Problem vid mc försäljning!!

p_alf

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2005
Hoj
CBR 600f
Hallå!!

jag sålde min cbr i dagarna, skrev i annonen att den var i mycket fint skick vilket köparen hållde med om. Nu två dagar senare ringer killen, han har då lämnat in mcn på på Honda Verktaden där dom fann att hjullager bak var slut och det skulle kosta 1200:- som han nu vill ha tillbaka. Vem har rätt. Han! pga att jag skrev i mycket bra skick i annonsen. (vilket inte framgår i köpeskontraktet). Eller är det något som jag inte ska behöva ersätta.
Det handlar ju inte om några större summor, men vore intressant om någon vet vad som gäller!

p_alf skrev:
2165647 Hallå!!

jag sålde min cbr i dagarna, skrev i annonen att den var i mycket fint skick vilket köparen hållde med om. Nu två dagar senare ringer killen, han har då lämnat in mcn på på Honda Verktaden där dom fann att hjullager bak var slut och det skulle kosta 1200:- som han nu vill ha tillbaka. Vem har rätt. Han! pga att jag skrev i mycket bra skick i annonsen. (vilket inte framgår i köpeskontraktet). Eller är det något som jag inte ska behöva ersätta.
Det handlar ju inte om några större summor, men vore intressant om någon vet vad som gäller!

Hjullager är en SLITDEL! Alltså är det upp till KÖPAREN att inspektera dessa delar. Är det dessutom så att du inte hade någon som helst anning om att lagrena var slut är du inte skyldig till ens 0,00001%. Köparen står för kostnaden och du kan vara lugn, du har absolut inte gjort något fel.

Fattar inte ens hur man som köpare orkar ringa tillbaka till nån och tjafsa om att hjullager var lite dåliga?!?! :3freak

p_alf skrev:
2165647 Hallå!!

1200 för ett hjullager :3freak
Står det inte i köpeskontraktet behöver väl inte du erstätta nåt? :va

Skrev du på kvittot "säljes i befintligt sick"?
Om du gjorde det så har han ingen rätt alls, knappt att ringa ens enligt mig ialf.

om ni har skrivit köpes i befintligt skick på kvitot så behöver du inte ersätta.

om han bytar lagret själv så kostar det ca 50-100:-
Det brukar vara standardlager och dom är inte dyra hos en lagerförsäljare.

på kvittot stor det inget om skicket. men vi noterde dom småfelen som fanns. Så att det inte skulle uppstå några problem. Så jäkla jobbigt att hålla på tjafsa när en affär är klar. Funderar nästan på att pynta för att slippa tjafset.

Drkosmos skrev:
2165674 Sålänge det står "I BEFINTLIGT SKICK" i köpekontraktet är du inte skylldig att betala, då är det köparens problem att hitta detta och påpeka vid ev köp.
Har för mig att nån sa att det där "i befintligt skick" hade utgått. Allt är i befintligt skick om inte annat anges. Eller?

p_alf skrev:
2165690 på kvittot stor det inget om skicket. men vi noterde dom småfelen som fanns. Så att det inte skulle uppstå några problem. Så jäkla jobbigt att hålla på tjafsa när en affär är klar. Funderar nästan på att pynta för att slippa tjafset.

Skulle INTE betala en krona till han om jag vore du.. Är upp till han att kolla sånt.. Sen är ju slitsaker knappast nåt konstigt om man får byta!!

Befintligt skick spelar ingen roll längre, men står det så i kontraktet så underlättar det säkert dialogen med personen ifråga.

Säljaren har upplysningsplikt = Han/hon ska tala om de fel denne känner till.

Köparen har undersökandeskyldighet = Köparen ska ges god möjlighet att undersöka objektet. Har denne väl gjort detta samt att säljaren har upplyst om sådant denne känner till så faller skulden (i detta fall 1.200:-) på köparen!

PunGt

Mares skrev:
2165670 Skrev du på kvittot "säljes i befintligt sick"?
Om du gjorde det så har han ingen rätt alls, knappt att ringa ens enligt mig ialf.

Det finns inget som heter " i befintligt skick" längre, det har konsumentverket tagit bort. Säljaren har skyldighet att tala om brister o fel som han känner till och köparen har undersökningsplikt. Alltså är det upp till domstolen att avgöra om du kände till felet och därmed behöver ersätta den nya ägaren. Personligen så tror jag OM de nu ens skulle ta upp fallet ( vilket kanske skulle bli aktuellt om ca 2-3år ) att de skulle besluta till din fördel. Om du inte känner för att pröjsa så hälsa att ni syns i rätten :tummenupp

Lager är ju en slitdel och har inget direkt med skicket att göra! slitdelar måste bytas ibland vare sig det är däck eller lager...

Ricken skrev:
2165691 Har för mig att nån sa att det där "i befintligt skick" hade utgått.
Det stämmer, man kan inte längre friskriva sig från befintliga fel som man borde ha känt till.
Detta för att skydda köparen vilket enligt mig är utmärkt.

Lite kul att så många tvärsäkert skriver om befintligt skick utan att veta hur det ligger till.

Det spelar ingen roll om det står "i befintligt skick" på kvittot, köparen har i alla fall skyldighet att kontrollera det han köper.
Det hade varit skillnad om du tex sagt att hjullagret var nybytt eller liknande.

Jag skulle nog inte medge att ersätta något sådant. Köplagen gäller väl för denna affär, och saxat från konsumentverkets websida gäller (för bil=motsvarande):

Utgångspunkten vid bedömningen är vad som har avtalats mellan köpare och säljare. I övrigt gäller att bilen är felaktig om:den inte är sådan som säljaren har sagt.säljaren har låtit bli att upplysa köparen om fel av mera allvarlig karaktär som han kände till. bilen var i väsentligt sämre skick än köparen med ledning av priset och andra omständigheter kunde förutsätta.

Se även om befintligt skick:
En klausul om befintligt skick fritar dock inte säljaren från allt felansvar. Enligt köplagen anses bilen ändå felaktig om:
den inte stämmer överens med särskilda uppgifter som säljaren lämnat om bilens egenskaper eller om hur bilen använts,
säljaren låtit bli att berätta för köparen något väsentligt om bilen som han måste antas ha känt till
eller om

bilen är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter kunnat förutsätta.

Förhoppningsvis har du väl skrivit in detta om befintligt skick, men ändå, det känns inte riktigt som han kan argumentera detta...jag menar hjullagret, det kunde väl han känna på plats...om han inte kunde, hur skulle du i så fall kunna veta?

Allmänna reklamationsnämnden prövar inte detta fall mellan privatpersoner, och då skall ni till tingsrätten vilket inte verkar så troligt med tanke på 1200 kr.

Håller med ovanstående.

Det spelar ingen roll om du glömt att skriva "i befintligt skick" på kontraktet.

Hjullager är en slitdel, vars skick han dessutom hade all möjlighet att kolla själv innan köpet.

Du har inga såna garanti-åtaganden att fylla vid privatförsäljning.

Bara att skratta åt honom, och be honom att pröva nån försöka med nån annan istället.
För du är ganska säker, så länge du själv inte specifikt skrivit att du lämnar garanti på hojen.

Köper man en beggad hoj, så kan man inte kräva nyskick. :kocko

Man kan ju skriva att "den säljs i visat skick". Då har ju köparen godkänt skicket.
Ett hjullager är ju en relativt enkel sak att kolla så detta e nog något köparn får stå för.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025