Problem med Hyosungmotor

Det låter sig inte förklaras med enbart ventiler om det är ymnigt. Det kommer komprovet isf ge svar på. Efter att man kollat ventilerna... ;)

Kan du handla en enkel biltema komprovare samt ladda ned eller handla mekhandboken så är jag övertygad om att du och ngn mekkunning kamrat klara av att kolla och ställa ventilerna samt därefter göra ett kompprov.

Kan vara värt att googla lite, kanhända finns det forum för dessa hojar ute i världen, där många kunniga ägare sitter och skriver massor av av erfarenheter och tips.

/J

Jag hittar några forum fast på franska och spanska typ, fattar inget av det :va

Jag tvivlar starkt på att det finns någon mekhandbok till hojen, jävla koreaner :huvet

Jag får väl köpa en komptestare och försöka själv.

Om en motor går snålt blir avgaserna heta. Därmed värmer det röret mer än i normala fall. Metall ändrar form vid uppvärmning och när röret kyls igen återgår det till sin ursprungliga form och då kan det låta (smattra/ticka/klonka/knarra)

Att avgasröret tickar då det blir varmt vet jag ju, det gör min hela tiden...

Men hur kommer det sig att avgaserna blir heta om den går snålt:va
Kannske är lite irriterande man om man inte frågar så lär man sig inte...

killen på verkstan här var väldigt osäker på om han ville göra arbetet med hojen, mycket därför att det inte finns nån bok för dom, och han inte vågar för dom måste ge en garanti efteråt.

Men om han ändå skulle göra det så skulle det inte vara förens någon gång i augusti, och då är det säkert inte klart förens i september....

:huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet
Säsongen blev en vecka för mig detta året ... Jag har tappat hojlusten totalt nu, det var ju min dröm.
:gråta :gråta

Varför var jag så dum att jag inte bara kollade ett stift efter första gången den krånglade, och sedan bestyckade om :huvet :huvet :huvet

Det blir nog ingen mer hoj för mig.

Om inte någon har lust att skänka en stor summa pengar till mig

Last edited:
Fy satan vad tråkigt, ingen här på forumet i göteborgsområdet med rätta kunskaper som kan ta en titt på hojjen. Tycker verkligen synd om dig.

Hoppas att det ordnar sig till slut.

Varför var jag så dum att jag inte bara kollade ett stift efter första gången den krånglade, och sedan bestyckade om :huvet :huvet :huvet

du får inte ge upp så där lätt, är de dagen ungdom de?

nej jaga efter någon som kanske vill görat svart på kvällstid? tror de finns MC meckar som kan tänkas göra det..

om inte så du måste vänta till nästa sesong så är de väldigt tråkigt men jag måste säga du får inte ge upp redan!! visst nästan en hel sesong borta men ingen anledning att sluta helt för det!!

killen på verkstan här var väldigt osäker på om han ville göra arbetet med hojen, mycket därför att det inte finns nån bok för dom, och han inte vågar för dom måste ge en garanti efteråt.

Men om han ändå skulle göra det så skulle det inte vara förens någon gång i augusti, och då är det säkert inte klart förens i september....

:huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet
Säsongen blev en vecka för mig detta året ... Jag har tappat hojlusten totalt nu, det var ju min dröm.
:gråta :gråta

Skärpning, då får ett fel på bågen och tänker ge upp åkandet på heltid? Riv av topparna och se till att allt står rätt till. Om det är hål i kolven kan du ju ändå ha klarat cylindern och toppen. En ny kolv kan inte kosta många slantar. Ett packe packningar och en bestyckning senare så är du på benen igen.

du får inte ge upp så där lätt, är de dagen ungdom de?

nej jaga efter någon som kanske vill görat svart på kvällstid? tror de finns MC meckar som kan tänkas göra det..

om inte så du måste vänta till nästa sesong så är de väldigt tråkigt men jag måste säga du får inte ge upp redan!! visst nästan en hel sesong borta men ingen anledning att sluta helt för det!!

Nej visst jag vet, men det känns surt att lägga 10 papp på ett A1 körkort och så missa hela den sesongen som är "viktigast". Jag menar nästa år vid den här tiden får jag ju övningsköra med A-begränsad.

