Problem med Hyosungmotor

Kvaliteten på kines-ventilerna är under all kritik. Max 200 mil mellan ventiljusteringarna. Av 5 kinesmoppar jag felsökt de senaste månaderna har 5 haft noll (2 hade t.o.m. MINUS) på ventilspelet.

Kvaliteten på kines-ventilerna är under all kritik. Max 200 mil mellan ventiljusteringarna. Av 5 kinesmoppar jag felsökt de senaste månaderna har 5 haft noll (2 hade t.o.m. MINUS) på ventilspelet.

Men vafan, det kommer jag aldrig att ha råd med, 200 mil kör jag ju på typ en månad :näsblod :huvet Jag säljer skiten när jag har fått den att funka :gråta

Fast Hyosung är ju Koreanskt och har sammarbetat med Suzuki så lite bättre kvalite borde det väll vara? eller?

Last edited:
Licenstillverkar inte hyosung suzukis motorer? En handlare sa till mig när vi prata om min SV650 att dom tillverkar motorn till SV 650/1000 och det i prinsip är sama som sitter i Cometen eller vad den hetter...

...Fast Hyosung är ju Koreanskt och har sammarbetat med Suzuki så lite bättre kvalite borde det väll vara? eller?...

Licenstillverkar inte hyosung suzukis motorer? En handlare sa till mig när vi prata om min SV650 att dom tillverkar motorn till SV 650/1000 och det i prinsip är sama som sitter i Cometen eller vad den hetter...

Det var för något år sen, nu är skilnaden på sv och comet 650 att svn har insprutning och cometen fortfarande har förgasare, men Hyosung håller på att utvekla motorn ännu mer:tummenupp

Om märkesval kan jag säga att jag åkte TZR när jag var valp.. Efter en trip från katrineholm med den så kraschade svänghjulet.. Fick byta i stort sett allt i motorn. Skillnaden är väl att allt är billigare med 2-takt...

in ut in ut in ut in ut in... ut, in ut in ut iiiiihhhh´... äää

Billigt!

Kort sagt, gaska upp dig, reglerna säger tyvärr att du inte kan ha mer effekt, vilket betyder att du måste pressa grejerna för att ha kul.. Då blir det en del i spelet.. Byt till dig en motrd125.a eller nåt kan du öva stoppies istället för att använda motorn.. Då är du bäst på nåt när du byter upp dig till tung sen iaf :yoparty :tummenupp

Last edited:
Någon har säkert redan skrivigt det men, tickandet kommer väl från avgasröret??? Då metallen expanderar och sånt...

Kort sagt, gaska upp dig, reglerna säger tyvärr att du inte kan ha mer effekt, vilket betyder att du måste pressa grejerna för att ha kul.. Då blir det en del i spelet.. Byt till dig en motrd125.a eller nåt kan du öva stoppies istället för att använda motorn.. Då är du bäst på nåt när du byter upp dig till tung sen iaf :yoparty :tummenupp

Ja, det känns bättre nu när jag tänker efter, jag lämnar in hojen på verkstaden på måndag och så får dom fixa det som är fel och bestyckaom den. Kanske kan jag be dom kolla om det finns någon liten strypning i insuget man kan ta ut :tungan Så slipper man varva såå mycket

Byta hoj nu är inte någon idé då jag kommer gå aldeles för mycket back på det, eftersom det lär kosta en del att fixa detta... Men annars en bra tanke :tummenupp

Någon har säkert redan skrivigt det men, tickandet kommer väl från avgasröret??? Då metallen expanderar och sånt...

Det har ingen skrivit men jag kom på det själv när jag tänkte på hur mycket stora glidare brukar ticka när rören svalnar :tummenupp

Last edited:
Det har ingen skrivit men jag kom på det själv när jag tänkte på hur mycket stora glidare brukar ticka när rören svalnar :tummenupp

Är det bara 4-taktarna som gör det eller... För jag har alldrig hört en 2t som klickar...

Ja, det känns bättre nu när jag tänker efter, jag lämnar in hojen på verkstaden på måndag och så får dom fixa det som är fel och bestyckaom den. Kanske kan jag be dom kolla om det finns någon liten strypning i insuget man kan ta ut :tungan Så slipper man varva såå mycket....

Rapportera gärna vad det var för fel när du fått den från verkstaden! Det vore intressant att höra!

/J

Jo, men anders har ju redan skrivit att ventilerna oftast har för litet spel, då tickar de ej. Att han anmärkte på tickandet var just på grund av att han var orolig för att det blev för varmt pga för snål blandning och om detta kunde bero på byta av ljuddämpare.

Jo, men anders har ju redan skrivit att ventilerna oftast har för litet spel, då tickar de ej. Att han anmärkte på tickandet var just på grund av att han var orolig för att det blev för varmt pga för snål blandning och om detta kunde bero på byta av ljuddämpare.

Så dom tickar om dom går snålt eller??? Hänger inte riktigt med nu:va

Fan... :huvet :huvet Verktstan vågade inte göra det :gråta Och om dom skulle göra det så trodde dom att det kunde gå på mellan 3 och 10 papp beroende på hur det såg ut... Dom tyckte att det lät som att jag hade brännt hål på en kolv när jag förklarade :huvet

Det blir ju nästan billigare att köpa en helt ny motor och sätta i :huvet

Någon som vill köpa en "lätt" defftekt Hyosung 125? 15 papp? Seriöst!

Nu bryter jag fan ihop snart :gråta bara en vecka efter jag har tagit kortet :näsblod

Jag kunde ju förfan köppt en mito och endå skulle det ha blivit billigare i längden :huvet '

HELVETE

Lugn nu!
Kanhända finns det ngn SH-medlem i närheten som kan okulärbesiktiga din motor för en billig summa eller gratis! Som kan hjälpa dig kolla att ventilerna står som de ska samt hjälpa dig att göra ett enkelt komptest, det hade jag kunnat gjort på en timme för högst ett sexpack öl om du bodde i Sthlm.
Inna man besiktigat motorn så är det omöjligt att sia om vad det kan kosta eller vad det är för fel på den. Det kan ju vara som Brink säger, bara nollspel på ventilerna som är enda felet!

Cheer up!

/J
Fan... :huvet :huvet Verktstan vågade inte göra det :gråta Och om dom skulle göra det så trodde dom att det kunde gå på mellan 3 och 10 papp beroende på hur det såg ut... Dom tyckte att det lät som att jag hade brännt hål på en kolv när jag förklarade :huvet

Det blir ju nästan billigare att köpa en helt ny motor och sätta i :huvet

Någon som vill köpa en "lätt" defftekt Hyosung 125? 15 papp? Seriöst!

Nu bryter jag fan ihop snart :gråta bara en vecka efter jag har tagit kortet :näsblod

Jag kunde ju förfan köppt en mito och endå skulle det ha blivit billigare i längden :huvet '

HELVETE

Last edited:
Men vafan, det kommer jag aldrig att ha råd med, 200 mil kör jag ju på typ en månad :näsblod :huvet Jag säljer skiten när jag har fått den att funka :gråta

Justera ventilerna är inte svårt. På en H-moppe tar det max 60 minuter för en ovan person och ca 15 minuter den tredje gången. Hylsa storlek 8 och 10, stjärnmejsel och bladmått - det är allt som behövs. Kan inte vara så mycket svårare på en 125'a.

Så dom tickar om dom går snålt eller??? Hänger inte riktigt med nu:va

Är det bara 4-taktarna som gör det eller... För jag har alldrig hört en 2t som klickar...

Om en motor går snålt blir avgaserna heta. Därmed värmer det röret mer än i normala fall. Metall ändrar form vid uppvärmning och när röret kyls igen återgår det till sin ursprungliga form och då kan det låta (smattra/ticka/klonka/knarra)

Har du alldrig varit med om att diskbänksplåten klonkat till när du ställt något varmt på den? :va

Detta har INGET med ventiltick att göra. Även en tvåtaktare har varma avgaser och därmed kan även det avgasröret låta när det svalnar.

Lugn nu!
Kanhända finns det ngn SH-medlem i närheten som kan okulärbesiktiga din motor för en billig summa eller gratis! Som kan hjälpa dig kolla att ventilerna står som de ska samt hjälpa dig att göra ett enkelt komptest, det hade jag kunnat gjort på en timme för högst ett sexpack öl om du bodde i Sthlm.
Inna man besiktigat motorn så är det omöjligt att sia om vad det kan kosta.

Cheer up!

/J

Jag kom på att jag hade försäkring också, den kanske tar lite? Det får jag kolla.

Ok, finns det någon här som bor nära Kungsbacka/Göteborg som har lust att okulärbesiktiga min motor för en billig summa eller ett sexpack öl? några dosor snus kanske?? :tummenupp

Antingen innan 21 juni (nu på torsdag) eller efter 12 juli, då jag är i Thailand mellan de datumen.

Justera ventilerna är inte svårt. På en H-moppe tar det max 60 minuter för en ovan person och ca 15 minuter den tredje gången. Hylsa storlek 8 och 10, stjärnmejsel och bladmått - det är allt som behövs. Kan inte vara så mycket svårare på en 125'a.

Ok, tack för infon, det låter inte allt för svårt... Då kanske det går att äga en korean endå..

Edit: Kollade försäkringen, Maskinskada gäller endast för mc nyare än 3 år, Undrar varför jag betalar för det? :va

Last edited:
Jag kom på att jag hade försäkring också, den kanske tar lite? Det får jag kolla.

Ok, finns det någon här som bor nära Kungsbacka/Göteborg som har lust att okulärbesiktiga min motor för en billig summa eller ett sexpack öl? några dosor snus kanske?? :tummenupp

Antingen innan 21 juni (nu på torsdag) eller efter 12 juli, då jag är i Thailand mellan de datumen.

Har du tur så kan det som sagt vara som Brink säger: tex att en eller flera ventiler tappat spelet och står på hela varvet runt och att inga sekundärskador av detta hunnit uppstå.

Hoppas du hittar ngn händig pilsnersugen mekare. Nastan en merit att ha ställt ventiler på en 125:a V-twin kan du locka med, det är ju inte vanligt med V-twinnar i den storleken! ;)

/J

Har du tur så kan det som sagt vara som Brink säger: tex att en eller flera ventiler tappat spelet och står på hela varvet runt och att inga sekundärskador av detta hunnit uppstå.
/J

Förhopningsvis, men vart kommer då oljan på stiften och troligtvis i avgassystemet ifrån?

Förhopningsvis, men vart kommer då oljan på stiften och troligtvis i avgassystemet ifrån?

Det låter sig inte förklaras med enbart ventiler om det är ymnigt. Det kommer komprovet isf ge svar på. Efter att man kollat ventilerna... ;)

Kan du handla en enkel biltema komprovare samt ladda ned eller handla mekhandboken så är jag övertygad om att du och ngn mekkunning kamrat klara av att kolla och ställa ventilerna samt därefter göra ett kompprov.

Kan vara värt att googla lite, kanhända finns det forum för dessa hojar ute i världen, där många kunniga ägare sitter och skriver massor av av erfarenheter och tips.

/J

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...