Q8 SBK Racing går i graven.

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride

Här står det rätt bra förklarat.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tänk på att den oljan bör bytas efter typ halva tiden mot en vanlig olja bara. Jag skulle inte välja den på en gathoj.

När jag gjort årsservice hos Claessons i Bromölla på min inte särskilt rejsiga Ducce så har de hällt i 300V, vad jag vet. De har på specifik fråga uppgett att oljan klarar det intervall som är angett i manualen, dvs 12 mån/1500 mil. Inte för att alla mchandlare nödvändigtvis vet vad de pysslar med men Claessons känns seriösa i allmänhet.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
När jag gjort årsservice hos Claessons i Bromölla på min inte särskilt rejsiga Ducce så har de hällt i 300V, vad jag vet. De har på specifik fråga uppgett att oljan klarar det intervall som är angett i manualen, dvs 12 mån/1500 mil. Inte för att alla mchandlare nödvändigtvis vet vad de pysslar med men Claessons känns seriösa i allmänhet.
Ja det verkar ha blivit en hoax på internet att 300V inte klarar normalt bytesintervall. 99% av de som påstår det apar förmodligen bara efter nåt som nån annan har skrivit utan att ha egen erfarenhet. Ibland påstås det att Motul säger det själva men på frågan var det går att finna så blir de alltid svaret skyldig.

Tills dess jag ser den rekommendationen så håller jag frågan öppen.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag har också köpt ersättaren (Q8 SBK racing) och handlade på DUAB.

Jaså dom säljer också, kan va bra att veta. :tummenupp

Swedol i Sötälje och kostade 2 350:- med moms.
Det finns 5 - 10 i lager hos Swedol i Brandkärr säger deras hemsida!
Haha, bra att du håller ordning på min hemmamarknad! :hihi
Och förresten har de nog höjt priset med några hundra sen förra året, eller hur?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag har handlat hos Swedol i Brandkärr förut... ;)
Gjorde uppkörningen i Fruängens industriområde. Då, för länge sedan, kunde man köra motorcykel upp på Kråkberget. :tungan
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag har handlat hos Swedol i Brandkärr förut... ;)
Gjorde uppkörningen i Fruängens industriområde. Då, för länge sedan, kunde man köra motorcykel upp på Kråkberget. :tungan
Men Kråkberget, det är ju bara en liten promenadväg! När var det här?!
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
När jag gjort årsservice hos Claessons i Bromölla på min inte särskilt rejsiga Ducce så har de hällt i 300V, vad jag vet. De har på specifik fråga uppgett att oljan klarar det intervall som är angett i manualen, dvs 12 mån/1500 mil. Inte för att alla mchandlare nödvändigtvis vet vad de pysslar med men Claessons känns seriösa i allmänhet.

ca 800 mil max (5000 miles). Hur som helst så håller de mindre mil punkt slut:).
Sen kör ju många mindre än det per år samt har kortare serviceintervall o då är det väl ok.
Själv anser jag dock att oljor som ger någon extra hästkraft måste offra något. I Motul fall är det förhoppningsvis bara att den håller kortare tid och inte att slitaget ökar.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

ca 800 mil max (5000 miles). Hur som helst så håller de mindre mil punkt slut:).
Sen kör ju många mindre än det per år samt har kortare serviceintervall o då är det väl ok.
Själv anser jag dock att oljor som ger någon extra hästkraft måste offra något. I Motul fall är det förhoppningsvis bara att den håller kortare tid och inte att slitaget ökar.
Det hade varit mer trovärdigt om det var Motul själva som angett det och inte ett random företag utan några som helst källor för sitt påstående. Om man läser Motuls egna data sheet så står det ”oil change: according to your own use” så de verkar inte hålla med att det skulle finnas någon specifik gräns.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Det hade varit mer trovärdigt om det var Motul själva som angett det och inte ett random företag utan några som helst källor för sitt påstående. Om man läser Motuls egna data sheet så står det ”oil change: according to your own use” så de verkar inte hålla med att det skulle finnas någon specifik gräns.