Skärpning, då får ett fel på bågen och tänker ge upp åkandet på heltid? Riv av topparna och se till att allt står rätt till. Om det är hål i kolven kan du ju ändå ha klarat cylindern och toppen. En ny kolv kan inte kosta många slantar. Ett packe packningar och en bestyckning senare så är du på benen igen.

Ja, just nu är jag så förbannad på mig själv bara :huvet

Det ska nog gå, det är bara att ta ett lån av föräldrarna och sen betala av det med månadspengen eller nåt :va

Som sagt innan, om någon kan hjälpa mig med det här så skulle jag bli så jäkla glad. Hör av er om ni är intresserade. 0708-374312

Last edited:
Nu har jag övertalat verkstan, jag fick en tid 6 augusti.

Bättre sent än aldrig.

Nån som har lust att låna ut en 125a någon gång mellan 12 juli och mitten på augusti? :gnissla :tummenupp

Fan vad jobbigt det är att ha kortet i handen, hojen ståndes i garaget, soligt väder och torra vägar men ändå inte kunna köra :huvet Jag har dämpat min abstinens med att montera nytt styre, handtag och styrändsbackspeglar. Jag har också spelat Super-Bikes Riding Challenge nästan varje dag, det är ett grymmt realistiskt spel.

Nu är det bara ca 3 veckor kvar.

Fan vad jag hatar att åka buss :huvet

Fan vad jobbigt det är att ha kortet i handen, hojen ståndes i garaget, soligt väder och torra vägar men ändå inte kunna köra :huvet Jag har dämpat min abstinens med att montera nytt styre, handtag och styrändsbackspeglar. Jag har också spelat Super-Bikes Riding Challenge nästan varje dag, det är ett grymmt realistiskt spel.

Nu är det bara ca 3 veckor kvar.

Fan vad jag hatar att åka buss :huvet

Usch vad segt. Hoppas du kan hitta på ngt annat att göra istället.
Ska bli intressant att se vad det var för fel på din motor!

/J

Usch vad segt. Hoppas du kan hitta på ngt annat att göra istället.
Ska bli intressant att se vad det var för fel på din motor!

/J

Ja, jag hoppas att jag får komma ut och skjuta lite kråka eller nått, jag måste bara få tummen ur och ringa han som har bössan och jaktmarken. När hojsäsongen slutar, börjar jaktsäsongen, jag har verkligen lyckats kombinera mina hobbysar på bästa sätt. Det hade varit värre om man hade hållit på med båtar eller något.

Ja det ska bli mycket intressant. Jag chansar på söndrig kolv, kolvbitar i vevlagrena, sne vevstake och stooora revor i cylinderväggen. Är det lindrigare så blir det lite som en bonus :) Man måste var optimistisk :tungan

En bössa är som ett motorras, kolven lämnar loppet.

:mad: Båtar är perfekt jue! Då kan man bespara hojen en massa själadödande semestermalande utan kan istället äta och dricka sig fram på havet under semestern och väl hemkommen koncentrera sig på kvalitetsåkning emellan rödljusen :hihi

Sådär tänker jag också, är alltid pessimist, då får man bara glada överraskningar när man öppnar motorn! Vi får hålla tummarna det kanske bara är en kvarglömd koreansk lunchlåda i vevhuset eller nåt!

/J
Ja, jag hoppas att jag får komma ut och skjuta lite kråka eller nått, jag måste bara få tummen ur och ringa han som har bössan och jaktmarken. När hojsäsongen slutar, börjar jaktsäsongen, jag har verkligen lyckats kombinera mina hobbysar på bästa sätt. Det hade varit värre om man hade hållit på med båtar eller något.

Ja det ska bli mycket intressant. Jag chansar på söndrig kolv, kolvbitar i vevlagrena, sne vevstake och stooora revor i cylinderväggen. Är det lindrigare så blir det lite som en bonus :) Man måste var optimistisk :tungan

Helt otroligt! Inget hade gått sönder! Han bytte munstyckena från 98 & 97 till 107,5 och höjde nålarna, nu går den lite fett men det är bättre än för snålt.

