Racer for dummies - frågorna du inte vågat ställa

Hej:)

Jag undrar hur djupa mönster det är på slicksen när
dom är nya?hålen altså.
Hul länge kan man köra på däcken innan man ligger
illa till?
Limit på min enligt boken är 2mm.
 
Hej:)

Hur bra ska en bakbroms ta på en TZ hoj egentligen?
Jag har inget att jämföra med:confused:
 
Hej:)

Hur bra ska en bakbroms ta på en TZ hoj egentligen?
Jag har inget att jämföra med:confused:
Jag har två stycken RS125R att jämföra mellan och svaret är: Inte särskilt. Visst rullar hjulet trögare när pedalen är nedtryckt, men man får trycka bra hårt för att det ska bli helt stumt. Hursomhelst kommer jag nog aldrig att trampa på min så det spelar mig ingen roll.
 
Jag har två stycken RS125R att jämföra mellan och svaret är: Inte särskilt. Visst rullar hjulet trögare när pedalen är nedtryckt, men man får trycka bra hårt för att det ska bli helt stumt. Hursomhelst kommer jag nog aldrig att trampa på min så det spelar mig ingen roll.

Jaha det är som jag misstänker,det är inget super klipp i bak:)
Då är det som det ska.

Män har du två hojar nu va?
 
Om den är i bra skick knappt alls :banana


Om den är i för bra skick så kanske du kan låsa bakhjulet vid bromsning.
Öhhh o jag som är bakbromsare,sitter i sen moppe tiden:tunganhehe
Rolle kommer du till Olander på Onsdag så kan vi prata bakbroms?
 
Öhhh o jag som är bakbromsare,sitter i sen moppe tiden:tunganhehe
Rolle kommer du till Olander på Onsdag så kan vi prata bakbroms?


På nerlägg och med blöt asfalt vill du att beläggen smeker skivan ytterst fint, så slipper du kanske spola bort gräs och lera från hoj och skinnställ :tummenupp


Får se med onsdag, gör jag inget annat så finns det chans.
 
Hurdan avgasport har en 125'a racer
Är det en sådan som man hittar på cross/endurocyklar, eller är det av den typen som man hade på gat 125'an?
DVS en solenidstyrd port som bara kunde öppna, eller stänga helt?
 
Hurdan avgasport har en 125'a racer
Är det en sådan som man hittar på cross/endurocyklar, eller är det av den typen som man hade på gat 125'an?
DVS en solenidstyrd port som bara kunde öppna, eller stänga helt?

Ingen alls, man är ju bara intresserad av toppeffekt och avgasport har du för att förbättra vrid på mellanregistret.
 
Där lärde jag mig något nytt. Då åter till frågan, vilken typ?

Det jag har sett är servomotorer, alltså steglös öppning. På Hondas 250 är det standard och 125:an brukar använda delar därifrån när man använder kitcylinder med avgasport.

Jag kan inte svara på frågan, men jag blir nyfiken vad Fagher syftar på för typer.

En solenoid brukar väl inte kunna ha annat än något av ändlägena, därför står ju ventilen antingen öppen eller stängd.

Jag har dock inte sett den typen på racers. Axxexs får komma hit och reda ut varianterna. :)
 
Last edited:
Hej:)

Gammla TZ 125:an fram till 98 har en servo motor med
vajer styrning.
 
Hurdan avgasport har en 125'a racer
Är det en sådan som man hittar på cross/endurocyklar, eller är det av den typen som man hade på gat 125'an?
DVS en solenidstyrd port som bara kunde öppna, eller stänga helt?

På crossmoppar är det väl ändå inte en soleniod?:va Det brukar ju vara en form av mekaniskt driven centrifugaltjosan som vid ett visst varvtal börjar öppna och därefter öppnar linjärt med varvökningen.

RR moppar i det fall de har avgasport brukar ha en elektroniskt styrd port med en stegmotor.
 
På crossmoppar är det väl ändå inte en soleniod?:va Det brukar ju vara en form av mekaniskt driven centrifugaltjosan som vid ett visst varvtal börjar öppna och därefter öppnar linjärt med varvökningen.

RR moppar i det fall de har avgasport brukar ha en elektroniskt styrd port med en stegmotor.

Ja crosscyklarna brukar ju ah den typ mekanisk port som du beskriver.
Men på min aprillia rs 125 så var det en solenoid som öppnade porten fullt vid ca 8500 varv.



Steglös servo låter ju smidigt.
Antar att man kan programera dom så att de öppnar olika fort och på olika varvtal då också?
 
...
Steglös servo låter ju smidigt.
Antar att man kan programera dom så att de öppnar olika fort och på olika varvtal då också?

På dom mera avancerade kiten kan man programera om hur dom ska öppnas. Är en sak man jobbar mycket med numera på att hämta ut mer effekt. Hur dom öppnar på olika varvtal, trottelöppningar och växlar mm. Men även dom som inte kan programeras om har så att dom öppnar olika beroende på varvtal och trottelöppning.
 
Hej:)

Vad bra att du är inne på tändnings spåret Axxexs.
Då undrar jag om YEC kit tändningen med 8 kurvor
påvärkar öppning o stängning på avgas porten och
även powerjet solinoidens öppna o stänga?
Den info jag har hittat på nätet styrker detta och
att när man monterar den så får man även byta kabel stammen
så man får det extra utaget till omställaren stämmer det?
Detta gäller Yamaha TZ hojarna!
 
God morgon:)

Hur funkar en laptimer?
Är det någon slinga i banan som registrerar
till lapen?
ÄR det bara bolton o köra?
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top