Rättvis Försäkring??????

fattaliano skrev:
hur många av dom som gör detta säger till sitt försäkringsbolag att effekten ökat?

bara nåt jag funderat lite på :4skrika

det har jag inte den minsta aning om, dock vet jag inte om ja tycker det spelar nån större roll om du har 140hk eller om du har 160... visst sätter man turbo på hojen rör det sig om mer, men jag tror inte att nån som kör med turbo åker helförsäkrat, iaf inte utan att talat om för bolaget att hojen är ombyggd. någon som kör turbo kan ju upplysa mig om detta?

Zee skrev:
Det beror väl på hur många mil om året han kör privat.
Ja, men han som kör 1500mil med sin privata bil löper väl inte större risk än mig som kör 1500mil med min privata bil?

nu snackar jag privat, inte under arbetstid.

fattaliano skrev:
jag vill inte smutskasta nån.. men jag tycker det är lite konstigt att alla blir helt galna när man försäkrar på någon annan.. sen när andra sätter power commander eller turbokonverterar hojen vilket båda ökar effekten så jublar alla.. är inte det att skenförsäkra? hur många av dom som gör detta säger till sitt försäkringsbolag att effekten ökat?

bara nåt jag funderat lite på :4skrika
Powercommander ökar inte effekten utom den gräns som man får öka den. Ska man hårddra de så bör isåfall feta människor betala mindre försäkring för totalvikten blir högre och motorcykeln går långsammare.

Turbo en en annan sak, oftast byggs dessa dock av erfarna och dessa är ett mindre problem för statistiken och premien. Men kör dom felreggat och krockar och detta uppmärksammas så kan du ge dig fan på att dom får ett jävla strul att få ut pengar.

Fluxir skrev:
Ja, men han som kör 1500mil med sin privata bil löper väl inte större risk än mig som kör 1500mil med min privata bil?

nu snackar jag privat, inte under arbetstid.

Nej, precis. Alltså kan man inte resonera som A© gjorde.

Saken är ju den iaf.. jag har ju 3-4 ggr mer erfarenhet och kör vana igenom mitt jobb, än va dom flesta har,,, sen om jag kör 1500 mil per år med min personbil, är ju en helt annan 5a. Men min erfarenhet från jobbet borde ju hjälpa mig i min privata bilköring oxo, den försvinner ju inte så fort jag går ur lastbilen?!??!?!

Ta tex min farfar 93 bast och kör som en komplet idiot, har mer än ett par ggr sett döden i vit ögat när jag åkt med honom, och man har fått skrika höger örat på han att han ska se sig för...

Gubbjävlen har en ganska ny Toyota av nått slag, tror inte han betelar många kronor för den.. dock har han aldrig krockat då jag varit med. men kan ju bero på att man ha sagt till han i tid. Han kör dock kanske 500 mil per år knappt det... fatta om den galningen skulle köra 1500-2000 mil " Huuualigen.. :huvet "

Som yrkeschaufför "taxi är inte inräknat för dom är fan i mig dom sämsta bilister som finns", så har man nog ett mer vakande öga i trafiken.. man ser nog saker som vanligt folk inte tänker eller änns ser, det är måste för att kunna köra lastbil och släp på ca 55 60 tons bruttovikt, specielt på vintern, du stannar ju lixom inte på en femöring...

Zee tycker du resonerar lite kenpigt då du tycker att en yrkeschaufför ska ha högre premie när han kör privat.. vet du va självrisken är för en privat åkare och hans lasbil är.... ? Den är inte billig......................

A© skrev:
Zee tycker du resonerar lite kenpigt då du tycker att en yrkeschaufför ska ha högre premie när han kör privat.. vet du va självrisken är för en privat åkare och hans lasbil är.... ? Den är inte billig......................

Jag tycker inte att yrkeschaffisar ska ha högre premie. Jag säger bara att det inte är så glasklart som du menar. Det finns många sätt att se det på. Ex. är det ju inte samma sak att köra en personbil, jämnfört med lastbil. Klart du tar med dig din erfarenhet till personbilen, men samtidigt kör du ju inte bilen som en lastbil heller. Jag säger inte heller att pensionärer har rättvisa premier, utan snarare att, igen, det inte är glasklart. Det som är självklart för dig är det kanske inte för Svensson-Mamman med tre ungar och Våvlå V70.

Last edited:
Mmm...

Vad är glasklart i försäkrings djunglen ??
Vad exakt går bolagen på??

Ålder?
Vilken stad du bor i?
Hur många mil per år/sessång?
Har du fler försäkringar i samma bolag?

Finns det nå fler saker dom tar hänsyn till ???
Tycker det verkar konstigt att dom inte tar hänsyn till erfarenhet oxo?
Fast det gör dom ju, är man 50 60 bast och kört prickfritt i alla år så tycker ju dom att man är duktig, så in direkt så tar dom ju hänsyn till erfarenget eller?!?!?!

A© skrev:
Mmm...

Vad är glasklart i försäkrings djunglen ??
Vad exakt går bolagen på??

Ålder?
Vilken stad du bor i?
Hur många mil per år/sessång?
Har du fler försäkringar i samma bolag?

Finns det nå fler saker dom tar hänsyn till ???
Tycker det verkar konstigt att dom inte tar hänsyn till erfarenhet oxo?
Fast det gör dom ju, är man 50 60 bast och kört prickfritt i alla år så tycker ju dom att man är duktig, så in direkt så tar dom ju hänsyn till erfarenget eller?!?!?!

Skadefria år, hur länge du haft körkort, hur länge du ägt hojen, om du är tjej/kille, ålder etc...

Så om jag har haft B körkort i 8 år och CE kortet i 6 år och A kortet i 3 år
Om jag nu körde 1500 per år dom 2 första åren innan jag fick CE koret och började jobba. för att sedan köra 9000 mil om året i 6 år + dom 1500 mil privat. Och där på skaffa mig A kort, och för att där köra ytligare 3000 mil på 3 år.. Mycket siffror här, men det skulle alltså bli nästan 70000 mil på 8 år ?????? Så hur länge man har haft körkort känns som att det spelar ingen större roll...

Sen om man är tjej, då ska man för jätte billig försäkring...

Fy satan 70000 mil... fan man ju inte gjort nå annat än att suttit bakom ratten.... :huvet

A© skrev:
Så om jag har haft B körkort i 8 år och CE kortet i 6 år och A kortet i 3 år
Om jag nu körde 1500 per år dom 2 första åren innan jag fick CE koret och började jobba. för att sedan köra 9000 mil om året i 6 år + dom 1500 mil privat. Och där på skaffa mig A kort, och för att där köra ytligare 3000 mil på 3 år.. Mycket siffror här, men det skulle alltså bli nästan 70000 mil på 8 år ?????? Så hur länge man har haft körkort känns som att det spelar ingen större roll...

Sen om man är tjej, då ska man för jätte billig försäkring...

Fy satan 70000 mil... fan man ju inte gjort nå annat än att suttit bakom ratten.... :huvet

Spelar roll hur länge du haft körkort, sen hur mycket du kört skiter dem i. Jag har haft B kort i 5 år och kört kanske 200 mil, men jag får mycket billigare försäkring än min polare som haft det sen i höstas ;)

crashtestdummy skrev:
jo men trygghansa är ju det absolut i särklass mest värdelösa bolaget att ha att göra med när du råkat ut för skador.
Mig anklagade dom för försäkringsbedrägeri när hon trodde att jag inte hörde, som kompensation för förtalet erbjöds jag biobiljetter. :va
kompisen nekades ersättning vid hojstöld. en annan bekant nekades hyrbil när hans bil pajat i norrlands inland. pga. "det är storhelg" nej våga vägra trygghansa är mitt tips.
Kan bara hålla med dig där,hade ett helvete med dem förut.
Men efter att deras egna undersökningar gav mig och inte deras handläggare rätt så mjuknade de lite.... men det är allmänt känt i kretsar med värre skador att de ofta försöker ta sig ur.. :kocko

Utan att det drar iväg till en barnslig katt och råtta lek igen så har jag en liten fråga jag funderade på.

