R6 eller ZX6R??

Ugluk skrev:
Vad har crosserfarenhet med överlevnad i trafiken att göra?

Jag är övertygad om att överlevnad i trafiken har absolut mest att göra med din inställning och personliga mognad, följt av (långt efter dock) din totala trafikerfarenhet (oavsett fordon). Ytterligare långt därefter kommer antalet år med mc-kort.

Efter att ha följt detta forum i nått år tycks det som om det är många här som haft motorcykel i många år men faller på punkt ett och troligtvis är en större fara för dem själva och omgivningen en många nyblivna körkortsinnehavare med större personlig mognad.

Nacka skrev:
Jag är övertygad om att överlevnad i trafiken har absolut mest att göra med din inställning och personliga mognad, följt av (långt efter dock) din totala trafikerfarenhet (oavsett fordon). Ytterligare långt därefter kommer antalet år med mc-kort.

Efter att ha följt detta forum i nått år tycks det som om det är många här som haft motorcykel i många år men faller på punkt ett och troligtvis är en större fara för dem själva och omgivningen en många nyblivna körkortsinnehavare med större personlig mognad.

Personlig mognad har ofta med ålder och erfarenhet att göra, du är säkert ett avundantagen.
Personligen tycker jag det är mycket lätt att urskilja vilka som är mindre lämpade bara på det de skriver när de frågar.
Det handlar inet om att åka BMW funduro direkt om man säger så utan om vilken hoj som är starkast.
Jag känner till skillnad från dig att jag lär mig saker med åldern, jag kan nu ganska lätt undvika helt onödiga lägen som jag förr i tiden bara skulle ha dammat rakt in i.
Det mesta handlar om det tycker jag, och anser fortfarande att man som nybörjare behöver en inlärningsperiod på en lugnare hoj, visst är det skillnad på folk men troligen är det baar nån procent som är naturliga förmågor från dag 1.

ZX6 vs R6

Har haft både och!
R6 -00
ZX6 98 -99

Jag älskar båda hojarna, ingen hoj är dålig men efersom jag själv kört rätt mycket skulle jag personligen välja R6'an direkt pga av effekten å den lättkördhet som finns då du provocerar mycket i kurvor mm.

ZX6'an är mer det självklara alternativet för dig som nybörjare. Den är inte lika extrem körmässigt. Lättare att garagevända och snällare effektkurva i motorn. Det är relativt lätt att få hjulvobbel på R6'an då framhjulet vill ha så lite marktryck för jämnan =)
ZX6'an har faktiskt en mkt bra motor så är man duktig blir man inte direkt frånåkat av andra heller. den toppar runt 260km/h och är starkt i ett större register jämfört med R6'an.
Har vunnit ett dragrace med ZX6'an mot 2 CBR900 -98 i östersund så den e inte alls dålig.
Du som är 1 dm längre än mig bör då inte välja R6'an som passar kortväxta bättre.

Lycka till! själv så har jag tänkt åka GSXR i siommar =)

Silwer skrev:
Personlig mognad har ofta med ålder och erfarenhet att göra, du är säkert ett avundantagen... Det handlar inet om att åka BMW funduro direkt... Jag känner till skillnad från dig att jag lär mig saker med åldern...

Silwer... klarar du inte av att föra en konversation utan personliga påhopp och spydigheter? :confused:

Du vet ju inget om mig, eller hur?

Nacka skrev:
Silwer... klarar du inte av att föra en konversation utan personliga påhopp och spydigheter? :confused:

Du vet ju inget om mig, eller hur?

Tror du är lite för snabb själv, jag gör inga påhopp på dig, var då isf?
Du utgår väl från dig själv i ditt svar antar jag?
Du skäms väl inte över att åka BMW Funduro?
Ta och lugna ner dig och släng in lite konstruktiva svar i stället.
Känner du dig väldigt förolämpad får jag väl be om ursäkt för det då.

Last edited:
Bingo skrev:
CorbenDallas skrev:
1. Är det bara jag som inte tröttnar på mina gamla hojar?

2. Jag förstår inte hur man kan tröttna så snabbt...QUOTE]1. Nej, du är inte ensam.

2. Jo, men tänk efter nu Corben! Man köper den båge som ALLA polarna säger är den häftigaste, snabbaste och snyggaste - den som ger mest brudar. När du sedan blir frånkörd av alla och fortfarande inte får några brudar, då är det väl klart att cykeln inte duger. Och då byter man :D

Hmmm, jag har lust att köpa en litermaskin till våren. Undrar hur man skall tolka det :rolleyes:

Hmmmm, tur jag inte lyssnade på polarna (vilka polare??) när jag köpte o köpte beg då istället för ny tuff litersmaskin, för annars hade jag ju fått byta hela tiden så som jag blir frånåkt... hehe.

Nacka skrev:

Det ligger en del i det du säger, MEN en nybörjare på senaste och tuffaste liters ELLER 600an brister i den personliga mognaden...

Jag menar på att man som nybörjare bör välja en enklare hoj att köra o gärna äldre och det av flera skäl. Ett är att förstahojen går ofta i backen. Vare sig du sitter på eller ej så gör man missar. Varför inte skaffa en som det inte gör så mkt om den går i backen då?
I just det här fallet lär ju inte det hända med 8 års mc erfarenhet i bagaget.

Dock tycker jag frågan är underligt ställd. Om man på största allvar tror att man skulle tröttna på nån av hojarna varför finns dom då med i ens urval?

Jag har svårt att se någon sporthoj från 95 o uppåt som skulle vara direkt tråkig att köra. Frågan handlar ju om personlig smak o ens egna preferenser. Sen skiljer sig ju hojarna åt i årsmodeller också så egentligen får man ju börja diskutera det också. Det är hygglig skillnad mellan 03ans 636a o en ZX6 från 95 tex. Antagligen större än mellan R6 o ZX6 från samma år...

Den stora frågan är vilka behov man har, det i sin tur styr hojvalet. Så börja i den ändan...

Provkör en av varje och köp den du känner mest för! Om man verkligen känner att "den vill jag ha!" så blir man med stor sannolikhet nöjd med sitt hojköp!

Alltså alla som mummlar om att man får massa brudar om man åker den nyaste sporthojen...var hittar ni de brudarna???? Man är ju inte direkt snygg i ett klumpigt skinnställ och med pjäxor på fötterna som gör att man knappt kan gå, och den snygga hjälmfrillan hjälper väl inte till heller direkt... :rolleyes: Kanske är den härliga svettpölen efter ryggskyddet de tänder på?? :va

Nää, ska ni ragga brudar så är det nog billigare o bättre utdelning på en dunk fulsprit o krogrunda...!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park