Rättvis Försäkring??????

CeltaniC skrev:
Ett par hundra i månaden hade jag inte i tanke och kommer aldrig att ha det när det gäller sporthojar. Men 15k för TF!? 15k för halv/hel borde väl ha varit lite mer normalt dyrt, iaf en "rimlig dyr kostnad" men att betala 50k för hel/hel lär ju ingen betala om dom inte är rent av dumma eller skiter pengar.

Det är nog inte tänkt att nån ska betala 50k för hel heller.

TurboJugend skrev:
Om du nu absolut skulle ha helförsäkrat så hade väl varit en bra idé att kolla upp ungefär va det skulle kosta innan du köpte hojen. Du kan väl inte varit helt ovetandes om att försäkringar på hojar som din i de flesta fall är jävligt dyra? Nu är man ju så van att höra om dyra premier så dom flesta höjer nog inte ens på ögonbrynen åt din.

Sen jag sett vad bilar kostar att försäkra så klagar jag inte längre på mina mc-premier...

Finns hur många inlägg som helst angående premier - unga killar är inte färdigmogna och utgör en högre risk för försäkringsbolaget - därför blir premierna högre och värdet på motorcykeln spelar inte så stor roll...

kraschandburn skrev:
Blev helt galen nyss. Ringde en idiot på IF och skulle höra vad de tog för
en hel/helårs försäkring på min Suzuki gsx-r 750 -00. (Född 1984)
Fick en premie på 59´000 kr. För helvete hojjen är ju för fan 6 år gammal nu. Värd kanske en årspremie. Ska man vara tvungen att köpa en 125cc från tidigt 70-tal eller sluta åka helt. Jag bad idioten att dra åt helvete och lade på luren. Har någon tips på hur vi alla sporthojs åkare ska göra med försäkringar?

Efter att ha läst ditt inlägg upplever jag inte försäljaren på IF som idiot eller att han behövde få höra att han skulle dra åt helvete.

Om någon anser sig köra så illa att det är värt att betala så hög premie lär den ju inte vara obefogad. Vad skall du med helförsäkring till? Sätt undan mellanskillnaden på ett konto och när du kraschat är det bara att köpa en ny hoj.

UltraMarine skrev:
Sen jag sett vad bilar kostar att försäkra så klagar jag inte längre på mina mc-premier...

Finns hur många inlägg som helst angående premier - unga killar är inte färdigmogna och utgör en högre risk för försäkringsbolaget - därför blir premierna högre och värdet på motorcykeln spelar inte så stor roll...

Bilar tycker jag vara riktigt billigt. En Audi TT som kostar 160.000 kostar 7000:- på mig, en MC för 60-70 kostar runt 30.000. Men men, MC är fan så mycket roligare :D

kraschandburn skrev:
Fick en premie på 59´000 kr. Har någon tips på hur vi alla sporthojs åkare ska göra med försäkringar?

Köp en Yamaha o teckna YAMAHA POWER insurance, genom Länförsäkringar!! :tummenupp

CeltaniC skrev:
Inte!? varför är det då det som erbjuds när man frågar efter försäkringspremien?

För att dom inte vill att du ska teckna nån försäkring. Är det nån som nånsin har hört talas om nån som har tecknat en sån försäkring?

Det är personskadorna som kostar jada jada är man under 30 kan man inte köra hoj jada jada.

Varför kostar då trafik säg 7000, å hel 45000 ? Helförsäkrat innebär ju att hojen lagas om man tappar den själv? Right? Inte att man får nån extra slags hjälp vid personskador ffs.

BlueNote skrev:
Det är personskadorna som kostar jada jada är man under 30 kan man inte köra hoj jada jada.

Varför kostar då trafik säg 7000, å hel 45000 ? Helförsäkrat innebär ju att hojen lagas om man tappar den själv? Right? Inte att man får nån extra slags hjälp vid personskador ffs.

Ur detta kan man tolka att det kraschas ofta, men att man bara skadar sig i ett litet antal av dessa krascher. Krascherna är dock så dyra (i personskador räknat) per styck att de ändå ger ett högt medelvärde på försäkringen.

kraschandburn skrev:
Fick en premie på 59´000 kr. För helvete hojjen är ju för fan 6 år gammal nu. Värd kanske en årspremie. Ska man vara tvungen att köpa en 125cc från tidigt 70-tal eller sluta åka helt. Jag bad idioten att dra åt helvete och lade på luren. Har någon tips på hur vi alla sporthojs åkare ska göra med försäkringar?

Född 84, då har du haft KK hur länge??

Försäkringsboilagen ser dig nog som "snorungajävel utan mc-erfarenhet som kör som satan" o risken för olycka e då +95% enligt deras beräkning :rofl

Typ....... :rolleyes:

Jonte*FZ6 skrev:
Köp en Yamaha o teckna YAMAHA POWER insurance, genom Länförsäkringar!! :tummenupp
Funkar säkert bra, bara modellen man köper inte har YZF i modellnamnet för då är det kört....

Jag har en försäkring nu på 13´000 på min far och det är en så kallade basförsäkring där JAG får köra den. Jag vet att många här på sporthoj vill att man ska ha hojjen på sig själv för att premien ska gå ner, men fatta alla idioter som tycker så. Premien går inte ner snarare upp ändå!! Jag tycker själv att hojjen är ju knappast farligare om den står på min far eller på mig. Jag tänker aldrig låta försäkringsbolagen välja vilken hoj jag ska åka heller.
Trafik får jag för runt 6´000 spänn och hel runt 50´000, får jag då extra pengar för sveda och verk om jag tecknar hel? Knappast!

Försäkringar kommer alltid vara dyra..
Tyckte att min lilla knall är dyr... :rolleyes:
Jag betalar 500 kronor i månaden för trafik, en 400:a från 1991.
Men det är värt det.

hållundan skrev:
Ge fan i att gnälla då!
det e väll inget kompisen ringde till något bolag skulle försäkra sin hoj cbr 1000 fireblade 04 dom ville ha 240 000 kr
som tur va så känner jag en kille på if och han fick ner det till 17400 helårspremie , sen e det inte s å konstigt if har ju en deal me bmw triumph och honda köper nån av dom så kan du få en bra premie om du inte nu e 18 år kanske

kraschandburn skrev:
Jag har en försäkring nu på 13´000 på min far och det är en så kallade basförsäkring där JAG får köra den. Jag vet att många här på sporthoj vill att man ska ha hojjen på sig själv för att premien ska gå ner, men fatta alla idioter som tycker så. Premien går inte ner snarare upp ändå!! Jag tycker själv att hojjen är ju knappast farligare om den står på min far eller på mig. Jag tänker aldrig låta försäkringsbolagen välja vilken hoj jag ska åka heller.
Trafik får jag för runt 6´000 spänn och hel runt 50´000, får jag då extra pengar för sveda och verk om jag tecknar hel? Knappast!
Du är rätt dum i huvudet va? Våran premie går ner p.g.a. att du ska betala in mer än vad du gör. Försäkringsbedrägeri är det även fast du får köra din farsas hoj. Fucko!

Sveda o värk? Va fan snackar du om? Vet du vad höger o vänster är?

Detta svar fick jag från IF, SJUKT! Det handlar alltså om en pendlaranpassad endurohoj.... ingen SM! Vad är det som höjer premien tro? Känns som rena lotteriet..

EDIT: jag är 19 år, har haft kort i 3 år och bor i storstad.

Gäller för: HUJ767, HUSKVARNA TE 610 E 1999
Offertens status: Obesvarad
Offerten är giltig tom: 2006-02-09
Betalningssätt: Helår
Pris per år: 24048 SEK
Omfattning Helförsäkring
Självrisk vagn: 3 000 SEK

man leker med det man har RÅD till :fakta

eller så bli man kriminell:ajjabajja

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...