Skillnaden mellan att man har en försäkring på sina föräldrar
och att man har en leasing bil där företaget står för försäkringen?
Borde ju vara sk skenförsäkring det också.

Mr_Mike skrev:
Måste ju för i h-vete finnas någon gräns hur mycket de kan ta betalt... Säg att det finns ca 20 000 race hojar som är försäkrade för 8000 kr st det blir 160000000, och det är ju så där rimligt.... Bättre att börja utnytja sina premier någon gång så de får punga ut lite... Har aldrig tagit ut för någon skada på mig själv eller mina fordon....

///Micke

En del bolag prioriterar helt enkelt (vill inte ha) inte sporthojar därav att det är så orimligt dyrt. De satsar hellre på att kunna erbjuda sina kunder bra hemförsäkringar, sjuk- och olycksfallsförsäkringar osv. Sen om någon betalar detta utan att kolla andra bolag så tackar de och tar emot.

Last edited:
kraschandburn skrev:
Skillnaden mellan att man har en försäkring på sina föräldrar
och att man har en leasing bil där företaget står för försäkringen?
Borde ju vara sk skenförsäkring det också.

Med en av företaget försäkrad leasingbil så vet f-bolaget precis hur bilen ägs och används och sätter premien därefter.

Alla som har svårt att lista ut vad som är skenförsäkring skall läsa min definition en bit upp i denna tråd.

F-bolagen e en jungel!
När jag ringde runt och kollade försäkringar till min hoj zx6r -98
så fick jag så olika förslag! Men det värsta var att jag ringde till länsförsäkringar 3 gånger och fick olika kostnads förslag alla tre gångerna (olika personer varje gång) Så man undrar ju om dom själva vet vad dom har för ramar att gå efter :kocko

Wilson skrev:
F-bolagen e en jungel!
När jag ringde runt och kollade försäkringar till min hoj zx6r -98
så fick jag så olika förslag! Men det värsta var att jag ringde till länsförsäkringar 3 gånger och fick olika kostnads förslag alla tre gångerna (olika personer varje gång) Så man undrar ju om dom själva vet vad dom har för ramar att gå efter :kocko

Ringde till bilsport och mc och skulle kolla en r1, blev kopplad till en handläggare som frågade tillbaka

"-r1 vad är det" då börjar man verkligen att undra :jisses

kraschandburn skrev:
Blev helt galen nyss. Ringde en idiot på IF och skulle höra vad de tog för
en hel/helårs försäkring på min Suzuki gsx-r 750 -00. (Född 1984)
Fick en premie på 59´000 kr. För helvete hojjen är ju för fan 6 år gammal nu. Värd kanske en årspremie. Ska man vara tvungen att köpa en 125cc från tidigt 70-tal eller sluta åka helt. Jag bad idioten att dra åt helvete och lade på luren. Har någon tips på hur vi alla sporthojs åkare ska göra med försäkringar?

VA? Är det dyrt att försäkra sporthojar? :va
Det hade jag ingen aning om...

Alicia skrev:
Och till killen som startade tråden, du säger att du aldrig kraschar, vad menar du med detta inlägget då?
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=780466#post780466

:rofl :rofl :rofl :tummenupp

Last edited:
2fast4hjo skrev:
Ringde till bilsport och mc och skulle kolla en r1, blev kopplad till en handläggare som frågade tillbaka

"-r1 vad är det" då börjar man verkligen att undra :jisses

Vad är r1 då? :va

Det finns två sorters SPORTHOJARE, de som HAR kraschat och de som KOMMER att krascha.... :Bugar :yoparty :rofl :hihi :pannkyss

Så det är bara att betala premien och le....

newstead skrev:
VA? Är det dyrt att försäkra sporthojar? :va
Det hade jag ingen aning om...

Det är väl inget dyrt med försäkringen, det är kraschen som är dyr... :yoparty

är upp till var och en att avgöra vad man tycker sporthojeri är värt. jag tycker det är värt alla de pengar jag lagt ner på min hoj hobby under alla år...

Jävla gnäll på alla som inte tycker det är värt pengarna, köp en Ferrari , en porsh, eller annat kul, det kostar det med, eller ett sportflygplan, då börjar vi snacka dyrt.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8