Limez
Liten pinne kittlar bättre än stor stock
EDIT: den funkar nu, delvis, nytt problem, se längst ner.
Jag har en Hyosung Comet GT 125, motorn är en luftkyld (+ en liten oljekylare) 4-takts v-twin med dubbla kammar och 4 ventiler i varje topp. Jag har satt på en sportljuddämpare för att få ett fräckare "sound". Men jag har inte gjort någon ombestyckning, det är inte ofta det behövs när man bara byter ljuddämparen har det sagts till mig.
Nu till problemet, för en vecka sen höll jag max 110-120 (strax före rödmarkeringen) på motorvägen i kanske 5 minuter sen helt plötsligt så gick varvet ner av sig självt och jag släppte av och höll kanske 80 tills nästa avfart där jag körde av och stannade. Motorn var väldigt varm, jag skvätte lite vatten jag hade med mig på motorn och det ångade bort direkt. jag lät den svalna en stund och körde sedan långsamt hem den, efter att den stått i 2 timmar var den fortfarande rätt så varm. När den var nästan helt kall igen så provade jag att köra och den gick som vanligt igen.
Sen hände samma sak i Söndags när jag och en kompis var ute och körde rätt så aktivt på riktigt sköna kurviga vägar. Jag höll kanske runt 70-90 i 5-6 mil, sen stannade vi i en kvart och åt en glass, motorn kändes inte jätte varm men ändå ganska varm men det är ju förståeligt, eftersom hela förra vecka så låg ju ute temperaturen på runt 25-30. Vi åkte vidare och jag höll väl en 70-90 igen och så på en liten raka i skogen så höll jag max och kom upp i 100-110 (lite motvind) och mot slutet av rakan så händer samma sak igen, varvet går ner och jag släpper av gasen och kör in och stannar vid sidan. Motorn är jätte varm men inte like varm som första gången, och det tickar ur ljuddämparen, vi väntar kanske 15-20 minuter och under tiden som motorn svalnar så saktar tickandet ner och det tar längre och längre tid mellan varje tick. Vi kör iväg och jag håller någorlunda laglig hadtighet (70-80) sen efter en mil så händer det igen och den vill inte starta, men då står bensin mätaren på nästan helt tom så jag väntar en stund sen vrider jag på reserven och då startar den och vi kör iväg i 70-80 och jag klarar mig de ca 4 milen hem.
Sen har den gått normalt tills igårkväll då började den gå jätte konstigt och den svarade inte riktigt på gasen. När jag släppte av innan korsningar så dog den och när jag skulle acca upp igen så gav jag maxgas men det hände inte mycket och sen så smällde det till lite ur ljuddämparen och varvet gick upp långsamt. Jag parkerade den i garaget över natten och nu när jag skulle ut och köra så beter den sig jätte konstigt och den svarar inte alls på gasen och dör strax efter jag har fått igång den, men när jag slår på choken så håller den sig vid liv men det smäller lite när man gasar upp, jag höll gasen helt stilla i ett läge, kanske 1/3 gas, och den hackade upp och ner mellan 2000 och 7000 varv, den luktar konstigt i avgaserna också, och när jag stängde av den så rykte det ganska myket ur pipan efteråt.
Jag kollade på stiftet i den främre cylindern (det bakre måste man lyfta av tanken för att komma åt) och det var väldigt sotigt.
Jag tycker att det verkar som att den dränker sig själv i bensin och att den kanske därför inte tänder riktigt.
Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.
Jag kan lägga upp en liten film på hur den beter sig när man står still och varvar den, om det skulle hjälpa till på något sätt.
Mvh Limez / Emil
Jag har en Hyosung Comet GT 125, motorn är en luftkyld (+ en liten oljekylare) 4-takts v-twin med dubbla kammar och 4 ventiler i varje topp. Jag har satt på en sportljuddämpare för att få ett fräckare "sound". Men jag har inte gjort någon ombestyckning, det är inte ofta det behövs när man bara byter ljuddämparen har det sagts till mig.
Nu till problemet, för en vecka sen höll jag max 110-120 (strax före rödmarkeringen) på motorvägen i kanske 5 minuter sen helt plötsligt så gick varvet ner av sig självt och jag släppte av och höll kanske 80 tills nästa avfart där jag körde av och stannade. Motorn var väldigt varm, jag skvätte lite vatten jag hade med mig på motorn och det ångade bort direkt. jag lät den svalna en stund och körde sedan långsamt hem den, efter att den stått i 2 timmar var den fortfarande rätt så varm. När den var nästan helt kall igen så provade jag att köra och den gick som vanligt igen.
Sen hände samma sak i Söndags när jag och en kompis var ute och körde rätt så aktivt på riktigt sköna kurviga vägar. Jag höll kanske runt 70-90 i 5-6 mil, sen stannade vi i en kvart och åt en glass, motorn kändes inte jätte varm men ändå ganska varm men det är ju förståeligt, eftersom hela förra vecka så låg ju ute temperaturen på runt 25-30. Vi åkte vidare och jag höll väl en 70-90 igen och så på en liten raka i skogen så höll jag max och kom upp i 100-110 (lite motvind) och mot slutet av rakan så händer samma sak igen, varvet går ner och jag släpper av gasen och kör in och stannar vid sidan. Motorn är jätte varm men inte like varm som första gången, och det tickar ur ljuddämparen, vi väntar kanske 15-20 minuter och under tiden som motorn svalnar så saktar tickandet ner och det tar längre och längre tid mellan varje tick. Vi kör iväg och jag håller någorlunda laglig hadtighet (70-80) sen efter en mil så händer det igen och den vill inte starta, men då står bensin mätaren på nästan helt tom så jag väntar en stund sen vrider jag på reserven och då startar den och vi kör iväg i 70-80 och jag klarar mig de ca 4 milen hem.
Sen har den gått normalt tills igårkväll då började den gå jätte konstigt och den svarade inte riktigt på gasen. När jag släppte av innan korsningar så dog den och när jag skulle acca upp igen så gav jag maxgas men det hände inte mycket och sen så smällde det till lite ur ljuddämparen och varvet gick upp långsamt. Jag parkerade den i garaget över natten och nu när jag skulle ut och köra så beter den sig jätte konstigt och den svarar inte alls på gasen och dör strax efter jag har fått igång den, men när jag slår på choken så håller den sig vid liv men det smäller lite när man gasar upp, jag höll gasen helt stilla i ett läge, kanske 1/3 gas, och den hackade upp och ner mellan 2000 och 7000 varv, den luktar konstigt i avgaserna också, och när jag stängde av den så rykte det ganska myket ur pipan efteråt.
Jag kollade på stiftet i den främre cylindern (det bakre måste man lyfta av tanken för att komma åt) och det var väldigt sotigt.
Jag tycker att det verkar som att den dränker sig själv i bensin och att den kanske därför inte tänder riktigt.
Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.
Jag kan lägga upp en liten film på hur den beter sig när man står still och varvar den, om det skulle hjälpa till på något sätt.
Mvh Limez / Emil
Bifogat
Last edited: