Protokoll från Svemos RR-sektionen

Status
Ej öppen för fler svar.
MC Doktorn skrev:
2615513 Ahh de e ju föraren de hänger på, 2003 har väl inte hänt så mycket sen dess.

Nya R6 kördes i veidec i år och va de inte en gsx som vann i år och 600RR tvåa ?


visst var det väll så :confused: skulle kunna tänka mig en RR eller en sucka med men då ska det vara 06:or :)

björn
 
Axxexs skrev:
Reglerna är till för att följas. Gäller även för arrangörarna.
Domaren eller vilken det är, har rätt att ta bort/neka förare köra/ställa upp. Men då ska dom bedömmas vara en säkerhetsrisk för dom andra förarna.
Med andra ord finns inte %-regel i SM och på B-tävlingarna.
 
magnus_moss skrev:
2614946 Det har man redan klarat av på lördagen. Och om man inte gjort det så kan man rejsa ändå. Fördelen med att få rejsa mycket en helg överväger mot de obefintliga nackdelarna. Om nu SM-serien blir 5 tävlingshelger så vore det mycket bättre om det kunde bli avgjort på 10 tävlingar. Och så räknar man dom 8 bästa. Klasse:tummenupp
Tycker jag

Hehehe...för oss som gör alla inställningar på hojen en gång om året så är det ju perfekt :)
Men allvarligt talat, visst vore det mkt bättre att få köra två race på en dag och skippa warm-up. Och för dom som behöver skruva finns ju möjligheten kvar. Men man får mkt mer av det man verkligen behöver: raceerfarenhet :tummenupp
 
Är det några A-förare från 250 sp klassen som kommer på mötet på lördag i Karlskoga? Som kommer att ifrågasätta Svemos beslut ang att A-förare inte får köra i klassen nästa år.
Kommer ingen så tror inte jag att det är nån risk att dom kommer att ändra sitt beslut pga av en protestlista.
Enligt Bikerbitch som har pratat med dom så vill dom ha klassen som instegsklass för B-förare.
Det verkar som dom har glömt vad A-förarna ska ta vägen.
 
Alicia skrev:
Kommer ingen så tror inte jag att det är nån risk att dom kommer att ändra sitt beslut pga av en protestlista.
Det verkar ju vara viktigt för A-förarna i SP så minst en person borde väl kunna åka dit och föra deras talan.
Annars kan det väl inte vara så viktigt?
 
sandstream skrev:
2615835 Det verkar ju vara viktigt för A-förarna i SP så minst en person borde väl kunna åka dit och föra deras talan.
Annars kan det väl inte vara så viktigt?

Ja, jag tycker det också. Om det är viktigt för A-förarna så borde någon av dom åka. Visst, jag kan lämna en protestlista men jag för ingen diskussion om något som jag knappt vet något om.
 
Alicia skrev:
2615839 Ja, jag tycker det också. Om det är viktigt för A-förarna så borde någon av dom åka. Visst, jag kan lämna en protestlista men jag för ingen diskussion om något som jag knappt vet något om.

Är det vettigt då att skriva på en protestlista om du inte vet någonting om det?
 
björn.e skrev:
2615548 visst var det väll så :confused: skulle kunna tänka mig en RR eller en sucka med men då ska det vara 06:or :)

björn

Jo visst var det så M. Nilsson före P.Papunen i totalen
 
sandstream skrev:
2615555 Med andra ord finns inte %-regel i SM och på B-tävlingarna.

Den tillämpades för en stund på R1000 på LMS. Om det besvarar dina frågor ytterligare så händer det ibland att platstillgången i startfältet gör att det krävs snabbare tider än 110% för att kvala in.
 
Last edited:
Depåbitchen skrev:
2615848 Är det vettigt då att skriva på en protestlista om du inte vet någonting om det?

