Racer for dummies - frågorna du inte vågat ställa

Ny fråga:
O-ringarna mellan topp och cylinder, är de superspeciella ting i nåt supermaterial eller kan man köpa på Sifverts?
 
Ny fråga:
O-ringarna mellan topp och cylinder, är de superspeciella ting i nåt supermaterial eller kan man köpa på Sifverts?

Det är inget supermaterial men jag vill minnas att o-ringar med så stor diameter men liten tjocklek var inte direkt lagervara och specialorder var knappast billigare än originaldelen.
 
Har för mig att jag sett Nr18 kommentera den och att det blir halt av den, vilket det inte blir av Water Wetter. Ta inte detta för en sanning dock för jag har inte hunnit leta.

Jag kommer också ihåg det och Håkan Stensby har konstaterat samma sak, minst lika hal som glykol. Waterwetter sköter inte bara smörjningen utan sänker också temperaturen några grader. Vätskan ser likadan ut efter flera månader vilket bådar gott för innanmätet av kylsystemet. De som tappat ut kranvatten efter en tid vet att det inte ser så trevligt ut.
 
Ny fråga:
O-ringarna mellan topp och cylinder, är de superspeciella ting i nåt supermaterial eller kan man köpa på Sifverts?

Den inre är lite speciell, inte vanlig sunkoring utan VITON vanligtvis. Dvs olje- och temperaturtåligare än vanlig o-ring.

Den yttre går säkert bra med vanligt sunk.

Jag kommer också ihåg det och Håkan Stensby har konstaterat samma sak, minst lika hal som glykol. Waterwetter sköter inte bara smörjningen utan sänker också temperaturen några grader. Vätskan ser likadan ut efter flera månader vilket bådar gott för innanmätet av kylsystemet. De som tappat ut kranvatten efter en tid vet att det inte ser så trevligt ut.


Temperatursänkningen är väl deras egen reklam. Har väl inte blivit verifierat av något oberoende test vad jag hört om.

Bara vanligt kranvatten i ett kylsystem och stå några veckor blir inte vackert. Rost och andra avlagringar från tex vattenpumpsaxel fäller ut överallt.
 
Last edited:
Det är inget supermaterial men jag vill minnas att o-ringar med så stor diameter men liten tjocklek var inte direkt lagervara och specialorder var knappast billigare än originaldelen.

Den inre är lite speciell, inte vanlig sunkoring utan VITON vanligtvis. Dvs olje- och temperaturtåligare än vanlig o-ring.

Den yttre går säkert bra med vanligt sunk.

Okej. Hur VET man att man inte klämmer o-ringarna vid monteringen? Finns det nåt bra knep, eller är det sällan problem?
 
Okej. Hur VET man att man inte klämmer o-ringarna vid monteringen? Finns det nåt bra knep, eller är det sällan problem?



FETT

Fetta in oringarna, välj då lämpligt fett som inte 'käkar' gummi. Då fastnar oringarna fint i spåren före montering, även diverse dumma varianter som gamla Tz där ena oringen sitter i topplocket och ena i cylindern :va

Fettet förhindrar även att oringen 'bränner' fast och kan därmed återanvändas.

Likaså på packningar.
 
Okej. Hur VET man att man inte klämmer o-ringarna vid monteringen? Finns det nåt bra knep, eller är det sällan problem?

En räserförares bästa vän, klövervaseline!!! :brynad

Håller o-ringarna fräscha och på plats, ta även lite på styrpinnarna i toppen så rostar dom inte och går lätt att ta den.
 
Temperatursänkningen är väl deras egen reklam. Har väl inte blivit verifierat av något oberoende test vad jag hört om.

Jag har läst flera tester i crosstidningar, de är väldigt intresserade av temperatursänkande tillsatser och färdig kylvätska som påstår sig göra samma sak. Det stämmer bra också enligt deras tester.
 
Om jag skruvade ihop min hoj häromdagen utan att göra rent från sot och dylikt, bör jag skruva isär den och göra rent innan tisdag? En fågel-Slev viskade i mitt öra att det kunde spika i sotet annars.
 
Om jag skruvade ihop min hoj häromdagen utan att göra rent från sot och dylikt, bör jag skruva isär den och göra rent innan tisdag? En fågel-Slev viskade i mitt öra att det kunde spika i sotet annars.

Den sotmängden på bilderna är knappast nog för att orsaka detonationer så jag hade inte plockat ned bara för den sakens skull...
 
Hej:)

Fråga:Botten färg på nr skylten i 125 klassen?
Är den svart eller röd?
 
Hej:)

Fråga:Botten färg på nr skylten i 125 klassen?
Är den svart eller röd?

Ja. :)

För 125 är det svart botten med vita siffror.

MEN om du är "B-förare" så har du röd botten med vita siffror oavsett klass.
 
Last edited:
Jag hittade den här listan på internetet:

Recommended Parts Replacement Intervals for post 1995 Honda RS125

150 miles Piston Ring.

300 miles Piston, Piston Ring, Small End Bearing, Piston Pin,
Piston Circlips, Reed Petals.

600 miles Crankshaft Big End Bearing, Main Bearings, Crankshaft Oil Seals,
Balance Shaft Ball Bearing, Spark Plug Cap, Clutch Plates and Springs,
Drive Chain, Rear Wheel Cush Drive Rubbers, Rear Sprocket Carrier Bearing.

1,200 miles Cylinder, Clutch Inner and Outer, C1 Gear Needle Roller Bearing.

Every Meeting- Gearbox Oil.

Every 3 Meetings- Fork Oil and Front Brake Fluid.

As necessary- All “O” Rings, Gaskets, Seals and Bearings.


1000 km på tändhatten? Och kopplingslamellerna? Är det någon som byter tändhatt? Och kan man inte byta lameller när det börjar slira? Ryckutjämnargummin tänker man ju inte ens på som gatsoffa-förare.
 
Jag hittade den här listan på internetet:

Recommended Parts Replacement Intervals for post 1995 Honda RS125

150 miles Piston Ring.

300 miles Piston, Piston Ring, Small End Bearing, Piston Pin,
Piston Circlips, Reed Petals.

600 miles Crankshaft Big End Bearing, Main Bearings, Crankshaft Oil Seals,
Balance Shaft Ball Bearing, Spark Plug Cap, Clutch Plates and Springs,
Drive Chain, Rear Wheel Cush Drive Rubbers, Rear Sprocket Carrier Bearing.

1,200 miles Cylinder, Clutch Inner and Outer, C1 Gear Needle Roller Bearing.

Every Meeting- Gearbox Oil.

Every 3 Meetings- Fork Oil and Front Brake Fluid.

As necessary- All “O” Rings, Gaskets, Seals and Bearings.


1000 km på tändhatten? Och kopplingslamellerna? Är det någon som byter tändhatt? Och kan man inte byta lameller när det börjar slira? Ryckutjämnargummin tänker man ju inte ens på som gatsoffa-förare.

Alla intervall står i den utmärkta manualen och dessutom i enheter som man inte behöver konvertera. Ryckutjämnargummin slits snabbt så de behöver man byta en gång per år cirkus.
Lameller byter jag när det slirar för mycket och de flesta andra med tror jag. Fast kolla med Sturla, Flathaug mfl övernaturligt snabba AAAAAS så ska du se att de sätter på nya lameller till varje race.
 
Fråga till Teddy (eller den som har egen erfarenhet): Vad skiljer mellan Aspen R och OKQ8 Alkylat rent användarpraktiskt? Måste man bestycka om, ger det betydligt sämre effekt? Är det rentav skadligt att inte använda racingsoppa? Vad tar skada i så fall, och vad om något kan man göra för att förhindra det?
 
Fråga till Teddy (eller den som har egen erfarenhet): Vad skiljer mellan Aspen R och OKQ8 Alkylat rent användarpraktiskt? Måste man bestycka om, ger det betydligt sämre effekt? Är det rentav skadligt att inte använda racingsoppa? Vad tar skada i så fall, och vad om något kan man göra för att förhindra det?

1. Inget
2. Ja optimal bestyckning ligger lite annorlunda, men med tanke på hur off din bestyckning verkar längre upp så kan du lika gärna byta soppa och hitta rätt med den
3. Lite lägre ger den men usel amatör märker ingen skillnad.
4. Allt tar skada av detonationer
5. Åk inte med de minsta topparna och bestycka så att det inte detonerar.
 
1. Inget
2. Ja optimal bestyckning ligger lite annorlunda, men med tanke på hur off din bestyckning verkar längre upp så kan du lika gärna byta soppa och hitta rätt med den
3. Lite lägre ger den men usel amatör märker ingen skillnad.
4. Allt tar skada av detonationer
5. Åk inte med de minsta topparna och bestycka så att det inte detonerar.
Anledningen till att jag frågar är att jag har lättare att få fatt i Q8-soppan till ett vettigt pris. Min hoj (som inte är här än) är försedd med Jha-kit. Är det lösa förbränningsrum i en sån topp? Om inte, ska jag köra med större klämspalt för att kompensera? Är det ens möjligt att kompensera på det viset eller har det andra uppenbara nackdelar?

Likt hundratals räsernybörjare före mig är jag intresserad av mil i sadeln framför max effekt, åtminstone första säsongen. Jag har ingen lust att ligga på gränsen bestyckningsmässigt och byta saker i förtid på grund av ren okunskap/klantighet. Jag begriper att en precis korrekt inställd räser blir något mer användavänlig motorkaraktärmässigt, men kan jag inbillar mig att om jag lär mig köra den när den är "svår" och tar babysteps med inställningarna är jag mogen för GP redan vid 45 års ålder.
 
Anledningen till att jag frågar är att jag har lättare att få fatt i Q8-soppan till ett vettigt pris. Min hoj (som inte är här än) är försedd med Jha-kit. Är det lösa förbränningsrum i en sån topp? Om inte, ska jag köra med större klämspalt för att kompensera? Är det ens möjligt att kompensera på det viset eller har det andra uppenbara nackdelar?

Likt hundratals räsernybörjare före mig är jag intresserad av mil i sadeln framför max effekt, åtminstone första säsongen. Jag har ingen lust att ligga på gränsen bestyckningsmässigt och byta saker i förtid på grund av ren okunskap/klantighet. Jag begriper att en precis korrekt inställd räser blir något mer användavänlig motorkaraktärmässigt, men kan jag inbillar mig att om jag lär mig köra den när den är "svår" och tar babysteps med inställningarna är jag mogen för GP redan vid 45 års ålder.

Att kompensera för litet förbränningsrum med större klämspalt är ingen bra lösning, du tappar effekt och cykeln går illa....

Ingen aning om du har lösa förbränningsrum på din topp, har inte Axxexs koll så plocka av toppen och kolla. När den ändå är av så kan du ju mäta dess volym för att avgöra om den är lämplig att kombinera med Q8 soppan...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top