De verkar lite luriga Motul. Deras 300V olja har ju inga klassningar alls, varken API, ACEA eller JASO.

De skriver dock i databladet att de utfört ett jaso T 903 test men de skriver inte ut resultatet av testet och har ändå ingen Jaso-klassning.

Säkert inget fel på oljan oavsett men lite lurigt att inte få veta vad man köper
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: DaK

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Ja det verkar ha blivit en hoax på internet att 300V inte klarar normalt bytesintervall. 99% av de som påstår det apar förmodligen bara efter nåt som nån annan har skrivit utan att ha egen erfarenhet. Ibland påstås det att Motul säger det själva men på frågan var det går att finna så blir de alltid svaret skyldig.

Tills dess jag ser den rekommendationen så håller jag frågan öppen.
De verkar lite luriga Motul. Deras oljor har ju inga klassningar alls, varken API, ACEA eller JASO.

De skriver dock i databladet att de utfört ett jaso T 903 test men de skriver inte ut resultatet av testet och har ändå ingen Jaso-klassning.

Säkert inget fel på oljan oavsett men lite lurigt att inte få veta vad man köper
Det hade varit mer trovärdigt om det var Motul själva som angett det och inte ett random företag utan några som helst källor för sitt påstående. Om man läser Motuls egna data sheet så står det ”oil change: according to your own use” så de verkar inte hålla med att det skulle finnas någon specifik gräns.
Inget företag skulle hitta på att skriva det själva det lovar jag. Antingen har Motul märkt att färre köper oljan just pga av sämre hållbarhet och slutat skriva det. Kan ju också vara att de ändrat adittiverna så de nu håller längre dock men men.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Av både tristess och nyfikenhet så tittade jag i ducati supersport 950 owners manual.
Screenshot 2023-01-24 200830.png

De skriver ganska tydligt att det ska vara en helsyntetisk SAE 15W50 med JASO MA2 klassning (och rekomenderar även API SN).

300V har ingen av dessa klassningar. Som sagt säkert en bra olja ändå men rent tekniskt sett har de hällt i en olja som inte uppfyller Ducati's krav.

Man undrar ju då hur de skulle hantera ett eventuellt garantiärende på motorskada, eller längre fram hur ett försäkringsbolag skulle hantera motorgarantin, de brukar ju vara väldigt tydliga med att hojen måste varit servad efter tillverkarens rekomendationer.
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Vad tror ni om att använda:

Shell Advance Ultra 10w-40 / 15W-50 4T

På tyska sidor står det att det är en Vollsynthetisches Öl vilket skall betyda att det är en äkta helsyntetisk olja.

Kostar ca 93kr/l inkl frakt om man köper 25 liter från Tyskland
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Ingen som har kollat vad det kostar med Q8 racing hos Paroy? De var ju tidigare avsevärt billigare än swedol på gamla SBK-oljan
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Shell är ju sponsor till Ducati så antar att Ducati rekommenderar den oljan just därför. Vilket märke som helst med rätt klassning o viskositet funkar.
Motul säger väl att 300v den ska överträffa api klassningarna har jag sett men vet inte vad det innebär.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Shell är ju sponsor till Ducati så antar att Ducati rekommenderar den oljan just därför. Vilket märke som helst med rätt klassning o viskositet funkar.
Motul säger väl att 300v den ska överträffa api klassningarna har jag sett men vet inte vad det innebär.
Problemet är ju att alla klassningar har vissa intervall oljan måste ligga inom, så när man då "överträffar" klassningen, är man under eller över? Och för JASO T903 finns det ju 4 klassningar, MA, MA1, MA2, MB och ducati säger det ska vara MA2, Motul 300V säger deras olja "överträffar" JASO.

Vilken klassning överträffar de då och på vilket sätt?1674623661862.png
Och som sagt rent tekniskt har den varken JASO eller API-klassning, även om de sen hävdar att de "överträffar"
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Kollade för skojs skull billigaste syntetiska 10W-50 Jaso MA2 olja på autodoc.

14 kronor litern ;) , Vem vågar prova?
Om den verkligen uppfyller klassningarna de anger ska den ju vara OK.
1674762292363.png
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top