Q8 SBK Racing går i graven.

  • Thread starter Thread starter DankWheelies
  • Start date Start date
Det finns mängder med vetenskapliga tester utförda i allehanda standardiserade testbänkar, dock knappast i en motard…En del rapporter är offentliga och lätta att googla fram, andra finns bara i det aktuella institutets eller universitetets bibliotek.

De flesta som har läst maskinkonstruktion i Luleå har på ett eller annat sätt blivit involverade i någon form av oljetest vid någon laboration i tribologi.
 
Testade att beställa en 20 l dunk till SBK på macken men det gick inte den är slut.

Tycker det är smidigt att ha hemma olja som man vet funkar och framförallt i alla fall fram till nu har gått att köpa billigt på lokala macken. Dessutom en olja som går att köpa dyrt efter vägen i 1 flaskor om man skulle behöva toppa upp inte för att det hänt mig än.
 
Jo, ganska precis 200 SEK för enlitersflaskan sist jag kollade…

Man får hoppas att OK inte hittar på något svammel med tvåtaktsoljan RS Extreme. Bästa oljan till de gamla klassikerna. Också en tvåhundring för enlitersflaskan på OK-macken, 130 SEK på Swedol…
 
Någon som gjort något vetenskapligt test på detta med oljor och slitage? På låt säga en motard som går hårt på bana eller ren banhoj? Eller alla handlar just denna oljan baserat på hörsägen? "Den är bäst" osv?
Tja det finns väll någon som kört sin Gammla R1 drygt 10, 000 mil på bana o rev ned den mötte upp hela motorn och alla slitage var gott o väl Innom yamahas krav, så han smällde ihop motorn o körde vidare. Men alla milen var körda på Biltema racing olja.

Alla oljor som uppfyller kraven tillverkaren ställer funkar utmärkt.

Att vi sedan tror på häxkrafter o trolldom Inom olje märken är ju rent svammel o falsarier.
 
Det finns mängder med vetenskapliga tester utförda i allehanda standardiserade testbänkar, dock knappast i en motard…En del rapporter är offentliga och lätta att googla fram, andra finns bara i det aktuella institutets eller universitetets bibliotek.

De flesta som har läst maskinkonstruktion i Luleå har på ett eller annat sätt blivit involverade i någon form av oljetest vid någon laboration i tribologi.
Kassfeldt är/var väl själv hojåkare?

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Nu har även jag varit hos den härliga lanthandeln Svenssons livs i Alvhem.
Har handlat där i flera år och vill minnas att jag köpte för ca 75kr litern sist för ca två år sedan.
Nu betalade jag 99kr litern. (95kr litern vid köp över 20 liter)

Har man slängt alla sina dunkar på återvinningen, kan man köpa nya 5liters för 25kr, 25 liters dunk kostar 115kr.. Egna dunkar behöver ha en öppning på 30mm.

Han som hällde upp i dunkarna sa att det var en ny spec på oljan och att det i samband med det tillkom kraftiga höjningar vid inköp.

Jag bor i Kungsbacka och kan hämta på plats hos oljemagasinet.se, Inte lika billigt som Svensson eller swedol men har ett bra sortiment.

Men sprid info och stöd gärna dessa hjältar i Alvhem, dessutom får ni en kvalitetsolja till lägre pris än Biltema.. (Jojo Säger inte något dåligt om Biltemas oljor, når tillverkarens spec ...etc etc-)

 
Kassfeldt är/var väl själv hojåkare?

Jag kan ha fel, men jag har något avlägset minne av att jag sett henne på en XJ900 med toppbox...?

Någon sa att hon tydligen går i pension i år, så man börjar fatta att det är typ 30 år sedan man satt i ett klassrum...
 
Typiskt. Försökte köpa 20 liter SBK Racing men den är slutsåld. Att köpa den nya oljan för 2937 kr mot 1675 kr som SBK kostade gör jag inte då det i stort sätt verkar vara samma olja. Nu är det billigare att köpa Castrol Power 1 Racing, och köper man från Tyskland kan man köpa Motul 300v för samma pris, som av många anses vara den bästa oljan.
 
Tänk på att den oljan bör bytas efter typ halva tiden mot en vanlig olja bara. Jag skulle inte välja den på en gathoj.
Då kan man i stället köpa Castrol Power 1 Racing för 99 kr litern om man köper 20 liter, eller Motul 7100 för 110 kr litern. Castrol kom ut som vinnare i ett oljetest utfört av Motorrad. Oljemagasinet säljer Valvoline SynPower för 98 kr litern.
 
Då kan man i stället köpa Castrol Power 1 Racing för 99 kr litern om man köper 20 liter, eller Motul 7100 för 110 kr litern. Castrol kom ut som vinnare i ett oljetest utfört av Motorrad. Oljemagasinet säljer Valvoline SynPower för 98 kr litern.
Fake-test!
Att Kastrullolja vinner ett test är omöjligt! Var inte Biltema med?
Vänta, jo, Polo var ju med och blev också Sehr Gut, och Polo är väl nära Biltema när det gäller oljor.
.
.
Ett inte helt seriöst inlägg, kanske.
 
Tänk på att den oljan bör bytas efter typ halva tiden mot en vanlig olja bara. Jag skulle inte välja den på en gathoj.

Varför har den oljan kortare livslängd, och är den verkligen så kort att den inte räcker en sommar i sverige (6-8 månader)

Eller kör du tretusen mil om året så att det är ett problem?
 
Varför har den oljan kortare livslängd, och är den verkligen så kort att den inte räcker en sommar i sverige (6-8 månader)

Eller kör du tretusen mil om året så att det är ett problem?
Vet inte vilka additiv som gör att den inte håller lika länge men det är Motul själva som säger det så inget jag hittar på själv. Vidare så får man någon mer hästkraft med den oljan och för att få det (lägre friktion”) så offrar man ofta slitageskyddet i viss mån ”gissar jag”. Har dock inget som backar upp det påståendet bara vad jag tror. Eller så är det just bara hållbarheten man offrar.
 
Last edited:
Vet inte vilka additiv som gör att den inte håller lika länge men det är Motul själva som säger det så inget jag hittar på själv. Vidare så får man någon mer hästkraft med den oljan och för att få det (lägre friktion”) så offrar man ofta slitageskyddet i viss mån ”gissar jag”. Har dock inget som backar upp det påståendet bara vad jag tror. Eller så är det just bara hållbarheten man offrar.

Ja, det är jag med på men hur kort är hållbarheten satt till?

Jag kan acceptera ett oljebyte mitt i sommaren för en i övrigt bra olja, om den nu är det?
 
Back
Top