Jag tycker att dom ska ha rätt att köra, men jag tänker inte ta diskussionen med Svemo. Det tycker jag någon som är A-förare ska göra.
 
flugan skrev:
2616039 Den tillämpades för en stund på R1000 på LMS. Om det besvarar dina frågor ytterligare så händer det ibland att platstillgången i startfältet gör att det krävs snabbare tider än 110% för att kvala in.
Det är jag med på men det innebär ju inte att det finns en procentregel.
Vad jag var ute efter är att få veta var om det tex ska köras ett race med 30 startande och 3-4 st inte klarar en 110%-regel, får de då köra?
Som jag tolkar Axxexs svar så finns ingen procentregel och arrangören kan därför inte neka någon med hänvisning till en sån regel. Däremot kan de neka start om föraren är en säkerthetsrisk för övriga deltagare.
 
sandstream skrev:
2616143 Det är jag med på men det innebär ju inte att det finns en procentregel.
Vad jag var ute efter är att få veta var om det tex ska köras ett race med 30 startande och 3-4 st inte klarar en 110%-regel, får de då köra?
Som jag tolkar Axxexs svar så finns ingen procentregel och arrangören kan därför inte neka någon med hänvisning till en sån regel. Däremot kan de neka start om föraren är en säkerthetsrisk för övriga deltagare.

Om 110 % finns med i TR så får de inte starta, det som hände på Linköping var att 250 sp protesterade samt R600 och protesten gick i genom, i R 1000 trodde de flesta att det gällde allihop, men så var icke fallet och det blev en separat protest, och de3t var inte heller fullt startfält den dagen
 
bomzx skrev:
2616168 Om 110 % finns med i TR så får de inte starta, det som hände på Linköping var att 250 sp protesterade samt R600 och protesten gick i genom, i R 1000 trodde de flesta att det gällde allihop, men så var icke fallet och det blev en separat protest, och de3t var inte heller fullt startfält den dagen
Det fanns inte i TR heller.
 
Alicia skrev:
2615839 Ja, jag tycker det också. Om det är viktigt för A-förarna så borde någon av dom åka. Visst, jag kan lämna en protestlista men jag för ingen diskussion om något som jag knappt vet något om.
Annas pappa Hasse ska dit enbart för att diskutera detta! Det går nog utmärkt att ge listan till honom.
 
Torkel skrev:
2616289 Annas pappa Hasse ska dit enbart för att diskutera detta! Det går nog utmärkt att ge listan till honom.

Tack Torkel. Då ska jag haffa honom och förhoppningsvis Anna också.
 
För att sprida lite mer frågetecken angående en eventuell procentregel så ska detta dokument ha kommit 2002 och enligt uppgift inte ha ändrats sen dess.
 

Bifogat

  • sh_procentregel.jpg
    sh_procentregel.jpg
    95.7 KB · Visningar: 215
sandstream skrev:
2616532 För att sprida lite mer frågetecken angående en eventuell procentregel så ska detta dokument ha kommit 2002 och enligt uppgift inte ha ändrats sen dess.


Var det från det pappret man delade ut på träningslägret på Anderstorp 2002 och som även publicerades i IB? Punkter som inte hade hunnit komma med i det årets regler eller hur det nu var.

Varför har man då inte hunnit skriva in det under dom senare 4 åren? Jag vill se i vilket aktuellt Svenskt reglement den står i. Så som jag listade andras kvalgränsregler vilkas gick att hitta.
 
Axxexs skrev:
2616617 Var det från det pappret man delade ut på träningslägret på Anderstorp 2002 och som även publicerades i IB? Punkter som inte hade hunnit komma med i det årets regler eller hur det nu var.

Varför har man då inte hunnit skriva in det under dom senare 4 åren? Jag vill se i vilket aktuellt Svenskt reglement den står i. Så som jag listade andras kvalgränsregler vilkas gick att hitta.
Jag fick det via mail från en SH-medlem och jag vet inte när, var eller hur det delades ut.
Men jag kan ju hålla med om att det borde stå i reglementet efter 4 år.
 
Vill bara inför när jag går ut med protokollet från mötet imorgon dementera det jag sa om att Pro Superbike skulle köra gästspel i SM/SO. Det är antingen nerlagt eller ett missförstånd. Det som är sant är iaf att det blir 8-12 tävlingar i Pro Superbike.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top