Q8 SBK Racing går i graven.

  • Thread starter Thread starter DankWheelies
  • Start date Start date

Här står det rätt bra förklarat.
 
Tänk på att den oljan bör bytas efter typ halva tiden mot en vanlig olja bara. Jag skulle inte välja den på en gathoj.

När jag gjort årsservice hos Claessons i Bromölla på min inte särskilt rejsiga Ducce så har de hällt i 300V, vad jag vet. De har på specifik fråga uppgett att oljan klarar det intervall som är angett i manualen, dvs 12 mån/1500 mil. Inte för att alla mchandlare nödvändigtvis vet vad de pysslar med men Claessons känns seriösa i allmänhet.
 
När jag gjort årsservice hos Claessons i Bromölla på min inte särskilt rejsiga Ducce så har de hällt i 300V, vad jag vet. De har på specifik fråga uppgett att oljan klarar det intervall som är angett i manualen, dvs 12 mån/1500 mil. Inte för att alla mchandlare nödvändigtvis vet vad de pysslar med men Claessons känns seriösa i allmänhet.
Ja det verkar ha blivit en hoax på internet att 300V inte klarar normalt bytesintervall. 99% av de som påstår det apar förmodligen bara efter nåt som nån annan har skrivit utan att ha egen erfarenhet. Ibland påstås det att Motul säger det själva men på frågan var det går att finna så blir de alltid svaret skyldig.

Tills dess jag ser den rekommendationen så håller jag frågan öppen.
 
Jag har också köpt ersättaren (Q8 SBK racing) och handlade på DUAB.

Jaså dom säljer också, kan va bra att veta. :tummenupp

Swedol i Sötälje och kostade 2 350:- med moms.
Det finns 5 - 10 i lager hos Swedol i Brandkärr säger deras hemsida!
Haha, bra att du håller ordning på min hemmamarknad! :hihi
Och förresten har de nog höjt priset med några hundra sen förra året, eller hur?
 
Jag har handlat hos Swedol i Brandkärr förut... ;)
Gjorde uppkörningen i Fruängens industriområde. Då, för länge sedan, kunde man köra motorcykel upp på Kråkberget. :tungan
 
Jag har handlat hos Swedol i Brandkärr förut... ;)
Gjorde uppkörningen i Fruängens industriområde. Då, för länge sedan, kunde man köra motorcykel upp på Kråkberget. :tungan
Men Kråkberget, det är ju bara en liten promenadväg! När var det här?!
 
När jag gjort årsservice hos Claessons i Bromölla på min inte särskilt rejsiga Ducce så har de hällt i 300V, vad jag vet. De har på specifik fråga uppgett att oljan klarar det intervall som är angett i manualen, dvs 12 mån/1500 mil. Inte för att alla mchandlare nödvändigtvis vet vad de pysslar med men Claessons känns seriösa i allmänhet.

ca 800 mil max (5000 miles). Hur som helst så håller de mindre mil punkt slut:-).
Sen kör ju många mindre än det per år samt har kortare serviceintervall o då är det väl ok.
Själv anser jag dock att oljor som ger någon extra hästkraft måste offra något. I Motul fall är det förhoppningsvis bara att den håller kortare tid och inte att slitaget ökar.
 
Last edited:

ca 800 mil max (5000 miles). Hur som helst så håller de mindre mil punkt slut:).
Sen kör ju många mindre än det per år samt har kortare serviceintervall o då är det väl ok.
Själv anser jag dock att oljor som ger någon extra hästkraft måste offra något. I Motul fall är det förhoppningsvis bara att den håller kortare tid och inte att slitaget ökar.
Det hade varit mer trovärdigt om det var Motul själva som angett det och inte ett random företag utan några som helst källor för sitt påstående. Om man läser Motuls egna data sheet så står det ”oil change: according to your own use” så de verkar inte hålla med att det skulle finnas någon specifik gräns.
 
Det hade varit mer trovärdigt om det var Motul själva som angett det och inte ett random företag utan några som helst källor för sitt påstående. Om man läser Motuls egna data sheet så står det ”oil change: according to your own use” så de verkar inte hålla med att det skulle finnas någon specifik gräns.

De verkar lite luriga Motul. Deras 300V olja har ju inga klassningar alls, varken API, ACEA eller JASO.

De skriver dock i databladet att de utfört ett jaso T 903 test men de skriver inte ut resultatet av testet och har ändå ingen Jaso-klassning.

Säkert inget fel på oljan oavsett men lite lurigt att inte få veta vad man köper
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: DaK
Ja det verkar ha blivit en hoax på internet att 300V inte klarar normalt bytesintervall. 99% av de som påstår det apar förmodligen bara efter nåt som nån annan har skrivit utan att ha egen erfarenhet. Ibland påstås det att Motul säger det själva men på frågan var det går att finna så blir de alltid svaret skyldig.

Tills dess jag ser den rekommendationen så håller jag frågan öppen.
De verkar lite luriga Motul. Deras oljor har ju inga klassningar alls, varken API, ACEA eller JASO.

De skriver dock i databladet att de utfört ett jaso T 903 test men de skriver inte ut resultatet av testet och har ändå ingen Jaso-klassning.

Säkert inget fel på oljan oavsett men lite lurigt att inte få veta vad man köper
Det hade varit mer trovärdigt om det var Motul själva som angett det och inte ett random företag utan några som helst källor för sitt påstående. Om man läser Motuls egna data sheet så står det ”oil change: according to your own use” så de verkar inte hålla med att det skulle finnas någon specifik gräns.
Inget företag skulle hitta på att skriva det själva det lovar jag. Antingen har Motul märkt att färre köper oljan just pga av sämre hållbarhet och slutat skriva det. Kan ju också vara att de ändrat adittiverna så de nu håller längre dock men men.
 
Av både tristess och nyfikenhet så tittade jag i ducati supersport 950 owners manual.
Screenshot 2023-01-24 200830.png

De skriver ganska tydligt att det ska vara en helsyntetisk SAE 15W50 med JASO MA2 klassning (och rekomenderar även API SN).

300V har ingen av dessa klassningar. Som sagt säkert en bra olja ändå men rent tekniskt sett har de hällt i en olja som inte uppfyller Ducati's krav.

Man undrar ju då hur de skulle hantera ett eventuellt garantiärende på motorskada, eller längre fram hur ett försäkringsbolag skulle hantera motorgarantin, de brukar ju vara väldigt tydliga med att hojen måste varit servad efter tillverkarens rekomendationer.
 
Vad tror ni om att använda:

Shell Advance Ultra 10w-40 / 15W-50 4T

På tyska sidor står det att det är en Vollsynthetisches Öl vilket skall betyda att det är en äkta helsyntetisk olja.

Kostar ca 93kr/l inkl frakt om man köper 25 liter från Tyskland
 
Ingen som har kollat vad det kostar med Q8 racing hos Paroy? De var ju tidigare avsevärt billigare än swedol på gamla SBK-oljan
 
Shell är ju sponsor till Ducati så antar att Ducati rekommenderar den oljan just därför. Vilket märke som helst med rätt klassning o viskositet funkar.
Motul säger väl att 300v den ska överträffa api klassningarna har jag sett men vet inte vad det innebär.
 
Shell är ju sponsor till Ducati så antar att Ducati rekommenderar den oljan just därför. Vilket märke som helst med rätt klassning o viskositet funkar.
Motul säger väl att 300v den ska överträffa api klassningarna har jag sett men vet inte vad det innebär.
Problemet är ju att alla klassningar har vissa intervall oljan måste ligga inom, så när man då "överträffar" klassningen, är man under eller över? Och för JASO T903 finns det ju 4 klassningar, MA, MA1, MA2, MB och ducati säger det ska vara MA2, Motul 300V säger deras olja "överträffar" JASO.

Vilken klassning överträffar de då och på vilket sätt?1674623661862.png
Och som sagt rent tekniskt har den varken JASO eller API-klassning, även om de sen hävdar att de "överträffar"
 
Last edited:
Kollade för skojs skull billigaste syntetiska 10W-50 Jaso MA2 olja på autodoc.

14 kronor litern ;) , Vem vågar prova?
Om den verkligen uppfyller klassningarna de anger ska den ju vara OK.
1674762292363.png
 
Back
Top