Problem med Hyosungmotor

Jag sänkte nålarna ett hack, den gick mycket bättre på låga varv, men inte riktigt rent på de högre varven. Så jag sänkte dem ett hack till och nu går den bra på de höga varven, men "kommer" inte direkt när man gasar på, på låga varv utan dröjer lite men sedan skjuter den på rätt bra faktiskt. Detta resulterar i att jag några gånger på väg ut ur kurvor har varit på väg att välta innåt när jag ska dra på och det inte händert något direkt. Men jag har vant mig lite och försöker att hålla ordentligt med varv igenom kurvorna, det går bra.

Nu går den nästan inte över 110 när man pressar i neförsbacke nära rödmarkeringen(håller fullt), men innan fick jag upp den i nästan 130 när jag låg i nerförsbacke nära rödmarkeringen :va Något kanske gick sönder endå :va

Jaja, nu går den och det är inte ofta jag behöver ligga i över 100 endå. Så jag är nöjd. Jag köper ändå en 600 om ett år så det får vara.

Grattis till att motorn verkar ha klarat sig!
Rådgör gärna med killen som mekade eller ngn annan kunnig som kan lyssna och prova din hoj på plats. Det ska gå att få både bra mellanregister och samma toppeffekt som tidigare.

Mvh
Jörgen
 
Tja, läs, fundera och prova dig fram..det löser sig..


Inställning för vacumförgasare

Har översatt följande text eftersom det ofta frågas om förgasarinställninar och hjälpte mig mycket vill du läsa originalet gå till www.factorypro.com som dock är på engelska!

Nu helt översatt

Vakum Förgasare Inställning

Högvarviga motorer =rödmarkering vid 8000 eller högre

Följ Anvisningarna nedan i nummerordning först:

1. Top varven (Full gas / 7.5k till rödmarkering -
Bästa huvudmunstycket måste väljas innan du fortsätter med steg 2(Nålhöjd)!

Välja Bästa Huvudmunstycket
För att få den bästa högvarvskraften (full gas/efter 7500varv), Välj huvudmunstycket som ger den bästa toppfarten/drar mest på höga varv.
Om mc:n accelererar bättre på höga varv när den är kall än vid arbetstemeratur(varm), då är huvudmunstycket för stort. Installera ett mindre munstycke
och prova igen tills du hittar det som ger mest acceleration på höga varv.
Obs.Detta måste vara klart innan du går vidare till någon annan inställning.
Om Mc:n inte drar bättre på höga varv när den är kall men blir lite bättre när den blir varm, Så är munstycket för litet.
För att ordentligt kunna ställa in förgasarens mitt och lågvarvområden, MÅSTE HUVUDMUNSTYCKET FÖRST VARA RÄTT!
Högbelasta ej mc:n mer än 10-15 minuter i rad! Du behöver ej bry dej om mellan och lågregistret när du håller på med huvudmunstycket.

2. Mellanregister (Full Gas/5k-7k)
Att Välja bästa nålhöjd
För att få den bästa kraften vid full gas / 5k-7k rpm, justera nålhöjden efter du valt det bästa huvudmunstycket!
Om motorn drar bättre eller går jämnare vid full gas/5k-7k vid en full gasning med början vid <3k När den är kall, men drar dåligt/ryckigt när den har uppnåt arbettemperatur, då är mellanregistret för fet blandat och nålen bör sänkas.
Om motorn drar bättre när den är varm men fortfarande inte bra mellan 5k-7k, försök med att höja ett hack.
Om motorn drar lika bra mellan 5k-7k varm som kall har nålen rätt höjd.
Du behöver inte bry dej om lågvarvsegenskaperna när du håller på med nålarna då vi justerar för bästa drag vid full gas/ 5k-7k som hänger ihop med huvudmunstyckena
.
3. Lågvarv (full gas / 2k-3k)
Se till att steg 1 och två är utförda innan du fortsätter!
Bränsle nivå,flottörnivå
För att få bästa lågvarvkraft, ställ in bränslenivån så att motorn accepterar full gas utan att missa eller rycka, använd 2dra växeln från 2.5k till 3k rpm minimum.
bränslenivån avläses om inte angivet i handbok annat vis mäts från packningsytan på förgasaren och den högsta delen på flottören - med flottörklippset rörande men inte komprimerande nålventilsfjädern.
Om motorn har has ett blöt lite ryckigt mjukt område vid full gas / 3k-4k rpm, som blir värre eftersom motorn blir varmare, sänk bränslenivån 1mm (om original var 13mm - sänk till 14mm). Detta sänker bränslenivån som gör att blandningen vid full gas / 2k-3k blir magrare.
Om Motorn är torr och inte drar mellan 2k-3k rpm, höj bränslenivån.(om original var 13mm - höj till 12mm).

Kom Ihåg, Eftersom huvudmunstycket påverkar lågvarvs egenskaperna, Så måste huvudmunstyckena vara inom 1-2 storlekar rätt innan bränslenivån kan annses vara inställd.


Varning: Om motorn används med för hög bränslenivå, Kan motorn förstöra tändstift och dra dåligt och gå konstigt vid del gasgivning.
Grundinställningar (original) är den bästa utgångspunkten då vakumförgasare är känsligare än vanliga. Bränslenivån påverkar full gas/låg varven men, också, fet eller mager blandning på lågvarven.

