Rättvis Försäkring??????

Neb Jones skrev:
Du har som alltid tre alternativ i denna fråga:
1. Ställ den på far din och ta konsekvenserna vid ev skadeanmälan i framtiden. Om du nu får köra hojen är det väl inga problem, även om det ligger i gråzonen.
2. Ring runt till fler bolag och kolla priser. Observera att det är inte han/hon du pratar med i telefonen som sätter premien så högt på dig.
3. Köp en billigare hoj. Småbrudarna vid den lokala korvmojjen ser ingen skillnad på en R1:a eller SV650.

Kontentan är alltså: SUCK IT UP!
Du glömde det viktigaste killen behöver göra
slappna av.

och krashandburn gör dig inte osams med hela SH samtidigt ditt skenförsäkrande as :FU

Kan man gå in till försäkringsbolaget och berätta precis som det är utan att de tycker det är illa så är det inte skenförsäkring. I alla andra fall ÄR det skenförsäkring och ett jävla sätt.

Gå iväg till ditt bolag du:
"Jo hej, det är så att jag har den här motorcykeln. Det är min far som köpt den, men för mina pengar. Det är jag som kör den, även om han kanske tar en provtur ibland, men den står skriven på honom."

Eftersom du vet att du inte gör något fel så kan du inte förlora på det.

Om du inte vågar, så knip käft, skriv över hojen på dig själv och gör rätt för dig. Parasitsläktet inkluderar binnikemask, det är ingen trevlig familj att tillhöra.

Jag har väl mina åsikter om försäkringsbolagens premiesättning jag med, men ett faktum är att den till en del är följd just av det omfattande bedrägeriet med skenförsäkring.

blade

Nickl@s skrev:
Köp en Honda fireblade 00-03, :tummenupp
Jag betalar för min 03:a 6800:- halv/helår, vill jag helförsäkra så kostar den 11800:- hel/helår
Det som krävs är att du har fyllt 25, sen kan du bo mitt i smeten eller i lappland...

har en blade sj och jag betalr 1860 i helårspremie på mitt namn ,
ja 1860 det står rätt men då har jag haft alla mina bilar hos if ,familjen har sin hemförsäkring där och alla i familjen har satt sina bilar elr hemförsäkring hos samma kille sen hjälper det om man känner killen oxå heheh ,och skaffat kunder till han .
En jävla rabatt fick man efter den dealen som if har me honda oxå , men efter ett halvår så ändra if systemet i datorn så nu kan han inte hjälpa mig så mycket längre så om jag skulle vilja ha en 1000 kubikare nu så skulle jag få betala 17400 men det kan jag ta men jag e nöjd me min nu ;) . som tur så har jag papper på att jag ska betala bara 1860 varje år så länge jag har den hojen . ( Nackdelen) me detta e om jag nu skulle klotta me den så skulle självrisken ligga på 7000 lax :( och om nån skulle sno den så skulle det ligga på 3000 samma om nån skulle försöra den när den står stilla när jag e å handlar exempel!

kraschandburn skrev:
OBS alla. Jag har råd att köra hojjen, blir irriterad att det ska behöva kosta så mycket bara. Tycker synd om många andra som inte har möjligheten att köra. Vet att ett par kompisar vill ta kort men skiter i det för att just försäkringen kostar för mycket. Det jag menade innan också är att någon skrev att hel försäkringen är så dyr för att personskadorna är så höga. Ni kan ju läsa på lite och om ni inte förstår. Jag kan förklara för er att det är trafik försäkringen som täcker personskador samt skador på andras egendomar! Då borde det inte skilja så mycket mellan hel och trafik!!
Jösses. Det är en mänsklig rättighet att köra senaste sporthojen. Tänkte inte på det.

För jössenamn, du bor i Gislaved (mitt i ingenstans), antar då att dina polare som inte har råd att köra hoj bor i närheten. Det kan knappast kosta många kronor att köra och betala rätt för sig på en gammal (läs: potent, rolig) sporthoj. Om du/ni inte lyckas vaska fram en försäkring på en Kawa/Suzuki/Yamaha 600cc från mitten av 90-talet som är fullt överkomlig, rekommenderar jag likt HanneZ att det är dags för mellanstadiet igen.

Men, jag glömde, det är ju faktiskt en mänsklig rättighet att köra den allra nyaste sporthojen för att glänsa inför korvmojen i Gislaved.

hållundan skrev:
Jösses. Det är en mänsklig rättighet att köra senaste sporthojen. Tänkte inte på det.

För jössenamn, du bor i Gislaved (mitt i ingenstans), antar då att dina polare som inte har råd att köra hoj bor i närheten. Det kan knappast kosta många kronor att köra och betala rätt för sig på en gammal (läs: potent, rolig) sporthoj. Om du/ni inte lyckas vaska fram en försäkring på en Kawa/Suzuki/Yamaha 600cc från mitten av 90-talet som är fullt överkomlig, rekommenderar jag likt HanneZ att det är dags för mellanstadiet igen.

Men, jag glömde, det är ju faktiskt en mänsklig rättighet att köra den allra nyaste sporthojen för att glänsa inför korvmojen i Gislaved.

en FZR 600 duger gott ett tag, dom går tillräckligt att börja med, å inte fan kostar dom något heller, runt 20k i inköp för en fräch, å sen försäkringen, det är ju nästan ett skämt, jag precis fyllda 20, betalar runt 2800kr Halv/år.
fan, sluta gnäll så förbannat. :tummenupp köp det ni har råd å ställa på er själva. äg det som är erat för fan!

Jo föresten krashandburn, vad har du för reg,nr? tänkte göra en liten jämförelse här bara.

Min polare fick en försäkring på 32´000 (zx-10r)på sig själv (27år) kört hoj sen 16 år men det tycker ni är rättvisst också eller?? OBS!! Han har inte vurpat eller orsakat någon olycka. Han har heller ALDRIG fått sänkt premie pga skadefria år eller att han blir äldre eller att han har haft mcn på sig själv.
Jo visst alla ljushuvud som babblar om skenförsäkring var ser ni ljusheten i det hela??

Bodoe skrev:
Jag fick 25000 för min 250, plus att jag fick behålla den efter en olycka :D
Inte riktigt en RGV precis. Fick faktiskt ut 22 för min efter jag fick spel på förhandlaren. :tummenupp
Vad ligger en NSR 250 i för värde?

Jo fluxir jag tänker inte ge ut mitt reg nr till dig.
Och förresten har jag kört två mopeder innan (600cc) och tyckte det fick vara nog. Nästa kommer inte bli en moppe från 90 talet uttan en r1000 från -03 och uppåt. Vill man bara visa upp hojjen utanför korvmojjen funkar det kanske med en fzr men då blir man ju pedofil när de tror att det är en trimmad moppe. Jag vill inte glida i stan utan jag kör på vägarna där en sporthoj hör hemma och där en fzr känner sig vilse.

Du skulle passat på att köpa VFR:en medans jag hade den till salu, nu är det för sent ;)

The blade skrev:
Hahaha en sån patetisk människa. Min polare som e född 85 kör nog bättre än alla här på SH. Han tävlar visserligen på bana men innebär det att man kör dåligt bara för att man är ung. Tror inte det va. :död Det är rutin som räknas fuckface :arsele

Pungspark blev de visst här :D

Din polare tävlar på bana, konstigt att han har rutin då :confused:
Men Kalle som fick kortet igår o inte kört mer än på skolan, vilken rutin har han fått i jämförelse??
Sen spelar åldern ingen större roll, om du e 18 eller 38 o haft kortet 2 dar eller??

Mitt inlägg handlade inte nån, utan bara ren ironi på FSB syn på hojåkare

:kocko

kraschandburn skrev:
Och förresten har jag kört två mopeder innan (600cc) och tyckte det fick vara nog. Nästa kommer inte bli en moppe från 90 talet uttan en r1000 från -03 och uppåt. Vill man bara visa upp hojjen utanför korvmojjen funkar det kanske med en fzr men då blir man ju pedofil när de tror att det är en trimmad moppe. Jag vill inte glida i stan utan jag kör på vägarna där en sporthoj hör hemma och där en fzr känner sig vilse.
Det är fantastiskt vad snabba alla blir med en ny hoj...
Jag kan garantera dig att innan du nått gränsen för vad en FZR klarar på allmäna kurvsträckor så har du passerat allt vad rimlighet i säkerhetstänkande och förnuft heter på allmäna vägar.
Kan det vara en avgörande liten detalj i premiesättningen hos bolagen.
Nä sluta gnäll nu för fan, det finns gott om "satansdyraförsäkringstrådar" att forsätta denna hopplösa debatt i tycker jag.
//Tobbe

kraschandburn skrev:

