Problem vid mc försäljning!!

Tramsigt värre.

Om man vill få sådant åtgärdat kostnadsfritt i efterhand får man köpa dyrt på firma. Vill man ha det billigare priset som privatköp innebär får man inte med "i-efterhand-fixet".

Olika pris, olika spelregler. Borde inte vara svårt att förstå.

/Stefan M

Vad krångligt det verkar det här med kvitton, vad som ska stå och vad som inte står men gäller ändå.

Jag har precis sålt två hojar, bägge affärerna skedde utan kvitto, jag fick slantar och köparen en hoj, inga problem, ska det behöva vara krångligare än så?
Dessutom har jag köpt flera hojar och bilar utan att kvitton skrivits. Bytte även bort min Chevapickis mot en V-max utan kvitto, vi möttes på halva vägen, kollade körkort, provkörde, skrev papper och åkte sen hem igen.

Skulle någon ringa och klaga på att lager var slut, däck dåliga, oljenivån låg, tanken tom eller något annat nonsens så skulle jag nog bara lägga på. På samma sätt så har jag aldrig ringt och klagat på något jag köpt.

TLS skrev:
2170226 Vad krångligt det verkar det här med kvitton, vad som ska stå och vad som inte står men gäller ändå.

Jag har precis sålt två hojar, bägge affärerna skedde utan kvitto, jag fick slantar och köparen en hoj, inga problem, ska det behöva vara krångligare än så?
Dessutom har jag köpt flera hojar och bilar utan att kvitton skrivits. Bytte även bort min Chevapickis mot en V-max utan kvitto, vi möttes på halva vägen, kollade körkort, provkörde, skrev papper och åkte sen hem igen.

Skulle någon ringa och klaga på att lager var slut, däck dåliga, oljenivån låg, tanken tom eller något annat nonsens så skulle jag nog bara lägga på. På samma sätt så har jag aldrig ringt och klagat på något jag köpt.

kan ju vara ganska bra att ha kvitton för att kunna stödja att man faktiskt äger fordonet

Mr Helmut skrev:
2170253 kan ju vara ganska bra att ha kvitton för att kunna stödja att man faktiskt äger fordonet

Det står vem som äger hojen på reg. pappret och det skriver man under tillsammans och lägger på lådan. Tre dagar senare så dimper nya reg.papper in.

För alla som läser tråden och undrar vad som skall stå i ett kontrakt; Det finns utmärkta köpekontrakt med standardutformning att ladda hem från SMCs hemsida. :mattias

Gör det, läs innantill och fyll i... svårare än så är det inte. Så har vi lärt oss nåt idag också!

/Messerschmitt

Last edited:
TLS skrev:
2170272 Det står vem som äger hojen på reg. pappret och det skriver man under tillsammans och lägger på lådan. Tre dagar senare så dimper nya reg.papper in.
Det kan ju vara ett gammalt reg-papper t.ex. Det kan du inte se. Extremt lätt att blåsa folk om man inte skriver kvitto.

Den kan mycket väl vara i mycket fint skick men vara "risig" under ytan. Vetandes eller ovetandes från säljaren. I privat köp är det upp till köparen att bilda sig en egen uppfattning om skicket. Det finns ingen laglig garanti vid privatköp om man inte själv ger det. Det är upp till ditt samvete om du vill bekosta lagret eller inte.

Vill man slippa sådana här kunder som ringer tillbaka och "reklamerar" kan man skriva "säljes i befintligt skick" i köpekontraktet mellan er två även om du vet att objektet är tipp-topp.

Kort och gott, ALLA i tråden är eniga om att du inte ska behöva ersätta köparen för hjullagret...
punGt :banana

TLS skrev:
2170272 Det står vem som äger hojen på reg. pappret och det skriver man under tillsammans och lägger på lådan. Tre dagar senare så dimper nya reg.papper in.

Det kan ändå klabba rejält, följande exempel gäller mest vid köp/sälj av billiga bilar:
Det finns dom som uppger fel personnummer på fordonsanmälan, betaler bilen och kör sin väg.
När Bilregistret upptäcker att personnummret inte överrensstämmer med namn och adress genomförs inte ägarbytet eftersom dom inte vet vem den nye ägaren är.
Därmed blir den tidigare ägaren fortfarande skyldig att hålla försäkring på fordonet och även för parkeringsböter som bilen drar på sig efter "försäljningen".
Om han är snabb och stoppar försäkringen är risken stor att han får en räkning från Trafikskadeföreningen för att ha saknat försäkring på ett fordon som inte varit avställt.
Eftersom han har lämnat sin fordonsanmälan ifrån sig så är det svårt att ställa av fordonet och han blir förmodligen ändå ansvarig ifall någon kör med hans avställda fordon som kan betraktas som utlånat...

Samma sak sker om köparen tar hand om ägarbytespapperna, "detta skickar jag med en gång, frimärket står jag för..." och sedan kastar lappen, ddå kommer snart P-böterna indimpande i brevlådan...

Detta kan generera en massa krav som är svåra att komma undan, ett kvitto kan styrka var/när köpet skett.

De individer som sysslar med sådana affärer har förmodligen oftast gjort sig så skuldtyngda att det inte finns några pengar att hämta om man skulle komma så långt i en rättsprocess.

Ett kvitto motar säkert inte allt men visst är det vettigt att kunna styrka att du verkligen sålt eller köpt ett fordon.
Det gamla "i befintligt skick" är ju bortplockat så det har man ingen nytta av, det går att häva privata begagnatköp oxå om bara bristerna är tillräckligt stora eller har varit tillräckligt dolda, men det förutsätter även här att det finns pengar att hämta hos säljaren annars blir det bara ett tomt krav.

Ducster900 skrev:
2170330 ...
Om han är snabb och stoppar försäkringen är risken stor att han får en räkning från Trafikskadeföreningen för att ha saknat försäkring på ett fordon som inte varit avställt.

När jag försökte ta bort min trafikförsäkring så fick jag ett nej av försäkringsbolaget. Det går inte att ta bort en trafikförsäkringen om fordonet är påställt. Likväl som det inte går att ställa på ett fordon som inte är trafikförsäkrat.

Ducster900 skrev:
Eftersom han har lämnat sin fordonsanmälan ifrån sig så är det svårt att ställa av fordonet ...

Fel, det är bara att gå rakt in till ett vv-kontor och ställa av.

....om ni vill göra det enkelt/enklare för er när ni säljer eran hoj så i stället för befintligt skick (som för övrigt inte gäller) så skriver ni med att "köparen har på överlåtelsedagen undersökt motorcykeln och godkänt denna".

Vill se den som ringer efter det..... Dessutom som det tidigare påpekats så ska man ha med BEGÄRT pris och ev rabatterat pris ! Faktiskt MKT väsentligt ! /M

Om han velat ha den säkerheten så skulle han ju ha köpt av en handlare.

Jag brukar skriva"fordonet säljes i befintligt skick godkänt av
köparen"
Det betyder väl inte ett smack men det känns bra i alla fall :tungan

Ett dåligt hjullager är väl ett dolt fel för både säljare och köpare
så det får ju köparen definitivt stå för.

Begagnat är begagnat,vill man ha garanti betalar man dyra pengar
för hojen på firma!

HanneZ skrev:
2170336 När jag försökte ta bort min trafikförsäkring så fick jag ett nej av försäkringsbolaget. Det går inte att ta bort en trafikförsäkringen om fordonet är påställt. Likväl som det inte går att ställa på ett fordon som inte är trafikförsäkrat.

OK, problem kan säkert uppstå ändå, inte minst när förs.bolaget vill ha betalt för något man tycker att man har sålt.

HanneZ skrev:
Fel, det är bara att gå rakt in till ett vv-kontor och ställa av.

