Protokoll från Svemos RR-sektionen

Status
Ej öppen för fler svar.
sandstream skrev:
2613529 Läs längre upp i tråden så ser du ett förtydligande som jag fick av Lodnert. Se även Gustavs svar ovanför ditt.

Vilket är helt rätt enligt mig så länge det finns ett likvärdigt alternativ för den som blir A-förare. Pro Superbike ska ju inte vara nästa steg, det måste finnas något mellan som det nu ser ut att göra med Superbike Challenge.
Det ställer dock lite krav på den som börjar köra i tex Rookie 1000 att välja "rätt" typ av hoj.

Som jag hajat det så är Pro Superbike inte på tal för nyuppklassad rookie.
Man vill få upp kvaliteten på förarna där, så mer erfarenhet/hastighet är ett krav.
 
anja skrev:
2612950 Nu har jag inte läst hela tråden :rolleyes: ,men kan man inte prova med en protestlista?
:mad:

Verkar inte vara många som vill lobba för att A och B förare ska få köra ihop, men jag och depåbitchen skriver på om nu någon skall till mötet och tar med sig någon protestlista.
 
Bikerbitch skrev:
2613753 Verkar inte vara många som vill lobba för att A och B förare ska få köra ihop, men jag och depåbitchen skriver på om nu någon skall till mötet och tar med sig någon protestlista.
Torkel verkar ju vara på G att agera via LMS gällande A och B förare i Sport Production.
 
Inte ett ord i hela tråden om att Superstock 600 kommer köras i SM.

Där kan man ju satsa om man är A-förare och inte vill lägga en kvarts mille på att köra i STCC. Här kan man ju oxå dra nytta av reglementet och köra några rejs utomlands i EM om ekonomin tillåter.

Hade jag inte varit så himla långsam hade jag satsat på SS600. Den klassen har möjlighet att bli det STD 600 var 2003-2004. DVS välfyllda av förare med blandad fart. Inte speciellt dyr heller - av två anledningar;
1. Det finns massor av hojar från STCC tillsalu.
2. Man kan köra med en helt standardhoj om man så önskar, bara för att hålla ner kostnaderna.

Så istället för att gnälla om att STCC är så dyrt kan ni väl satsa på något som passar just er plånbok.

Själv tycker jag det är himla synd att man sabbar SP250. Men skadan är redan gjord.

Personligen tycker jag att man borde haft kvar STD 600 som en samlingsplats för både A & B-förare, lite som en modern SP250.

//Anders
 
Bikerbitch skrev:
2613753 Verkar inte vara många som vill lobba för att A och B förare ska få köra ihop, men jag och depåbitchen skriver på om nu någon skall till mötet och tar med sig någon protestlista.


Jag tycker att ALLA som vill ha kvar A-förare i 250 sp ska ta sig till Karlskoga på lördag. Kommer det inga förare och protesterar så kommer dom tro att ingen bryr sig. Jätte bra att skriva protestlista men enklare att argumentera mot dom på plats.
 
Webspy skrev:
2613793 Inte ett ord i hela tråden om att Superstock 600 kommer köras i SM.


//Anders


Tyvärr är det ju så att man gnäller över det som är skit och glömmer att ta upp det som var bra. Jag hoppas att 600 kan växa och få några år, för det kommerr bli en jätte bra klass för R600/1000 förare som inte har en halv miljon att lägga på hoj. Hoppas om jag någon gång kan få ställa upp själv

björn
 
Webspy skrev:
2613793 Inte ett ord i hela tråden om att Superstock 600 kommer köras i SM.

Där kan man ju satsa om man är A-förare och inte vill lägga en kvarts mille på att köra i STCC. Här kan man ju oxå dra nytta av reglementet och köra några rejs utomlands i EM om ekonomin tillåter.

Hade jag inte varit så himla långsam hade jag satsat på SS600. Den klassen har möjlighet att bli det STD 600 var 2003-2004. DVS välfyllda av förare med blandad fart. Inte speciellt dyr heller - av två anledningar;
1. Det finns massor av hojar från STCC tillsalu.
2. Man kan köra med en helt standardhoj om man så önskar, bara för att hålla ner kostnaderna.

Så istället för att gnälla om att STCC är så dyrt kan ni väl satsa på något som passar just er plånbok.

Själv tycker jag det är himla synd att man sabbar SP250. Men skadan är redan gjord.

Personligen tycker jag att man borde haft kvar STD 600 som en samlingsplats för både A & B-förare, lite som en modern SP250.

//Anders
Det var ju efterfrågat av många. OM man nu ändrar sitt beslut och tillåter A och B förare i Sport Production är det klockrent med enbart A-förare i Superstock, tycker jag.

Alicia skrev:
2613806 Jag tycker att ALLA som vill ha kvar A-förare i 250 sp ska ta sig till Karlskoga på lördag. Kommer det inga förare och protesterar så kommer dom tro att ingen bryr sig. Jätte bra att skriva protestlista men enklare att argumentera mot dom på plats.
Jag gjorde en egen tråd av protestlistan. Skriv ut den och ta med på lördag!
 
Last edited:
oFFkeFF skrev:
2613712 Som jag hajat det så är Pro Superbike inte på tal för nyuppklassad rookie.
Man vill få upp kvaliteten på förarna där, så mer erfarenhet/hastighet är ett krav.
Jag hade nog inte förväntat mig att någon nyuppklassad rookie ens skulle fundera på Pro SBK så därför känns SBK Challenge helt naturligt som nästa steg för dem som blir uppklassade från Rookie 1000.
 
Har man inte tänkt så här:

r600-600 Superstock-vidare
r1000-SBC-vidare

men sen då...

SP- ingen stans ev för rs förarna så blir det ju 125/250R men för SV/ER nissarna tar det ju tvärstopp att gå från en sv till en 600/1000 kommer det ju ta ett par säsonger innan man vant sig vid tempot...

björn
 
björn.e skrev:
2613878 Har man inte tänkt så här:

r600-600 Superstock-vidare
r1000-SBC-vidare

men sen då...

SP- ingen stans ev för rs förarna så blir det ju 125/250R men för SV/ER nissarna tar det ju tvärstopp att gå från en sv till en 600/1000 kommer det ju ta ett par säsonger innan man vant sig vid tempot...

björn
Det kommer ju aldrig bli perfekt för alla förare...
 
det enda fel svemo gjort tycker jag är SP. men i övrigt är det skitbra med divisioner inom racingen. det behövs. så inte alla måste köra samma klass.

ser fram emot nästa år... sista biten är ju bara om anmälningskostnaden går upp nu när några klasser försvinner på en smhelg.
 
Swedie skrev:
2613955 det enda fel svemo gjort tycker jag är SP. men i övrigt är det skitbra med divisioner inom racingen. det behövs. så inte alla måste köra samma klass.

ser fram emot nästa år... sista biten är ju bara om anmälningskostnaden går upp nu när några klasser försvinner på en smhelg.
Fast det blir ju betydligt mer körtid för alla med uppdelningen av klasserna och förhoppningsvis längre race än 16 varv för en SM-klass, fast det sista gillar väl inte du med tanke på armproblemen. ;)
 
Gustav O skrev:
2613958 Fast det blir ju betydligt mer körtid för alla med uppdelningen av klasserna och förhoppningsvis längre race än 16 varv för en SM-klass, fast det sista gillar väl inte du med tanke på armproblemen. ;)

He he he... Näe, vem fan gör det... :D
4 sprintrace? :D

En vinter med crossen kanske gör saken bättre... Hoppas...


Tycker man kunde haft någon skillnad i reglemente mellan SBK Cup (Eller vad fasen det ska heta nu) och PRO Superbike för att förhindra dom värsta från att använda SBK Cup tävlingarna som "träningsrace" och kvala ut folk som regelbundet kör cupen.

Annars tycker jag man är inne på helt rätt spår som skapar en "mellanklass" mellan R1000 och PRO Superbike. Den klassen behövs verkligen...
 
Gustav O skrev:
2613958 Fast det blir ju betydligt mer körtid för alla med uppdelningen av klasserna och förhoppningsvis längre race än 16 varv för en SM-klass

Ja, eller två race!!! OM det nu blir så att A och B-förare kör på olika helger (finns det förare nog till det?) så skulle man absolut kunna köra två race på en eftermiddag! Eller ett på förmiddagen och ett på eftermiddagen och strunta i warm-up!
 
magnus_moss skrev:
2614033 Ja, eller två race!!! OM det nu blir så att A och B-förare kör på olika helger (finns det förare nog till det?) så skulle man absolut kunna köra två race på en eftermiddag! Eller ett på förmiddagen och ett på eftermiddagen och strunta i warm-up!
Warm up kan man ju skippa, det är roligare att köra dubbla race med A+B final. :tummenupp
 
GSXR1100R skrev:
2614050 Warm up kan man ju skippa, det är roligare att köra dubbla race med A+B final. :tummenupp

nej warmup är bra att ha, eller ställer du inte in din hoj?
 
Macke skrev:
Tycker man kunde haft någon skillnad i reglemente mellan SBK Cup (Eller vad fasen det ska heta nu) och PRO Superbike för att förhindra dom värsta från att använda SBK Cup tävlingarna som "träningsrace" och kvala ut folk som regelbundet kör cupen.
Som det verkar nu ska de ju köra samma helger så det blir nog inget problem. Annars vore det önskvärt att de som körde Pro SBK inte fick vara med i SBK Challenge.
R2 skrev:
2614176 nej warmup är bra att ha, eller ställer du inte in din hoj?
Majoriteten i rookieklasserna bör nog koncentrera sig på grundinställningar istället för att försöka skruva efter en warm-up. Men det är ju bara vad jag tycker.

Hittills är det som sagt bara LMS som sagt att de ska köra en ren B-helg.
Andra arrangörer kommer nog att köra båda A- och B-förare samma helg för att få ekonomisk täckning samt att det är enda chansen med tanke på antalet bullerdagar.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top