TLS skrev:
2170272 Det står vem som äger hojen på reg. pappret och det skriver man under tillsammans och lägger på lådan. Tre dagar senare så dimper nya reg.papper in.
Det kan ändå klabba rejält, följande exempel gäller mest vid köp/sälj av billiga bilar:
Det finns dom som uppger fel personnummer på fordonsanmälan, betaler bilen och kör sin väg.
När Bilregistret upptäcker att personnummret inte överrensstämmer med namn och adress genomförs inte ägarbytet eftersom dom inte vet vem den nye ägaren är.
Därmed blir den tidigare ägaren fortfarande skyldig att hålla försäkring på fordonet och även för parkeringsböter som bilen drar på sig efter "försäljningen".
Om han är snabb och stoppar försäkringen är risken stor att han får en räkning från Trafikskadeföreningen för att ha saknat försäkring på ett fordon som inte varit avställt.
Eftersom han har lämnat sin fordonsanmälan ifrån sig så är det svårt att ställa av fordonet och han blir förmodligen ändå ansvarig ifall någon kör med hans avställda fordon som kan betraktas som utlånat...
Samma sak sker om köparen tar hand om ägarbytespapperna, "detta skickar jag med en gång, frimärket står jag för..." och sedan kastar lappen, ddå kommer snart P-böterna indimpande i brevlådan...
Detta kan generera en massa krav som är svåra att komma undan, ett kvitto kan styrka var/när köpet skett.
De individer som sysslar med sådana affärer har förmodligen oftast gjort sig så skuldtyngda att det inte finns några pengar att hämta om man skulle komma så långt i en rättsprocess.
Ett kvitto motar säkert inte allt men visst är det vettigt att kunna styrka att du verkligen sålt eller köpt ett fordon.
Det gamla "i befintligt skick" är ju bortplockat så det har man ingen nytta av, det går att häva privata begagnatköp oxå om bara bristerna är tillräckligt stora eller har varit tillräckligt dolda, men det förutsätter även här att det finns pengar att hämta hos säljaren annars blir det bara ett tomt krav.