R1 och R6-tråden!

Försäkringar

Du får ringa eller lägga ett mail, prova insplanet också så har du mer att jämföra med.
 
jo det får jag göra . trodde att jag skulle få ett snabbt svar här

Försäkringspremier generellt och motorcyklar specifikt varierar så mycket från individ till individ beroende på förutsättningar i form av:

- Kön
- Ålder
- Körkortstid
- Bonusklass
- Zon
- Försäkringsform (Året runt, 35+, 40+ premiekund och allt vad det kallas).

Så att du inte får ett svar eller ens riktlinje beror nog inte på folks illvilja att svara utan enklast är faktiskt att kolla runt bland bolagen själv hur tråkigt det än är.
 
i mitt nuvarande läge spelar inte bonus och körkortstid nån roll, bara ålder och trafikzon. Jag ska kolla själv, tack.
 
Har sonderat en massa sidor samt ebay men hittar inga svarta kåpskruvar.
Var f-n hittar jag såna?
 
Nån som vet vad det är för skillnad på följande modeller av R1 07-08?

4C8-17411-00
4C8-17151-00-00
4C8-17402-00-00
4C8-17221-00-00
4C8-17261-00-00

Ska köpa ny växellåda till min men har ju f-n inte en aning om den passar eller inte?! Har tyvärr inte manualen att tillgå, för det står väl på framsidan vilken "4C8"-modell man har? Är det nån med en Svensksåld (...) som har sin handbok nära till hands och kolla vad er bok säger om typ av modell?

*EDIT* När man googlar dom där koderna så verkar det vara artikelnummer till olika delar i lådan, eller?
Är det nån som med säkerhet vet att växellådan till R1 07-08 är likadan oavsett om hojen är såld i EU, USA eller Asien??

*EDIT* Det är olika delar i själva lådan, som för övrigt är samma mellan YZF-R1W & YZF-R1WC..

Dock blev jag nu lite nyfiken på vad det är för skillnad på W & WC? Nån som vet?
 
Last edited:
Nån som vet vad det är för skillnad på följande modeller av R1 07-08?

4C8-17411-00
4C8-17151-00-00
4C8-17402-00-00
4C8-17221-00-00
4C8-17261-00-00

Ska köpa ny växellåda till min men har ju f-n inte en aning om den passar eller inte?! Har tyvärr inte manualen att tillgå, för det står väl på framsidan vilken "4C8"-modell man har? Är det nån med en Svensksåld (...) som har sin handbok nära till hands och kolla vad er bok säger om typ av modell?

*EDIT* När man googlar dom där koderna så verkar det vara artikelnummer till olika delar i lådan, eller?
Är det nån som med säkerhet vet att växellådan till R1 07-08 är likadan oavsett om hojen är såld i EU, USA eller Asien??

*EDIT* Det är olika delar i själva lådan, som för övrigt är samma mellan YZF-R1W & YZF-R1WC..

Dock blev jag nu lite nyfiken på vad det är för skillnad på W & WC? Nån som vet?

YZF-R1W är den vanliga modellen och YZF-R1WC är modellen avsedd för försäljning i Californien då de har mycket stränga emissonskrav.

Det mesta är likadant på bägge modellerna, dock så finns det tekniska skillnader, för att efterleva kraven i C(K)alifornien.

Te x skall skvallerslangar inte ledas ut fritt mot marken, lite annan tändförställning med mera. R1 2012 för Californien/USAhar ju 2st fler effektlägen än resten av Världen, sannolikt just beroende på emissionskraven.

Jag vet väl med 90% säkerhet att te x växellåda är samma oavsett marknad.
 
Last edited:
Hur i helvete sitter styrändar fast?! En tians incestnyckel passar ju som handen i handsken men jag har ju för bövelen dragit o dragit tills hojjen nästan lättade där bak!!

Ska jag sätta ett långt rör på nyckeln o dra kanske? risken för att jag drar av nyckeln är ju ifs rätt stor då... blir galen!!

Nej jag e inte klen!

En till fråga; gör en sån här kraschpuck mer skada än nytta? http://www.hojstyling.se/product.php?id_product=303
 
Last edited:
Hur i helvete sitter styrändar fast?! En tians incestnyckel passar ju som handen i handsken men jag har ju för bövelen dragit o dragit tills hojjen nästan lättade där bak!!

Ska jag sätta ett långt rör på nyckeln o dra kanske? risken för att jag drar av nyckeln är ju ifs rätt stor då... blir galen!!

Nej jag e inte klen!

En till fråga; gör en sån här kraschpuck mer skada än nytta? http://www.hojstyling.se/product.php?id_product=303

Gängar den överhuvudtaget? Annars så är vissa styrändar lite cp och glappar lite fast man skruvat åt till max.
Hur skulle krashpucken göra mer skada än nytta? Krashpuckar är en väldigt billig "försäkring". Det kan rädda mycket, men sen är det tillräckligt hård vurpa så spelar de kanske inte så mycket större roll, men vid de flesta vurpor räddar de mycket på hojjen. 500 kr istället för totalskrapad sida på motorcykeln = pajjat bromsgrepp/kopplingsgrepp, repade motorkopor, totalkrashade kåpor, avgasrör osv...
 
Gängar den överhuvudtaget? Annars så är vissa styrändar lite cp och glappar lite fast man skruvat åt till max.
Hur skulle krashpucken göra mer skada än nytta? Krashpuckar är en väldigt billig "försäkring". Det kan rädda mycket, men sen är det tillräckligt hård vurpa så spelar de kanske inte så mycket större roll, men vid de flesta vurpor räddar de mycket på hojjen. 500 kr istället för totalskrapad sida på motorcykeln = pajjat bromsgrepp/kopplingsgrepp, repade motorkopor, totalkrashade kåpor, avgasrör osv...

Styrändarna sitter stenhårt, dom rör sig inte en mille när jag försöker skruva. Ska man banka lite på dom?

Det jag menade med dessa kraschpuckar var att dom har ett vinkeljärn som kanske försvagar dom avsevärt? Kraschpuckar med en rak bult känns ju säkrare men det hade varit väldigt skönt att slippa såga sönder originalkåpor :)

Tack för svaret.
 
Dom kan slå av motorfästen osv där dom är infästa!

Sant, men den risken tar jag istället för helt uppskrapad/skadad sida av hojen. Dock har jag aldrig hört att det hänt med krashpuckar, skruven ska inte vara starkare än fästet. sen beror det ju på hur hård smällen är.

Jasså du vill få av styrändarna. Istället för å dra så sätt på nyckeln å pröva med att knacka med en hammare på nyckeln så kanske de lättar, å spruta in lite 5/56 också.

Ja du mena så tim. Ja helst skulle jag föredra krashpuckar som går rakt ut från skruven, men de bör funka ungefär lika bra skulle jag tro, i värsta fall så kanske vinkeljärnet böjs osv men krashpuckarna kommer göra sitt jobb...
 
Tack alla ni som gav er åsikt igår angående en R1 2004 årsmodell jag hade tänkt köpa idag! Speciellt med tanke på att jag postade mina frågor i fel forum, som sagt jag är en ny medlem här på sporthoj..

Det blev iallafall en ny hoj :-) lite nyare, men så mycket Grymmare!

Min R1 2008.jpg
 
Sant, men den risken tar jag istället för helt uppskrapad/skadad sida av hojen. Dock har jag aldrig hört att det hänt med krashpuckar, skruven ska inte vara starkare än fästet. sen beror det ju på hur hård smällen är.

Jasså du vill få av styrändarna. Istället för å dra så sätt på nyckeln å pröva med att knacka med en hammare på nyckeln så kanske de lättar, å spruta in lite 5/56 också.

Ja du mena så tim. Ja helst skulle jag föredra krashpuckar som går rakt ut från skruven, men de bör funka ungefär lika bra skulle jag tro, i värsta fall så kanske vinkeljärnet böjs osv men krashpuckarna kommer göra sitt jobb...

Det ska jag testa!

Jag testar att köpa puckarna. Vi får se om dom håller när jag kraschar :D
 
Har lite ideer på hojen. Vad tycks? Ska det genomföras?
406306_10150534921710498_621960497_10906122_2093871381_n.jpg
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top