Rör för rambygge?

bes o godkänd hos sfro?
annorlunda o svetsa i än svart?
böjbarhet på rören cr-mo?

Hej! Godkänt, ja. Hojen såld till en här på SH.
Lättsvetsat med MIG, men som sagt TIG är snyggare. Rören kan kallbockas men jag körde med korta raka bitar och behövde inte böja nåt.Jag hade dimensioner på 1 tum, 1 1/2 tum och ner till 7/8 i bakramen. Godstjocklek ca 1,5 mm.
Den moppen har nu " redlite" här på forumet, han kanske svara på hur den blev.
Eftersom detta är amerikanska rör såvitt jag vet så levereras dom i tumdimensioner. Peter på Morani teknik har hemma annars vet han var man kan få tag på dom. Han kan böja oxå om det skulle behövas.

Hej...........Per:squid

Last edited:
vart köper man sån lod o vad kostar det?

Firman heter:Henrikssons BMA ligger i Vällingby.
Sök på Eniro så får du fram tele nr.
Kostar? Hundra kronor pinnen + fluss.
Men det går inte åt så mycket,4 pinnar på en ram?

Om du är duktig på rostfritt så kommer du svetsa som en gud i cromolly

Riktigt trevligt att svetsa i , fins dock lite olika tillsatsmaterial

Vissa trådar kolar väldigt lätt ( arigos brukar vara kinkiga)

Fins bättre men tyvär har jag ingen beteckning på dessa

Tja någorlunda duktig, svetsar tunnväggiga rostfria rör på jobbet!:yoparty
Gick den hårda skolan, började med 1,5mm gods, och en 60 åring som inte kunde se eller böja sig, så vem fick klättra i rörgatorna?:gnissla

Jag hade hört att det skulle vara riktigt illa... Ingen värmebehandling alls alltså?

Men hur mycket starkare per kilo eller kvadratmillimeter (eller vad man nu räknar) är det än vanliga svarta rör? Jämfört med en vanlig Aluram?
Jag vet att det är nästan omöjligt att svara på, speciellt Alu, men jag kan inte förklara mycket bättre...

Tja någorlunda duktig, svetsar tunnväggiga rostfria rör på jobbet!:yoparty
Gick den hårda skolan, började med 1,5mm gods, och en 60 åring som inte kunde se eller böja sig, så vem fick klättra i rörgatorna?:gnissla

Jag hade hört att det skulle vara riktigt illa... Ingen värmebehandling alls alltså?

Men hur mycket starkare per kilo eller kvadratmillimeter (eller vad man nu räknar) är det än vanliga svarta rör? Jämfört med en vanlig Aluram?
Jag vet att det är nästan omöjligt att svara på, speciellt Alu, men jag kan inte förklara mycket bättre...

Lite siffror ur minnet bara

alu 4212 (6082) = 290 N/mm2 7075 (fortal) 530 N/mm2 ej svetsbart
blöt alu 4007 ca 140- 160 N/mm2

stål runt 600 N/mm2

Cromolly runt 1000 N/mm2

Structo ( gammla ISR ramar ) 1200 N/mm2

Nån med mer exakta siffror får gärna korrigera

Det roliga med cromolly är att man kan göra konstruktioner som kanske inte är helt riktiga men det håller ändå

Samma konstruktion med alurör havererar ( exempelvis bakramar )

Last edited:
Lite siffror ur minnet bara

alu 4212 (6082) = 290 nm/mm2 7075 (fortal) 530 nm/mm2 ej svetsbart
blöt alu 4007 ca 140- 160 nm/2

stål runt 600 nm/mm2

Cromolly runt 1000 nm/mm2

Structo ( gammla ISR ramar ) 1200 nm/mm2

Nån med mer exakta siffror får gärna korrigera

Det roliga med cromolly är att man kan göra konstruktioner som kanske inte är helt riktiga men det håller ändå

Samma konstruktion med alurör havererar ( exempelvis bakramar )

Du har säkert rätt med dina siffror, men dimensionen på enheterna är lite fel.
1) Newton betecknas alltid med stor bokstav, dvs N.
2) Nm är ett moment, dvs kraft gånger väg. Används t ex när man anger åtdragningsmoment, vridmoment i en motor eller böjmoment på en konstruktion.
3) Dragspänning har samma dimension som tryck. Sträckgräns och brottgräns anges följaktligen som N/mm^2. Tryck är i själva verket ett negativt drag. Om du drar i ett visst rör med en viss kraft så säger vi att du får en dragspänning på 50 N/mm^2. Trycker du på samma rör med samma kraft så blir dragspänningen -50 N/mm^2, dvs ett tryck.
4) Tecknet "^" används för att beteckna superscript i program som är så enfaldiga att de inte klarar äkta superscript.
5) Istället för att skriva N/mm^2 kan man skriva MPa vilket är exakt samma sak. 1 Pascal [Pa] är 1 N/m^2. Om du har 1 N/mm^2 så blir det 1x10^6 N/m^2. 10^6 är en million, dvs det som vi kallar Mega. Alltså är 1*10^6 N/mm^2 = 1*MPa. Enkelt va, och dessutom ett mycket smidigare sätt att skriva det på. :)

PS Blanda inte ihop det äkta Mega med det Mega som man använder i datorernas värld. 1 Mb är 1024 kb, dvs 2^10 kb. 1 kb är 2^10 b, dvs 1 Mb = 2^10 * 2^10 = 2^20 = 1 048 576 b :tummenupp

Last edited:
nu har jag iaf hittat en firma som säljer det jag behöver, sen kanske där finns nån på jobbet som kan fixa ut det billigare om jag har tur.

tror de va st 52 som de snackades om lite längre upp.. dom hade iaf sålt de till andra som byggt ramar :tummenupp

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan