Problem med Hyosungmotor

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
EDIT: den funkar nu, delvis, nytt problem, se längst ner.



Jag har en Hyosung Comet GT 125, motorn är en luftkyld (+ en liten oljekylare) 4-takts v-twin med dubbla kammar och 4 ventiler i varje topp. Jag har satt på en sportljuddämpare för att få ett fräckare "sound". Men jag har inte gjort någon ombestyckning, det är inte ofta det behövs när man bara byter ljuddämparen har det sagts till mig.

Nu till problemet, för en vecka sen höll jag max 110-120 (strax före rödmarkeringen) på motorvägen i kanske 5 minuter sen helt plötsligt så gick varvet ner av sig självt och jag släppte av och höll kanske 80 tills nästa avfart där jag körde av och stannade. Motorn var väldigt varm, jag skvätte lite vatten jag hade med mig på motorn och det ångade bort direkt. jag lät den svalna en stund och körde sedan långsamt hem den, efter att den stått i 2 timmar var den fortfarande rätt så varm. När den var nästan helt kall igen så provade jag att köra och den gick som vanligt igen.

Sen hände samma sak i Söndags när jag och en kompis var ute och körde rätt så aktivt på riktigt sköna kurviga vägar. Jag höll kanske runt 70-90 i 5-6 mil, sen stannade vi i en kvart och åt en glass, motorn kändes inte jätte varm men ändå ganska varm men det är ju förståeligt, eftersom hela förra vecka så låg ju ute temperaturen på runt 25-30. Vi åkte vidare och jag höll väl en 70-90 igen och så på en liten raka i skogen så höll jag max och kom upp i 100-110 (lite motvind) och mot slutet av rakan så händer samma sak igen, varvet går ner och jag släpper av gasen och kör in och stannar vid sidan. Motorn är jätte varm men inte like varm som första gången, och det tickar ur ljuddämparen, vi väntar kanske 15-20 minuter och under tiden som motorn svalnar så saktar tickandet ner och det tar längre och längre tid mellan varje tick. Vi kör iväg och jag håller någorlunda laglig hadtighet (70-80) sen efter en mil så händer det igen och den vill inte starta, men då står bensin mätaren på nästan helt tom så jag väntar en stund sen vrider jag på reserven och då startar den och vi kör iväg i 70-80 och jag klarar mig de ca 4 milen hem.

Sen har den gått normalt tills igårkväll då började den gå jätte konstigt och den svarade inte riktigt på gasen. När jag släppte av innan korsningar så dog den och när jag skulle acca upp igen så gav jag maxgas men det hände inte mycket och sen så smällde det till lite ur ljuddämparen och varvet gick upp långsamt. Jag parkerade den i garaget över natten och nu när jag skulle ut och köra så beter den sig jätte konstigt och den svarar inte alls på gasen och dör strax efter jag har fått igång den, men när jag slår på choken så håller den sig vid liv men det smäller lite när man gasar upp, jag höll gasen helt stilla i ett läge, kanske 1/3 gas, och den hackade upp och ner mellan 2000 och 7000 varv, den luktar konstigt i avgaserna också, och när jag stängde av den så rykte det ganska myket ur pipan efteråt.

Jag kollade på stiftet i den främre cylindern (det bakre måste man lyfta av tanken för att komma åt) och det var väldigt sotigt.
Jag tycker att det verkar som att den dränker sig själv i bensin och att den kanske därför inte tänder riktigt.

Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.

Jag kan lägga upp en liten film på hur den beter sig när man står still och varvar den, om det skulle hjälpa till på något sätt.


Mvh Limez / Emil
 

Bifogat

  • xxvx.JPG
    xxvx.JPG
    120.1 KB · Visningar: 188
Last edited:
Ta ur även det bakre stiftet och kolla det, kolla sedan ventilspelet, gör sedan kompressionsprov.
Om allt då verkar bra så betyder det att du ej bränt ngn ventil eller kolv vilket jag är orolig för...

Nästa steg blir isf att starta hojen kolla att, tändning, bensinfilter och flottörnivå är ok. Byta olja och filter, kolla efter spån i gamla filtret samt på ev magnetplugg. Sedan bestycka om förgasarna till ditt nya system.

Tycker jag...

Mvh
J
Jag har en Hyosung Comet GT 125, motorn är en luftkyld (+ en liten oljekylare) 4-takts v-twin med dubbla kammar och 4 ventiler i varje topp. Jag har satt på en sportljuddämpare för att få ett fräckare "sound". Men jag har inte gjort någon ombestyckning, det är inte ofta det behövs när man bara byter ljuddämparen har det sagts till mig.

Nu till problemet, för en vecka sen höll jag max 110-120 (strax före rödmarkeringen) på motorvägen i kanske 5 minuter sen helt plötsligt så gick varvet ner av sig självt och jag släppte av och höll kanske 80 tills nästa avfart där jag körde av och stannade. Motorn var väldigt varm, jag skvätte lite vatten jag hade med mig på motorn och det ångade bort direkt. jag lät den svalna en stund och körde sedan långsamt hem den, efter att den stått i 2 timmar var den fortfarande rätt så varm. När den var nästan helt kall igen så provade jag att köra och den gick som vanligt igen.

Sen hände samma sak i Söndags när jag och en kompis var ute och körde rätt så aktivt på riktigt sköna kurviga vägar. Jag höll kanske runt 70-90 i 5-6 mil, sen stannade vi i en kvart och åt en glass, motorn kändes inte jätte varm men ändå ganska varm men det är ju förståeligt, eftersom hela förra vecka så låg ju ute temperaturen på runt 25-30. Vi åkte vidare och jag höll väl en 70-90 igen och så på en liten raka i skogen så höll jag max och kom upp i 100-110 (lite motvind) och mot slutet av rakan så händer samma sak igen, varvet går ner och jag släpper av gasen och kör in och stannar vid sidan. Motorn är jätte varm men inte like varm som första gången, och det tickar ur ljuddämparen, vi väntar kanske 15-20 minuter och under tiden som motorn svalnar så saktar tickandet ner och det tar längre och längre tid mellan varje tick. Vi kör iväg och jag håller någorlunda laglig hadtighet (70-80) sen efter en mil så händer det igen och den vill inte starta, men då står bensin mätaren på nästan helt tom så jag väntar en stund sen vrider jag på reserven och då startar den och vi kör iväg i 70-80 och jag klarar mig de ca 4 milen hem.

Sen har den gått normalt tills igårkväll då började den gå jätte konstigt och den svarade inte riktigt på gasen. När jag släppte av innan korsningar så dog den och när jag skulle acca upp igen så gav jag maxgas men det hände inte mycket och sen så smällde det till lite ur ljuddämparen och varvet gick upp långsamt. Jag parkerade den i garaget över natten och nu när jag skulle ut och köra så beter den sig jätte konstigt och den svarar inte alls på gasen och dör strax efter jag har fått igång den, men när jag slår på choken så håller den sig vid liv men det smäller lite när man gasar upp, jag höll gasen helt stilla i ett läge, kanske 1/3 gas, och den hackade upp och ner mellan 2000 och 7000 varv, den luktar konstigt i avgaserna också, och när jag stängde av den så rykte det ganska myket ur pipan efteråt.

Jag kollade på stiftet i den främre cylindern (det bakre måste man lyfta av tanken för att komma åt) och det var väldigt sotigt.
Jag tycker att det verkar som att den dränker sig själv i bensin och att den kanske därför inte tänder riktigt.

Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.

Jag kan lägga upp en liten film på hur den beter sig när man står still och varvar den, om det skulle hjälpa till på något sätt.


Mvh Limez / Emil
 
Last edited:
Ta ur även det bakre stiftet och kolla det, kolla sedan ventilspelet, gör sedan kompressionsprov.
Om allt då verkar bra så betyder det att du ej bränt ngn ventil eller kolv vilket jag är orolig för...


Tycker jag...

Mvh
J



Fan, jag orkar inte med skiten... Jag kollar stiften, sen lämnar jag in den på verkstaden, jag har ingen aning om hur man kollar ventilspel eller gör kompressionsprov. Det känns som att detta kommer att bli dyrt :gråta


Jag skulle köppt en Honda istället :huvet Jävla Koreanskit
 
Fan, jag orkar inte med skiten... Jag kollar stiften, sen lämnar jag in den på verkstaden, jag har ingen aning om hur man kollar ventilspel eller gör kompressionsprov. Det känns som att detta kommer att bli dyrt :gråta


Jag skulle köppt en Honda istället :huvet Jävla Koreanskit

Du skulle ha köpt 2-takt istället:rolleyes: :tungan
Men komptest kan du göra genom att hålla tumme där stifftet ska sitta så känner du om du har komp eller inte.
Du vet ju inte hur mycket komp du har men du känner ju ialla fall om du har komp eller inte.

Lycka till:)
/ Tzr snubben

Ps Vill du ha hjälp e det bara att ropa:tummenupp Ds
 
Fan, jag orkar inte med skiten... Jag kollar stiften, sen lämnar jag in den på verkstaden, jag har ingen aning om hur man kollar ventilspel eller gör kompressionsprov. Det känns som att detta kommer att bli dyrt :gråta


Jag skulle köppt en Honda istället :huvet Jävla Koreanskit

Cheer up! Det behöver ju inte vara ngt allvarligt fel på din motor, men jag tycker att man ska kolla allt och utgå från det värsta när man felsöker. I synnerhet med den lilla info som det blir när ett problem presenteras över internet. Även en Honda bränner man sönder om man (hypotetiskt) skulle ha kört fullgas med för mager blandning.

Att göra ett vanligt kompressionsprov är lätt! En kompressionsprovare har säkert ngn bekant som mekar bilar, det finns även billiga på biltema för under 200:-. Du pressar kompressionsprovaren mot tändstiftshålet samt kör runt motorn med elstarten med full trottel tills mätaren inte stiger längre och läser sedan av. Det absoluta värdet säger inte så mycket, det viktiga är mer att det ska ligga någorlunda lika i båda burkarna. Jorda tändkablarna genom att stoppa i stiften i tändkabelskon och tejpa stiften mot blocket under provet.

Om kompressionen ligger lägre i ngn cylinder så gör man om provet i den otäta cylindern men med en skvätt motorolja i den dåliga cylindern. Om då trycket inte stiger är det ofta ventilerna som är skadade/otäta. (Om man nu inte bränt ett hål i kolvtoppen förstås, men då lär du ha en hel del bränd olja i luftburken)

Men nu målar jag fan på väggen, börja med att kolla ventilspel samt stift och allt det andra.

Tycker jag...

Mvh
Jörgen
 
Fan, jag orkar inte med skiten... Jag kollar stiften, sen lämnar jag in den på verkstaden, jag har ingen aning om hur man kollar ventilspel eller gör kompressionsprov. Det känns som att detta kommer att bli dyrt :gråta


Jag skulle köppt en Honda istället :huvet Jävla Koreanskit

garanti`?
 
Cheer up! Det behöver ju inte vara ngt allvarligt fel på din motor, men jag tycker att man ska kolla allt och utgå från det värsta när man felsöker. I synnerhet med den lilla info som det blir när ett problem presenteras över internet. Även en Honda bränner man sönder om man (hypotetiskt) skulle ha kört fullgas med för mager blandning.

Att göra ett vanligt kompressionsprov är lätt! En kompressionsprovare har säkert ngn bekant som mekar bilar, det finns även billiga på biltema för under 200:-. Du pressar kompressionsprovaren mot tändstiftshålet samt kör runt motorn med elstarten med full trottel tills mätaren inte stiger längre och läser sedan av. Det absoluta värdet säger inte så mycket, det viktiga är mer att det ska ligga någorlunda lika i båda burkarna. Jorda tändkablarna genom att stoppa i stiften i tändkabelskon och tejpa stiften mot blocket under provet.

Om kompressionen ligger lägre i ngn cylinder så gör man om provet i den otäta cylindern men med en skvätt motorolja i den dåliga cylindern. Om då trycket inte stiger är det ofta ventilerna som är skadade/otäta. (Om man nu inte bränt ett hål i kolvtoppen förstås, men då lär du ha en hel del bränd olja i luftburken)

Men nu målar jag fan på väggen, börja med att kolla ventilspel samt stift och allt det andra.

Tycker jag...

Mvh
Jörgen


Jag kollade det bakre stiftet nu, det är helt svart och oljigt, som det andra. Hur kollar man ventilspelet, är det dummt att göra det själv kanske? Eller är det bättre att göra kompressionsprov först? Fast då måste jag ha tag i en mätare, och verkstaden har inte öppet förens på måndag. Jag kanske borde lämna in skiten istället, jag kommer vara bortrest i 3 veckor frånochmed torsdag så jag missar iallafall inte så mycket körning på grund av detta. Och nu regnar det.





Kanske borde passa på att byta till en motor från en R1a :va :rolleyes:


Det är en -04 och garantin gäller bara i 2 år, sen gäller den inte heller om man modifierar motorcykeln, fast då hade det ju bara varit att byta tillbaxs till orginalljuddämparen.




Edit:




FAN! :gråta :4skrika Det var olja i luftburken, kanske typ 2 teskedar eller nåt, kan vara mer. Jag torkade ur det, färgen på pappret blev ljust brun
 
Last edited:
Jag kollade det bakre stiftet nu, det är helt svart och oljigt, som det andra. Hur kollar man ventilspelet, är det dummt att göra det själv kanske? Eller är det bättre att göra kompressionsprov först? Fast då måste jag ha tag i en mätare, och verkstaden har inte öppet förens på måndag. Jag kanske borde lämna in skiten istället, jag kommer vara bortrest i 3 veckor frånochmed torsdag så jag missar iallafall inte så mycket körning på grund av detta. Och nu regnar det.





Kanske borde passa på att byta till en motor från en R1a :va :rolleyes:



Det är en -04 och garantin gäller bara i 2 år, sen gäller den inte heller om man modifierar motorcykeln, fast då hade det ju bara varit att byta tillbaxs till orginalljuddämparen.




Edit:




FAN! :gråta :4skrika Det var olja i luftburken, kanske typ 2 teskedar eller nåt, kan vara mer. Jag torkade ur det, färgen på pappret blev ljust brun

Det kan vara normalt att det är lite olja i luftburken, vevhusventilationen går upp där. Jag bara menade att om man flera sammanvägda indikationer, tex: oljiga stift, motorn dött på fullgas med ev förmager blandning, kompprovet visar noll och ingen bättring med olja i cylindern plus att det finns mer olja i luftburken än normalt, ja då KAN det vara hål i en kolv. Ty motorn trycker ur sig en massa olja i vevhusventen och avgasröret när kolven lämnar in eller ringarna bränner fast.

Men oroa dig inte i onödan nu, du måste felsöka i rätt ordning! Mina tips jag gav var upplagda i den ordningen att man först försäkrar sin om att motorn är mekaniskt sund först! Dvs man kollar att inga dyra sekundärfel kan ha uppstått.

Därefter letar man efter primärfelet. Tex att bränsle och tändsystem går som de ska, (tex en klen bestyckning med tanke på slipon, flottörnivå, för litet ventilspel, felaktig tändning osv osv)

Cheer up! Man måste vara systematisk när man felsöker.

/J
 
Last edited:
har du en returslang från motorn till luftburken kan oljan komma därifrån....


Det finns ingen returslang från motorn till luftburken :huvet


Det är väl bara att lämna in den, låta dom fixa det som är fel, betala den FETA räkningen och se glad ut.

Det är ingen som bor i närheten av göteborg/kungsbacka som är duktig på sånt här som är intresserad av att hjälpa mig och att tjäna lite pengar ?



:4skrika
 
Det finns ingen returslang från motorn till luftburken :huvet


Det är väl bara att lämna in den, låta dom fixa det som är fel, betala den FETA räkningen och se glad ut.

Det är ingen som bor i närheten av göteborg/kungsbacka som är duktig på sånt här som är intresserad av att hjälpa mig och att tjäna lite pengar ?



:4skrika

jag är iof inte allt för jävla duktig på 4.takt men som absolut sista utväg innan verkstad så kan jag ta en titt på det hela.

Gratis då givetvis:såjaponken
 
Det kan vara normalt att det är lite olja i luftburken, vevhusventilationen går upp där. Jag bara menade att om man flera sammanvägda indikationer, tex: oljiga stift, motorn dött på fullgas med ev förmager blandning, kompprovet visar noll och ingen bättring med olja i cylindern plus att det finns mer olja i luftburken än normalt, ja då KAN det vara hål i en kolv. Ty motorn trycker ur sig en massa olja i vevhusventen och avgasröret när kolven lämnar in eller ringarna bränner fast.

Men oroa dig inte i onödan nu, du måste felsöka i rätt ordning! Mina tips jag gav var upplagda i den ordningen att man först försäkrar sin om att motorn är mekaniskt sund först! Dvs man kollar att inga dyra sekundärfel kan ha uppstått.

Därefter letar man efter primärfelet. Tex att bränsle och tändsystem går som de ska, (tex en klen bestyckning med tanke på slipon, eller för litet ventilspel, felaktig tändning osv osv)

Cheer up! Man måste vara systematisk när man felsöker.

/J


Det konstiga är ju att den har ju funkat i nästan en vecka och kanske 70 mil sen det hände första gången :va Det skulle den väll inte ha gjort om det var hål i kolven? Men den kan ju ha brunnit igår kväll då jag körde rätt så fort och gjorde en liten börnis lite väl nära rödmarkeringen :huvet Dum som man är :huvet :näsblod
 
Det konstiga är ju att den har ju funkat i nästan en vecka och kanske 70 mil sen det hände första gången :va Det skulle den väll inte ha gjort om det var hål i kolven? Men den kan ju ha brunnit igår kväll då jag körde rätt så fort och gjorde en liten börnis lite väl nära rödmarkeringen :huvet Dum som man är :huvet :näsblod

Nu har du omedveten riktad in dig på det värsta i allt jag skrivit om. Det är inte sannolikt att det är så illa i en så liten fyrtaktare med så lågt effektuttag och liten kolvdiameter. Den blir nog överhetted och nyper före det händer, om det nu skulle vara så illa att den gått magert! Det kan ju vara ngt mycket enkelt, tex ett förgasarfel!

/J
 
Nu har du omedveten riktad in dig på det värsta i allt jag skrivit om. Det är inte sannolikt att det är så illa i en så liten fyrtaktare med så lågt effektuttag och liten kolvdiameter. Den blir nog överhetted och nyper före det händer, om det nu skulle vara så illa att den gått magert! Det kan ju vara ngt mycket enkelt, tex ett förgasarfel!

/J


Ok, jag är väl lite väl nojjig då. Är det värt att plocka loss förgasarna själv och kolla igenom dom?

Men oljan i luftburken då? vevhusventilationen går ut i en slang under motorn och inte i luftburken.
 
Ok, jag är väl lite väl nojjig då. Är det värt att plocka loss förgasarna själv och kolla igenom dom?

Men oljan i luftburken då? vevhusventilationen går ut i en slang under motorn och inte i luftburken.

Om du är helt säker på att du inte har vevhusventilationen dragen till luftburken så är det illavarslande om det är olja i burken och olja på stiften. Det var därför jag sade att du måste börja med att göra kompressionstest. Dvs kolla att motorn internt är sund först, det är det mest rationella sättet.

Annars kan man hitta primärfelet i förgasaren, men ändå inte få igång motorn om den fått dolda sekundärskador till följd av primärfelet.

Biltema har öppet på söndagar tror jag, där kan du hitta en kompprovare
för 179 kronor
15-1314_l.jpg
 
Ok, jag är väl lite väl nojjig då. Är det värt att plocka loss förgasarna själv och kolla igenom dom?

Men oljan i luftburken då? vevhusventilationen går ut i en slang under motorn och inte i luftburken.

Luftfilterolja ?

Eller bara lite gammalt vatten/grejsemojs ifrån senaste tvätten ?

Anta inte det värsta :)

Hade det varit något som rasat ordentligt så brukar det höras också dvs lämnar en kolv in så hör du det ,om inte annat på motorljudet då den bara går på en burk.

Se så ut och ta isär förgasaren nu :7peta

Fota och ha koll på alla grejer så löser du det galant.
 
Luftfilterolja ?

Eller bara lite gammalt vatten/grejsemojs ifrån senaste tvätten ?

Anta inte det värsta :)

Hade det varit något som rasat ordentligt så brukar det höras också dvs lämnar en kolv in så hör du det ,om inte annat på motorljudet då den bara går på en burk.

Se så ut och ta isär förgasaren nu :7peta

Fota och ha koll på alla grejer så löser du det galant.


Kan vara från tvättande, men det är mer "oljigt" så jag tror nog inte det...
Det hörs inget annorlunda från motorn tycker jag, den går nog på båda cyllindrarna.

Jag får se om jag vågar ta isär förgasarna, jag vill inte skapa mig mer problem.

Om du är helt säker på att du inte har vevhusventilationen dragen till luftburken så är det illavarslande om det är olja i burken och olja på stiften. Det var därför jag sade att du måste börja med att göra kompressionstest. Dvs kolla att motorn internt är sund först, det är det mest rationella sättet.

Annars kan man hitta primärfelet i förgasaren, men ändå inte få igång motorn om den fått dolda sekundärskador till följd av primärfelet.

Biltema har öppet på söndagar tror jag, där kan du hitta en kompprovare
för 179 kronor
15-1314_l.jpg


Jag provade att ha igång motorn igen, det luktar väldigt bränt och ryker som fan ur ljuddämparen, även efter jag stängde av den

Jag är helt säker på att det inte går in någon slang i luftburken. Har luftburken lös nu och det är mycket möjligt att det är bensin, blandat med lite olja, som är i luftburken. För det luktar som bensin och är rätt så lättflytligt.
 
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top