Ändrat?
Erkänner att jag sällan ställer av/på, har helårsförsäkringar men för inte så länge sedan krävdes en kod man fick skrapa fram på skattemärket för att ställa av och hur lätt är det sedan maskinen är lämnad vidare?

PS. Var har Vägverket kontor?

Ducster900 skrev:
2170862 OK, problem kan säkert uppstå ändå, inte minst när förs.bolaget vill ha betalt för något man tycker att man har sålt.
Jo men då är det som sagt bara att ställa av.
Ducster900 skrev:
Ändrat?
Erkänner att jag sällan ställer av/på, har helårsförsäkringar men för inte så länge sedan krävdes en kod man fick skrapa fram på skattemärket för att ställa av och hur lätt är det sedan maskinen är lämnad vidare?

PS. Var har Vägverket kontor?

Det går bra att ställa av ändå, dom skruvar lite på sig kanske men dom har en lite kryssruta att fylla i om numret saknas så det går bra till slut.

VV har kontor här i byn iaf, samma byggnad där man skriver upp samt möter upp uppkörningskontrollanten.

p_alf skrev:
2165647 Hallå!!

jag sålde min cbr i dagarna, skrev i annonen att den var i mycket fint skick vilket köparen hållde med om. Nu två dagar senare ringer killen, han har då lämnat in mcn på på Honda Verktaden där dom fann att hjullager bak var slut och det skulle kosta 1200:- som han nu vill ha tillbaka. Vem har rätt. Han! pga att jag skrev i mycket bra skick i annonsen. (vilket inte framgår i köpeskontraktet). Eller är det något som jag inte ska behöva ersätta.
Det handlar ju inte om några större summor, men vore intressant om någon vet vad som gäller!
Du behöver inte vara orolig, du har inte någon som helst skyldighet att ersätta hjullagret. Enligt köplagen så 'r det precis som andra har skrivit upp till köparen att kolla upp vad det är han köper. Så länge du inte har skrivit i annonsen om saker som inte stämmer alls. Skit i vad han säger, orkar han verkligen bry sig om 1200 kr, konstigt!

sandstream skrev:
2165801 Kanske i din värld men inte i verkligheten (se tidigare citat från Köplagen).

Om köplagen och/eller konsummentköplagen inte följs och en tvist uppstår kan man göra process av ärendet. Utfallet av denna process är ett beslut från KM/KO men är endast rekommedationer. I slutändan är det upp till säljaren att avgöra om denne avser följa dessa.

Av det jag kan läsa i den här tråden ska man tydligen passa sig för att handla av folk på sporthoj.com
Du har ingen skyldighet att betala hans ljullager. Men jag tycker nog att man kan hålla en vettig dialog med den man köpt eller sålt prylar av/till.

Snubben kanske är helt rudis på hojjar och inte har en aning om hur saker fungerar. (Och förmodligen är han det. Det e nog därför han lämnat in den på verkstad för att byta ljullager)

Har bra kontakt med dom flesta jag gjort affärer med. Träffar dom ofta ute på vägarna, eller pratar med dom i telefonen när dom har några frågor om det dom har handlat.

Det skulle ju vara ganska jobbigt att behöva gömma sig så fort man ser ett fordon som man har ägt tidigare.

Skulle nog bli jävligt lack om jag köpt en motorcyckel för dyra pengar och försöker kontakta säljaren när prylarna rasar ihop, Och han slänger på luren i örat.

Gör man det på fel lirare så kommer man hitta sin gamla motorcykel intryck i bilen eller genom vardagsrumsfönstret. Eller ännu värre är att hitta sin nya hoj helt sönderslagen.

Ne skärpning på er. Lite stolthet och ärlighet måste man ha. Du ska inte betala hans dyra servicenota, men du kan vara trevlig och hjälpa honom till rätta med dom saker som du förmodligen vet kommer behöva bytas innom snar framtid.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025