R6 eller ZX6R??

Janne L-P

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
GSXR1000
Ska inhandla en R6 eller en ZX6R till sommaren.. Vill ju helst ha en hoj som jag inte tröttnar på direkt! nån som har erfarenhet av dessa två? Lutar mest åt R6:an nu i alla fall..

är med i samma tankar fast här lutar det åt zx6r. Skall köpa en 99:a tänkte jag. Om du inte provat någon av dem så kolla in båda om du kan. Man vet vilken man vill ha när man sitter på den hehe

det blir en grön ninja som det ser ut nu.

Men nån cbr blir det inte iallafall, känns mest som en älgskådar mc som någon uttryckte det.

Heeeej!!

Kan nämna en sak som talar för ZX6!

I slutet på sommaren sålda jag min ZX6 och skaffade en ZX9!

Snubben som köpte 6:an hade inte lappen själv varpå hans polare kom på en R6:a för att provköra, tror det va en år mod 02. Kawan var en års mod 96.

När R6-snubben kom tillbaka utryckte han förvånat, jävla hoj att gå!! Den ligger ju som klistrad i böjarna. Man behöver bar tänka sväng så lägger den sig ner. Faan nu blir man ju besviken på R6:an den känns så nevös. Faan kawan är ju bergfast.

Behöver jag nämna att snubben slog till direkt utan att pruta!!

Cya out there!

over and out!

JB

Tänkte att 120hk skulle räcka för mig eftersom det är min första hoj.. Har kört motorcross i åtta år men försäkringen på en r1:a e ju mycket dyrare också!

Så var vi där igen.... Är det tredje tråden på samma dag nu? Nä, jag håller käften den här gången tror jag.....

morecore skrev:
är med i samma tankar fast här lutar det åt zx6r. Skall köpa en 99:a tänkte jag. Om du inte provat någon av dem så kolla in båda om du kan. Man vet vilken man vill ha när man sitter på den hehe

det blir en grön ninja som det ser ut nu.

Men nån cbr blir det inte iallafall, känns mest som en älgskådar mc som någon uttryckte det.

:rofl

jag tror att du har fått något om bakfoten...

OLJEKYLD GSXR skrev:
Så var vi där igen.... Är det tredje tråden på samma dag nu? Nä, jag håller käften den här gången tror jag.....

Hehe, jepp... det blir en nog en bra sommar för försäkringsbolagen :gnissla

OLJEKYLD GSXR skrev:

Du e så tramsig.

Man kan börja med en R1 eller större hoj än 600 iaf.

Last edited:
Hej!

Varför inte cbr 600 rr... Helt klar tuffaste hojen! Så illa clean med sätesvärmare å allt :tummenupp

Mavve skrev:
Du e så tramsig.

Man kan börja med et R1 eller större hoj än 600 iaf.

Mavve har rätt :Bugar
(första gången jag tycker det :hihi )

Varför lipa om att hojen har FÖR hög effekt för en nybörjare?
Vad vet ni om killens förutsättningar att framföra ett fordon egentligen.
Att man precis tagit kort är ingen garanti för att man kör som en idiot
och är farlig i trafiken. Tvärtom är nog dom flesta mer försiktiga i början.
Då kan man ju fråga sig varför man ska ha en R1 om man ska köra försiktigt?
Jo för att man VILL det helt enkelt. Ett skäl så gott som något.
Så Janne köp vilken hoj du vill.. skit i vad andra tycker.

personligen tycker jag en 600 lockar ju mer till hårdkörning än en 1000 eftersom den inte har samma goa vrid.
Hade valt en R1 som första hoj istället för min fzr om det inte vore för försäkringskostnaden och inköpspriset,nästa hoj blir en rödvit 98:a R1 snyggaste hojen som finns i mina ögon efter man fixat till dom lite,och garanterat roligare att svänga med än min blysläde som inte är så kul i kurvorna tyvärr.

OLJEKYLD GSXR skrev:

Det finns faktiskt klokare folk än dig, folk kan hantera plastraketer som första hoj, folk behöver inte full rulle i början. Det är ju ungefär som att säga "Hörre du min son, du får inte så många växlar på din cykel - det är ju farligt"

Pungis skrev:
Det finns faktiskt klokare folk än dig, folk kan hantera plastraketer som första hoj, folk behöver inte full rulle i början. Det är ju ungefär som att säga "Hörre du min son, du får inte så många växlar på din cykel - det är ju farligt"

Statistiken säger annorlunda.

@Janne L-P:
Vad är det för årsmodeller du tänker på?
Om det är NYA hojar, så skulle jag lätt välja Kawan. Det är den bästa hojen jag har kört nånsin. Och jag har kört alla. R6 är iofs inte långt efter, men den är efter.

Är det begagnade hojar med ett par år på nacken skulle jag ta en R6, dock. ZX6R blev inte fantastiskt underbar förrän 2003.

Det här med att inte rekommendera en större hoj, handlar för mig om att jag är rätt erfaren inom "jag har sett hur nybörjare köper för stor hoj och kraschar den samma dag eller kommande dagar, eller har tur och klarar sig några månader och sen kraschar och blir jätteledsen för att han la ner så mycket pengar, och önskade att han startade lite billigare och med en hoj med mindre effekt".

Vissa kan klara att köpa en R1a som första hoj och inte försöka konkra världen och bli bäst direkt, men jag... gjorde rätt i att inte köpa R1an som första hoj... det vet jag nu då jag ägt två stycken och om jag jämnför med hur jag kör nu, och med hur jag körde när jag först skaffade hoj... så skulle det vara ett mirakel att jag överlevt. Detta endast för att mindre kraftfulla och lättare hojar är mer förlåtande vid fel-input.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park