjulet för att kika lite på cylinderväggen.

Vad besviken jag blev.

Cylindern var väldigt blankpolerad på både avgas- och insugssida. En molande värk infann sig snabbt i höger sida av bakhuvudet. Hm. Det kanske är normalt slitage, tänkte jag. Men efter 69 körda kilometer? Not likely, va? Av med pipan och kikade upp i avgasporten.

Vad besviken jag blev.

Kolven hade definitivt sett sina bästa dagar. Feck. Då kanske cylindern inte är i bästa skick heller. Jag lyfte av cylindern och kunde kika närmare på kolven. Kolvringen satt märkligt fast på ett ställe, precis nedanför ett ganska kraftigt slagmärke. Feck igen. Hur i hela helvete kunde nåt så stort hitta igenom "luftfiltret" (ett galler för luftintaget)? Eller hade jag glömt nåt i luftburken?

Nä, det hade jag inte. En flaga nikasil (5x1,5 mm stor) hade släppt precis i ovankant av cylindern, nitat kolven så ringen fastnade och sen hade den glatt studsat runt över kolven och (gissar jag) har utlöst hela... skiten.

Är det här vanligt? Vad gör man för att undvika fler såna här missöden? Offra till nån gud eller liknande?

Toppen fick jag stil på, så den känner jag nog att jag kan använda igen. Cylindern måste helt klart ha ny nikasil. Kolvar är ju förbrukningsvara så det är skit samma.

Jag suckade litet och gick och hämtade backup-grejorna. Det är (antar jag) en standardcylinder och en topp för domekolv. Reservtoppen är i mitt tycke i lite sämre skick än Jha-toppen som satt på. Kan jag använda Jha-toppen på originalcylindern? Jag är fullt införstådd med klämspalt och förfarandet kring detta.

Vad är det för väntetid på nikasil? Jag antar att det är Rolle Rotax man vänder sig till.

För övrigt kan intresseklubben notera att:
Jag hade 0,46 detonationer per kilometer.
Den gick otroligt knackigt ut på rakan på utvarvet ur depån, men det tog sig efter lite hackihack.

Jag antar att båda intressepunkterna beror på en sjukt fet (inte som kidsen säger) bestyckning.

Jag hade nog tyckt att det hade varit mer kul att skriva en festlig träningsrapport, but there you go.

Räser - för rika trollkarlar?
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Att kolvringen nyper fast lite på avgassidan har jag fått lära mig är ganska vanligt, slipa upp ringspåret med fint slippapper så borde det vara good to go igen. Det har jag gjort några gånger.
Kanske kan matta till det blanka på kolven lite med slippapper, dra längs med kolven, inte runt.

Lite märken på toppen av kolven gör inte så mycket, går att putsa bort det med slippapper också. Vore ju tråkigt att behöva byta kolv efter 70 km.

Cylindern låter ju lite tråkigare dock...
Har du en extra?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Att kolvringen nyper fast lite på avgassidan har jag fått lära mig är ganska vanligt, slipa upp ringspåret med fint slippapper så borde det vara good to go igen. Det har jag gjort några gånger.
Kanske kan matta till det blanka på kolven lite med slippapper, dra längs med kolven, inte runt.

Lite märken på toppen av kolven gör inte så mycket, går att putsa bort det med slippapper också. Vore ju tråkigt att behöva byta kolv efter 70 km.

Cylindern låter ju lite tråkigare dock...
Har du en extra?

Mja, den här kolven är nog förbrukad. Kolven är redan repig, inte blank. =/

Jag har en extra cylinder, jag håller på att flytta över pinnbultarna nu. Jag kan provstarta vid midnatt!
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top