Rättvis Försäkring??????

kraschandburn skrev:
>jo jag har kollat rätt många andra bolag också men inte fått någon ok premie där heller. Skulle kunna tänka mig betala runt 15-20000 hel på mig själv annars får det vara som det är. I en basförsäkring (gäller de flesta) finns det inte många krav på den som kör hojjen.

kolla mitt tidigare inlägg, 27' på en 03ans gsxr 1000... HEL/Helår!
Det beror inte på åldern.

kraschandburn skrev:
Jag tycker alla ska sluta hacka på mig, jag har ju ägt två hojjar innan, lärt mig att köra och vill nu ha något lite större och snyggare men blir tvingad att be min far köpa en hojj åt mig.

Nää, men lilla stackare. Känner du dig orättvist behandlad (igen!) och är folk elaka mot dig utan att du förstår varför?
Jag tycker du ska rappotera alla som har sagt emot dig till en lämplig moderator så allt blir bra igen. Han kanske ska blåsa lite på dina ömma tår och ringa till ett försäkringsbolag som driver välgörenhetsverksamhet och försäkrar dig för en jättelåg premie.
Lycka till.

Ja vad skulle jag skriva till killen då? Ja kör på det däcket så premien stiger?
Eller dra en vit lögn så han blir avskräckt? Upp till var och en att döma.

Hur många förstår att du drar en vit lögn?
För att göra sig förstådd på internet gäller klarspråk.
Tror att killen hade fattat om du bara hade sagt att däcket är slut och du riskerar att krascha om du kör på det.
Istället för att "dra en lögn" och säga att du körde omkull i 140 på ett slitet däck, vad säger det om dig?

kraschandburn skrev:
Ja vad skulle jag skriva till killen då? Ja kör på det däcket så premien stiger?
Eller dra en vit lögn så han blir avskräckt? Upp till var och en att döma.

Jag vet en kille i göteborg som hade en r1. den var nog inte helt ny utan några år gammal. Han är runt 30 bast och skulle få betala ungefär 90.000 kr för hel/hel....sjukt!

Måste ju för i h-vete finnas någon gräns hur mycket de kan ta betalt... Säg att det finns ca 20 000 race hojar som är försäkrade för 8000 kr st det blir 160000000, och det är ju så där rimligt.... Bättre att börja utnytja sina premier någon gång så de får punga ut lite... Har aldrig tagit ut för någon skada på mig själv eller mina fordon....

///Micke

Mr_Mike skrev:
Har aldrig tagit ut för någon skada på mig själv eller mina fordon....

///Micke

Kanske inte du som har, men det finns många andra.
vafan är det med folk? fattar ni inte att försäkringsbolagen betalar massvis med pengar till skador? fan, sjukhus kostar pengar!!! Någon måste betala, och vi betalar för våra egna skador, visst, dom gör inget utan att tjäna på det, men det är väl inte så jävla konstigt?
visst, om alla slutade klota å skada sig så skulle premierna sjunka, men det finns ju en anledning till att dom är höga!!

och dom som skenförsäkrar gör att premien höjs för de "äldre" dvs, dom som står som ägare och försäkringstagare på hojen. samt att vi andra som är ärliga och äger det som är vårat, får betala mer, ring ditt bolag och fråga hur det ligger till, DU har betalat hojen, men din PAPPA står som ägare? :va kan nån jävel förklara för mig vad som är rätt i det?
Om far min skulle köpa en R1a för sina pengar, för att han vill ha en sån, och ställa den på sig och täckna en försäkring så att även jag får köra, så är det okej, men då är hojen inte min! och jag skall således inte vara den huvudsakliga brukaren.

Last edited:
Mr_Mike skrev:
Måste ju för i h-vete finnas någon gräns hur mycket de kan ta betalt... Säg att det finns ca 20 000 race hojar som är försäkrade för 8000 kr st det blir 160000000, och det är ju så där rimligt.... Bättre att börja utnytja sina premier någon gång så de får punga ut lite... Har aldrig tagit ut för någon skada på mig själv eller mina fordon....

///Micke
Vaddå gräns, vi betalar ju mycket eftersom vi kostar dom så jävla mkt. Vad är det ni inte förstår? Pengarna vi betalar in betalas sen ut till oss igen. Ju mer vi vill ha tillbaka ju mer måste vi betala in.

HanneZ skrev:
Vaddå gräns, vi betalar ju mycket eftersom vi kostar dom så jävla mkt. Vad är det ni inte förstår? Pengarna vi betalar in betalas sen ut till oss igen. Ju mer vi vill ha tillbaka ju mer måste vi betala in.

Njae, riktigt så funkar det ju inte. Försäkringsbolag är ju i grunden vinstdrivande i en kapitalistisk ekonomi. Får de in extra pengar betalas de inte ut utan läggs till ett snyggt överskott.

Jag ska inte ta ställning till om det är rätt eller inte, finns ett par trådar om det tror jag redan...skulle dock bli fantastiskt förvånad om försäkringsbolagen lättade på premierna istället för att stoppa pengarna i egen ficka, vore ju rent idiotiskt av dem.

Sen slutligen till den där killen som vill åka med de stora grabbarna.. Några tips: Var saklig, skit i alla uttryck som "..men lilla hannez" "fucko" ..och allt vad det var. Jag kan lova att folk hackar mindre på dig om du tar debatten ur sandlådan.

Pernell skrev:
Njae, riktigt så funkar det ju inte. Försäkringsbolag är ju i grunden vinstdrivande i en kapitalistisk ekonomi. Får de in extra pengar betalas de inte ut utan läggs till ett snyggt överskott.

