Rättvis Försäkring??????

Alicia skrev:
Försäkringar kommer alltid vara dyra..
Tyckte att min lilla knall är dyr... :rolleyes:
Jag betalar 500 kronor i månaden för trafik, en 400:a från 1991.
Men det är värt det.

Det betalar jag för min zx6r -99
*Linköping
*18år :hihi

.luzt skrev:
Det betalar jag för min zx6r -99
*Linköping
*18år :hihi

Hmm hur går det ihop?
Jag bor i Eskilstuna, 22 år, en zxr400 och jag betalar lika mycket som dig. skumt. Där ser ni, man får inte billigare försäkring för att man är tjej

Sen borde FB går med på körvana än på körkortsålder (antal år med kk).

Om jag har haft körkortet för bil i 15år men inte effektivt kört mer än kanske 3år av anledningar som att jag kanske inte behöver ha bil för de finns andra transportmedel så som buss, tåg.

Borde då inte en person som haft kortet i betydligt kortare tid, säg 5år ha bättre körvana än mig om han kört samtliga 5år både genom jobbet och privat? Är han inte en bättre förare än mig då?

Misstänker att FB enbart går på när man tog kortet för önskat fordon och inte på personens erfarenhet på fordonskategorin. Andra faktorer är ju såklart var man bor osv.

Ta polarens mormor tex. hon har haft körkort (A o B) i evigheter.....men de väl knappast troligt att hon kan framföra en mc bättre än vad jag kan.
Jag gissar att hon nästan skulle få betalt av FB för att försäkra en ny R1 :)

Det jag menar är att åldern på en person spelar ingen roll, det är hur länge personen framfört fordonet i fråga som är intressant. Visst...naturligtvis finns det original som aldrig lär sig men om vi ser på det generellt.

Last edited:
LocDog skrev:
Sen borde FB går med på körvana än på körkortsålder (antal år med kk).
.
.
.
Det jag menar är att åldern på en person spelar ingen roll, det är hur länge personen framfört fordonet i fråga som är intressant. Visst...naturligtvis finns det original som aldrig lär sig men om vi ser på det generellt.

kanske är lite svårt för försäkringsbolagen att få fram hur mycket körvana man har? inbyggd färdskrivare i körkortet?

och jag tror nog att åldern spelar en viss roll. en 18-årig, hormonstinn kille/tjej har nog inte riktigt samma omdöme som den 40-årige familjepappan/mamman. därmed inte sagt att det inte finns undantag...

newstead skrev:
kanske är lite svårt för försäkringsbolagen att få fram hur mycket körvana man har? inbyggd färdskrivare i körkortet?

och jag tror nog att åldern spelar en viss roll. en 18-årig, hormonstinn kille/tjej har nog inte riktigt samma omdöme som den 40-årige familjepappan/mamman. därmed inte sagt att det inte finns undantag...
Nej jag håller helt med dig där oxå, men jag tycker definitivt erfarenheten ska spela in på nått hörn. Det där med färdskrivare kanske skulle kunna funka..hmm :rolleyes:

Men som med allt så är det ju en farlig balansgång.

Last edited:
Alicia skrev:
Hmm hur går det ihop?
Jag bor i Eskilstuna, 22 år, en zxr400 och jag betalar lika mycket som dig. skumt. Där ser ni, man får inte billigare försäkring för att man är tjej

Dyrt att försäkra i större städer är ju ett faktum men....men detta är ju löjligt: jag betalar mindre i helförsäkring/månad än vad du gör på trafik och då har jag en hoj från 05.

Last edited:
Av tidigare trådar att dömma här på sporthoj så är det verkligen ingen idé att jämföra era olika premier. Om det nu är så att man bor i samma stad, är lika gamla, är av samma kön, har samma hoj men den ene haft körkort ett år längre än den andra så kan man dra en viss slutsats av de men om flera ting skiljer så blir det för många variabler. Dessutom har ju försäkringsbolagen bevisligen dolda variabler i deras magiska ekvation som det diskuteras om så mkt här. Försäkringsbolager sitter garanterat inne med mer statistik och information än vad vi någonsin kan drömma om. Kanske är det så att folk som är födda vid fullmåne är mer kraschbenägna än andra?

2fast4hjo skrev:
Dyrt att försäkra i större städer är ju ett faktum men....men detta är ju löjligt: jag betalar mindre i helförsäkring/månad än vad du gör på trafik och då har jag en hoj från 05.

Räknas din hoj till klass 7?

Försäkring

* Äger en Honda CBR600F-92 ostrypt
* Är 32 år
* Haft körkort i knappt 2 år
* Bor i Borås
* Helför/Helår..Hos Folksam
* Självrisk 6000:-
*Årskostnad 2416 :- :tummenupp

Alicia skrev:
Räknas din hoj till klass 7?

Har fått besked om att klassindelningen har tagits bort. Trygghansa för två år sedan, if, osäker om länsförsäkringar har det kvar, får kolla det om ngn vecka i sådana fall. De andra bolagen vet jag inte. Kan vara värt att kolla upp försäkringarna igen då det har tillkomit nya villkor/priser på nytecknande av försäkringar från och med 1/1 2006

Edit...pratade med folksam idag o enligt dem är klassindelningen borta i år 2006.

Last edited:
2fast4hjo skrev:
Har fått besked om att klassindelningen har tagits bort. Trygghansa för två år sedan, if likaså, osäker om länsförsäkringar har det kvar, får kolla det om ngn vecka i sådana fall. De andra bolagen vet jag inte. Kan vara värt att kolla upp försäkringarna igen då det har tillkomit nya villkor/priser på nytecknande av försäkringar från och med 1/1 2006 (hos if i alla fall)

Enligt folksam så var min hoj klass 7 och det var allstå förra året 2005
Betalar du året om? Då brukar det bli billigare, men med tanke på att jag körde så lite gata så kändes det meningslöst.

Alicia skrev:
Enligt folksam så var min hoj klass 7.
Betalar du året om? Då brukar det bli billigare, men med tanke på att jag körde så lite gata så kändes det meningslöst.

Har året om försäkring. Kan ej ställa av och på (vilket passar mig utmärkt för då är det bara att bege sig ut utan att behöva krångla med att ringa)

Dessa försäkringar..IF tyckte precis tvärtom länsförsäkringar..att det ska vara billigare att ställa av och på.

Last edited:
2fast4hjo skrev:
Har året om försäkring. Kan ej ställa av och på (vilket passar mig utmärkt för då är det bara att bege sig ut utan att behöva krångla med att ringa)

Då blir det automatiskt billigare för dig. Dessutom tror jag inte att en Sv650 räknas som ren supersport och blir på så sätt billigare

2fast4hjo skrev:
Har kollat gsx r:n på mig (01) och priset på den ligger runt 6000 på samma vilkor.

:tomten bolag

Du är äldre än mig plus att du tar en helårsförsäkring och betalar hela året om

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien