Q8 SBK Racing går i graven.

  • Thread starter Thread starter DankWheelies
  • Start date Start date

DankWheelies

Guest
OKQ8 har begravt SBK Racing och ersätter den med Q8 Racing 4T 10W-50. Hos Swedol har den ännu inte kommit in på lager men kommer att kosta 2,350 kr för 20 liter, vilket blir 117,5 kr/litern.

Hos Svenssons Livs i Alvhem kan man fortfarande köpa SBK Racing för 95 kr/litern om man köper 20 liter eller mer. Hur länge lagret räcker vet jag inte då man köpt in den sista SBK Racing som fanns i hela Europa. Hur prissättningen blir för den nya oljan är ännu inte fastställt, men blir troligen som i dag några kronor billigare per liter än hos Swedol, om man köper minst 20 liter.

Så här skriver OKQ8 om den nya oljan:

Nu lanserar vi Q8 Racing 4T 10W-50 – en riktigt tuff helsyntetisk motorcykelolja. Oljan bygger på den senaste tekniken och förbättrar prestandan hos 4-taktsmotorcyklar avsevärt. Den passar utmärkt för supersportmotorcyklar, offroadmotorcyklar och fyrhjulingar.

Motoroljan innehåller exceptionella antislitage- och friktionstillsatser som resulterar i en extrem filmstyrka och skyddar kopplingen från att slira eller hugga. Passar fyrtaktare med både torr och våt koppling.

-Den här oljan är en vidareutveckling av vår tidigare så populära Q8 SBK Racing. Nya Q8 Racing 4T är mekaniskt och termiskt stabil vilket gör att den levererar kontinuerligt hög prestanda under alla förhållanden, säger Georgi Viering, Manager Technical Service & Products på OKQ8.

Egenskaper och fördelar.

•Utmärkt motorprestanda vid extrema körförhållanden

•Utmärkt slitageskydd på ingående motorkomponenter

•Utmärkta friktionsegenskaper som ger en jämn drift

•Uppfyller de högsta specifikationerna, API SN och JASO MA2

Q8 Racing finns i 1 liters respektive 20 liters förpackning.

Produktblad (Pdf).

Enda skillnaden på oljan som jag kan se är ett bättre viskositetsindex och att den numera har API SN mot tidigare SM.

Edit: Fult av Q8 att påstå att oljan lanseras nu då den funnits på marknaden sedan 2019.
 
Last edited by a moderator:
Skit också.
Saknar SBK Racing redan.
Då får man försöka hänvisa till det nya namnet i oljetrådarna.
 
Man blir ju genast misstänksam när man läser om dylika "förbättringar" och att detta skulle handla om något annat än miljöskäl på bekostnad av prestanda känns...inte troligt...

Men, man får väl börja med att läsa specen och föröka lista ut vad som ändrats innan man sågar den vid fotknölarna.
 
Bra att den nu är sn klassad. Den ger ju faktiskt ett bättre slitageskydd vad jag vet (om det nu behövs).
 
Jag har också kört okq8 sbk racing i hundra år på banhojen och endurocykeln och har också blivit varse om detta. Tipset om valvoline var ju bra, nån som kan tipsa om en bra helsyntet 10w60 och då kanske inte motorex, motul etc då de ligger i fel prisspann.
 
Jag har också kört okq8 sbk racing i hundra år på banhojen och endurocykeln och har också blivit varse om detta. Tipset om valvoline var ju bra, nån som kan tipsa om en bra helsyntet 10w60 och då kanske inte motorex, motul etc då de ligger i fel prisspann.
Om delsyntet duger åt dig så har jue Valvoline 10/60.Den har funkat bra för mig,med jävligt mycket lyft och väldigt högt innspänningstryck på ventilfjädrar,min koppling tål den också!
 
Spontanshopade 40 liter idag och har några liter till. Räcker ganska precis ett tag.
Edit;
Ca 85 kr/l kostade kalaset.
 
Last edited:
Ska åka om OK imorgon och kolla hur dom har på lagret. Tyvärr har lokala OK nu blivit korvkiosk fullt ut så jag har inga stora förhoppningar på att det ska finnas nån 20 l dunk där. Tidigare har det annars alltid funnits ett par dunkar på lagret och dessutom lite billigare än hos Swedol.
 
Jag har också kört okq8 sbk racing i hundra år på banhojen och endurocykeln och har också blivit varse om detta. Tipset om valvoline var ju bra, nån som kan tipsa om en bra helsyntet 10w60 och då kanske inte motorex, motul etc då de ligger i fel prisspann.
Vet inte vad du är villig att betala så jag rekommenderar ingen specifik olja, men, så länge oljan du köper följer tillverkarens specifikationer så spelar det ingen roll om det står Biltema, Bengt-Åkes eller Motul på. Ojemagasinet har okej priser men inte lika låga som t.ex. Levoil.
 
Vad orsakar rusningen efter de gamla dunkarna, är det prishöjningen eller någon misstänkt försämring?
 
Vad orsakar rusningen efter de gamla dunkarna, är det prishöjningen eller någon misstänkt försämring?

Det har ju tidigare funnits misstanke om att OKQ8 såväl som Biltema experimenterat med och kanske rent av minskat de friktionsminskade så kallade ZDDP-tillsatserna.

Bl.a. i denna tråd: https://www.sporthoj.com/forum/threads/minskad-halt-zddp-i-q8-sbk-racing.278249/

Det står naturligtvis inget om ZDDP-tillsatser i det något kortfattade produktblad som postades ovan, men det lär väl komma förr eller senare.

Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om något sådant sker när denna eller någon annan olja "uppdateras". Det är synnerligen politiskt korrekt och dessutom - let's face reality - vi är på väg in i elfordonens tid och inget oljebolag har helt plötsligt fått en gigantisk budget för att utveckla nya, fantastiska oljor till förbränningsmotorer...

Lägg till det att majoriteten av svenska trackdayåkare förmodligen använder den nuvarande OKQ8 SBK Racing. Den fungerar bra och det finns inte en enda som kan relatera ett motorhaveri till oljan. Folk vill helt enkelt ha vad som har fungerat bra för dem, utan att riskera att "uppdateringen" görs på grund av politisk korrekthet istället för prestanda.
 
Vad orsakar rusningen?
När jag såg tråden fick jag bänt loss tummarna och skaffa olja, vilket jag tänkt göra en tid.
Gäller 3 hojar plus en som mest står. 2 körs väldigt lite och får ny olja 1 gång om året och 1 byts var 1000e mil.
En produkt som funkat så länge jag använt den och nu behöver jag inte bry mig på ca 13 oljebyten.
 
Köpte sista 20 l dunken på korvbutiken 1530 kr, enligt biträdande korvförsäljningschefen kunde han nog fixa två 20 l dunkar till om jag ville. Nu har jag i alla fall 40 liter olja hemna så jag klarar mig ett tag. Men kanske en dunk till inte vore fel?
 
Back
Top