Referens: En Mc som går bra vid små gaspådrag när den är kall, men börjar att visa tecken på fet blandning eftersom den värms upp, kommer oftast att magras ut tillräckligt för att bli korrekt om du sänker bränslenivån 1mm.(om lågvarvproblem uppstår). Behöver jag påpeka?, BRÄNSLENIVÅ ÄR EXTREMT VIKTIGT!!!
Om du har problem med fet blandning på låga varv även efter att sänkt bränslenivån mer än 1.5mm från början, kolla nålventilen och nålsätet om dom är slitna. Det är väldigt vanligt att mässings nålar/munstycken på 36mm, 38mm and 40mm Mikuni CV förgasare slits ut redan efter så lite som 800Mile

4. Tomgång och strax över
Bränsle skruv inställningar
Oftast siter det pluggar över dessa skruvar. Ställ in dom för mjukast tomgång och 2dra vxln,4k,ca 1/8 gaspådrag Ställ in skruvarna som fabrikanten rekommenderar till att börja med
Pilot blandnings skruven, se till att bränslenivån är fixad, Om mager blandning uppstår feta på blandningen med 1/2 varv utåt.
Pilot blandnings skruven, Bränslevinå och pilotmunstycket påverkar också högvarv/0 till 1/8 gaspådrag. För mager blandninger ger surging problems när du har höga varm med små gaspådrag! Öppna blandningsskruvarna och/eller öka pilotmunstycket botar oftast problemen.
OBS1!: En fett blandning blir värre när motorn blir varmare.
om du gasar till ytterst lite på tomgång och varvtalen sjunker under tomgång, för att sedan stiga till den inställda tomgången, så är pilot skruvarna antagligen ställda på för fet blandning: Försök med 1/2 varv inåt.
OBS2!: En mager blandning blir bättre när motorn blir varmare.
om du gasar till ytterst lite på tomgång och motorn stannar till lite innan den ramlar ner på tomgång, Så är nog blandningen för mager vrid 1/2 varv ut!

Detta är översatt ifrån www.factorypro.com besök adressen för originaltexten som dock är på engelska!
 
Last edited:
Tja, läs, fundera och prova dig fram..det löser sig..



Intressant läsning. Jag ska ut nu och känna efter lite vad som stämmer in bäst på min hoj. Sen får jag se om jag orkar pilla något med det. Det är så jävla jobbigt att hålla på att testa olika munstycken tills man hittar det rätta, kommer ihåg ifrån moppetiden, och nu är det TVÅ förgasare!

:huvet

:tummenupp
 
Intressant läsning. Jag ska ut nu och känna efter lite vad som stämmer in bäst på min hoj. Sen får jag se om jag orkar pilla något med det. Det är så jävla jobbigt att hålla på att testa olika munstycken tills man hittar det rätta, kommer ihåg ifrån moppetiden, och nu är det TVÅ förgasare!

:huvet

:tummenupp

Du har inte moddat luftburken? Om man har vacuumförgasare kan man inte alltid öppna upp luftburken helt okritiskt, ty vacuumförgasarnas trottelfunktion kan då få problem pga av ändrat vacuum. Men får öppna upp den lite lagom eller modda förgasarna isf.

/J
 
Du har inte moddat luftburken? Om man har vacuumförgasare kan man inte alltid öppna upp luftburken helt okritiskt, ty vacuumförgasarnas trottelfunktion kan då få problem pga av ändrat vacuum. Men får öppna upp den lite lagom eller modda förgasarna isf.

/J

Nej det har jag inte gjort... Jag har inte så mycket teknisk kunskap på fyrtaktare att jag vågar ge mig in på sånna saker.

Men om det är någon i Göteborgsområdet som vill skrämma upp en koreatwin lite, typ jämna ut lite kanaler i toppen eller något så är jag intresserad... Om det är värt att göra något på denna när en 250 i samma modell kostar lika mycket och har dubbla effekten. Fast en sån får jag ju inte köra endå. Jag får väl stå ut ett år och sedan köpa en stor hoj.
 
Last edited:
Nu är jag tillbaka efter en liten 4,5mils tur. Efter ca 2 mil stannade jag vi vägkanten för att känna lite på motorn, den var jättevarm, nu vet jag ju inte riktigt hur varma de blir och ska bli så det kanske är helt normalt. När jag håller max ett tag (ca 100-110) så börjar den köva sig och hålla på, då släpper jag av lite en stund och sen funkar det igen. :va Det känns ju inte som att det ska vara mindre munstycke eftersom den redan blir väldigt varm (normalt?) och det var det som orsakade problem tidigare. Det satt ju 97 och 98 i innan och han på verkstaden satte i de största han hade hemma 107,5 i båda, och han tog den till en bilverkstad för att kolla avgasvärdena och de var perfekta, men den gick lite för fett. Kan det vara så känsligt att det skulle hjälpa att sätta i 106 eller något.
Eller ska det vara större? Nu står nålarna så lågt de går. Han på verkstaden bytte ju munstyckena och höjde nålen ett hack, sedan sänkte jag den två hack när den gick lite väl fett.


Nålen i den främre förgasaren hade en väldigt tunn bricka emmelan så den sitter någon millimeter högre än den bakre. Kan det vara något som påverkar så mycket?
Det kanske hade att göra med att det var en storlek i skillnad på munstyckena?
 

Bifogat

  • PICT2558.JPG
    PICT2558.JPG
    90.8 KB · Visningar: 46
  • PICT2565.JPG
    PICT2565.JPG
    101 KB · Visningar: 43
  • PICT2569.JPG
    PICT2569.JPG
    46.2 KB · Visningar: 42
  • PICT2572.JPG
    PICT2572.JPG
    92.1 KB · Visningar: 43
  • PICT2574.JPG
    PICT2574.JPG
    74.8 KB · Visningar: 35
  • PICT2579.JPG
    PICT2579.JPG
    49.6 KB · Visningar: 41
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top