Jag ska inte ta ställning till om det är rätt eller inte, finns ett par trådar om det tror jag redan...skulle dock bli fantastiskt förvånad om försäkringsbolagen lättade på premierna istället för att stoppa pengarna i egen ficka, vore ju rent idiotiskt av dem.

Sen slutligen till den där killen som vill åka med de stora grabbarna.. Några tips: Var saklig, skit i alla uttryck som "..men lilla hannez" "fucko" ..och allt vad det var. Jag kan lova att folk hackar mindre på dig om du tar debatten ur sandlådan.
Ja men det gäller ju alla typer av försäkringar. Varför skulle dom just lura motorcyklister på en massa pengar. Vi är en minoritet, då är det mkt bättre att blåsa bilisterna. Så de där spelar ingen roll. Dessutom om ni ogillar försäkringsbolagens tjänster så utnyttja dom inte vettja!

HanneZ skrev:
Ja men det gäller ju alla typer av försäkringar. Varför skulle dom just lura motorcyklister på en massa pengar. Vi är en minoritet, då är det mkt bättre att blåsa bilisterna. Så de där spelar ingen roll. Dessutom om ni ogillar försäkringsbolagens tjänster så utnyttja dom inte vettja!

Säger inte att de lurar oss, säger att de gör vad jag också skulle ha gjort - tjänat pengar. Så du tror på fullaste allvar att om de får in 100` extra så går det direkt tillbaka till oss försäkringstagare? Live väl naivt om du frågar mig. Har absolut inte sagt att jag ogillar deras tjänster heller, men har samtidigt inte sagt att jag hoppar och jublar över deras priser. Det funkar ju så att så länge folk är villiga att betala kan de hålla priserna uppe, skenförsäkrat eller ej.

Men käranån (Nasses röst)
Blev du förvånad ? :va :kocko
Vad trodde du att den skulle kosta då ? Nästan ny sporthoj med massor av bakhjulshästar och relativt ung förare. Du kan ju vara glad att den inte kostar mer istället för att wajna här. :fatta!

Anledningen till att ha skyhöga premier på sporthojar är väl att för att få bort dom i trafiken eftersom dom ofta ställer till med problem ?

Lite OT.

Last edited:
Pernell skrev:
Säger inte att de lurar oss, säger att de gör vad jag också skulle ha gjort - tjänat pengar. Så du tror på fullaste allvar att om de får in 100` extra så går det direkt tillbaka till oss försäkringstagare? Live väl naivt om du frågar mig. Har absolut inte sagt att jag ogillar deras tjänster heller, men har samtidigt inte sagt att jag hoppar och jublar över deras priser. Det funkar ju så att så länge folk är villiga att betala kan de hålla priserna uppe, skenförsäkrat eller ej.

så du menar, att om vi slutade kosta pengar så skulle försäkringsbolaget inte sänka våra premier?

Pernell skrev:
Jag menar självklart inte att ALLA pengar kommer tillbaka men ju mer vi kostar dom ju mer få vi betala in.

Mr_Mike skrev:

///Micke

Med den attityden så kan du lika gärna få betala saftiga premier.. "Bättre att börja utnytja sina premier någon gång så de får punga ut lite "

HanneZ skrev:
Jag menar självklart inte att ALLA pengar kommer tillbaka men ju mer vi kostar dom ju mer få vi betala in.

Vore bra om man kunde fått lite statikstik hur mycket Klass 6 betalar in och hur mycket bolagen sen måste betala ut till klotningar och annan skada i denna klass

Åkaj för att göra en liten instickare mitt allt...

Jag som yrkeschaufför som kör 9000 mil om året, tungtrafik "gjort det dom senaste 6 åren" + att jag kör ca 1500 mil med min person bil och kanske 1000 mil på hojen. Som yrkeschaffis så tittar man nog lite annorlunda i trafiken, man har nog ett större översende och ett annat tanke sett... Ringde för nåra år sen och skulle kolla en försäkring på nått,, kommer ej i håg va det va, om det va en hoj eller bil.. jag fick en premie som va helt upp åt skogarna. Jag fråga tanten om vad saken i fråga skulle kosta om hon skulle försäkra den, hon fick en premie som va mycket, mycket lägre. Då jag fråga jag henne hur gammal hon va och hur mycket hon körde per år, hon sa ca si och så mycket... Jaha tänkte jag.. om du ränkar på hur mycket jag kör på 1 år och tar det gånger 5 år så kan du ju lätt ränka ut att jag har kört mer mil än va du har gjort på hela din livstid... Då vart hon skit sne och tyckte jag va dum i huvet.. *ASG*. Tanken från min sida va den att man kanske skulle ta hänsyn till hur mycket man kör i trafiken, tex om man är yrkeschaffis, inte bara se till vart man bor och hur gammal man är... Visst som yrkeschaffis så är du ju en utsatt grupp, då du vistas mycket i trafiken, men du har ju dock mer körvana än dom flesta som är ute och snurrar på vägarna... Klart det finns ju puckon i bland yrkeschaufförer oxo, men det finns gott om Herr Svensson i trafiken, som inte alls är allt för rädda om sina liv..
Tillbaka till kärringen på f-bolaget.. svaret jag fick i från henne va att jag kunde bli av med mitt jobb och därför inte kunna få en lägre premie... "Que". Om jag blir av med mitt jobb som yrkeschaffis, min körvana och erfarenhet försvinner ju lixom inte huxflux... Fick mig iaf ett gott skratt och la på luren och bara ska på huvvet..

Oj detta vart långt... Bara en ide från min sida.. :tummenupp

ahh!! sluta klaga alla! jag kör med 3 hojar o får betala för 3 men åker bara på en åt gången.
:huvet

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...