R1 vs Porche 911

To_Xtrem skrev:
VAAAAA??? :kocko Klar som fan Porsche har downforce! Du har downforce på alla bilar! annars skulle du inte vilka köra en bil över 70 km/h. GT3an har en fast vinga brak och en effektiv fråntspojler som håller bilen nere. Medan vanliga Carreran har en vinge som åker upp ur motorhuven. Ett jumbojett lyfter vid ca 250, medan Porschen fortfarande accelerera en bra bit till.

996an har faktiskt downforce.....jag drog mig till minnes ett gammalt test och blandade ihop Modenan och 996. Modenan har inte DF!
Downforce på alla bilar!? Läs på.
 
Flåklypa skrev:
996an har faktiskt downforce.....jag drog mig till minnes ett gammalt test och blandade ihop Modenan och 996. Modenan har inte DF!
Downforce på alla bilar!? Läs på.

Nej det är nog du som får läsa på lite här. Downforce är inte bara en FET vinge! Utan hur man leder bort luften från bilen på ett eller annat sätt. en bil måste pressas mot baken när man kör annars blir den helt instabil i högre farter. Alltså den skulle lyfta från backen om det inte var en kraft som pressade den neråt = Downforce.
 
Sen är ju grejjen den att i en F1bil så styrs nästan allt av datorn ;)

Hursomhelst så är en F22 snabbare än alla bilar, men vem i helvete har råd att varken köpa eller åka en sån till jobbet? ;)

E väl jävligt mäktigt att en R1 hänger på en bil för 7ggr summan? Jag tycker att man kan se sig som en vinnare fastän man får spö, man kan åka hem till frugan å barnen å villan å garaget å volvon å känna sig nöjd att man var en meter bakom killen som inte har nånting förutom sin bil.
 
Flåklypa skrev:
996an har faktiskt downforce.....jag drog mig till minnes ett gammalt test och blandade ihop Modenan och 996. Modenan har inte DF!
Downforce på alla bilar!? Läs på.

Ni menar två olika saker, har man en vindruta så har man downforce, om den överväger motsatta så har man oxo downforce ;) Samma fast olika :D
 
To_Xtrem skrev:
Nej det är nog du som får läsa på lite här. Downforce är inte bara en FET vinge! Utan hur man leder bort luften från bilen på ett eller annat sätt. en bil måste pressas mot baken när man kör annars blir den helt instabil i högre farter. Alltså den skulle lyfta från backen om det inte var en kraft som pressade den neråt = Downforce.

Det finns något som heter tyngdkraft också. Varför tror du dom återkallade Audi TT och satte på en vinge för att störa luftströmmarna i bak? Därför att bilen genererade så mycket negativ downforce att den blev ostabil i höga farter. Man kan leva med lite "upforce" så länge bilens tyngdkraft inte påverkas alltför mycket av det. Att alla bilar har DF är bullshit!
 
Last edited:
To_Xtrem skrev:
Nej det är nog du som får läsa på lite här. Downforce är inte bara en FET vinge! Utan hur man leder bort luften från bilen på ett eller annat sätt. en bil måste pressas mot baken när man kör annars blir den helt instabil i högre farter. Alltså den skulle lyfta från backen om det inte var en kraft som pressade den neråt = Downforce.

HA HA HA ja den skulle lyfta om den vägde noll kg!!! nu väger ju inte en bil noll kg. Alla bilar har inte downforce. Snarare har väldigt få det. En std porsche 911 har en av de mest ogynnsammma former för att lyckas få downfoce. Har för mig att den genererar ca 20kg lyft i 200km/h. Borde kunna detta då jag läst en del aerodynamikkurser på KTH.
 
Markus Thorén skrev:
HA HA HA ja den skulle lyfta om den vägde noll kg!!! nu väger ju inte en bil noll kg. Alla bilar har inte downforce. Snarare har väldigt få det. En std porsche 911 har en av de mest ogynnsammma former för att lyckas få downfoce. Har för mig att den genererar ca 20kg lyft i 200km/h. Borde kunna detta då jag läst en del aerodynamikkurser på KTH.

Här har vi en kille med koll. Som du säger. En 911 har ju alltid varit synonym med lätt framvagn i höga farter, men i just 996ans fall ger den DF. Kanske gäller det bara GT3 och inte Carrera?
 
hehe intressant tråd.
En del håller tydligt på bilar o andra på MC.
F1 bilar käns fullständigt ointressant i samanhanget då de bara har väldigt grundläggande saker gemensamt med vad vi kallar bil.
Jag har tidigare varit ganska övertygad av det som sägs av vissa i tråden att mer gummi i backen innebär stor fördel i kurvorna.
Men nu har man ju sett vissa exempel på motsatsen med, där hojar vait snabbare i många kurvor helt enkelt.
Nä jag tror allt utvecklar sig hojarna blir bättre med åren och lutar mot allt mer extrema även på gatan, däcken blir bättre osv.
marginalerna krymper helt enkelt, diskussionen börjar likna den som ofta fins mellan likvärdiga hojar, att den ena bara krossar den andre trots på pappret fjuttiga skillnader.
 
