steffe
"Mannen som talar med whisky"
Jag har många gånger tänkt montera ljuddämpningsmattor inne i luftburken bara för att se om det skulle göra någon skillnad.
Se till att ljudämpningen är placerad innan luftfiltret bara

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag har många gånger tänkt montera ljuddämpningsmattor inne i luftburken bara för att se om det skulle göra någon skillnad.
Jo, jag har sett den och noterat att den har ricinoljebas. Luktar den lika gott som A747? 927 ligger ju relativt sett lågt i pris, 249 kr/l, mot A747 som går loss på 329 kr/l. samtidigt såg jag på Duells hemsida att även Castrol R40 har ricinoljebas och kostar 169 kr/l, ett fynd! Eller? Det kanske är andra pressningen av bönorna med extra mycket skräp i oljan och "basen" av ricinolja kanske är låg. Hur luktar den?Ett uddamärke jag testat och gillar är Maxima och deras 927 som finns på hyllan hos många crosshandlare.
Jo, jag har sett den och noterat att den har ricinoljebas. Luktar den lika gott som A747? 927 ligger ju relativt sett lågt i pris, 249 kr/l, mot A747 som går loss på 329 kr/l. samtidigt såg jag på Duells hemsida att även Castrol R40 har ricinoljebas och kostar 169 kr/l, ett fynd! Eller? Det kanske är andra pressningen av bönorna med extra mycket skräp i oljan och "basen" av ricinolja kanske är låg. Hur luktar den?![]()
En klämspalt under 0,55mm innebär att kolven kommer kunna ha en chans att slå i toppen. Vevstaken sträcker sig vid höga varv och blir ungefär så mycket längre då, beroende på vilket varv man kommer upp i. Därför brukar man säga att man ska ha från 0,65mm.
Inte att förglömma att det finns visst lagerspel. Mäter man tex med lödtenn trycker man vid mätning ihop lagerspelen medans vid drifts sträcks lagerspelen ut.
En tiondels skillnad minst på detta sätt bör man räkna med.
Då det tidigare efterfrågades vad klämspalt var sågade jag isär en motorför att kunna fota en fin bild, det är alltså området mellan det gula och rosa strecken som är klämspalt.
Nar vi anda talar klamspalter...jag har fatt for mig nagra "regler"
for dessa, som jag garna skulle vilja fa bekraftade eller omkullkastade:
* Klamspaltens BREDD ( alltsa dess del av den totala radien av hela forbranningsrummet ) ar beroende av vilken typ av bensin som anvands; oblyad soppa=bredare spalt, blyad soppa=smalare spalt. Sant eller falskt?
* Klamspalten skall alltid i sin lutning folja kolvtoppens form, dvs. plan kolvtopp = horisontell spalt, domad kolvtopp = motsvarande svagt uppatlutande spalt. Sant/falskt?
Sedan finns ju aven i ovrigt en stor variation pa utformningen av ett forbranningsrum; liten djup "gryta", stor flack gryta, konvex form runt stiftgangan mm. Forklara garna lite av teorierna bakom detta, den som kan!
MVH/Lasse
Mer klämspalt ger mer botten- och mellandrag samt spikningskänsligare motor. Kortfattat bra för svenska KalleAnkabanor som Sviestad eller Våler med korta rakor, och stopp/startkurvor.
Mindre klämspalt ger mindre botten, men mindre spikningsbenägenet. Bättre vid banor som har långa rakor, även långa kurvor eller kurvpartier på högre växlar.
Man försöker oftast få tändstiftet i mitten på förbränningsrummet, läs lite om amerikanska hemi-motorer...
Å andra sidan är det helt fel för tvåtaktare, förbränningsrummet ska vara lite förskjutet egentligen men det är väldigt mycket svårare att tillverka och framförallt sedan underhålla ett ovalt förskjutet förbränningsrum.
Så här då, myste lite igår. Bestyckning som följer:
Main jet: 185
Power jet: 40
Slow jet: 45
Needle: 1268-34
Oookej. Nu är första trevande försöken avverkade. Nu är toppen av och så här ser det ut.
Är det åt helvete fel? I så fall hur? Vad gör man för att rätta till det?
Såhär var det:
Edit: Måste man hälla destillerat vatten i en räser, eller kan man köra sitt sura gamla kranvatten?
Kör i Water Wetter, finns på Mekonomen. Dyrt som snus dock, men drygt.Hej
Är det någon som har bild på hur en kolv,topp
ska se ut när det är perfekt innställt?
Fråga:Vad använder man i kylvattnet för att smörja
pumpen istället för glykol?
Väntar fortfarande på motorn,men den ligger nu i Uppsala
enligt trackingen jag gjort![]()
Hej
Är det någon som har bild på hur en kolv,topp
ska se ut när det är perfekt innställt?
Fråga:Vad använder man i kylvattnet för att smörja
pumpen istället för glykol?
Väntar fortfarande på motorn,men den ligger nu i Uppsala
enligt trackingen jag gjort![]()
Feta Bertas rövfel ungefär, ser väldigt fett ut.
Bästa lösningen vrida mer på rullen ungefär runt hela banan![]()
Tycker inte det ser så fett ut på stiftet? Och i den fina boken så är 'korrekt' bestycket mer sotigt ut i kanterna, men det kanske inte är så mycket att bry sig om?
Vrida på rullen mer for sure, tilläggas där kan nog att jag inte gjort precis som det står i boken med fullgas, slå av och rulla in i depån. Jag har nog gått in med lite gas så det kanske inte är rakt av perfekt att gå på det där då? Vet inte hur mycket det påverkar med en lite brum in i depån.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |