R1 vs Porche 911

Som jag sa - lägg ner. En R1 får pisk av en Enzo. Basta. Inte för att jag gillar Ferrari. Men säg porsche-turbo, koenigsegg eller vad du vill som har 285'or bak, 245'or fram, ett bra chassi och 320 kusar eller mer. Det är inte på rakorna man vinner tid - det är i kurvor och i inbromsningar, något som är hojjarnas sämsta sida.

Jämför varvtider MotoGP / F1.

Vakna.
Jämför vad en bil resp hoj gör i inbromsningar resp kurvor. I synnerhet för en nobody som du och jag så är det otroligt mycket lättare att smiska en bil än en hoj.

Skit i vad fordonen kostar, det är inte intressant i jämförelsen här. Ska man jämföra körglädjer per krona eller prestanda per krona så vinner hojjen JÄMT. Men det gällde inte det.

Och föressten --> :kocko kan du va själv.

Messiah skrev:
nä men en jämförelse i priser :kocko och ja jag har kört annat än 125a....varför skulle jag ha den som referens föressten :kocko för att jag tror zx10an är snabbare med turbo och öhlinare runt om?

Last edited:
jaja jag vet inget men kolla på inlägget innan ditt.....tror iaf på att en zx10 kan gå jämt med en enzo på bana med lite modifikationer :) sen får ju du tycka att jag är hur korkad som helst som tror det.....

Messiah skrev:
jaja jag vet inget men kolla på inlägget innan ditt.....tror iaf på att en zx10 kan gå jämt med en enzo på bana med lite modifikationer :) sen får ju du tycka att jag är hur korkad som helst som tror det.....

Ja jag kan lova att de gör det!!! Runt en bana som tex Mantorp körde de även med Porsche GT3RS a 2.5miljoner med tävlingsförare och 340mm slicks 420hk och 1100kg kom de ner på tider som låg runt 1.20-1.21.(=som std 750r med moje i sadeln) En sådan är snabbare än en std Enzo med std däck!! Finns inte en Chans att En std enzo gör under 1.20!

Det finns en gräns för hur fort en hoj kan gå i en kurva- nämligen hur mycket du kan luta hojjen. För en bil finns bara en gräns - hur mycket grepp chassi och däck ger dig, två saker som i teorin kan utvecklas hur mycket som helst.

Alltså - en bil kan teoretisk sett gå hur fort som helst i en kurva bara greppet finns. En hoj kan inte det (den välter helt enkelt om man inte kan lägga ner mer).

Du svarade på mitt inlägg, vad andra skriver får du svara dom på. Du är inte mer korkad än du gör dig.

Det beror på vilken bana man tar. Tar man en ovalbana har bilen inte en suck... om den är tillräckligt stor, som en tri-oval. Tar man anderstorp tror jag hojjen inte har så mycket att säga till om.

Och det viktigaste: Om du och jag får timme med varje fordon så tror jag att vi utan diskussion sätter snabbaste tid med bilen.

(Faan - jag beter mig som ett moppefucko. Måste lägga av nu... )
/P

Messiah skrev:

Jas-95 skrev:
Det där tror jag inte ett smack på!! Hojen såg ju riktigt slö ut!

Har ett ex hemma av Bike då Kevin Schwantz kör mot en en 500hk Corevette. Hojen är en original Gixer 1000 02:a. Vetten får ganska bra med pisk på den banan i USA. Citat "vi pissade på hela bilindustrin och deras miljarder"

Over and out

JB
Rätta mig om jag har fel men var det inte i samma repotage som tom mitt gamlo till hoj piskade bilen?
Men körde inte Kevin sig själv i det testet?
Har för mig att han rattade både bil och hoj, vad det nu skulle kunna ha för betydelse lämnar jag till vidare spekulationer..
Btw så tycker jag att bilföraren körde lite på gränsen av vad som kan ses som schysst racing?
Tror inte bilen hade piskat hojen om dom kört 10 varv tex, han framförde bilen i bästa rallycrossmaner, däcken kan inte hålla länge på det viset.

//Tobbe

Pejo skrev:
Alltså - en bil kan teoretisk sett gå hur fort som helst i en kurva bara greppet finns. En hoj kan inte det (den välter helt enkelt om man inte kan lägga ner mer).
Om vi sätter stödhjul på hojjen då? :]

Silwer skrev:
jag tycker det går bra att testa, men som sagt fler varv om det ska gå till å här eller varsitt varv.
Tycker dock detta testa var väl upplagt för Porschens fördel.

varför inte köra bästa varvtiderna och inte direkt mot varandra på banan, en åt gången istället då lär det ju bli jämnare :va eftersom porschen har övertaget

//nomo

Kolla fakta och varvtider i olika tävlingsklasser. Fundera sedan lite. Markus T snackar inte skit.

MotoGP och F1 går inte att jämföra, en F1 bil har ingenting med en standardbil/standardbaserad bil att göra då enbart aerodynamiken gör att den klarar flera G mer än en Enzo i sidacceleration.

Porsche Turbo blir lätt ifrånåkt av en standard R1, det behöver vi knappast diskutera. Em Koenigsegg eller Enzo blir svårare, men för att ta en bana som Mantorp(som Markus snackar om) så gör en driven svensk Superbikeförare en 1.20 med en standard R1, en kille i VM är säkert nere på 1.18 tider. Det är väldigt väldigt tufft även för en Koenigsegg eller Enzo att matcha.

Tror fö inte att någon standardbil hade haft en suck mot Henke Roos Viper GTR.

:fakta

Pejo skrev:
Det finns en gräns för hur fort en hoj kan gå i en kurva- nämligen hur mycket du kan luta hojjen. För en bil finns bara en gräns - hur mycket grepp chassi och däck ger dig, två saker som i teorin kan utvecklas hur mycket som helst.

Du svarade på mitt inlägg, vad andra skriver får du svara dom på. Du är inte mer korkad än du gör dig.

Det beror på vilken bana man tar. Tar man en ovalbana har bilen inte en suck... om den är tillräckligt stor, som en tri-oval. Tar man anderstorp tror jag hojjen inte har så mycket att säga till om.

Och det viktigaste: Om du och jag får timme med varje fordon så tror jag att vi utan diskussion sätter snabbaste tid med bilen.

En bil kan bromsa betydligt senare än en hoj, ha betydligt högre toppfart genom kurvorna efter som den har betydligt mer grepp. Så är det bara.
GP hojarna har runt 220 Hk, de kan inte ha mer i effekt i dem för då blir de okörbara. Medan i F1 klarar de inte får ut mer effekt ur motorerna på grund av att motorerna inte håller. Rent kör mässigt så klarar de har betydligt mer effekt i en F1 och fortfarande få den körbar.

Chris Ash skrev:
Kolla fakta och varvtider i olika tävlingsklasser. Fundera sedan lite. Markus T snackar inte skit.

MotoGP och F1 går inte att jämföra, en F1 bil har ingenting med en standardbil/standardbaserad bil att göra då enbart aerodynamiken gör att den klarar flera G mer än en Enzo i sidacceleration.

Porsche Turbo blir lätt ifrånåkt av en standard R1, det behöver vi knappast diskutera. Em Koenigsegg eller Enzo blir svårare, men för att ta en bana som Mantorp(som Markus snackar om) så gör en driven svensk Superbikeförare en 1.20 med en standard R1, en kille i VM är säkert nere på 1.18 tider. Det är väldigt väldigt tufft även för en Koenigsegg eller Enzo att matcha.

Tror fö inte att någon standardbil hade haft en suck mot Henke Roos Viper GTR.

Bra svar!
En liten tankeställare angående hur snabb en F1 är! Dessa så mycket snabbare än något std sport eller supersport bil så det är löjligt. Var på monza i år där körde F1:orna runt på 1.21 och Porsche GT3:orna som körde i en suportklass klarade av tider runt 1.55 vill jag minnas. (dessa ska ej blandas i hop med några std porschar) dvs ca 34s per varv långsammare. En F1 väger väl ca 600kg med förare och har 920hk och kan tack vare sin aerodynamik bromsa i 4g och är byggd för en sak köra fort runt en bana! En supersportbil väger väl sådär runt 1300-1600kg och har kanske 500-700hk och har aerodynamik att kunna bromsa med runt 1.2-1.3g. En Enzo skulle nog få se sig varvad ganska snart även om F1:an så hade tre hjul. Anledningen till att motogp hojarna har kunnat matcha F1:orna på rakor är att dessa har otroligt högt Cd värde på runt 1. Är rakan kort säg att farter runt 270 nås har mc ingen chans men när det går riktigt fort spelar vindmotståndet större roll då det är kvadratiskt mot hastigheten.

En F1a går inte att jämföra med någon hoj. Dessa typer av bilar använder sig av downforce som en MC inte kan tillgodose sig. På de flesta banor vet jag att en MC tokpiskar en bil i Porsche 996 eller BMW M3 klassen, men det är en sak som förbryllar mig lite. Nürburgring. Där hänger dom värsta standardporscharna av hojarna. Vad beror detta på?

Chris Ash: Exakt. Mer än några få sekunder skiljer det inte på varvet (Thruxton).

Porsche 996 har downforce. Kolla botten på den - slät och fin. Vingen där bak fungerar som upforce-eliminator... Dom flesta sportbilar är väl köra i vindtunnel och är aerodynamistkt fördelaktigt utformade ?

Varför R1-or inte hänger med på ringen ? Inbromsning och kurvtagning... Dessutom vågar du gå på mycket mer med en bil - det är ju inte lika våghalsigt att frasa lite med gummit med en bil som med en hoj. Bromsa sent, driv lite i svängen, gå på tidigt... saker som är hårigt med hoj.

Kompisen skrattar högt när han åker om R1-or på utsidan...

Flåklypa skrev:
En F1a går inte att jämföra med någon hoj. Dessa typer av bilar använder sig av downforce som en MC inte kan tillgodose sig. På de flesta banor vet jag att en MC tokpiskar en bil i Porsche 996 eller BMW M3 klassen, men det är en sak som förbryllar mig lite. Nürburgring. Där hänger dom värsta standardporscharna av hojarna. Vad beror detta på?

Chris Ash: Exakt. Mer än några få sekunder skiljer det inte på varvet (Thruxton).

Läste någonstans att en F1a har nästan 300Km/h i slutfart på strippen. För de som är lite insatta i strippkörning ser att det är en oerhört imponerande slutfart. Som exempel kan sägas att en original literhoj har ungefär 220-230km/h, en normal turbohoj 250-260km/h.

Hojjen är bra på vikt/effekt-förhållande. F1an är bra på effekt/luftmotstånd (just därför att den har så förbannat mycket effekt)

Flåklypa skrev:
Läste någonstans att en F1a har nästan 300Km/h i slutfart på strippen. För de som är lite insatta i strippkörning ser att det är en oerhört imponerande slutfart. Som exempel kan sägas att en original literhoj har ungefär 220-230km/h, en normal turbohoj 250-260km/h.

Solid snake skrev:
han kallar motorcyklister för homosar! :mad: :machinegu

Clarksson kan knappast sitta på en hoj med den ölmagen, och kan man inte göra det man önskar så får man bråka med dem som kan göra det! :4skrika
Visst 4 hjulsdriften ÄR bättre i regn och slöare än andra BILAR på torr bana. Dock har den fortfarande bättre väghållning, oavsett väglag. Nej visa istället en R1 mot en bakhjulsdriven bil.
PS.
Clarksson skulle aldrig få på sig läderbyxor hur mycket han än vill :D
DS

Pejo skrev:
Porsche 996 har downforce. Kolla botten på den - slät och fin. Vingen där bak fungerar som upforce-eliminator... Dom flesta sportbilar är väl köra i vindtunnel och är aerodynamistkt fördelaktigt utformade ?

Varför R1-or inte hänger med på ringen ? Inbromsning och kurvtagning... Dessutom vågar du gå på mycket mer med en bil - det är ju inte lika våghalsigt att frasa lite med gummit med en bil som med en hoj. Bromsa sent, driv lite i svängen, gå på tidigt... saker som är hårigt med hoj.

Kompisen skrattar högt när han åker om R1-or på utsidan...

Ex Modenan har upforce, trots slät och fin botten. Konstigt tycker jag, men de flesta bilar dras med lyftkrafter. Porsche är ändå den ultimata bilen i mina ögon....en GT2. *mumma*

Visst är det som du säger att hojåkarna inte kan eller fegar innan bilföraren gör det, därav de dåliga tiderna, men de tider som ligger i topp är satta av duktiga och erfarna ringenförare, både bland bilar och hojar.

Last edited:
Historiska rekord på Nordschleife

Formel 1
Clay Regazzoni
Ferrari
7.06,4
1975

Grupp C
D. Bell S. Bellof
Porsche 956
6.25,91
1985

Motorcykel
Marco Lucchinelli
Suzuki 500 cc
8.22,2
1980

Det är gamla rekord från tiden då det tävlades på denna banan men så långt jag vet så står sig dessa rekord än. Hojen får pisk! Men sen fins det inte mycket som kan konkurrera med en 956:a.

Bike och Auto motor & sport hade väl ett race där dom körde en "Gerry kittad" R1 mot en Dodge Viper på Nürburgring, minns inte hur det gick och orkar inte leta upp tidningen.

Pejo skrev:
Hojjen är bra på vikt/effekt-förhållande. F1an är bra på effekt/luftmotstånd (just därför att den har så förbannat mycket effekt)

F1an har ett mycket bättre vikt/effektförhållande och effekt/luftmotstånd trots att den har sämre luftmotstånd.

Flåklypa skrev:
Jag är nästan säker att 996or inte har någon downforce. De flesta bilar har det och Porsches 911 modeller har varit synonymt med orolig framvagn.

VAAAAA??? :kocko Klar som fan Porsche har downforce! Du har downforce på alla bilar! annars skulle du inte vilka köra en bil över 70 km/h. GT3an har en fast vinga brak och en effektiv fråntspojler som håller bilen nere. Medan vanliga Carreran har en vinge som åker upp ur motorhuven. Ett jumbojett lyfter vid ca 250, medan Porschen fortfarande accelerera en bra bit till.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT