Problem vid mc försäljning!!

Jag visste inte att lagret var dåligt. Jag förökte absolut inte att blåsa honom, det är ju småpengar att byta lager. Ska f_n inte ge honom en krona blir så jäkla trött när han ringer och tjafsar om dessa pengar.

Jag hade erbjudit mig att betala ett nytt lager, dvs från en lagerförsäljare, blir ju bara någon hundring. Och detta är enbart om han hade betalat det priset jag begärde i min annons, om priset blev prutat så hade jag sagt att han får betala lagret själv eftersom han fick den till nedsatt pris.

På så sätt så har du erbjudit honom en kompromiss och inte visat dig vara helt omöjlig.

p_alf skrev:
2165747 Jag visste inte att lagret var dåligt. Jag förökte absolut inte att blåsa honom, det är ju småpengar att byta lager. Ska f_n inte ge honom en krona blir så jäkla trött när han ringer och tjafsar om dessa pengar.

Klokt.

Man ska inte ge efter.

Värre om hojen varit ramsne.... då hade man kunnat ta åt sig av kritiken!

Den enda som blivit blåst i affären är han som betalat 1200:- för ett lagerbyte - Det ÄR dyrt.

Efter 2 dagar upptäcker köparen att en slitdel är förbrukad, i detta fallet ett lager.

Vad händer när ägaren efter 2 månader upptäcker att bakdäcket tagit slut, ska du pynta det också då :va

Nej, försäljningen är avklarad när kvitto skrivits och pengarna överlämnats.

ok...men då är du ju helt oskyldig...om du nu inte ens visste detta...BETALA INTE...han har ju undersökningsplikt.

Vad gick cykeln för, prutades det? Vad för modell och år? Bara intresserad, att man bråkar om dessa slantar...

FUBAR skrev:
2165753 Jag hade erbjudit mig att betala ett nytt lager, dvs från en lagerförsäljare, blir ju bara någon hundring.
Aldrig.

p_alf skrev:
2165747 Jag visste inte att lagret var dåligt. Jag förökte absolut inte att blåsa honom, det är ju småpengar att byta lager. Ska f_n inte ge honom en krona blir så jäkla trött när han ringer och tjafsar om dessa pengar.
Be honom dra åt h-e.

Säg åt honom att ringa polisen å gnäll istället, för vad dig anbeträffar är affären slutförd.

Gör du klart för honom att du inte kommer ge honom några pengar, så lär han sluta.

Får tacka för alla jäkla bra argument. Känns som jag inte är skyldig honom en krona. Han fick dessutom priset reducerat med 4000:- från annons priset.

p_alf skrev:
2165771 Får tacka för alla jäkla bra argument. Känns som jag inte är skyldig honom en krona. Han fick dessutom priset reducerat med 4000:- från annons priset.
Då kan du sova gott.

Ge dig inte för såna as.
Såna kan handla från foirmorna, med deras priser istället, om dom vill ha garantier.
Eller köpa nytt, med DOM priserna.

Är det inte så att köparen MÅSTE informera säljaren om bristen/erna så att HAN kan åtgärda dem :va . Att åka till en verkstad och "fixa" det på egen hand betyder att han inte gett dig chansen att åtgärda ev fel - i klartest betyder det att han kanske kände ngn på verkstaden och försåg han/dom med jobb :arsele . Nej - betala inte i detta fall - allt är fel gjort från köparens sida :huvet - ngn som kan bekräfta eller dementera detta?//R

rocketer skrev:
2165778 Är det inte så att köparen MÅSTE informera säljaren om bristen/erna så att HAN kan åtgärda dem :va . Att åka till en verkstad och "fixa" det på egen hand betyder att han inte gett dig chansen att åtgärda ev fel - i klartest betyder det att han kanske kände ngn på verkstaden och försåg han/dom med jobb :arsele . Nej - betala inte i detta fall - allt är fel gjort från köparens sida :huvet - ngn som kan bekräfta eller dementera detta?//R
Känner man till att hojen är ramsné t.ex. så måste man berätta, men detta gäller en slitdel, som han dessutom hade tillfälle att kontrollera innan köpet.

Så är det att köpa begagnat, då kan man inte räkna med att alla slitdelar är i nyskick.

El Garto skrev:
Nej, försäljningen är avklarad när kvitto skrivits och pengarna överlämnats.
Kanske i din värld men inte i verkligheten (se tidigare citat från Köplagen).

p_alf skrev:
2165771 Får tacka för alla jäkla bra argument. Känns som jag inte är skyldig honom en krona. Han fick dessutom priset reducerat med 4000:- från annons priset.

nu får han väl ge sig, prutat 4000 och ska ha 1200 till

majoon skrev:
2165760 hur kollar man hjullagren?

Inte för att va sån men... Med ett A-körkort bör man veta det då det ingår i säkerhetskontrollen du ska genomföra innan du åker iväg enligt KK boken :)

(sorry kunde inte låta bli )

Ett mer konstrultivt svar: om du har centralstöd eller depåstöd höjjer du upp däcket du ska titta och drar hjulet fram och tillbaka och känner att det inte glappar

Om det handlar om ett dolt fel så måste köparen kontakta säljaren och ge denne chansen att åtgärda felet, INNAN han eller hon springer ner till firman och lämnar in för lagning.
ett exempel är:
Kompisen sålde en motorbåt, och en vecka senare så ringer köparen och säger att båten står på en marina pga att styrningen är glapp...kompisen ringer ner till marinan och förklarar för dom att dom inte ska lägga ett finger på båten innan han har kommit överens med köparen om vad som ska göras..dom snackar och kompisen går med på att stå för en liten del av kostnaden, köparen säger att han ska återkomma med kostnadsförslag... veckan efter får kompisen en faktura på 10000:- för byte av komplett styrning :va kompisen ringer till marinan och förklarar att han inte tänker pynta en spänn eftersom dom har åtgärdat felet innan hans godkännande.
det var 2år sen och han har fortfarande inte pröjsat (han har inte fått nån mer faktura heller för den delen).

Som någon nämde tidigare. Hur fan orkar han ring dig och gnäll om detta?! :va Jag skulle bitit i det sura äpplet. Hade varit annat om du lagat en spricka i blocket med tuggummi eller nått men för detta! Fan vilken pinsam och snål jävel! :dummer
Som de flesta säger, be han dra åt helvidi och ta med hjullagret!

Det enklaste du kan göra är att påpeka att köparen gjort fel, så som det redan har påpekats. Säg att om han hade kommit direkt till dig och inte gått till verkstaden så hade du kunnat fixa det själv. Om han envisas, säg att du kan stå för vad verkstaden tog för lagret men inte för arbetet. Så skulle jag ha gjort. Och jag kan inte ens meka med hojar. :-D

"Ah, visst kan jag betala 1200 för ditt hjullagerbyte, men med ett sådant garantiåtagande som går utanför det normala vid en sån här affär kan jag tyvärr bara gå med på att pruta 2500. Då måste du betala tillbaka... få se... 1500 kronor. Gör det och du får dina 1200 utan snack!" :tummenupp

Kände du till att lagret var glappt skall du betala för vad det normalt kostar att få i ett nytt. Annars skall du fara hem, räkna slantarna och skratta rått.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025