Problem vid mc försäljning!!

Eskilsson skrev:
2170941 Av det jag kan läsa i den här tråden ska man tydligen passa sig för att handla av folk på sporthoj.com
Du har ingen skyldighet att betala hans ljullager. Men jag tycker nog att man kan hålla en vettig dialog med den man köpt eller sålt prylar av/till.

Snubben kanske är helt rudis på hojjar och inte har en aning om hur saker fungerar. (Och förmodligen är han det. Det e nog därför han lämnat in den på verkstad för att byta ljullager)

Har bra kontakt med dom flesta jag gjort affärer med. Träffar dom ofta ute på vägarna, eller pratar med dom i telefonen när dom har några frågor om det dom har handlat.

Det skulle ju vara ganska jobbigt att behöva gömma sig så fort man ser ett fordon som man har ägt tidigare.

Skulle nog bli jävligt lack om jag köpt en motorcyckel för dyra pengar och försöker kontakta säljaren när prylarna rasar ihop, Och han slänger på luren i örat.

Gör man det på fel lirare så kommer man hitta sin gamla motorcykel intryck i bilen eller genom vardagsrumsfönstret. Eller ännu värre är att hitta sin nya hoj helt sönderslagen.

Ne skärpning på er. Lite stolthet och ärlighet måste man ha. Du ska inte betala hans dyra servicenota, men du kan vara trevlig och hjälpa honom till rätta med dom saker som du förmodligen vet kommer behöva bytas innom snar framtid.

Håller med på alla punkter.
Jag hade erbjudit mig att betala 50% eller gjort jobbet åt honom, då hade det inte känts fel när man ser honom nästa gång.. En bra affär är när bägge är nöjda.

TLS skrev:
2170272 Det står vem som äger hojen på reg. pappret och det skriver man under tillsammans och lägger på lådan. Tre dagar senare så dimper nya reg.papper in.

Det står inte vem som äger fordonet, det står bara vem som vägverket har som registrerad ägare, dvs att den ekonomiska ägaren inte behöver vara den som är registrerad ägare.
Har tex den registrerade ägaren inte betalt förra ägaren så får han inte sälja den vidare och du som köpare kan bli tvingad att lämna ifrån dig fordonet trots att du betalt för det (att sedan kräva säljaren på pengarna utan att man har ett kvitto är lönlöst)

Sen har jag för mig (rätta mig gärna) att köplagen gäller mellan näringsidkare och privatperson, inte mellan privatpersoner.

Men man kan ju alltid stämma någon vid tingsrätten (lättare än många tror)

hjullager = vanliga standard lager? kostar väl under hundringen styck på en lagerfirma?

Nogger skrev:
2170347 ....om ni vill göra det enkelt/enklare för er när ni säljer eran hoj så i stället för befintligt skick (som för övrigt inte gäller) så skriver ni med att "köparen har på överlåtelsedagen undersökt motorcykeln och godkänt denna".

Vill se den som ringer efter det..... Dessutom som det tidigare påpekats så ska man ha med BEGÄRT pris och ev rabatterat pris ! Faktiskt MKT väsentligt ! /M
Det sista låter mycket vettigt!
Angående att godkänna hojen kan det ju finnas dolda fel som säljaren känner till och inte berättar om som är omöjliga att upptäcka utan att skruva isär hojen.
Santo skrev:
2170925 Om köplagen och/eller konsummentköplagen inte följs och en tvist uppstår kan man göra process av ärendet. Utfallet av denna process är ett beslut från KM/KO men är endast rekommedationer. I slutändan är det upp till säljaren att avgöra om denne avser följa dessa.
Helt rätt!

Eskilsson skrev:
2170941 Av det jag kan läsa i den här tråden ska man tydligen passa sig för att handla av folk på sporthoj.com
Du har ingen skyldighet att betala hans ljullager. Men jag tycker nog att man kan hålla en vettig dialog med den man köpt eller sålt prylar av/till.

Snubben kanske är helt rudis på hojjar och inte har en aning om hur saker fungerar. (Och förmodligen är han det. Det e nog därför han lämnat in den på verkstad för att byta ljullager)

Har bra kontakt med dom flesta jag gjort affärer med. Träffar dom ofta ute på vägarna, eller pratar med dom i telefonen när dom har några frågor om det dom har handlat.

Det skulle ju vara ganska jobbigt att behöva gömma sig så fort man ser ett fordon som man har ägt tidigare.

Skulle nog bli jävligt lack om jag köpt en motorcyckel för dyra pengar och försöker kontakta säljaren när prylarna rasar ihop, Och han slänger på luren i örat.

Gör man det på fel lirare så kommer man hitta sin gamla motorcykel intryck i bilen eller genom vardagsrumsfönstret. Eller ännu värre är att hitta sin nya hoj helt sönderslagen.

Ne skärpning på er. Lite stolthet och ärlighet måste man ha. Du ska inte betala hans dyra servicenota, men du kan vara trevlig och hjälpa honom till rätta med dom saker som du förmodligen vet kommer behöva bytas innom snar framtid.

....Den där ramsnea YZF 750:n jag köpte av dig.........

......det talade du om iaf + allt annat :hihi !!

Nogger skrev:
2171404 ....Den där ramsnea YZF 750:n jag köpte av dig.........

......det talade du om iaf + allt annat :hihi !!

Precis som den helt slutkörda gixxer 1000 jag köpt som du har haft :hihi

p_alf skrev:
2165647 Hallå!!

jag sålde min cbr i dagarna, skrev i annonen att den var i mycket fint skick vilket köparen hållde med om. Nu två dagar senare ringer killen, han har då lämnat in mcn på på Honda Verktaden där dom fann att hjullager bak var slut och det skulle kosta 1200:- som han nu vill ha tillbaka. Vem har rätt. Han! pga att jag skrev i mycket bra skick i annonsen. (vilket inte framgår i köpeskontraktet). Eller är det något som jag inte ska behöva ersätta.
Det handlar ju inte om några större summor, men vore intressant om någon vet vad som gäller!

Du har ingen skylldighet att ge han en krona. Han har en undersöknings plikt vid köp och ansvaret är delat till viss del. Du ska visa alla brister som du känner till. Kan han bevisa att du kännde till ett fel men inte sa det så kan du åka på att betala. sånna saker går inte att bevisa. Däremot så hans undersöknings plikt ger inte mycket utrymme för senare klagomål. Samma som vid bilaffärer. Om du köper en beg bil men misstänker ev fel så är du inprincip skylldig som köpare att antingen lämna in bilen för test eller begära ett test av säljaren. Att komma tillbaka efteråt med fel som är slitage funkar inte.. Jag har gjort ganska många bilaffärer (har ägt över 70bilar på 12 år) Och råkat ut för div påtryckningar från köpare som "hittat" fel som jag inte kännde till. Jag har kollat upp reglerna ganska många gånger från olika synvinklar och han kommer inte långt med en sån sak.
Så helt enkelt det är upp till dej om du vill vara snäll och ge bort pengar eller så skiter du i det. :tummenupp

Eskilsson skrev:

Om någon kommer tillbaka med en sån grej anser jag inte att man behöver bry sig, hjullager är ju trots allt en slitdetalj (jag själv skulle aldrig drömma om att kontakta föregående ägare om en sån sak).
Är man helt okunnig så ska man handla på firma eller ta risken.
Om det däremot vore något allvarlig fel så anser jag att man bör försöka komma överrens!
Nu är ju en mc lite lättare att se över än en bil men jag lovar att du kan ta nästan vilken begbil som helst o köra in till M-test efter köpet o dom hittar flera fel som du ej sett, menar du på fullt allvar att säljaren ska bekosta rep av dessa så skulle beg-marknaden få dubbla prisbilden

Edit; skulle han däremot hört av sig innan rep så hade jag säkert erbjudit mig att hjälpa till o göra lagerbytet.

Last edited:
Jay-Jay skrev:
2171569 Killen kanske har lagt allt han äger på hojjen och känner att 1200kr är mycket pengar.

Å andra sidan prutade han 4000:- på priset så lite marginal borde finnas
kan man ju tycka :va

lite av en samvetsfråga det här...

...generellt tycker jag att jag som säljare inte kan lastas, vare sig juridiskt eller moraliskt, för slitna grejor jag inte vet om. Köper man en beggad hoj privat ja då ser man väl till att kolla allt man kan kolla. Priserna är lägre än hos en handlare men riskerna ev något större. Är man newbie, ja då tar man med sig någon som kan hojar, av ren självbevarelsedrift. Annars kanske man ska hålla sig borta från den privata begmarknaden och lägga lite mer pengar på en hoj med garantier?

Samtidigt som gnäll om ett sketet hjullager är rätt småaktigt (har han inte råd med det eftersom han lagt alla pengar på hojen kanske han skulle valt en biligare hoj?) så är de ju roligare om alla inblandade är nöjda och glada. Jag hade personligen inte tappat så mycket sömn över detta men känns det bra att hjälpa honom så gör det.

Last edited:
TLS skrev:
2170272 Det står vem som äger hojen på reg. pappret och det skriver man under tillsammans och lägger på lådan. Tre dagar senare så dimper nya reg.papper in.

dom senaste 3 månaderna har jag stått som ägare på en cykel jag sålt :arsele han har cykeln på åland och enligt han register äger han den också:D dock tog det nu 3 månader innan de försvann, om jag nu skulle anmäla cykeln stulen..... aa jag vet inte de bara känna mera säkert med kvitto.

Westfield skrev:
2171526 Om någon kommer tillbaka med en sån grej anser jag inte att man behöver bry sig, hjullager är ju trots allt en slitdetalj (jag själv skulle aldrig drömma om att kontakta föregående ägare om en sån sak).
Är man helt okunnig så ska man handla på firma eller ta risken.
Om det däremot vore något allvarlig fel så anser jag att man bör försöka komma överrens!
Nu är ju en mc lite lättare att se över än en bil men jag lovar att du kan ta nästan vilken begbil som helst o köra in till M-test efter köpet o dom hittar flera fel som du ej sett, menar du på fullt allvar att säljaren ska bekosta rep av dessa så skulle beg-marknaden få dubbla prisbilden

Edit; skulle han däremot hört av sig innan rep så hade jag säkert erbjudit mig att hjälpa till o göra lagerbytet.

Du är inte läskunnig va :va

Som sagt. Ska nog tänka mig för innan jag handlar något av folk på sporthoj.
Men eftersom det är fel att kamma allas rövhår med samma kam. Så sparar jag helt enkelt den här tråden och skiter att handla från vissa utvalda.

fezt skrev:
2170307 Kort och gott, ALLA i tråden är eniga om att du inte ska behöva ersätta köparen för hjullagret...
punGt :banana
Mmmm, och hade köparen skrivit istället så hade ALLA hållt med honom och argumenterat för hans sak. Välkommen till Sporthoj.

För övrigt så är lagrena bland det första jag brukar kolla då jag köper en hoj.
Och hade jag varit i samma sits hade jag erbjudit köparen hjälp att byta lagret men absolut inte betalat verkstadskostnaden.

p_alf skrev:
2165690 på kvittot stor det inget om skicket. men vi noterde dom småfelen som fanns. Så att det inte skulle uppstå några problem. Så jäkla jobbigt att hålla på tjafsa när en affär är klar. Funderar nästan på att pynta för att slippa tjafset.

Du är INTE skyldig att betala. Köparen har undersökningsplikt, inget annat gäller.

Orkar som vanligt inte läsa alla inlägg men i kontraktet ska ni ALLTID skriva "säljes i befintligt skick". sen finns det dock alltid något som heter ångervecka.
tack för mig

Eftersom du skriver att du ej kände till slitaget så kan du ej heller vara betalningsansvarig för det.

Har varit i samma situation en gång, helt overkligt.
Sålde min RGV250SP till en tysk kille, och efter någon vecka fick jag mail där han klagade på de mest osannolika sakerna. Motorn hade blivit totalrenoverad av en erkänt duktig tvåtaktstrimmare för mindre än 200 mil sen, och killen klagade på att kolvarna ej hade "slitits optimalt", och ville ha ersättning för det! :3freak

En O-ring i toppen hade tydligen även blivit kass, vilket han såklart klagade på. Saken var den att han hade fått med en bunte nya delar, bla. 4 par O-ringar...

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025