Varför gör du mig så arg innan jag ska sova? Tycker du att du uppför dig som en mogen individ nu? Ta några djupa andetag och tänk till så löser det sig nog för dig också. Om det kan var till någon tröst så betalar jag 16000 i trafik på min moppe(YZF R6-02) eller vad det va du kallade den. Köp nu din nya 1000cc och kolla den försökringen om du tycker 750 är dyr. Kan skicka lite näsdukar till dig att torka tårarna med när nästa chock kommer. :fatta! :fatta! :gnissla :huvet :kocko

kraschandburn skrev:
Min polare fick en försäkring på 32´000 (zx-10r)på sig själv (27år) kört hoj sen 16 år men det tycker ni är rättvisst också eller?? OBS!! Han har inte vurpat eller orsakat någon olycka. Han har heller ALDRIG fått sänkt premie pga skadefria år eller att han blir äldre eller att han har haft mcn på sig själv.
Jo visst alla ljushuvud som babblar om skenförsäkring var ser ni ljusheten i det hela??

OK, rättvisa har inte med saken att göra. Tycker du att försäkringsbolagen är skyldiga att sälja dig ngt som du tycker är en billig försäkring?

Last edited:
Nu orkar jag inte läsa mer. 34 år och har en R1:a, bor i Sthlm. Helf kostar 32' per helår. Jag ställer av när jag inte kör och betalar 12-15 lappar per helår. Bor han i Gislaved så låter det väl vettigt? Har du tänkt på hur mycket det kraschas och stjäls överhuvudtaget? Sen tycker jag som de flesta att det är skenförsäkring om han som kör inte står för försäkringen. Köpte du hoj innan du har kollat upp försäkring så får du nog skylla dig själv. Tänkte du inte på att det kan vara dyrt *innan* du köpte?

kraschandburn skrev:

hållundan skrev:
Ge fan i att gnälla då!
Typiskt svensk, tacka och ta emot :mad: Klart som fan man ska gnälla,försäkringsbolagen gör precis som dom jävlarna vill, vet att det finns massa idioter som fuskar och försöker komma undan men det känns som att dom ändå borde följa några riktlinjer iaf. Ringer killen ( som startade tråden) en gång till kommer han garanterat få en helt annan premie, så ska det inte funka.

ninja joppe skrev:
Typiskt svensk, tacka och ta emot :mad: Klart som fan man ska gnälla,försäkringsbolagen gör precis som dom jävlarna vill, vet att det finns massa idioter som fuskar och försöker komma undan men det känns som att dom ändå borde följa några riktlinjer iaf. Ringer killen ( som startade tråden) en gång till kommer han garanterat få en helt annan premie, så ska det inte funka.

Tro fan de tar ut vilka priser på mc-försäkringar de vill, det är en rättighet de har :hihi

hörru kraschandburn din jävla tomte!

Hade jag varit försäkringsbolag och sett dig köra hade jag aldrig försäkrat dig! Prata gärna försäkringsfrågor men håll dig till rätt forum och sluta upp att förpesta alla andra trådar som åtmindstånde försöker vara seriösa! :fatta! :pannkyss :tuttar :yoparty

:hihi

Puss och godnatt på dig! Jag kom hem TROTS att Marie körde... Phu...

kraschandburn skrev:
Sluta snacka om rättvisa ditt jubelpucko. Du har ju inte ens förstått det mest elementära att försäkringar handlar om kollektiv, för varje icke vurpande/bestulen hojägare finns det en motsats. Premierna är ett medelvärde av allas skador. Om du och dina polare är såna helgon så var utan halv/helförsäkring då så sparar ni massa flis och kan betala själv om det någonsin händer er något. Sluta gnäll nu. :mad:

Botte skrev:
Född 84, då har du haft KK hur länge??

Försäkringsboilagen ser dig nog som "snorungajävel utan mc-erfarenhet som kör som satan" o risken för olycka e då +95% enligt deras beräkning :rofl

Typ....... :rolleyes:
Tack för det mannen, jag är trött på att knäppa snorungar på näsan. Vill du banka på flera får jag in 750 fräscha själar att förstöra den 16/1...... :D

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8