R1 och R6-tråden!

Säsongen är inte över ännu ;)

311856_10150438550995498_621960497_10558414_1457984866_n.jpg
 
Nä, nu får det vara nog med Yamaha.

Någon som är intresserad av att köpa en livsstil med Yamahaprylar i form av kläder, väskor, jackor, skinnställ, inrett garage samt R1 och R6? :)








Eller inte..... ;)
Får husera denna inkräktare i mitt Yamaha-garage i vinter, hoppas nu att man inte fattar tycke...:gnissla
 
Last edited:
Galnaste hojen jag testat X-up... Den fick alla radfyror jag kört att kännas som trimmade mopeder. Inte för att den går så in i helvete snabbt (min är nog snabbare på rakorna), men för att den svarar något så in i bomben snabbt på gasen. Vrid på rullen på 4000 varv och hojen skenar som en besatt direkt. Väldigt häftig upplevelse!

Jag vill ha en Ducce och en crossplane-R1 samt en RSV4 och som komplement till världens snyggaste hoj (som jag redan äger). Om jag hade varit snuskigt rik, så hade jag inte tvekat.
 
Igår när jag bytte tändstift för första gången så passade jag även på att tvätta luftfiltret.
När jag hade sköljt av filtret med tvål o vatten så hade jag hela handfatet fullt med dom där små gula hårstråna som sitter på ovansidan av filtret.

Nu när det är torrt och jag skakar det så lossnar massa sånna där små strån...ska det vara så eller ska jag köpa nytt? Har inte oljat in det än så det kanske e lugnt när oljefilmen ligger på filtret?

Om jag köper ett k&n filter, måste jag ställa om förgasarna då?
 
Igår när jag bytte tändstift för första gången så passade jag även på att tvätta luftfiltret.
När jag hade sköljt av filtret med tvål o vatten så hade jag hela handfatet fullt med dom där små gula hårstråna som sitter på ovansidan av filtret.

Nu när det är torrt och jag skakar det så lossnar massa sånna där små strån...ska det vara så eller ska jag köpa nytt? Har inte oljat in det än så det kanske e lugnt när oljefilmen ligger på filtret?

Om jag köper ett k&n filter, måste jag ställa om förgasarna då?

är det ett tvättbart/återanvändbart filter du har ?

"vanliga" filter slänger man, tvättas EJ !

med tvättbara filter typ K&N och liknande kan det mycket väl blir bäst med en ombestyckning.
 
är det ett tvättbart/återanvändbart filter du har ?

"vanliga" filter slänger man, tvättas EJ !

med tvättbara filter typ K&N och liknande kan det mycket väl blir bäst med en ombestyckning.

I Haynesboken så utgår dom väl ifrån att man har originalgrejer?

Där står det att man ska tvätta och återanvända.
 
Igår när jag bytte tändstift för första gången så passade jag även på att tvätta luftfiltret.
När jag hade sköljt av filtret med tvål o vatten så hade jag hela handfatet fullt med dom där små gula hårstråna som sitter på ovansidan av filtret.

Nu när det är torrt och jag skakar det så lossnar massa sånna där små strån...ska det vara så eller ska jag köpa nytt? Har inte oljat in det än så det kanske e lugnt när oljefilmen ligger på filtret?

Om jag köper ett k&n filter, måste jag ställa om förgasarna då?

Gula hårstrån?
Är du säker på att det är ett tvättbart filter du har?

Edit: Shit vad seg jag var! Missade sista sidan i tråden...
Originalfilter är mig veteligen aldrig tvättbara ifall de inte är gjorda av skumgummi. Men ett veckat filter (gulaktiga eller vita oftast) brukar vara pappersfilter. De blir helt sabbade om du tvättar dem.
Köp ett K&N-filter så kan du göra rent det efter varje säsong.
 
Last edited:
Nybliven r1 ägare!

Tänkte kolla om det finns något särskilt man bör göra/tänka på med sin R1:a

Stylingtips o allmänt!?

Är VÄLDIGT grön på ämnet :D
 
Gula hårstrån?
Är du säker på att det är ett tvättbart filter du har?

Ja små gula hårstrån på ovansidan. Njae jag TROR att det är ett original, ser ut som det iaf.

Och i haynesboken så står det att man ska tvätta o olja in sen sätta tillbaka men jag har redan beställt ett nytt =)
 
Ja små gula hårstrån på ovansidan. Njae jag TROR att det är ett original, ser ut som det iaf.

Och i haynesboken så står det att man ska tvätta o olja in sen sätta tillbaka men jag har redan beställt ett nytt =)

Se även mitt svar ovan...
Märkligt att Haynesboken rekommenderar tvättning ifall det sitter pappersfilter i burken original, men i det här fallet verkar det ju inte bättre. Du ser lätt skillnaden på ett pappersfilter, ett bomullsfilter (som också är veckat, men har tydliga bommulsfibrer istället för de täta papperfibrerna) och ett skumgummifilter som är helt slätt och gjort av just skumgummi :).
 
Ja små gula hårstrån på ovansidan. Njae jag TROR att det är ett original, ser ut som det iaf.

Och i haynesboken så står det att man ska tvätta o olja in sen sätta tillbaka men jag har redan beställt ett nytt =)

Jag surfade lite på det världsomspännande nätet och hittar en del trådar som säger att R6 01 ska ha skumgummifilter (foam) original. I så fall förklarar det varför Haynes menar att det ska tvättas. Nu handlar detta om amerikanska sidor. Kan det vara så att R6:an fick pappersfilter här i Europa, eller har du månne inte originalfilter i din?
 
Jag surfade lite på det världsomspännande nätet och hittar en del trådar som säger att R6 01 ska ha skumgummifilter (foam) original. I så fall förklarar det varför Haynes menar att det ska tvättas. Nu handlar detta om amerikanska sidor. Kan det vara så att R6:an fick pappersfilter här i Europa, eller har du månne inte originalfilter i din?

Det är exakt ett sånt här filter jag har http://www.ebay.co.uk/itm/YAMAHA-YZ...35?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item5ae22d1e4f

Det är dom gula "hårstråna" (ser ut som det iaf) som släpper som faan. Om du drar handen på den så får du hela näven full.

Så jag chansar inte. Redan beställt ett nytt =)
tack för alla svar!
 
Det är exakt ett sånt här filter jag har http://www.ebay.co.uk/itm/YAMAHA-YZ...35?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item5ae22d1e4f

Det är dom gula "hårstråna" (ser ut som det iaf) som släpper som faan. Om du drar handen på den så får du hela näven full.

Så jag chansar inte. Redan beställt ett nytt =)
tack för alla svar!

Det där var något nytt för mig som ändå har sett relativt många luftfilter genom åren! Ser ut som någon typ av mjukare nålfilt. Då förstår jag var du menar.
Nytt filter verkar smartast. Om du vill göra rent och hålla efter det själv istället för att byta så kan du ju köpa ett BMC eller K&N bumullsfilter.
http://www.ebay.co.uk/itm/K-N-AIR-F...rcycles_Parts_Accessories&hash=item20bd69ff08
 
Tjabba !

Går ej att starta min Hoj (R6 2008)

el starten får ingen kraft. får putta igång den !

känns weird. ska dra köpa en c-tek mxs 5.0

finns det några andra råd?
Help me Liksom

någon som har ett nytt R6 Batteri över till salu kanske isf ?


Mvh Tanjos
 
Tjabba !

Går ej att starta min Hoj (R6 2008)

el starten får ingen kraft. får putta igång den !

känns weird. ska dra köpa en c-tek mxs 5.0

finns det några andra råd?
Help me Liksom

någon som har ett nytt R6 Batteri över till salu kanske isf ?


Mvh Tanjos

Jag har ett till salu för 400:- som är fräscht, kolla under säljesannonserna.
Enligt vad jag kunde hitta på nätet så ska det vara samma batteri som sitter original på R6 08.

Saxat från nätet"
Brand Yuasa
Price $148.46
Battery Number YTZ10S
Battery Acid Comes with pre-measured acid tubes


Component - Machine
Electrical - 2008 Yamaha YZFR6XS R6
Electrical - 2008 Yamaha YZFR6XL R6
Electrical - 2008 Yamaha YZFR6XBC R6
Electrical - 2008 Yamaha YZFR6XLC R6
Electrical - 2008 Yamaha YZFR6XB R6
Electrical - 2008 Yamaha YZFR6XSC R6"
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top