Silwer skrev:
hehe intressant tråd.
En del håller tydligt på bilar o andra på MC.
F1 bilar käns fullständigt ointressant i samanhanget då de bara har väldigt grundläggande saker gemensamt med vad vi kallar bil.
Jag har tidigare varit ganska övertygad av det som sägs av vissa i tråden att mer gummi i backen innebär stor fördel i kurvorna.
Men nu har man ju sett vissa exempel på motsatsen med, där hojar vait snabbare i många kurvor helt enkelt.
Nä jag tror allt utvecklar sig hojarna blir bättre med åren och lutar mot allt mer extrema även på gatan, däcken blir bättre osv.
marginalerna krymper helt enkelt, diskussionen börjar likna den som ofta fins mellan likvärdiga hojar, att den ena bara krossar den andre trots på pappret fjuttiga skillnader.

jo en F1 bil har ju nästan mer gemensamt med ett Gripenplan än med en 911 turbo, går inte att jämföra med en bil.
Intressant är ändå att F1-bilarna har restriktioner, det har ju inte en GP hoj, hade inte F1 haft restriktioner kan man ju undra vilka tider dom skulle prestera :tomten
 
Messiah skrev:
Intressant är ändå att F1-bilarna har restriktioner, det har ju inte en GP hoj, hade inte F1 haft restriktioner kan man ju undra vilka tider dom skulle prestera :tomten

Båda har restriktioner,
som exempel motorn:
MotoGP: 990cc (eller 500cc tvåtakt) ingen överladdning
F1: 3000cc ingen överladdning

Att motogp-motorer ger upp till 240hk/liter medan F1-motor
ger upp emot 300hk/liter har mer med användbarheten att göra.
EN F1-bil med turbo skulle kunna ha mer effekt som gick att använda
medan det skulle vara ganska bortkastat på en GP-cykel.
 
gthyni skrev:
Båda har restriktioner,
som exempel motorn:
MotoGP: 990cc (eller 500cc tvåtakt) ingen överladdning
F1: 3000cc ingen överladdning

Att motogp-motorer ger upp till 240hk/liter medan F1-motor
ger upp emot 300hk/liter har mer med användbarheten att göra.
EN F1-bil med turbo skulle kunna ha mer effekt som gick att använda
medan det skulle vara ganska bortkastat på en GP-cykel.

det jag menar, en F1 bil skulle kunna ha användbarhet av högre effekt, tex -93ans Renault piskar alla dagens F1bilar just för att det fanns mindre restriktioner då, tänk dig utan några restriktioner och med 10år till av teknik...
 
Nej du, en F1 från -93 piskar inte en -03:a.
Har sett statiskit på snabbaste varv/sluttid bl a på Hockenheim och där låg dom snabbaste varven/sluttiderna efter -00 beroende på väder mm.
Vissa banor passar hojar, vissa bilar. That´s it!
 
För att ni skall fatta vilket jävla sug, downforce det är i en F1 bil!!

I ett reportage i Ilustrerad vetenskap så påpekar man just hur mycket aerodynamiken spelar in. Tex så om det fanns en tunnel med rundade väggar så skulle F1:an kunna köra rakat fram för att sedan uppe i fart, köra upp på väggen och sedan fortsätta köra i tacket!! Upp och ner alltså!

Fatta downforce :tummenupp Greja det med en hoj eller Porche!!!

Over and out

JB
 
å andra sidan handar inte tråden om F1 bilar med downforce?

At en sådan skulle vara snabbast är jag rätt övertygad om, men det ger jag blanka fan i, risken att jag möter på en är mikroskopisk.
 
Solid snake skrev:
han kallar motorcyklister för homosar! :mad: :machinegu

Det är nog inte så konstigt. Den här *sporten* drar ju till sig en hel del halvstörda människor. Skulle gissa att 20% kör bara för att vara cool och få bära klatchiga "Rubber trousers" ?
 
Att en f1 är snabb det vet väll alla redan men dom bilarna som kenny kör dom är snabbare än f1 ju tänk då en sådan mot en hoj.
 
Alex.J skrev:
Att en f1 är snabb det vet väll alla redan men dom bilarna som kenny kör dom är snabbare än f1 ju tänk då en sådan mot en hoj.

Nix, det är dom inte. Däremot når dom högre toppfarter eftersom deras banor tillåter det och att bilarna samtidigt är inställda för det.
 
K-Micke skrev:
När vi är inne på downforce så måste man kolla in Donald Trumps frisyr.
Den är vindtunneltestad och generar ett visst downforce när han rör sig snabbt i affärsvärlden. :hihi
[/IMG]

Ha ha ha....Stig Helmer Olssons tofs fungerar också som en gigantisk vinge, utformad av naturens evolution. :D

Jag såg Ali G hos Trump förresten....askul!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top