Lite finjustering så går den perfekt sen, just nu känns det som att den dränker sig lite vid 7000-8000 varv, men när man har kommit förbi det så går det bättre:tummenupp

Gratulerar.
Då var det inte så farligt då?
Jag tyckte synd om dig när jag läste tråden.

"sicken j-a röta" som vi säger, men dom oljiga stiften o oljan i avgasröret måste ju kvarstå eller?

"sicken j-a röta" som vi säger, men dom oljiga stiften o oljan i avgasröret måste ju kvarstå eller?

Stiften är inte oljiga och det är inte någon olja i röret.

Den går dåligt när den blir riktigt varm, och det blir den ganska fort, på 3-5 mil kanske, jag börjar tro att det är något fel på oljekylningen... Eller så är det bara kasst material i blocket och cyllindern som inte släpper värmen ordentligt. För om jag har kört några mil i hög hastighet (så hög som det går med 15 häst och 170 kg :näsblod ) och sen ställer hojen, så är den varm i flera timmar efter, eller blir alla hojar så varma? Det kanske ska vara så :va

Last edited:
På verkstaden bytte han ju munstyckena och höjde nålarna, jag tror att jag behöver få ner nålarna igen. Han sa att den gick lite fett men nu när jag har kört några dagar så har jag märkt att det inte går att hålla maxgas, då börjar den köva sig och hålla på, det känns som att den går "för" fett och liksom inte klarar av att förbränna all soppan. Låter det inte som att det skulle hjälpa att höja nålen?

Ska åka till verkstaden på måndag och prata med honom så får han fixa det, jag hade kunnat göra det själv om jag nu viste hur man höjde nålen i en (två) mikuni 26mm vacumförgasare, en vanlig förgasare vet jag nog hur man gör (höll på endel med mopeder ett tag) men en vaccum förgasare är väll annorlunda?

På verkstaden bytte han ju munstyckena och höjde nålarna, jag tror att jag behöver få ner nålarna igen. Han sa att den gick lite fett men nu när jag har kört några dagar så har jag märkt att det inte går att hålla maxgas, då börjar den köva sig och hålla på, det känns som att den går "för" fett och liksom inte klarar av att förbränna all soppan. Låter det inte som att det skulle hjälpa att höja nålen?

Ska åka till verkstaden på måndag och prata med honom så får han fixa det, jag hade kunnat göra det själv om jag nu viste hur man höjde nålen i en (två) mikuni 26mm vacumförgasare, en vanlig förgasare vet jag nog hur man gör (höll på endel med mopeder ett tag) men en vaccum förgasare är väll annorlunda?

Nålen sitter fast i trotteln på exakt samma sätt, skillnaden är att trotteln sitter upphängd i gummimembran och vajern går till ett vridspjäll istället,

På´t

Nålen sitter fast i trotteln på exakt samma sätt, skillnaden är att trotteln sitter upphängd i gummimembran och vajern går till ett vridspjäll istället,

På´t

Ok, det låter inte så konstigt då :tummenupp
Blir nog lite mek idag då, ska bara få igång lilla garagekylskåpet också, så det finns något kallt att dricka :tummenupp :gnissla

Något specielt man behöver tänka på när man pysslar med vacumförgasare?

Jag sänkte nålarna ett hack, den gick mycket bättre på låga varv, men inte riktigt rent på de högre varven. Så jag sänkte dem ett hack till och nu går den bra på de höga varven, men "kommer" inte direkt när man gasar på, på låga varv utan dröjer lite men sedan skjuter den på rätt bra faktiskt. Detta resulterar i att jag några gånger på väg ut ur kurvor har varit på väg att välta innåt när jag ska dra på och det inte händert något direkt. Men jag har vant mig lite och försöker att hålla ordentligt med varv igenom kurvorna, det går bra.

Nu går den nästan inte över 110 när man pressar i neförsbacke nära rödmarkeringen(håller fullt), men innan fick jag upp den i nästan 130 när jag låg i nerförsbacke nära rödmarkeringen :va Något kanske gick sönder endå :va

Jaja, nu går den och det är inte ofta jag behöver ligga i över 100 endå. Så jag är nöjd. Jag köper ändå en 600 om ett år så det får vara.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt