R1 vs Porche 911

Han e rätt fräck den där gubben, fast lite jobbi ibland, ja tycker mer om den där förre gubben som va typ kortare o som alltid snurrade runt bilarna i farten när han körde.

O han körde inte hoj för han... inte vågade kanske? Lätt o va tuff o köra en bil på bana, vad kan hända? Sladda av o köra in i vägen med sidan? Lite värre med hoj!

/ Hannes

Ja skulle osså köra ganska lungt om ja räjsade med en bil, sköj o trilla då... Överkörd...

Mjo fast jämförelsen blir haltande om mc-föraren inte kör för fullt när bilen ser ut att göra det. D.v.s. att bilen kanske inte var snabbast.

Ang. Moto GP vs. F1 bil...

Lite siffror:

Moto GP
220 häst
145 kilo
1.52 häst/kilo

F1
870 häst
600 kilo
1.45 häst/kilo

Det är ju aerodynamiken och däcken som gör att en F1:a totalpiskar Moto GP cykel runt en bana.

Tex. runt Suzuka-banan i Japan förra året.

Moto GP: Capirossi var snabbast med 2'04"604
F1: Trulli var snabbast med 1'30"281

Vi snackar skillnad på mer än en halv minut runt en 5.8 km lång bana.

gubben borde ha spö för mc-rasistiska uttalanden... :fatta!

HanneZ skrev:
Ja skulle osså köra ganska lungt om ja räjsade med en bil, sköj o trilla då... Överkörd...

Gör det, jag höll på att klippa en kille som bromsade framför mig i runt 200. Det var lite läskigt, men han märkte inget.

Gilgo skrev:
Mjo fast jämförelsen blir haltande om mc-föraren inte kör för fullt när bilen ser ut att göra det. D.v.s. att bilen kanske inte var snabbast.

:rolleyes: Ja han den flerfaldige superbike mästaren kör säkert bara på halvgas, såg ju verkligen ut så...

Meissner skrev:
Moto GP: Capirossi var snabbast med 2'04"604
F1: Trulli var snabbast med 1'30"281

Vi snackar skillnad på mer än en halv minut runt en 5.8 km lång bana.

Fast Capirossi lär haft sjukt mycket roligare :D

Fast det e klart, är nog RÄTT kul att köra en F1-kärra också :huvet

Lartes skrev:
Fast Capirossi lär haft sjukt mycket roligare :D

Fast det e klart, är nog RÄTT kul att köra en F1-kärra också :huvet

Hade varit tokglad o få testa någon utav dem, men hade nog deskat av utmattning efter nåt varv i vilken som av dem... :yoparty

Det där tror jag inte ett smack på!! Hojen såg ju riktigt slö ut!

Har ett ex hemma av Bike då Kevin Schwantz kör mot en en 500hk Corevette. Hojen är en original Gixer 1000 02:a. Vetten får ganska bra med pisk på den banan i USA. Citat "vi pissade på hela bilindustrin och deras miljarder"

Over and out

JB

Det är bara att inse att så mycket mer gummi i baken som en bil har så har man inte en changs att hänga på en bil runt en bana, såvida inte det är massor av rakor.

Att en gämföra hoj mot en F1 är väl inte så smart, En F1 har ju areodynamik som inte en hoj kan uppnå på något sät. Tänk bara på marktrycket en bil med sådana vingar har och den vikten. Sen att den har prestanda siffror rakt fram som en hoj gör ju inte saken bättre. Desutom kan dom bromsa vid ca150m innan kurva från maxfart. Så jag sulle tro att det blir en utklassning o man ställer upp med en hoj mot en F1

jag tror jag sett filmen, den är tokig.

Målgång är direkt efter en kurva och de kör ett varv.

Hojen drara bilen på rakorna, hade de haft ett par varv till hade troligen hojens övertag på alla rakor gjort att den vann.

Visst ingen var väl överlägsen, men detta är tyvärr ett helsnett test.

F1 är givetvis överlägsen en GP hoj, men det har abslolut noll med gatbilar att göra.

Är det bara jag som tycker att testet är fullständigt värdelöst. Det är ju äpplen och kanelbullar... En finlandfärja är snabbare än en F1 bil på vattnet och ett flygplan är ju mycket snabbare än en permobil i luften och en hoj är snabbare än en bil på raksträcka, men det går ju inte att jämföra :kocko

Frågan är vem fan bryr sig, testa hoj mot hoj och bil mot bil istället :rolleyes:

PMR skrev:
Man kan vara kaxigare med spårvalet i en bil, hojföraren vinner knappast några dueller. Undrar om inte Porschen låg ivägen på några ställen?
Tycker hojföraren spårval in i chikanen e lite väl tight på högerkanten.

Jag tror att det hade sett lite annorlunda ut om dom körde var sitt varv istället, tror inte han pressar till max i en kurva vid sidan av en bil som vill komma före honom. Sen så finns det ju olika banor.

Jas-95 skrev:
Det där tror jag inte ett smack på!! Hojen såg ju riktigt slö ut!

Har ett ex hemma av Bike då Kevin Schwantz kör mot en en 500hk Corevette. Hojen är en original Gixer 1000 02:a. Vetten får ganska bra med pisk på den banan i USA. Citat "vi pissade på hela bilindustrin och deras miljarder"

Over and out

JB

Det stämmer säkert eftersom en Vette med 500hk på en bana borde vara som en smörklick på en het stekpanna.

I filmen förlorar R1:an (med liten marginal) , som är en av dom snabbaste gathojarna, mot C4:an, som inte ens är ligger på topp 10 ibland dom snabbaste gatbilarna.

Tänk en R1 mot en Enzo.... aj aj aj, förnedrig.
Jo, prislappen är en helt annan, men hur kul skulle det vara om båda skulle kosta lika mycket???
En R1:a mot en Volvo 850. Spännande, eller...

IO skrev:
Är det bara jag som tycker att testet är fullständigt värdelöst. Det är ju äpplen och kanelbullar... En finlandfärja är snabbare än en F1 bil på vattnet och ett flygplan är ju mycket snabbare än en permobil i luften och en hoj är snabbare än en bil på raksträcka, men det går ju inte att jämföra :kocko

Frågan är vem fan bryr sig, testa hoj mot hoj och bil mot bil istället :rolleyes:

jag tycker det går bra att testa, men som sagt fler varv om det ska gå till å här eller varsitt varv.
Tycker dock detta testa var väl upplagt för Porschens fördel.

Ok... av alla onödiga funktioner i min mobiltelefon så finns bland annat varvtidtagning.... :huvet
Och bor man i Linköping så händer det att man befinner sig på Mantorp då och då... :banana
Som av en händelse så har jag därför sparat varvtider från STCC-finalen och från Ferrari challenge förra året... :confused:
(och nej, tiderna är absolut inte exakta eller officiella. Det är några slumpvis utvalda varv bara för jämförelse)

Så här står det till:

F1 1.13,8 MC(Veidec) 1.20,3 STCC 1.23,5

Hepp!

(psst några verkar sura på J Clarkson... Kan det vara för att han sågade volvo jämns med fotknälarna förra veckan tro... :D Ska bli skönt att Motorjournalen börjar snart eller hur?)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT